کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

راهنما انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. همه داوطلبانی که در آزمون دی و تیر ماه شرکت کرده اند، در صورت مجاز بودن طبق کارنامه اولیه می توانند در انتخاب‌رشته شرکت کنند. در ادامه مقاله به بررسی تمامی نکات مهم و راهنما جامع انتخاب رشته تجربی 1402 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

پس از دریافت نتایج اولیه، تحلیل و بررسی مندرجات کارنامه بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که متقاضیان باید ضمن توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، از وضعیت مجاز بودن و یا نبودن انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد نیز مطلع گردند. انتخاب‌رشته در دانشگاه های سراسری با هدف انتخاب کدرشته محل های ارائه شده در دوره های مختلف شامل روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان انجام می شود. 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 هنوز مشخص نشده است.

داوطلبان زمانی که یک کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته تجربی 1403 را انتخاب می کنند، باید به چندین فاکتور مهم شامل علاقه، ظرفیت هر کد رشته محل، کیفیت دانشگاه های انتخابی، مسیر رفت و آمد از محل زندگی تا دانشگاه، آینده شغلی و بازار کار، استعداد و توانایی های لازم برای رشته انتخابی و همینطور رتبه و تراز اکتسابی توجه داشته باشند و در نهایت پس از انتخاب الویت ها، آن ها را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند. 

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور

 

سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

هر کدام از متقاضیان با توجه به شرایطی که دارند، از یکی از این سهمیه ها برخوردار هستند. از مهم ترین سهمیه های اعمالی در انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)

👈 سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت

👈 سهمیه خانواده شهدا

👈 سهمیه رزمندگان

👈 سهمیه بهیاران

داوطلبانی دارای سهمیه ایثارگری ابتدا رتبه سهمیه ایثارگران آنها بررسی می شود و اگر در این سهمیه نمره لازم را برای قبولی نداشتند، با سهمیه مناطقی که دارند سنجش و ارزیابی خواهند شد.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 تلگرام مشاوره تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

ظرفیت دوره ها در انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ طبق اطلاعیه سازمان سنجش ظرفیت رشته‌ها با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد بود. در جدول زیر به بررسی ظرفیت همه دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف سال گذشته پرداخته ایم. به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ و مشخص شدن ظرفیت های جدید جدول زیر بروزرسانی خواهد شد. 

دوره ظرفیت دوره ها
روزانه 38800
نوبت دوم (شبانه) 2320
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 4410
دانشگاه پیام نور 7100
دانشگاه غیر انتفاعی 4500
دانشگاه فرهنگیان 7310
 سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات 330
دانشگاه آزاد 1560
ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد 380

 

رشته‌های گروه آزمایشی تجربی

شناخت رشته ها مهم ترین مرحله از انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ می باشد. بنابراین داوطلب باید تلاش کند تا حد امکان رشته های دانشگاهی تجربی را با جزییات بشناسد. اگر داوطلبی موفق به این کار شود، می تواند انتخاب رشته خوبی را با توجه به علاقه و خصوصیات اخلاقی خود داشته باشد. 

رشته
 پزشکی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، اتاق عمل، بینایی سنجی، دبیری زیست شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، علوم تربیتی، فیزیوتراپی
 داروسازی، دبیری شیمی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی، کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای، کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کارشناسی بهداشت عمومی 
 اقیانوس شناسی، زمین شناسی، دبیری زمین
 الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، علوم قضایی، اقتصاد اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی و … 
 اقتصاد کشاورزی، امنیت اطلاعات، آموزش تربیت بدنی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کتابداری در شاخه پزشکی، مهندسی صنایع مبلمان، مددکاری اجتماعی و …
بخوانید: لیست رشته های کنکور تجربی

 

رتبه قبولی رشته های مختلف

در جدول زیر تعدادی از رتبه قبولی رشته‌های پرطرفدار در انتخاب رشته تجربی 1403 را قرار داده ایم. برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی کنکور تجربی کلیک کنید.

رتبه قبولی کنکور انتخاب رشته کنکور تجربی سال گذشته
رتبه قبولی پزشکی رتبه قبولی مامایی
رتبه قبولی دندانپزشکی رتبه قبولی رادیولوژی
رتبه قبولی داروسازی رتبه قبولی پرستاری
رتبه قبولی دامپزشکی رتبه قبولی کاردرمانی
رتبه قبولی بینایی سنجی رتبه قبولی گفتار درمانی
رتبه قبولی علوم تغذیه رتبه قبولی اعضای مصنوعی
رتبه قبولی فیزیوتراپی رتبه قبولی بهداشت عمومی
رتبه قبولی اتاق عمل رتبه قبولی مهندسی بهداشت حرفه ای
رتبه قبولی شنوایی شناسی رتبه قبولی پروتز دندانی
رتبه قبولی علوم آزمایشگاهی رتبه قبولی مهندسی بهداشت محیط
در جدول بالا رتبه قبولی رشته‌های پر طرفدار کنکور را قرار داده ایم. برای مشاهده رتبه قبولی تمامی رشته‌های ۵ گروه آزمایشی مقاله زیر را مطالعه کنید.

رتبه قبولی کنکور

 

نحوه چینش الویت ها در فرم انتخاب رشته تجربی 1403

در نظر داشته باشید که برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور باید اصول انتخاب‌رشته را رعایت کنید. هر چه متقاضیان این اصول را با دقت و وسواس بیشتری رعایت کنند، در نهایت شانس قبولی بیشتری نیز خواهند داشت.

🟢 انتخاب های خوش بینانه شما همان انتخاب هایی هستند که گمان می کنید در آن ها شانس قبولی کمی دارید؛ ولی نگران نباشید و چند انتخاب از آن ها را در بالای فرم انتخاب رشته تجربی 1402 درج کنید.

🟡 انتخاب های بعدی خود را واقع بینانه انتخاب کنید؛ همان انتخاب هایی که در چینش آن ها مردد هستید و با توجه به شانس قبولی بالایی که در آن ها دارید، نمی دانید کدام را در الویت بالاتری درج کنید. بیشترین انتخاب های خود را بهتر است واقع بینانه انتخاب نمایید.

🔴 در نهایت نیز الویت های پایانی فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ خود را به انتخاب های بدبینانه اختصاص دهید. شانس قبولی شما در این انتخاب ها بالاست و در بدترین شرایط شما در این انتخاب ها شانس قبولی خواهید داشت.

بنابراین اگر الویت های خود را از فرم انتخاب رشته استخراج کرده اید، لازم است حتما آن ها را به سه دسته شامل انتخاب های خوش بینانه، انتخاب های نرمال و انتخاب های بدبینانه تقسیم کنید. 

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور

داوطلبان ابتدا باید دفترچه انتخاب رشته دانلود کرده و به صورت کامل مطالعه کنند. دفترچه شامل کدرشته محل های این گروه آموزشی می باشد و ترتیب آن به این صورت است که در ابتدا کدرشته محل های رشته‌های غیر پزشکی آورده شده و پس از آن کلیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در قسمت دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر معرفی شده اند. 

در قسمت دیگر از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی هم به معرفی کدرشته محل های رشته‌هایی که بدون آزمون امکان قبولی در آن هست، می پردازد.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 هستند، می توانند مطابق مراحل زیر اقدام به تکمیل انتخاب‌رشته نمایند و کد رشته محل هایی که از دفترچه استخراج کرده اند را در سایت درج کنند. برای اطلاع از نحوه ویرایش انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

❌ مراجعه به سایت سازمان سنجش

❌ دانلود و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

❌ تکمیل اطلاعات خواسته شده

❌ درج کدرشته محل انختابی در فرم انتخاب رشته کنکور

توصیه می کنیم برای کاهش خطا در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ در سایت سنجش، ابتدا سعی کنید فرم پیش نویس انتخاب‌رشته را که در انتهای دفترچه درج شده است را دریافت و تکمیل کنید.

 

راهنمای تصویری انتخاب رشته تجربی 1403

1️⃣ وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی ” sanjesh.org ” شوید.

2️⃣ بر روی گزینه ” سراسری ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور تجربی

 

3️⃣ در این مرحله انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه ” انتخاب‌رشته ” کلیک کنید.

ورود

 

4️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

انتخاب رشته تجربی

 

5️⃣ در این صفحه بر روی لینک ” سامانه انتخاب رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

انتخال رشته کنکور تجربی

 

6️⃣ در صحفه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت سنجش شوید.

ورود

 

7️⃣ در این مرحله انتخاب رشته تجربی 1403 بر روی گزینه ” انتخاب‌رشته ” کلیک کنید.

 

8️⃣ متن مربوط به شرایط مطالعه کنید و بر روی گزینه ” قبول دارم ” کلیک کنید.

قبولی

 

9️⃣ اطلاعات شناسنامه ای خود را بررسی کنید. در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره های مختلف درج شده است.

انتخال رشته کنکور تجربی

 

1️⃣0️⃣ در این محله انتخاب رشته کنکور داوطلبان باید معدل خود و کد بخش محل تولد و سه سال آخر متوسطه دوم خود را درج نمایند.

انتخال رشته تجربی

 

1️⃣1️⃣ حال به فرم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ دسترسی دارید. شما می توانید حداکثر ۱۵۰ کدرشته محل را به ترتیب اولویت بندی در این این وارد کنید. 

1️⃣2️⃣ دریافت کد رهگیری 16 رقمی که بیانگر پایان انتخاب‌رشته شما می باشد.

 

انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه کنند و با پرداخت هزینه، فرم انتخاب‌رشته را دریافت و تکمیل نمایند. داوطلبان برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل می باشند و لیست رشته ها نیز در دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد موجود می باشد.

انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ چهار رشته شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد نیز به صورت یکپارچه با دانشگاه های سراسری سایت سازمان سنجش sanjesh.org انجام می شود و متقاضیان باید کد رشته محل های مرتبط با آن ها را نیز در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری درج کنند.

❌❌ داوطلبان گرامی برای مطالعه کامل راهنما انتخاب رشته دانشگاه آزاد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

شهریه دوره های مختلف دانشگاهی

یکی از موارد مهم در انتخاب رشته تجربی که داوطلبان باید به آن توجه داشته شهریه دوره های مختلف می باشد. دوره پردیس دارای بیشترین شهریه در بین دوره های شهریه پرداز می باشد. ازاین رو تعدادی از داوطلبان ترجیح می دهند کدرشته محل پردیس خودگردان را در انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 خود وارد نکنند. برای مشاهده شهریه دانشگاه پردیس خودگردان کلیک کنید.

از سویی دیگر برخی داوطلبان که مشکلی با شهریه این دوره ندارند، ترجیح می دهند با رتبه پایین تر که حتی امکان قبولی در دوره روزانه را نیز دارند به دلایل دیگر از جمله انتخاب دانشگاه محل سکونت یا دانشگاه با رتبه بالاتر در دوره پردیس خودگردان ادامه تحصیل دهند. 

شهریه دوره های شبانه و پیام نور و غیر انتفاعی به مراتب کمتر از پردیس خودگردان می باشد و تعدادی افرادی که می توانند در این دوره شرکت کنند بسیار بیشتر از پردیس خودگردان می باشد. 

 

رشته های پنهان کنکور تجربی

اما داوطلبان باید بدانند که رشته های پزشکی تنها رشته‌های گروه تجربی نیستند و می توانند با انتخاب سایر رشته‌ها، به تحصیل در دانشگاه بپردازند. از این رشته ها که با عنوان رشته‌های پنهان کنکور شناخته می شوند، می توان به زیست شناسی، میکروبیولوژی، مهندسی پزشکی، شیمی، فیزیک و غیره اشاره کرد. جهت انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳  مناسب با توجه به رتبه و تراز علمی خود، می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

یکی از معایب کنکور تجربی این است که آمار شرکت کنندگان در آن بالاست و همین می تواند شانس قبولی را در کدرشته محل های پرطرفدار شامل رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی و … را کاهش دهد. از سویی دیگر رشته‌های گروه پزشکی در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور نیز ارائه نمی شود و فقط متقاضیان مجاز به انتخاب آن‌ها در دانشگاه های سراسری، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد هستند. 

پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به صورت بومی ناحیه ای می باشد. به این معنی که 60 درصد از ظرفیت آن ها به متقاضیان بومی و 40 درصد دیگر به سهمیه آزاد اختصاص دارد. از سویی دیگر پذیرش در رشته های پیراپزشکی شامل اتاق عمل، هوشبری، مامایی و … به صورت بومی استانی انجام می شود. به این معنی که 80 درصد از ظرفیت آن ها به داوطلب بومی استان و مابقی به داوطلبان آزاد اختصاص دارد.

همانطور که مطالعه کردید به منظور قبولی در آزمون سراسری لازم است که انتخاب رشته اصولی و هوشمندانه داشته باشید. بنابراین لازم است از مشاوره کارشناسان فعال در این زمینه بهره ببرید.

کارشناسان فعال در زمینه تحصلیی یاریگر شما عزیزان در این مسیر هستند برای ارتباط با آن ها می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل استفاده کنید و در چینش الویت های خود از آن ها کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ از چه تاریخی آغار خواهد شد؟

    پبش بینی می شود زمان انتخاب کنکور رشته نیمه اول مرداد ماه خواهد بود.

  2. برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید به کدام سایت مراجعه کنیم؟

    انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ac.ir انجام می گیرد.

  3. داوطلبان چه تعداد حق انتخاب در انتخاب رشته کنکور سراسری دارند؟

    داوطلبان برای انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد به ترتیب مجاز به انتخاب 150 و 100 کدرشته محل هستند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و احترام و وقت بخیر
    من از دوازدهمی های تجربی هستم
    و سوالی از خدمتتون دارم؛
    بنده علاقه ام به رشته های انسانی هستش
    و آیا میشه که ان شا ء الله با آوردن نمره عالی توی دیپلم تجربی و رتبه عالی در کنکور، توی انتخاب رشته،
    به جای پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی و غیره (رشته های خود تجربی…)
    رشته های انسانی موجود در دفترچه مثل اقتصاد رو انتخاب کنیم و راهی دانشگاه روزانه سراسری تبریز بشیم؟
    یا باید بریم به پیام نور؟!

    1. سلام
      شما بهتر است به جای انتخاب رشته کنکور تجربی ، در گروه انسانی کنکور شرکت کنید و انتخاب رشته نمایید.

  2. سلام کسی که کنکور سراسری شرکت نکرده میتونه در انتخاب رشته های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره