کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری
موضوعات داغ

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ هر سال معمولا در مرداد ماه انجام می‌شود. پس از ثبت نام کنکور و برگزاری آزمون، نتایج اولیه در قالب یک کارنامه برای هر شرکت کننده منتشر می شود. تمامی حاضرین در جلسه آزمون می‌توانند پس از دریافت کارنامه اولیه خود، در صورت مجاز شدن به انتخاب‌رشته، وارد فرآیند انتخاب‌رشته شوند. در ادامه راهنما کامل انتخاب رشته کنکور 1403 ارائه کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری در یک بازه زمانی یک ماهه از زمان برگزاری کنکور منتشر می شود. در دو یا سه روز متوالی پس از اعلام نتایج اولیه نیز دفترچه‌های انتخاب‌رشته مربوط به گروه های آزمایشی مختلف منتشر می گردد.

 لازم است اشاره کنیم که در مورد زمان اعلام نتایج یا زمان انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳ اظهار نظر قطعی از طرف سازمان سنجش صورت نگرفته است، اما همانطور که اشاره کردیم با توجه به روال سال های گذشته زمان اعلام نتایج و انتخاب‌رشته احتمالا در مرداد ماه خواهد بود.

تاریخ انتخاب‌رشته ۱۴۰۳ در نیمه دوم مرداد ماه می باشد. به محض اعلام تاریخ دقیق در این بخش از مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ باید با دریافت دفترچه راهنما، کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را استخراج کرده و در نهایت بر اساس فاکتورهایی که مدنظر دارند آن ها را از انتخاب یک تا انتخاب 150 اولویت بندی نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که در تمدید مهلت، کدرشته محل های رشته های نیمه متمرکز را انتخاب می کنند در صورت داشتن شرایط و کسب نمره علمی لازم پس از انتشار نتایج نهایی دعوت به مصاحبه خواهند شد.

 

تحلیل کارنامه اولیه

اهمیت این کارنامه از این جهت است که دربردارنده اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز علمی داوطلب و وضعیت مجاز بودن برای انتخاب‌رشته می باشد.

متقاضیان در صورتی که در تحلیل درست کارنامه اولیه خود موفق عمل کنند، می توانند به درستی مراحل انتخاب رشته آزمون سراسری را نیز طی نمایند. در ادامه به مندرجات هر قسمت اشاره کرده ایم.

❌مشخصات ثبت نامی شرکت کننده

❌اطلاعات مربوط به گروه آزمایشی امتحانی

❌وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دوره‌های روزانه و غیر روزانه

❌رتبه در سهمیه و رتبه کشوری

❌نمره علمی (تراز کارنامه قبولی )

❌کد دسترسی به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد

موارد زیر در کارنامه اولیه بسیار مهم است:

استان بومی و قطب بومی داوطلب: لازم است متقاضیان در نظر داشته باشند که 80 درصد از رشته هایی که تقاضا برای آن ها کم تر است به داوطلبان بومی اختصاص دارد و در واقع 20 درصد آن ها برای داوطلبان غیربومی است. برای رشته های پرطرفدار این نسبت 60 به 40 می باشد.

تاثیر سهمیه ها: سهمیه های مختلف دارای تاثیرات متفاوتی در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 می باشند. 

تاثیر رتبه در سهمیه: در انتخاب‌رشته دانشگاه‌های سراسری، رتبه در زیرگروه‌های مختلف حائز اهمیت است. (زیرگروه ها از کنکور ۱۴۰۳ حذف شده اند و از این پس رتبه برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود.)

داوطلبان گرامی برای اطلاع از رتبه قبولی تمامی رشته ها در سال های گذشته مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بخوانید: رتبه قبولی کنکور

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، دفترچه راهنما منتشر می شود که در آن تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان همچون کدرشته محل ها، ظرفیت هر رشته، نحوه انتخاب‌رشته و … قرار دارد. داوطلبان گروه های آزمایشی مختلف باید در زمان تعیین شده به سایت سنجش مراجعه کرده و قبل از شروع انتخاب‌رشته، دفترچه را دانلود و آن را به طور کامل مطالعه نمایند. 

دانلود کنید: دفترچه انتخاب رشته

 

لازم است اشاره کنیم که انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

 

نکات مهم

✅در فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ دوره های روزانه در دانشگاه ها با جایگاه علمی بالا را در اولویت قرار دهید.

✅زیرگروه ها از کنکور سراسری حذف شده اند و درصد تمامی دروس یکسان می باشد. 

✅در سال ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی به صورت قطعی ۵۰ درصد اعمال اثر می کنند. یعنی در صورت بالا بودن معدل منجر به بهبود رتبه کنکور و در صورت پایین بودن معدل منجر به افت رتبه خواهند شد.

✅ اگر در زمان ثبت نام کنکور کارت اعتباری دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را خریداری نکرده اید، نگران نباشید چراکه امکان پرداخت هزینه خرید کارت در این دو دوره در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 140‌3 امکان پذیر است.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 تلگرام مشاوره تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

چینش اولویت ها در انتخاب رشته کنکور 1403

یکی از موضوعات مهمی که در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری مطرح است، نحوه چینش اولویت ها برای کسب بهترین نتیجه می باشد. هر گونه اشتباه در چینش اولویت‌های فرم انتخاب‌رشته، شانس فرد در قبولی رشته مورد نظرش را کاهش می دهد. توصیه می کنیم مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ را مطالعه نمایید.

نحوه گزینش سازمان سنجش به این صورت است که هر انتخاب نسبت به انتخاب پایین تر خود از اولویت بالاتری برخوردار است و تمامی کدرشته محل ها از بالا به پایین بررسی می شوند.

🔵انتخاب های خوش بینانه: این انتخاب ها اولویت های ایده آل هستند که با توجه به رتبه قبولی داوطلب، شانس قبولی در آن ها کم است.

🟢انتخاب های واقع بینانه: اغلب انتخاب ها باید واقع بینانه باشند چراکه شانس قبولی در آن ها 50 درصد به بالا می باشد. 

🔴انتخاب های بدبینانه: این انتخاب ها برای بدترین حالت ها در نظر گرفته می شوند و داوطلب با توجه به رتبه خود در آن ها شانس قبولی بالایی دارد.

 

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

راه حل کلی و در واقع اقداماتی که یک داوطلب بایستی جهت انتخاب‌رشته خود در دانشگاه های سراسری انجام دهد، شامل مراحل موارد زیر می باشد.

 ✅ مراجعه به سایت ” sanjesh.org “

✅ دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور 1403 

✅ استخراج کد رشته محل های مورد نظر 

✅ تکمیل فرم انتخاب‌رشته و انتخاب حداکثر 150 کدرشته محل 

✅ دریافت کد رهگیری 16 رقمی

 

راهنما تصویری گام به گام

1️⃣ وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید.

برای ورود مستقیم به سایت سنجش بر روی لینک کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

2️⃣ بر روی گزینه ” سراسری ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

3️⃣ در این مرحله از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

4️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

5️⃣ در این صفحه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ د بر روی لینک ” سامانه انتخاب‌رشته‌های با آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

آزمون

 

6️⃣ در صحفه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت سنجش شوید.

ورود به سایت

 

7️⃣ در این مرحله بر روی گزینه ” انتخاب‌رشته ” کلیک کنید.

انتخاب رشته آزمون سراسری

 

8️⃣ متن مربوط به شرایط مطالعه کنید و بر روی گزینه ” قبول دارم ” کلیک کنید.

 

9️⃣ اطلاعات شناسنامه ای خود را بررسی کنید. در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره های مختلف درج شده است.

انتخاب رشته آزمون سراسری

 

1️⃣0️⃣ داوطلبان باید معدل خود و کد بخش محل تولد و سه سال آخر متوسطه دوم خود را درج نمایند.

 

1️⃣1️⃣ حال به فرم انتخاب‌رشته دسترسی دارید. شما می توانید حداکثر ۱۵۰ کدرشته محل را به ترتیب اولویت بندی در این این وارد کنید. 

1️⃣2️⃣ دریافت کد رهگیری 16 رقمی که بیانگر پایان انتخاب‌رشته شما می باشد.

بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور

❌داوطلبان در صورت تمایل می تواند اولویت های انتخابی خود را جابه جا کرده و البته کدرشته محل های جدید را اضافه یا حذف نمایند. برای مطالعه راهنما گام به گام ویرایش می تواند مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

 

انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد 1403

انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری است و در سایت azmoon.org انجام می شود. داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه خود، در صورت مجاز شدن به انتخاب‌رشته یک کد دسترسی ۷ رقمی دریافت می کنند که باید برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد از آن استفاده نمایند. 

انتخاب‌رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد در سایت سازمان سنجش در فرم انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری صورت می گیرد.

❌برای مشاهده راهنما جامع انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

در فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرده و بر این اساس اولویت بندی خود را انجام دهید. 

علاقه

اولین و مهم ترین مورد که در فرایند انتخاب‌رشته باید به آن توجه کنید، علاقه به رشته تحصیلی می باشد. به هیچ عنوان رشته ای که به آن علاقه ای ندارید را انتخاب نکنید.

آینده شغلی

قبل از انتخاب رشته حتما در مورد بازار کار و آینده شغلی آن نیز بررسی کنید. پس از تحصیل در رشته خود باید وارد بازار کار شوید و در صورتی که رشته تحصیلی شما بازدهی مالی و شغلی خوبی نداشته باشد، دچار مشکلات زیادی خواهید شد. 

شهریه

برخی از دوره های دانشگاهی شهریه پرداز هستند و دانشجویان باید برای هر ترم تحصیلی شهریه مشخصی را پرداخت نمایند. حتما در مورد میزان شهریه هر دوره دانشگاهی و رشته تحصیلی خود تحقیق کرده و با آگاهی کامل انتخاب‌رشته نمایید. 

مسافت

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در فرایند انتخاب رشته، مسافت دانشگاه تا محل زندگی می باشد. فاصله زیاد شما را در طول دوران تحصیل خسته و فرسوده می کند. البته شما می توانید در خوابگاه های دانشجویی اقامت داشته باشید اما زندگی در خوابگاه نیز مشکلات خود را دارد که باید از آن ها اطلاع یابید. 

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

حساس ترین مرحله کنکور سراسری، مرحله انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ است. چراکه احتمال دارد داوطلب در هر کدام از کدرشته محل هایی که انتخاب می کند، شانس قبولی داشته باشد و در صورتی که به درستی اولویت بندی نشده باشد در کدرشته محل مناسبی پذیرفته نشود. یا از سویی دیگر در هیچ کدام از کدرشته محل‌های انتخابی خود متناسب با رتبه ای که کسب کرده است، شانس قبولی نداشته باشد و در نهایت موفق به قبولی در هیچ کدرشته محلی نشود.

در صورتی که در یک زیرگروه اصلی از میان رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و همینطور یکی از زیرگروه های شناور شامل هنر و زبان شرکت کرده اید، بایستی کدرشته محل های مربوط به آن ها را در یک فرم درج نمایید.

توصیه می شود بدون آگاهی قدم در مسیر انتخاب‌رشته نگذارید چراکه ممکن است سبب ناکامی شما شود و منجر به پشیمانی گردد. حتما برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری از تجربه مشاوران تحصیلی فعال و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما داوطلبان گرامی کنکور سراسری هستند. برای ارتباط با مشاوران برتر مجموعه می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو استفاده کنید.

بخوانید: نتایج کنکور 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ از طریق چه سایتی انجام می شود؟

    تمامی مراحل ثبت نام و انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

  2. انتخاب‌رشته آزمون چه زمانی انجام می شود؟

    معمولا شروع ثبت نام و انتخاب‌رشته دانشگاه سراسری در اواسط مرداد ماه انجام می باشد.

  3. داوطلبان چگونه بایستی فرم انتخاب‌رشته در دانشگاه سراسری را تکمیل کنند؟

    در متن مقاله فوق به نحوه انتخاب‌رشته در دانشگاه های سراسری اشاره کردیم.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫29 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اعتماد شما به مجموعه دانتل کو
      همراه شما در انتخاب رشته کنکور سراسری تا قبولی شما در رشته مورد نظر خواهیم بود.

    1. سلام دوست عزیز انتخاب رشته مبحث پیچیده ای می باشد و در صورت انتخاب و اولویت بندی اشتباه می تواند از رشته و دانشگاه مورد نظر خود حتی با کسب رتبه عالی از دست دهید.
      ازین رو حتما توصیه می کنیم پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ حتما با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید.
      برای ارتباط با کارشناسان انتخاب رشته آزمون سراسری دانتل کو می توانید با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

    1. سلام بله انتخاب رشته کنکور سراسری یک بار در سال خواهد بود.
      ولی برگزاری کنکور سراسری دو بار می باشد.

    1. سلام دوست عزیز انتخاب رشته مبحث بسیار پیچیده ای است و آینده شما را رقم خواهد زد.
      شما برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید با کارشناسان مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

    1. سلام انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در اواسط مرداد ماه اعلام خواهد شد.
      به محض اعلام تاریخ انتخاب رشته در متن مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

  1. وقت بخیر
    لطفا حدود رتبه یا تراز لازم برای پزشکی دانشگاه آزاد کیش(نه پردیس بین اللمل تهران)رو میفرمایید؟
    هیچ جا هیچ اشاره ای بهش نشده
    و اینکه ساکن این متطقه بودن تو پذیرشش تاثییری داره؟

  2. سلام
    موقع انتخاب رشته با آزمون،سریال خریداری شده را وارد میکنم و کد رشته ها رو مینویسم و وقتی که میزنم روی دکمه ثبت اطلاعات نهایی،هیچ اتفاقی نمی افته(یک لحظه تصویر در حال بارگذاری میاد و سریع میره) بعد که چند بار روی دکمه ثبت اطلاعات میزنم ،مینویسه خطا در انجام عملیات
    چکار کنم؟

  3. من معدل کتبی نهاییمو اشتباه زدم‌موقع ثبت نام ، ولی در زمان انتخاب رشته معدل دقیق دستم اومد و در فرم انتهاب رشته وارد کردم .الان مغایرت معدل برام میزنن چون در زمان ثبت نام درست وارد نکردم؟ یا مشکلی پیش نمیاد؟

  4. سلام انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 امسال دو بار برگزار می شه یا نه یک بار هست برای هر دو کنکور

  5. انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه آزاد و سراسری یکی هست یا باید جدا جدا انجام بشه ممنون می شم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      خیر انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ و دانشگاه آزاد به صورت جداگانه انجام می شود.

  6. من امسال دو تا کنکور دادم یکیشو ریاضی و توی دومی تجربی شرکت کردم باید دو بار انتخاب رشته انجام بدم برای هر کدوم ؟

    1. سلام خیر
      در زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ به دلیل متفاوت بودن گروه آزمایشی باید یکی از آن ها را جهت انتخاب رشته کنکور انتخاب نمایید.

  7. شنیدم می گن که اگه انتخاب رشته نکنم نتیجه کنکور امسالم برای سال بعد رزرو می مونه درسته یا نه باید دوباره کنکور شرکت کنم. چون مشکل خانوادگی دارم شرایطم امسال طوری نیست برم دانشگاه ….
    می تونم انتخاب رشته نکنم سال بعد برای همین رتبه ای که امسال اوردم انتخاب رشته کنم
    ممنون از دانتل کو

    1. بله در صورتی که امسال انتخاب رشته نکنید رتبه شما برای سال آینده حفظ خواهد شد و نیازی به شرکت در کنکور سال بعد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره