انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریدکتری

راهنما جامع مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ پس از برگزاری آزمون دکتری و انتخاب رشته دکتری انجام می شود و داوطلبانی که متناسب با عملکرد خود در جلسه آزمون و بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود، موفق به کسب حد نصاب دعوت به مصاحبه آزمون دکتری شده باشند، می توانند اقدام به ثبت نام در مصاحبه کرده و در مرحله دوم آزمون دکتری شرکت کنند. مصاحبه دکتری با هدف سنجش توانایی های علمی، پژوهشی و آموزشی داوطلبان برگزار می شود و قبولی نهایی متقاضیان در آزمون دکتری، مشروط به قبولی آن ها در مرحله مصاحبه می باشد. در ادامه این مقاله از سایت دانتل اطلاعات تکمیلی پیرامون مصاحبه دکتری 1402 را ارائه کرده ایم.

 

راهنما جامع مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

از مهم ترین مراحل آزمون دکتری جهت پذیرش دانشجویان در دانشگاه های سراسری و آزاد، مرحله مصاحبه علمی می باشد و به عبارتی پذیرفته شدگان در مرحله مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ هستند که می توانند در مقطع دکتری تحصیل کنند.

داوطلبانی که پس از شرکت در آزمون کتبی کنکور کارشناسی ارشد و دریافت نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته می شوند، در صورتی که پس از دریافت نتایج انتخاب رشته، موفق به کسب حد نصاب نمره دعوت به مصاحبه دانشگاه های انتخابی خود شده باشند، از سوی دانشگاه دعوت به مصاحبه می شوند.

محدودیتی در دعوت به مصاحبه وجود ندارد و در صورتی که متقاضیان حد نصاب نمره دعوت به قبولی در دانشگاه های مندرج در لیست انتخاب رشته شان را کسب کرده باشند، از سوی دانشگاه دعوت به مصاحبه می شوند. اما ممکن است داوطلبی نیز نتایج انتخاب رشته را دریافت کند و در هیچ کد رشته محلی دعوت به مصاحبه نشده باشد.

در نظر داشته باشید که موفقیت نهایی متقاضیان برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه شان در مقطع دکتری، مشروط به قبولی آن ها در مرحله مصاحبه می شود و پذیرفته شدگان در مرحله مصاحبه جزو اسامی پذیرفته شدگان آزمون دکتری اعلام می شوند.

بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون دکتری، سهم مصاحبه در آزمون دکتری 50 درصد می باشد. اما فراموش نکنید که کسب امتیاز بالا در مرحله مصاحبه در واقع نتیجه برنامه ریزی و دقت و حضور در جلسه با آمادگی کامل می باشد.

 

زمان مصاحبه آزمون دکتری 1402

سازمان سنجش آموزش کشور که مجری برگزاری آزمون دکتری می باشد، پس از اعلام نتایج انتخاب رشته این آزمون، اطلاعیه ای که در بر دارنده فهرست اسامی معرفی شدگان به صورت چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دکتری است را در سایت خود منتشر می کند. مصاحبه دکتری هر کدام از دانشگاه های سراسری به صورت مجزا و توسط خود دانشگاه برگزار می گردد. 

معمولا مصاحبه آزمون دکتری در اردیبهشت ماه است و متقاضیان می توانند  پس از پرداخت هزینه مصاحبه، با همراه داشتن مدارک لازم در جلسه مرحله دوم آزمون دکتری شرکت کنند. 

در سال گذشته زمان مصاحبه دکتری در هفته سوم اردیبهشت ماه اعلام گردید؛ احتمالا مصاحبه دکتری 1402 نیز در اردیبهشت ماه اعلام شود.

زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ برای هر یک از دانشگاه ها به صورت مجزا اعلام می گردد که متقاضیان با مراجعه به سایت های اختصاصی دانشگاه ها نیز می توانند از این زمان مطلع شوند. به محض اعلام  زمان مصاحبه آزمون دکتری، تاریخ دقیق را در این قسمت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

شرایط مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲

شرکت در مصاحبه آزمون دکتری مشابه با دیگر مراحل این آزمون دارای شرایط خاصی می باشد که در صورتی که داوطلبان واجد این شرایط باشند، می توانند در جلسه مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ نیز حاضر شوند. شرایط مصاحبه دکتری را در ادامه آورده ایم:

  • نام نویسی در آزمون دکتری و حضور در جلسه آزمون
  • کسب نمره لازم و مجاز شدن برای شرکت در مرحله انتخاب رشته آزمون دکتری
  • کسب حد نصاب نمره لازم برای دعوت به مصاحبه در کد رشته محل های انتخابی 

بنابراین داوطلبان می توانند در مصاحبه دکتری رشته هایی شرکت کنند که آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کرده باشند و موفق به کسب حد نصاب نمره لازم برای دعوت به مصاحبه آن کد رشته محل نیز شده باشند.

 

نحوه مصاحبه آزمون دکتری 1402

ثبت نام و برگزاری مصاحبه دکتری در هر یک از دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه انجام می شود و داوطلبان پس از دریافت نتایج انتخاب رشته، در صورتی که در حداقل یکی از کد رشته محل های انتخابی خود دعوت به مصاحبه شده باشند، می توانند به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند و اطلاعیه های مرتبط با آن را مطالعه نمایند.

دستورالعمل ها به همراه زمان و نحوه ثبت نام و پرداخت هزینه مصاحبه دکتری در متن اطلاعیه هایی که از سوی سایت این دانشگاه ها منتشر می گردد، درج می شود.

 

اهمیت پایان نامه مصاحبه آزمون دکتری

برخی از داوطلبان با وجود کسب نمره بالا در آزمون کتبی، به دلیل عدم آمادگی برای شرکت در مرحله مصاحبه، در هیچ یک از کد رشته های امتحانی خود پذیرفته نمی شوند. 

در هر کدام از دانشگاه های سراسری، برای نمره دهی به داوطلبان، ملاک های مختلفی در نظر گرفته می شود. اما از مهم ترین مواردی که در اغلب جلسات مصاحبه در دانشگاه های سراسر کشور مورد بررسی قرار می گیرد، پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد.

توصیه می کنیم که بر روی پایان نامه کارشناسی ارشد خود تسلط داشته باشید، چراکه حتما از شما خواسته می شود در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه دهید. در برخی دانشگاه ها، حتی داوران برخی سوالات علمی در رابطه با پایان نامه نیز از دانشجویان می پرسند و آنچه که در این زمینه اهمیت دارد، قدرت تحلیل داوطلب در رابطه با موضوعات علمی و موضوعات تخصصی مطرح شده در پایان نامه او می باشد.

جدول امتیاز دهی در جلسه مصاحبه دکتری در دانشگاه های سراسری مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد؛ اما در کل برای پایان نامه چهار کیفیت و با چهار امتیاز تعریف می شود که به نمره عالی چهار امتیاز و به نمره بسیار خوب تا دو امتیاز تعلق می گیرد.

نحوه محاسبه امتیاز  بررسی پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
پایان نامه کارشناسی ارشد 3 امتیاز عالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز

 

اهمیت مقاله و نحوه امتیاز دهی در مصاحبه دکتری 

از مهم ترین موضوعات در جلسه مصاحبه دکتری در اغلب دانشگاه های سراسری و آزاد، مقاله است. به این صورت که داوران برای مقالات علمی – پژوهشی، مقالات علمی – ترویجی ، مقالات چاپ شده در کنفرانس ها و همایش های معتبر و تالیف یا ترجمه کتاب که در زمینه تحصیل و تخصص داوطلب باشد، امتیاز بالایی را اختصاص می دهند.

در نظر داشته باشید که برای مقالات و کارهای پژوهشی یک سقف امتیازی تعریف شده است و تعداد بالای مقالات این امتیاز را افزایش نخواهد داد.

همینطور لازم به ذکر است که علاوه بر مقالات علمی و تالیف و یا ترجمه کتاب، ثبت اختراع و کسب مقام در جشنواره های علمی همانند خوارزمی، فارابی و … نیز می تواند در مصاحبه آزمون دکتری امتیاز آور باشد.

نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 1402
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی منتشر شده به صورت داخلی و یا خارجی 22 امتیاز  هر مقاله تا 7 امتیاز
 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 امتیاز

گواهی ثبت اختراع داخلی تا 5 امتیاز

 برگزیده شدگان در جشنواره علمی معتبر

 برگزیدگی داخلی تا 3  امتیاز

برگزیدگی خارجی تا 7 امتیاز

مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب 6 امتیاز هر مقاله تا 2 امتیاز
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر در مجله های داخلی یا خارجی 4 امتیاز

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر خارجی تا 2

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر داخلی 1 امتیاز

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب 4 امتیاز

 

تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه دکتری

منظور از سوابق تحصیلی داوطلبان در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ در واقع همان معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات داوطلبان در هر یک از این دو مقطع است.

البته توجه به نمرات و معدل داوطلب در کنار دانشگاه محل تحصیل او می باشد؛ به عنوان مثال دریافت نمره 14 در یک دانشگاه دولتی معتبر از نمره 16 در یکی از دانشگاه های غیر دولتی با جایگاه علمی پایین تر ارزشمندتر است. در ادامه جدول مرتبط با نحوه محاسبات امتیازات معدل در مصاحبه آزمون دکتری را آورده ایم:

نحوه محاسبه امتیازات معدل در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی تا 6 امتیاز بر اساس نظر کمیته مصاحبه کننده
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تا 5 امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی  3 امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته  3 امتیاز
برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی  5 امتیاز
  • رتبه 1 تا 3 : 5 امتیاز
  • رتبه 4 تا 6 : 4امتیاز
  • رتبه 7 تا 9 : 3امتیاز
  • رتبه 10 تا 12 : 2امتیاز
  • رتبه 13 تا 15 : 1 امتیاز .

 

اهمیت مهارت زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری 

داشتن مدرک زبان انگلیسی برای شرکت در مرحله مصاحبه دکتری الزامی نمی باشد اما افرادی که دارای مدرک زبان هستند، یک قدم از رقیبان خود جلوتر می باشند.

ارائه مدرک معتبر یکی از آزمون های داخلی شامل تولیمو، آزمون msrt  و … و یا ارائه یک مدرک زبان بین المللی شامل تافل، آیلتس و … از شاخص های ارزیابی داوطلبان در مرحله آزمون دکتری به شمار می رود و امتیازی به آن ها تعلق می گیرد. به طوری که در برخی موارد داشتن مدرک زبان معتبر دید اساتید را تغییر داده و کل فرآیند مصاحبه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در سال 1396 برای آخرین بار، جدول پیشنهادی برای امتیاز دهی به مدرک زبان به دانشگاه ها اعلام گردید. اما موضوعی که وجود دارد، این است که معمولا دانشگاه ها بر اساس آئین نامه های داخلی خود و یا بر اساس سلیقه به مدرک زبان شرکت کنندگان در مرحله مصاحبه امتیاز می دهند. با این حال جدول پیشنهادی برای امتیاز دهی به مدرک زبان در مصاحبه دکتری را در ادامه آورده ایم.

همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی
msrt IELTS Equivalent TOEFL IBT TOEFL Computer TOEFL Paper + TOLIMO حداکثر امتیاز
95 – 100 5.7 – 9 113 – 120 263 – 300 625 – 680 8
90 7 100 250 600
85 5.6 90 – 91 232 575 7
80 6 79 – 80 213 550 6
75 5.5 69 – 70 196 525 5
70 5 56 – 60 173 500 4
65 4.5 49 – 50 152 475 3
55 4 39 – 40 133 450 2
45 3.5 29 – 30 113 425 1

 

سن

ممکن است هیئت مصاحبه کننده در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ از شما در مورد سن تان نیز سوال کنند. این موضوع شاید اهمیت چندانی نداشته باشد، اما بسیار مهم است در هر سنی که هستید، به اساتید نشان دهید که دارای یک برنامه، رسالت شخصی، چشم انداز فردی و برنامه مشخصی برای آینده می باشید. به طوری که هدف تان از تحصیل در مقطع دکتری مشخص است.

در واقع باید به گونه ای مستقیم و یا غیرمستقیم با سنی که دارید، کاملا نشان دهید که به صورت هدف دار این مسیر را انتخاب کرده اید و این یکی از گام های اصلی برای آینده شما می باشد. البته جدا از بیان این موضوع به صورت کلامی، باید در واقعیت نیز وجود داشته باشد. بنابراین در مورد هدف تان راستگو باشید.

 

دانشگاه ارشد

معمولا از داوطلبانی که در مصاحبه دکتری حضور دارند، دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد پرسیده‌ می شود. ضمن اینکه با بررسی ریز نمرات، در مورد نمرات پایین توضیح خواسته می شود. 

البته در نظر داشته باشید که نمره های اکتسابی دانشجویان را متناسب با دانشگاه محل تحصیل آن ها بررسی می کنند. نمره 14 در یک دانشگاه دولتی معتبر و مطرح، با نمره 14 در دانشگاه های دیگر متفاوت است. بنابراین سعی کنید در رابطه با نمرات کم خود صادقانه توضیح دهید. پاسخ صادقانه می تواند منجر به جلب اعتماد اساتید حاضر در جلسه مصاحبه گردد. چهره غیر واقعی از خود را در ذهن اساتید ترسیم نکنید. نمرات و همینطور کارنامه پژوهشی شما همه چیز را بیان می کند. 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

شاغل بودن

یکی از سوالاتی که از در مصاحبه دکتری دانشجویان پرسیده‌ می شود، سوال در رابطه با تامین هزینه‌ های تحصیل آن ها است. اینکه آیا دانشجو شاغل است و یا از طریق دیگری هزینه تحصیل را تامین خواهد کرد، برای اساتید بسیار مهم است. برای آقایانی که متاهل هستند و یا سن بالایی دارند، طفره رفتن از این سوال آسان نمی باشد. به طوری که اگر بگویند شاغل نیستند و قصد دارند به صورت تمام وقت تحصیل کنند، شاید برای اساتید باورپذیر نباشد.

معمولا برای اساتید به خصوص در دانشگاه های مطرح، بسیار مهم است که دانشجوی دکتری، به صورت تمام وقت بر روی پایان نامه خود کار کند. شاغل بودن یک نمره منفی برای متقاضیان به دنبال دارد. البته برخی کارها از جمله تدریس، نوشتن، ترجمه کتاب و … می تواند به مثبت پیش رفتن روند مصاحبه کمک کند.

 

مدارک مورد نیاز برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری

از موضوعات مهمی که شرکت کنندگان در مرحله مصاحبه دکتری باید به آن توجه داشته باشند، این است که پیش از شرکت در مرحله مصاحبه مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و همراه خود به جلسه ببرند. البته گاهی نیز به صلاح دید دانشگاه، متقاضیان باید مدارک لازم را در سایت دانشگاه بارگذاری نمایند.

در ادامه به مهم ترین مدارک موردنیاز برای شرکت در جلسه مصاحبه آزمون دکتری اشاره کرده ایم:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • مدرک کارشناسی ارشد و یا گواهی معدل و ریز نمرات دروس کارشناسی ارشد
  • مدرک کارشناسی و ریزنمرات دروس مقطع کارشناسی
  • پایان نامه ارشد و صفحه نمره پایان نامه ارشد
  • مدارک علمی پژوهشی شامل نامه پذیرش و یا اصل مقالات پذیرفته شده در مجلات داخلی و خارجی، همایش و کنفرانس ها و …
  • مدرک زبان از آزمون های معتبر داخلی و یا خارجی (این مورد الزامی نیست اما در صورت ارائه امتیازی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.)
  • گواهی سابقه تدریس در دانشگاه ها
  • گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی 
  • تالیف و یا ترجمه کتاب 
  • توصیه نامه از حداقل دو استاد از اساتید مقطع کارشناسی ارشد از جمله استاد راهنما
  • رزومه کامل تحصیلی و شغلی داوطلب
  • انگیزه نامه تحصیلی (SOP) برای اطلاع از انگیزه داوطلب از ادامه تحصیل در مقطع دکتری

هر کدام از دانشگاه ها بر اساس بخشنامه های سازمان سنجش آموزش کشور، نمراتی که داوطلبان در مرحله مصاحبه دکتری به دست می آورند را در فرمی یاداشت می کنند؛ فرمی که دارای فیلدهای مشترکی می باشد و برای تمامی داوطلبان استفاده می شود.

بخوانید: نتایج دکتری
 

 

آمادگی قبل از روز مصاحبه دکتری 

در صورتی که داوطلبان حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری را کسب کرده باشند، می توانند در جلسه آزمون شرکت کنند. از آنجایی که این فرصت یکبار اتفاق می افتد، دانشجویان باید از قبل برای شرکت در مصاحبه آزمون دکتری آماده‌ شوند.

اطلاع داشتن از سوالات احتمالی، شرایط جلسه مصاحبه، تیم مصاحبه کننده، مدارک مورد نیاز و … چندان دشوار نیست. در صورتی که به مصاحبه دکتری دعوت شده‌ اید، یک روز قبل از مصاحبه به دانشگاه بروید تا آدرس دانشگاه را به خوبی یاد بگیرید. سپس در روز مصاحبه به موقع در جلسه آماده‌ شوید. حضور به موقع در جلسه مصاحبه دکتری، یک امتیاز مثبت برای شما به همراه خواهد داشت.

با کمی پرس و جو از دانشجویان دانشگاهی که در آن به مصاحبه دعوت شده‌ اید، می توانید متوجه شوید که کدام اساتید در جلسه آزمون حاضر می شوند. اینگونه می توانید با سوالاتی که از شما پرسیده‌ خواهد شد، آشنا شوید. به عنوان مثال ممکن اساتیدی که در جلسه مصاحبه شما حضور دارد، بر روی تسلط بر زبان انگلیسی تاکید بیشتری داشته باشند. یا احتمال دارد به داشتن مقاله ISI اهمیت ویژه ای قائل گردند. سعی کنید متوجه شوید که زمینه کاری کدام از اساتید مشابه با شماست. اینگونه از طریق ایمیل و یا ملاقات حضوری با آن ها در ارتباط باشید. 

اگر مدت زمان زیادی از فارغ التحصیلی شما می گذرد، بهتر است که با مطالعه پایان نامه ارشد، سعی کنید به تسلط خوبی در این زمینه برسید. ضمن اینکه توانایی توضیح دادن‌ پیرامون موضوع پایان نامه خود را داشته باشید.

حتما لباس مناسبی را برای جلسه مصاحبه دکتری انتخاب کنید. بسیار مهم است که در جلسه مصاحبه با لباس معقول و همینطور ظاهری آراسته‌ حاضر شوید. فراموش نکنید که تمامی حرکات، رفتار و گفتار شما در سپری شدن یک جلسه مصاحبه خوب، تاثیر گذار است.

 

راهکار های آمادگی برای روز مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

داشتن استرس در طول مصاحبه دکتری، طبیعی می باشد. اما در صورتی که اضطراب داوطلبان بیش از حد باشد، منجر به اختلال در روند مصاحبه می گردد. تسلط داشتن بر روی تمامی موارد مصاحبه‌ به شما اعتماد به نفس می دهد و شما را برای صحبت کردن در جلسه آماده‌‌ می کند. برای اینکه بتوانید با احتمال بیشتری در مصاحبه دکتری موفق شوید، حتما به نکات زیر توجه کنید.

  • با اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه حاضر شوید.
  • در پاسخگویی به سوالات، عجله نکنید و برای هر سوال کمی فکر کنید.
  • به سوالات پاسخ کوتاهی بدهید. با توضیح دادن‌ زیاد از پاسخ سوال دور نشوید.
  • در صورتی که پاسخ سوالی را نمی دانید، به صراحت بگویید که حضور ذهن ندارید. توضیح بی مورد دارای تاثیر منفی در روند مصاحبه است.
  • در حین مصاحبه بر روی مهارت های خود تمرکز کنید و اگر تخصصی دارید آن را با اساتید در میان بگدارید.
  • عدم پاسخگویی به یک سوال، نباید بر روی روند مصاحبه شما تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین بهتر است که تا آخر مصاحبه روحیه و اعتماد به نفس خود را حفظ نمایید.
  • در طول مصاحبه، ارتباط چشمی خود را با اساتید قطع نکنید.
  • حتما بر روی پایان نامه خود تسلط داشته باشید. 
  • داشتن مدرک زمان نمره مثبت است. ممکن است از شما خواسته شود که در حوزه تحقیقاتی خود به مدت کوتاهی انگلیسی صحبت کنید. 
  • حتما از شما از انگیزه‌ تان برای تحصیل در مقطع دکتری سوالاتی پرسیده‌ می شود. سعی کنید که علاقه و انگیزه خود را از تحصیل در مقطع دکتری به صورت واضح توضیح دهید.
  • اگر از شما در مورد زمینه کاریتان سوال شد، بهتر است که زمینه کاری و علمی که در آن تخصصی دارید را مشخص کنید. اما بهتر است که در این زمینه انعطاف داشته باشید و بگویید که از توانایی لازم برای کار کردن در زمینه های مشابه نیز برخوردار می باشید.

 

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1402

پس از اعلام نتایح آزمون دکتری از طریق سایت سنجش، متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته‌ شده‌‌ اند، می توانند جهت تکمیل انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد اقدام کنند. پس از اعلام نتایج انتخاب رشته‌، اسامی دعوت شدگان‌ به مصاحبه دکتری مشخص می گردد. مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد در نحوه برگزاری و همینطور امتیاز بندی با مصاحبه دانشگاه های سراسری متفاوت می باشد.

داوطلبانی که موفق به کسب حدنصاب لازم برای شرکت در مرحله مصاحبه دانشگاه آزاد شده‌ اند، باید اقدامات لازم برای ثبت نام در مصاحبه این آزمون را تکمیل کنند و در تاریخ مشخصی در جلسه گزینش نهایی حضور داشته باشند. ثبت نام در مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد از طریق مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی azmoon.org انجام می شود. متقاضیان با مراجعه به این سامانه و پرداخت هزینه مصاحبه، مجاز به شرکت در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد جهت ارزیابی تخصصی خواهند بود.

بهتر است که شرکت کنندگان حداقل 30 دقیقه قبل از آغاز فرآیند مصاحبه، به همراه مدارک مورد نیاز در محل مربوطه حاضر شوند. همینطور بسیار مهم است که داوطلبان با پوشش مناسبی در جلسه آزمون حضور پیدا کنند. ملاک ارزیابی متقاضیان در آزمون دکتری، شامل موارد زیر است:

  • آزمون کتبی متمرکز : 50 درصد
  • سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری : 20 درصد
  • مصاحبه علمی و سنجش عملی : 30 درصد

سوالاتی که در جلسه مصاحبه آزمون دکتری  دانشگاه آزاد پرسیده‌ می شود، مشابه با سوالات دانشگاه های دولتی است. به طوری که دانشجویان باید ضمن معرفی خود به صورت کامل، درمورد وضعیت تحصیلی خود، دانشگاه های محل تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز توضیحاتی ارائه دهند. ضمن اینکه پیرامون سطح زبان انگلیسی، تسلط بر پایان نامه، نحوه تامین هزینه تحصیل، شاغل و یا متاهل بودن داوطلب و … نیز از او سوال شود.

ارائه برخی مدارک شامل گواهی ثبت اختراع، داشتن عناوین علمی، گواهی سابقه تدریس در دانشگاه، گواهی انجام طرح های پژوهشی و افتخارات علمی، اخذ مدرک زبان با نمره بالا و … امتیازات مثبتی به شمار می رود.

 

مشاوره مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲

پس از اتمام مراحل مصاحبه دانشگاه های سراسری، نتایج نهایی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. داوطلبانی که حداقل در مصاحبه دکتری یک دانشگاه حضور داشته اند، می توانند به سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” مراجعه کنند و با استفاده از اطلاعات ثبت نام دکتری خود، نتیجه را دریافت کنند.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله پیرامون موضوع مصاحبه آزمون دکتری سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مصاحبه آزمون دکتری چه زمانی برگزار می گردد؟

مصاحبه دکتری پس از اعلام نتایج انتخاب رشته و معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود.

تاثیر مصاحبه در آزمون دکتری چقدر است؟

تاثیر مصاحبه در آزمون دکتری 50 درصد می باشد که جزئیات آن در متن مقاله فوق آورده شده است.

چه کسانی می توانند در مصاحبه دکتری شرکت کنند؟

متقاضیانی که موفق به کسب حد نصاب نمره دعوت به مصاحبه دکتری شده باشند، می توانند در رشته محل های انتخابی خود در مرحله مصاحبه شرکت کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره