کنکور سراسریثبت نام کنکور سراسری

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین سوالات متقاضیان این دانشگاه است که باید به آن ها پاسخ داده شود. دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه های محبوب است چراکه شرایط و مزایای خوبی دارد و موقعیت شغلی دانشجویان نیز پس از فارغ التحصیلی تضمین شده است. در سال ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی فرهنگیان برگزار می شود و انتخاب رشته نیز به نحو متفاوتی نسبت به سال های گذشته پیش از برگزاری آزمون در دی ماه ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. در این مطلب به بررسی کامل انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه های بسیار محبوب در بین دانشجویان است که به صورت اختصاصی به در حوزه تربیت دبیر فعالیت دارد. داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های دبیری و کار کردن در این زمینه را دارند، می توانند برای تحصیل در این دانشگاه اقدام نمایند.

در سال های گذشته داوطلبان برای ورود به این دانشگاه باید در کنکور سراسری شرکت می‌کردند و در فرم انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم 1403 خود کد رشته محل های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را درج می کردند. اما در سال ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود و فرایند انتخاب‌رشته نیز به صورت مجزا انجام خواهد شد. در ادامه به توضیح جزییات مربوط به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. 

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

با توجه به تغییرات اعمالی انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم به جداگانه از انتخاب‌رشته کنکور درسال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. داوطلبان دانشگاه فرهنگیان باید قبل از کنکور انتخاب‌رشته کرده و پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج در مصاحبه این دانشگاه شرکت نمایند. 

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ در بهمن انجام نگرفت به تاریخ دیگری موکول شد. به محض اعلام تاریخ جدید در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در دی ماه ۱۴۰۲ می باشد. داوطلبان باید در زمان تعیین شده انتخاب رشته خود را انجام دهند و سپس در کنکور اختصاصی فرهنگیان که در ۶ و ۷ اردیبهشت برگزار می شود، شرکت نمایند. نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان قبل انتخاب‌رشته کنکور سراسری در تیر ماه مشخص خواهد شد و داوطلبان می توانند بر این اساس اقدامات بعدی خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است که پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان امکان انتخاب‌رشته در کنکور سراسری را ندارند. به محض اطلاع رسانی های بیشتر در مورد زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، این مطلب و کانال تلگرام بروزرسانی خواهد شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید. 

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲

دانشگاه فرهنگیان در مقابل مزایایی که در اختیار دانشجویان دانشگاه خود قرار می دهد، طبق شرایط خاصی نیز دانشجو جذب می کند. این شرایط را به تفکیک شرایط عمومی و اختصاصی در ادامه آورده ایم. از شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

شرایط عمومی

✅ داوطلب مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ بایستی که دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد.

✅ معتقد بودن به دین اسلام یا یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  

✅ داوطلبان باید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته باشند.

✅ متقاضیان نباید در کارنامه خود سابقه کیفری، اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات، الکل و … را داشته باشند.

✅ داشتن مدرک دوره پیش دانشگاهی یا متوسطه دوم (دیپلم) از الزامات است.

✅ علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بایستی که از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار بوده و توانایی انجام وظایف معلمی را داشته باشند.

 

شرایط اختصاصی

✅متقاضیان زمانی مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 خواهند بود که حداقل تراز علمی 6000 را کسب کرده باشند.

✅شرط معدل در سال ۱۴۰۳ حذف شد و داوطلبان با هر معدلی می توانند در آزمون اختصاصی و انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم شرکت نمایند.

✅سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر حداکثر ۲۴ سال تمام می باشد.  

متقاضی باید رشته هایی را انتخاب کند که بومی آن رشته محل ها باشد.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

 

شرط سلامت کامل انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

یکی از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشتن سلامت کامل برای انجام وظیفه دبیری می‌باشد. شرایط سلامتی برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ به شرح زیر است.

✅عدم لکنت زبان

✅قدرت بینایی ۱۰ از ۱۰ با استفاده از عینک و ۱۰ از ۲۰ بدون استفاده از عینک

✅قدرت شنوایی کامل

✅قد حداقل ۱۶۰ برای مردان و حداقل ۱۵۵ برای زنان

✅آشنایی با مفاهیم دینی

✅عدم نقص عضو بارز

✅عدم داشتن بیماری های مزمن

✅داشتن سلامت روان

✅علاقه و استعداد در زمینه معلمی

✅داشتن قدرت تعامل

 

رشته های ارائه شده دانشگاه فرهنگیان

رشته های دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم ۱۴۰۳ درج می شود. هنوز دفترچه راهنما انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ منتشر نشده است. در ادامه لیست رشته های ارائه شده این دانشگاه با توجه به سال گذشته قرار گرفته است.

گرایش انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان رشته تحصیلی 
رشته های علوم تجربی  دبیری شیمی
دبیری زیست شناسی
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی
آموزش ابتدایی
رشته های ریاضی  آموزش ریاضی
آموزش فیزیک
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی
آموزش ابتدایی
رشته های علوم انسانی دبیری الهیات و معارف اسلامی
دبیری تاریخ
دبیری زبان و ادبیات عربی
راهنمایی و مشاوره آموزش ابتدایی
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
آموزش جغرافیا
آموزش تربیت بدنی
دبیری علوم اجتماعی
آموزش زبان و ادبیات فارسی
رشته های زبان خارجه  تربیت دبیر زبان انگلیسی
رشته های هنر آموزش ارتباط تصویری

 

تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم ۱۴۰۳

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان باید به تکمیل فرم انتخاب رشته و نحوه اولویت بندی توجه ویژه ای داشته باشید. پذیرش دانشگاه فرهنگیان دو مرحله‌ای است و داوطلبان در صورت کسب رتبه قابل قبول برای مصاحبه دعوت می شوند.

توجه داشته باشید در صورت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان اجازه انتخاب رشته در کنکور ۱۴۰۳ را نخواهید داشت و کارنامه رتبه و ترازی برای شما صادر نخواهد شد.

داوطلبان باید در دی ماه فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند و سپس در اردیبهشت برای شرکت در کنکور اختصاصی اقدام نمایند. نتایج نهایی قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام شده و مشخص می شود که چه افرادی پذیرفته شده اند.

پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان مجاز به انتخاب‌رشته کنکور سراسری در مرداد ماه نخواهند بود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 توصیه می شود که از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید تا در این زمینه راهنمایی تان کنند. 

 

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

پس از انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم ۱۴۰۳ لیست چندبرابر ظرفیت رشته محل های دانشگاه فرهنگیان از طریق سایت سنجش منتشر می شود. داوطلبان دعوت شده به مصاحبه باید در زمان مشخص در جلسه مصاحبه حضور یابند. عدم شرکت در مصاحبه به منزله انصراف از ثبت نام می باشد. 

طبق اطلاعیه های سازمان سنجش پیش بینی می شود مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در خرداد ماه انجام گیرد.

از میان تمامی کسانی که کد رشته محل های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده اند، دسته ای از متقاضیان که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ هستند، به صورت دو برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می شوند.

این مرحله خود شامل دو مرحله مصاحبه حضوری و معاینات پزشکی می باشد. کسانی موفق به ورود به دانشگاه های فرهنگیان خواهند شد که در این مراحل امتیاز بالاتری کسب نمایند. در مرحله مصاحبه حضوری دانشگاه فرهنگیان، یک هیئت مصاحبه کننده شامل سه نفر از اساتید دانشگاه، صلاحیت های عمومی و اختصاصی شرکت کنندگان را بررسی می کنند.

با توجه به تغییرات اعمالی نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اعلما خواهد شد و داوطلبان پذیرفته شده اجازه انتخاب در کنکور را نخواهند داشت. در صورت رد شدن در مصاحبه و عدم قبولی داوطلبان می توانند در انتخال رشته کنکور 1403 شرکت نمایند.

در جلسه مصاحبه سلامت جسمی فرد به طور کامل بررسی می شود. همچنین سوالاتی نیز در مورد علاقه به رشته دبیری، هدف از معلمی، احکام شرعی و دینی و سیاسی پرسیده می‌شود. پس از جلسه مصاحبه افراد پذیرفته شده می‌توانند برای ثبت نام نهایی اقدام نمایند. به کسب آمادگی برای جلسه مصاحبه توصیه می شوند که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید.

 

تاثیر سوابق تحصیلی و نمره آزمون در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403

کنکور اختصاصی تربیت معلم بخش های مختلفی دارد که هر یک از آن ها به میزان مشخصی در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ و نتایج نهایی تاثیر می گذارند. سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت قطعی محاسبه شده و تاثیر ۵۰ درصدی خواهد داشت. ۲۵ درصد از نتیجه نهایی نیز به آزمون کتبی و ۲۵ درصد باقی مانده به مصاحبه حضوری اختصاص خواهد داشت.

 

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان |‌ امتیازات و محدودیت ها

✅داوطلبانی که در حال تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان هستند، به صورت استخدام قراردادی و پس از فارغ التحصیلی به صورت استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش در می آیند.

✅ از مزایای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 این است که دوره تحصیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز جزو دوره خدمت و سوابق شغلی آن ها محسوب می شود.

✅به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ماهیانه حقوقی به عنوان حقوق دانشجو معلم به عنوان کمک هزینه تحصیلی تعلق می گیرد.

✅چنانچه داوطلبان آقا انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم ۱۴۰۳ پذیرفته شوند، نیازی به گذراندن دوره خدمت سربازی نخواهند داشت.

⛔چنانچه داوطلبان در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند و به عنوان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شناخته شوند، مجاز به دریافت انتقالی به سایر دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و … نیستند.

⛔امکان انتقالی به دیگر دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیز برای دانشجویان این دانشگاه ها امکان پذیر نیست.

⛔امکان تغییر رشته پس از دریافت نتیجه  قبولی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1402 وجود ندارد.

⛔تحصیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه روزی می باشد.

⛔پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان باید به مدت دو برابر تحصیل خود به آزموش و پرورش تعهد خدمت بدهند.

⛔چنانچه داوطلبان پس از شروع تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان قصد انصراف داشته باشند، بایستی هزینه انصراف از دوره روزانه دانشگاه های سراسری را بپردازند.

 

نکات مهم در مورد انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ 

در هنگام ثبت نام آزمون می توانید گزینه متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذریش دانشجو معلم و یا شرکت در آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم را انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینه اول در هیچ شرایطی امکان شرکت در آزمون سراسری را نخواهید داشت اما با انتخاب گزینه اول در صورت عدم قبولی در آزمون اختصاصی تربیت دبیر می توانید در کنکور سراسری نیز شرکت کنید. 

نتایج نهایی آزمون اختصاصی و انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری آغاز خواهد شد. دانشجویانی که موفق به کسب قبولی نهایی در آزمون فرهنگیان شده اند، دیگر امکان انتخاب رشته در کنکور سراسری را نخواهند داشت. 

داوطلبانی که در آزمون اختصاصی و انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم ۱۴۰۳ پذیرفته شده اند، می توانند در بازه زمانی تعیین شده از طرف سازمان سنجش، انصراف خود ر  اعلام کنند. در این صورت امکان انتخاب رشته کنکور سراسری را خواهند داشت. 

 

منابع کنکور فرهنگیان

یکی از مهم ترین سوالاتی که داوطلبان در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 با آن مواجه می شوند، منابع کنکور می باشد. اطلاع از منابع کنکور بسیار حائز اهمیت است تا داوطلبان بتوانند با مطالعه منابع اختصاصی در رشته مورد نظر خود پذیرفته شوند.

مدتی قبل منابع کنکور فرهنگیان سه مورد اعلام شد که شامل دروس اختصاصی گروه اصلی‌ (انسانی، تجربی و ریاضی)، تعلیم و تربیت اسلامی، هوش و استعداد معلمی و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بود. در حال حاضر یک مورد از منابع (فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی) حذف شده اند و تنها دروس هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳ و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب دو باقی مانده اند. 

 

کدام داوطلبان امکان شرکت در دانشگاه فرهنگیان را ندارند؟

در بالا شرایط شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه تربیت معلم و انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ گفته شده است. با توجه به دفترچه راهنما و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سنجش و آموزش کشور، برخی از داوطلبان با شرایط خاص امکان ثبت نام در آزمون را ندارند. داوطلبانی که مجاز به شرکت در آزمون و انتخاب رشته دانشگاه تربیت نیستند، به شرح زیر می باشند. 

❌ دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هستند. 

❌ داوطلبانی که مدرک تحصیلی کارشناسی و یا بالاتر دارند. 

❌ داوطلبانی که متعهد به خدمت در دستگاه های اجرایی کشور می باشند. 

❌ اتباع خارجی که تابعیت کشور ایران را ندارند. 

 

اعلام نتایج انتخاب رشته فرهنگیان

همانطور که گفته شد انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ قبل از برگزاری آزمون انجام می شود و زمان آن نیز در دی ماه خواهد بود. پس از برگزاری آزمون در اردیبهشت ماه داوطلبان باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند. زمان برگزاری مصاحبه فرهنگیان در خرداد ماه می باشد. 

مدتی بعد نتایج انتخاب رشته فرهنگیان منتشر می شود. نتایج نهایی قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری یعنی در اواخر خرداد یا اوایل مرداد ماه می باشد. در صورتی که داوطلبان در کنکور فرهنگیان به صورت نهایی پذیرفته شده باشند، دیگر امکان انتخاب رشته کنکور سراسری را نخواهند داشت. در صورتی که از انتخاب رشته فرهنگیان منصرف شده باشید، می توانید در مدت زمان تعیین شده انصراف خود را اعلام کنید تا مجوز انتخاب رشته کنکور سراسری به شما داده شود. 

 

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم 1403

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ فرایند مجزایی نسبت به انتخاب رشته کنکور سراسری دارد و این روند کاملا متفاوت از سال های گذشته است. دا.طلبان باید در دی ماه انتخاب رشته خود را انجام دهند و سپس در اردیبهشت ماه در کنکور اختصاصی فرهنگیان شرکت کنند. داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان دیگر امکان انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری در مرداد ماه را نخواهند داشت. 

لازم است اشاره کنیم که چنانچه واجد شرایط شرکت در کنکور اختصاصی و انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم 1403 نیستید، می‌توانید از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای ورود به شغل معلمی اقدام نمایید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان 1403 برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کره و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ چه زمانی انجام می شود؟

    طبق اطلاعیه های جدید، انتخاب رشته فرهنگیان در دی ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. 

  2. نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان چه زمانی اعلام می شود؟

    نتیجه قبل از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری اعلام خواهد شد. 

  3. آیا داوطلبان دانشگاه فرهنگیان می توانند در کنکور سراسری نیز ثبت نام کنند؟

    بله اما در صورتی که در این دانشگاه پذیرفته شوند، دیگر امکان انتخاب رشته دانشگاه سراسری در مرداد ماه را نخواهند داشت. 

کانال تلگرام تحصیلی     

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام.من در کنکور فرهنگیان امسال زیرگروه زبان های خارجی رو انتخاب کردم. طبق چیزی که متوجه شدم یعنی باید به سوالات اختصاصی کنکور انسانی جواب بدم و نه کنکور زبان انگلیسی؟ و اگر اینطوره دیگه امکان تغییر زیرگروه وجود نداره به هیچ وجه؟ چون من دیپلمم تجربیه چیزی از دروس انسانی نمیدونم.خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. سلام بله می توانید در امتحانات ترمیم معدل جهت شرکت در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان شرکت کنید.

  2. سلام خسته نباشید
    من انتخاب رشته فرهنگیان توی دی ماه انجام ندادم ولی قرار آزمونش رو اردیبهشت بدم تکلیفم چیه؟ ینی آزمون بدم هم باد هواست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره