کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ هر سال معمولا در مرداد ماه انجام می‌شود. پس از ثبت نام کنکور و برگزاری آزمون، نتایج اولیه در قالب یک کارنامه برای هر شرکت کننده منتشر می شود. تمامی حاضرین در جلسه آزمون می‌توانند پس از دریافت کارنامه اولیه خود، در صورت مجاز شدن به انتخاب‌رشته، وارد فرآیند انتخاب‌رشته شوند. متقاضیان قبل از اقدام به انتخاب رشته آزمون سراسری ابتدا باید دفترچه راهنما را به طور کامل مطالعه کرده و در نهایت پس از استخراج کدرشته محل‌های مورد علاقه خود، نسبت به درج آن‌ها در فرم تقاضانامه اینترنتی اقدام نمایند. در ادامه راهنما کامل انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 ارائه کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

پس از یک مدت زمان کوتاه از زمان برگزاری کنکور در تمامی زیرگروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی، سازمان سنجش آموزش کشور برای هر کدام از داوطلبان یک کارنامه متناسب با عملکردی که در جلسه آزمون داشته اند، منتشر می کند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ باید با دریافت دفترچه راهنما، کد رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب کرده و در نهایت بر اساس فاکتورهایی که مدنظر دارند آن ها را از انتخاب یک تا انتخاب 150 الویت بندی نمایند. یکی از موضوعات مهمی که در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 مطرح است، نحوه چینش الویت ها برای کسب بهترین نتیجه می باشد. هر گونه اشتباه در چینش الویت های فرم انتخاب‌رشته، شانس فرد در قبولی رشته مورد نظرش را کاهش می دهد. 

 

زمان انتخاب رشته کنکور 1403

معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری در یک بازه زمانی یک ماهه پس از برگزاری این آزمون منتشر می شود. در دو یا سه روز متوالی پس از اعلام نتایج اولیه نیز دفترچه های انتخاب‌رشته مربوط به زیرگروه های آزمایشی مختلف ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان منتشر می گردد. با توجه به عدم اطلاع رسانی در مورد زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳، در ادامه جدول زمانبدی سال گذشته را آورده ایم.

انتشار کارنامه نهایی (رتبه) زمان انتخاب‌رشته کنکور نتایج نهایی
27 مرداد ماه تا 6 شهریور ماه تمدید شد نیمه اول مهر

 لازم است اشاره کنیم که در مورد زمان اعلام نتایج یا زمان انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳ اظهار نظر قطعی از طرف سازمان سنجش صورت نگرفته است، اما همانطور که اشاره کردیم با توجه به روال سال های گذشته زمان اعلام نتایج و انتخاب‌رشته احتمالا در مرداد ماه خواهد بود.

آن دسته از داوطلبانی که در تمدید مهلت، کدرشته محل های رشته های نیمه متمرکز را انتخاب می کنند در صورت داشتن شرایط و کسب نمره علمی لازم پس از انتشار نتایج نهایی دعوت به مصاحبه خواهند شد.

 

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

فرایند انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از دانشگاه های سراسری انجام می شود. پس از دریافت کارنامه اولیه، داوطلبان برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با آدرس azmoon.org مراجعه کرده و فرم انتخاب‌رشته خود را تکمیل نمایند.انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز معمولا همزمان با انتخاب رشته دانشگاه سراسری در مرداد یا شهریور ماه انجام می شود. 

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، دفترچه انتخاب رشته منتشر می شود که در آن تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان همچون کدرشته محل ها، ظرفیت هر رشته، نحوه انتخاب‌رشته و … قرار دارد. داوطلبان گروه های آزمایشی مختلف باید در زمان تعیین شده به سایت سنجش مراجعه کرده و قبل از شروع انتخاب‌رشته، دفترچه را دانلود و آن را به طور کامل مطالعه نمایند. 

در حال حاضر دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در سال 1403 منتشر نشده است. به محض انتشار دفترچه برای سهولت کار، لینک دانلود آن در این صفحه قرار می گیرد تا شما داوطلبان بتوانید به راحتی آن را دانلود و مطالعه نمایید. 

دانلود کنید: دفترچه انتخاب رشته

 

نتایج اولیه آزمون سراسری 

در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، کارنامه ای از سوی سازمان سنجش منتشر می گردد که شامل بخش های مختلفی از جمله مشخصات متقاضی، اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی کنکور، مجاز و غیر مجاز بودن به انتخاب‌رشته دوره های روزانه و غیر روزانه، وضعیت رتبه و نمره کل و کد دسترسی به انتخاب‌رشته آزاد می باشد.

بنابراین داوطلبانی که طبق کارنامه اولیه شان، مجاز به اتخاب‌رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه شده اند باید در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش، نسبت تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ اقدام نمایند.

داوطلبان گرامی برای اطلاع از رتبه قبولی تمامی رشته ها در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مقاله زیر را مطالعه نمایید.

رتبه قبولی کنکور

 

انتخاب رشته کنکور سراسری | دوره های مختلف دانشگاه ها

متقاضیان برای انتخاب دوره های مختلف باید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند. در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون دوره های مختلف در انتخاب رشته کنکور 1403 ارائه کرده ایم.

🔵دوره روزانه: دوره روزانه به دلیل رایگان بودن تحصیل، مورد توجه داوطلبان است. این دوره در قبال تحصیل رایگان، دارای تعهد کار در داخل کشور به اندازه مدت زمان تحصیل می باشد. امکانات رفاهی شامل خوابگاه، وام دانشجویی و… نیز برای پذیرفته شدگان دانشگاه های سراسری در نظر گرفته شده است. 

در صورت قبولی در دانشگاه های سراسری نوبت روزانه، می توانید مجددا در کنکور سراسری شرکت کرده و در صورت قبولی، از رشته قبلی خود انصراف دهید. محرومیت از کنکور در دوره های روزانه حذف شده است.

🔵دوره شبانه یا نوبت دوم: این دوره مشابه دوره روزانه است اما دانشجویان دوره نوبت دوم باید به ازای هر ترم شهریه مصوب دانشگاه را بپردازند.

🔵پردیس خودگردان: دوره پردیس خودگردان در واقع دوره شهریه پرداز دانشگاه های دولتی می باشد. مدرک این دوره مشابه دوره روزانه است اما در میان دانشگاه های شهریه پرداز، بیشترین شهریه را از دانشجویان دریافت می کند.

🔵غیرانتفاعی: دوره غیرانتفاعی مختص به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و دانشجویان باید به ازای هر ترم شهریه بپردازند.

🔵پیام نور: تحصیل در دوره پیام نور به صورت غیرحضوری و بدون شرکت در کلاس ها است و دانشجویان می توانند فقط در امتحانات پایان ترم شرکت کنند. این دوره از دانشگاه های سراسری نیز شهریه پرداز است.

🔵دوره مجازی: این دوره نیز از دانشگاه های سراسری است که بیشتر برای دانشجویانی مناسب می باشد که وقت کافی برای شرکت در کلاس ها را ندارند. 

لازم است اشاره کنیم که انتخاب رشته کنکور سراسری در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

 

نکات مهم در انتخاب دوره های تحصیلی

✅ در فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ دوره های روزانه در دانشگاه ها با جایگاه علمی بالا را در الویت قرار دهید.

✅ اگر تمایل دارید کد رشته محل های مربوط به دوره های شهریه پرداز را انتخاب کنید، حتما از میزان شهریه ها مطلع شوید.

✅ در زمان انتخاب دوره و دانشگاه ها حتما مسیر رفت آمد دانشگاه تا محل زندگی خود را در نظر داشته باشید.

✅ اگر در زمان ثبت نام کنکور کارت اعتباری دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را خریداری نکرده اید، نگران نباشید چراکه امکان پرداخت هزینه خرید کارت در این دو دوره در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 140‌3 امکان پذیر است.

✅ دارندگان کد دسترسی به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد azmoon.iau.ac.ir نسبت به انتخاب کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه آزاد به جز رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی اقدام نمایند.

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

تحلیل کارنامه اولیه کنکور 1403

یکی از ابزارهای مهم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ کارنامه اولیه منتشر شده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور می باشد. اهمیت این کارنامه از این جهت است که دربردارنده اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز علمی داوطلب در هر کدام از زیرگروه ها، وضعیت مجاز بودن برای انتخاب‌رشته و … می باشد.

متقاضیان در صورتی که در تحلیل درست کارنامه اولیه خود موفق عمل کنند، می توانند به درستی مراحل انتخاب رشته آزمون سراسری را نیز طی نمایند. در ادامه به مندرجات هر قسمت اشاره کرده ایم.

❌ مشخصات ثبت نامی شرکت کننده

❌ اطلاعات مربوط به گروه آزمایشی امتحانی

❌ وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور در دوره‌های روزانه و غیر روزانه

❌ رتبه در سهمیه و رتبه کشوری

❌ نمره علمی (تراز کارنامه قبولی )

❌ کد دسترسی به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد

موارد زیر در کارنامه اولیه بسیار مهم است:

استان بومی و قطب بومی داوطلب: لازم است متقاضیان در نظر داشته باشند که 80 درصد از رشته هایی که تقاضا برای آن ها کم تر است به داوطلبان بومی اختصاص دارد و در واقع 20 درصد آن ها برای داوطلبان غیربومی است. برای رشته های پرطرفدار این نسبت 60 به 40 می باشد.

تاثیر سهمیه ها: سهمیه های مختلف دارای تاثیرات متفاوتی در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 می باشند. 

تاثیر رتبه در سهمیه: در انتخاب‌رشته دانشگاه‌های سراسری، رتبه در زیرگروه‌های مختلف حائز اهمیت است. (زیرگروه ها از کنکور ۱۴۰۳ حذف شده اند و از این پس رتبه برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود.)

 

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت کنندگان در در کنکور سراسری، متناسب با شرایط شرکت کنندگان سهمیه های مختلفی را در نظر می گیرد و در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری اعمال می شود. هدف از اعمال این سهمیه ها برقراری عدالت میان شرکت کنندگان می باشد. (برای اطلاع از سهمیه کنکور کلیک کنید) از مهم ترین سهمیه های اعمالی در کنکور سراسری 1403 با توجه به مندرجات دفترچه، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 سهمیه مناطق

👈سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت

👈 سهمیه خانوداه شهدا

👈سهیمه رزمندگان

👈کارمندان

👈سهمیه بهیار

 

تاثیر بومی گزینی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

از مهم ترین مواردی که در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 اهمیت است، توجه به بومی گزینی می باشد. مطابق دفترچه راهنما، پذیرش در برخی از رشته‌ها به صورت بومی گزینی می باشد، به این معنی که در شهرهایی که مطابق دسته بندی در یک ناحیه قرار می گیرند، ظرفیت کد رشته محل ها میان دانش آموزان با سهمیه آزاد و بومی تقسیم می‌گردد. در این کد رشته محل ها، 60 درصد از ظرفیت ارائه شده به داوطلبان بومی و 40 درصد به داوطلبان غیر بومی تعلق می گیرد. در ادامه می توانید دسته بندی نواحی بومی کشور را در جدول زیر مشاهده کنید.

ناحیه یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل
ناحیه سه اصفهان، چهار محال بختیاری و یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت  ایلام، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
ناحیه نه گلستان، گیلان و مازندران

پذیرش بومی استانی 80 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ارائه شده در یک استان به متقاضیان بومی و مابقی به متقاضیان با سهمیه آزاد اختصاص دارد. لازم است اشاره کنیم که این نسبت به پذیرش بومی قطبی، 60 به 40 می‌باشد. در ادامه جدول دسته بندی نواحی قطبی کشور در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 را ارائه کرده ایم.

قطب یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوين، قم، گلستان، گيلان، مازندران و مركزی
قطب دو خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سيستان و بلوچستان و كرمان
قطب سه آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، اردبـيل، كردستان، كرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان، ايلام، چهارمحال و بختياری، خوزستان، لرستان و يزد
قطب پنج بوشهر، فارس، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان

 

چینش اولویت ها در انتخاب رشته کنکور 1403

نحوه گزینش سازمان سنجش به این صورت است که هر انتخاب نسبت به انتخاب پایین تر خود از الویت بالاتری برخوردار است و تمامی کدرشته محل ها از بالا به پایین بررسی می شوند تا اگر رتبه داوطلب مناسب باشد، در یکی از کدرشته محل ها پذیرفته شود. بنابراین در صورتی که داوطلبان کد رشته محل های مورد علاقه خود را در گزینه‌های پایین‌تری قرار دهند، شانسشان برای قبولی در این کدرشته محل را از دست خواهند داد.

به همین دلیل گرفتن مشاوره در این نقطه حساس برای داوطلبان نقش حیاتی دارد. توصیه می کنیم مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایید. بهتر است پیش از ثبت کدرشته محل های خود داخل سایت آنها را به دقت انتخاب و اولویت بندی کنید و چندبار مورد بررسی قرار دهید. توصیه مشاوران دانتل کو به شما عزیزان این است که جهت کاهش خطا از فرم پیش نویس انتخاب‌رشته کنکور سراسری استفاده کنید.

بنابراین نحوه چینش الویت ها بسیار اهمیت دارد و داوطلبان در هر الویتی که انتخاب می کنند باید حتما میزان شانس قبولی خود را در آن کد رشته محل در نظر بگیرند. توصیه مشاوران تحصیلی و با تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور این است که مجموع انتخاب های خود را به سه دسته تقسیم کنید. 

🔵انتخاب های خوش بینانه: این انتخاب ها الویت های ایده آل هستند که با توجه به رتبه قبولی داوطلب، شانس قبولی در آن ها کم است.

🔵انتخاب های واقع بینانه: اغلب انتخاب ها باید واقع بینانه باشند چراکه شانس قبولی در آن ها 50 درصد به بالا می باشد. 

🔵 انتخاب های بدبینانه: این انتخاب ها برای بدترین حالت ها در نظر گرفته می شوند و داوطلب با توجه به رتبه خود در آن ها شانس قبولی بالایی دارد.

 

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

راه حل کلی و در واقع اقداماتی که یک داوطلب بایستی جهت انتخاب‌رشته خود در دانشگاه های سراسری انجام دهد، شامل مراحل موارد زیر می باشد.

 ✅ مراجعه به سایت ” sanjesh.org “

✅ دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 

✅ استخراج کد رشته محل های مورد نظر 

✅ تکمیل فرم انتخاب‌رشته بر اساس الویت های خود در حداکثر 150 کد رشته محل 

✅ دریافت کد رهگیری 16 رقمی

 

راهنما تصویری گام به گام

1️⃣ وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید.

برای ورود مستقیم به سایت سنجش بر روی لینک کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

2️⃣ بر روی گزینه ” سراسری ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

3️⃣ در این مرحله از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

4️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

 

5️⃣ در این صفحه بر روی لینک ” سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکورسراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

آزمون

 

6️⃣ در صحفه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت سنجش شوید.

ورود به سایت

 

7️⃣ در این مرحله بر روی گزینه ” انتخاب رشته کنکور ” کلیک کنید. برای اطلاع از نحوه ویرایش انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

انتخاب رشته آزمون سراسری

 

8️⃣ متن مربوط به شرایط مطالعه کنید و بر روی گزینه ” قبول دارم ” کلیک کنید.

 

9️⃣ اطلاعات شناسنامه ای خود را بررسی کنید. در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره های مختلف درج شده است.

انتخاب رشته آزمون سراسری

 

1️⃣0️⃣ در این محله انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ داوطلبان باید معدل خود و کد بخش محل تولد و سه سال آخر متوسطه دوم خود را درج نمایند.

 

1️⃣1️⃣ حال به فرم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ دسترسی دارید. شما می توانید حداکثر ۱۵۰ کدرشته محل را به ترتیب اولویت بندی در این این وارد کنید. 

1️⃣2️⃣ دریافت کد رهگیری 16 رقمی که بیانگر پایان انتخاب‌رشته شما می باشد.

بخوانید: نحوه انتخاب رشته کنکور

 

راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری است و در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود. داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه خود، در صورت مجاز شدن به انتخاب‌رشته یک کد دسترسی ۷ رقمی دریافت می کنند که باید برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد از آن استفاده نمایند. 

پس از ورود به صفحه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد باید کد ملی و کد دسترسی خود را در کادر های مربوطه درج کرده و وارد فرم انتخاب‌رشته شوید. انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد نیز باید مانند انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری با توجه فاکتورهای تاثیرگذار اولویت بندی شده و انجام شود. برای انتخاب رشته صحیح می توانید با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

انتخاب رشته های پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

از سال گذشته تغییراتی در روند انتخاب‌رشته‌های پزشکی دانشگاه های سراسری و آزاد صورت گرفته است. انتخاب رشته کنکور سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شود. انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد در سایت azmoon.iau.ac.ir انجام می گیرد اما انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد در سایت سازمان سنجش در فرم انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری صورت می گیرد.

بدین ترتیب علاقه مندان به انتخاب‌رشته‌های پزشکی شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد، باید کد رشته محل های مورد علاقه خود را به صورت یکپارچه با کد رشته محل های مرتبط به دانشگاه های سراسری در یک فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ و در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org تکمیل نمایند.

 

اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 

سازمان سنجش در اواخر شهریور ماه نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری را منتشر می کند و داوطلبان در بازه زمانی چند روزه ای که در اختیار دارند می توانند نتایج کنکور را مشاهده کنند. 

آن دسته از داوطلبانی که در یکی از رشته‌های انتخابی خود پذیرفته شده اند باید در زمان مقرر به سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و ابتدا نام نویسی خود را از طریق سایت دانشگاه انجام داده و پس از آن به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کرده و ثبت نام خود را نهایی کنند. 

سازمان سنجش کارنامه سبز همه داوطلبان را پس از مدتی منتشر می کند و داوطلبان با استفاده از آن می توانند در تکیمل ظرفیت کنکور شرکت کنند. در تکمیل ظرفیت همه داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند، (اعم کسانی که پذیرفته شده اند و یا مردود شده اند) می‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کرده و در صورت پذیرش در کدرشته محل انتخابی ادامه تحصیل دهند. برای اطلاع از کامل تکمیل ظرفیت آزمون سراسری مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۳

هر ساله دانشگاه های سراسری و آزاد علاوه بر جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری، به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی نیز از میان علاقه مندان در رشته های مختلف دانشجو جذب می کنند.

طی این مرحله 85 درصد از رشته ها به صورت بدون کنکور ارائه می شود و تنها رشته های گروه پزشکی در این پذیرش ظرفیتی ندارند. داوطلبانی که از طریق انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ نتوانسته اند در کد رشته محل های مورد علاقه خود موفق به کسب قبولی شوند، می توانند در یکی از دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن ماه اقدام به ثبت نام و انتخاب‌رشته بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی نمایند.

 

انتخاب رشته کنکور سراسری | تغییرات کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳

در سال 1402 کنکور سراسری تغییرات بسیار زیادی کرده است. این تغییرات در کنکور ۱۴۰۳ نیز اعمال خواهند شد. در صورت تغییرات بیشتر در کنکور سال ۱۴۰۳، این مطلب بروزرسانی خواهد شد. تغییرات کنکور سراسری به شرح موارد زیر می باشند. 

 

حذف دروس عمومی و زیر گروه ها

دروس عمومی و زیرگروه ها از کنکور سراسری حذف شده اند و از این پس تاثیر آن ها از طریق سوابق تحصیلی محاسبه می شود. داوطلبان برای آمادگی کنکور تنها باید به مطالعه دروس اختصاصی بپردازند. درصد تمامی دروس به دلیل حذف زیرگروه ها یکسان می باشد. 

 

تاثیر قطعی معدل

در سال های گذشته معدل داوطلبان به صورت مثبت در کنکور اعمال می شد. یعنی تنها در صورت بالا بودن معدل بر رتبه و تراز داوطلب تاثیر می گذاشت. اما در سال ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی به صورت قطعی اعمال اثر می کنند. یعنی در صورت بالا بودن معدل منجر به بهبود رتبه کنکور و در صورت پایین بودن معدل منجر به افت رتبه خواهند شد. این تاثیر قطعی در کنکور ۱۴۰۳ به صورت ۵۰ درصدی می باشد. 

 

سهمیه بهیاران

سهمیه بهیاران در کنکور تغییر کرده است و داوطلبان کنکور های سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ می توانند به صورت ۵ درصد از رشته های اتاق عمل و هوشبری دانشگاه های روزانه استفاده نمایند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه سهمیه بهیاران در کنکور سراسری می توانید از مشاوران تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید. 

 

انتخاب رشته با توجه به کنکور دی و اردیبهشت ماه

با توجه به تغییر در برگزاری آزمون و امکان شرکت در آن در دو نوبت ممکن است ابهامات زیادی برای داوطلبان به وجود آمده باشد. برخی از داوطلبان در مورد زمان انتخاب رشته کنکور سراسری سوالاتی دارند. در پاسخ به ابهامات داوطلبان کنکور سراسری باید گفت که انتخاب‌رشته تنها در یک دوره و پس از برگزاری آزمون دوم در مرداد ماه می باشد. 

داوطلبان کنکور سراسری نوبت اول یعنی دی ماه پس از آزمون تنها کارنامه اولیه خود را دریافت می کنند و در نهایت با داوطلبان کنکور نوبت دوم به صورت یکپارچه مجاز به انتخاب‌رشته خواهند شد. انتخاب‌رشته برای تمامی داوطلبان در مرداد ۱۴۰۳ انجام می گردد.

سوابق تحصیلی داوطلبان پس از امتحانات نهایی خرداد ماه محاسبه شده و در رتبه کنکور داوطلبان تاثیر می گذارد. توجه داشته باشید که سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به صورت ۵۰ درصد قطعی اعمال اثر می کند. در صورتی که معدل شما پایین است، می توانید با ترمیم معدل رتبه کنکور خود را نیز بهبود ببخشید. در صورت داشتن ابهام در مورد تغییرات کنکور سراسری می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

در فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرده و بر این اساس اولویت بندی خود را انجام دهید. توجه داشته باشید که در صورت انتخاب‌رشته اشتباه و بدون توجه به اصول اساسی آن، در آینده با مشکلاتی در تحصیل مواجه خواهید شد. عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 به شرح زیر می باشد.

 

علاقه

اولین و مهم ترین مورد که در فرایند انتخاب‌رشته باید به آن توجه کنید، علاقه به رشته تحصیلی می باشد. به هیچ عنوان رشته ای که به آن علاقه ای ندارید را انتخاب نکنید چراکه شما باید حداقل ۴ سال در این رشته به تحصیل پرداخته و پس از آن نیز به کار کردن در آن حوزه بپردازید. در صورت عدم علاقه به رشته تحصیلی، ادامه مسیر برای تان سخت و طاقت فرسا خواهد شد. 

 

آینده شغلی

قبل از انتخاب رشته حتما در مورد بازار کار و آینده شغلی آن نیز بررسی کنید. پس از تحصیل در رشته خود باید وارد بازار کار شوید و در صورتی که رشته تحصیلی شما بازدهی مالی و شغلی خوبی نداشته باشد، دچار مشکلات زیادی خواهید شد. 

 

شهریه

برخی از دوره های دانشگاهی شهریه پرداز هستند و دانشجویان باید برای هر ترم تحصیلی شهریه مشخصی را پرداخت نمایند. برخی از دوره ها همچون دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان بسیار گران قیمت هستند. پس قبل از انتخاب‌رشته حتما در مورد میزان شهریه هر دوره دانشگاهی و رشته تحصیلی خود تحقیق کرده و با آگاهی کامل انتخاب‌رشته نمایید تا در حین تحصیل با مشکلات مالی مواجه نشوید. 

 

مسافت

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در فرایند انتخاب رشته، مسافت دانشگاه تا محل زندگی می باشد. فاصله زیاد شما را در طول دوران تحصیل خسته و فرسوده می کند. توجه داشته باشید که در دوران کارشناسی شما باید روزهای زیادی را در هفته به دانشگاه بروید و در صورت مسافت زیاد دانشگاه تا محل زندگی خیلی زود خسته شده و دچار مشکل می‌شوید. البته شما می توانید در خوابگاه های دانشجویی اقامت داشته باشید اما زندگی در خوابگاه نیز مشکلات خود را دارد که باید از آن ها اطلاع یابید. 

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

حساس ترین مرحله کنکور سراسری، مرحله انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ است. چراکه احتمال دارد داوطلب در هر کدام از کد رشته محل هایی که انتخاب می کند، شانس قبولی داشته باشد و در صورتی که به درستی الویت بندی نشده باشد در کد رشته محل مناسبی پذیرفته نشود. یا از سویی دیگر در هیچ کدام از کدرشته محل‌های انتخابی خود متناسب با رتبه ای که کسب کرده است، شانس قبولی نداشته باشد و در نهایت موفق به قبولی در هیچ کد رشته محلی نشود.

در صورتی که در یک زیرگروه اصلی از میان رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و همینطور یکی از زیرگروه های شناور شامل هنر و زبان شرکت کرده اید، بایستی کد رشته محل های مربوط به آن ها را در یک فرم درج نمایید.

توصیه می شود بدون آگاهی قدم در مسیر انتخاب رشته نگذارید چراکه ممکن است سبب ناکامی شما شود و منجر به پشیمانی گردد. حتما برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری از تجربه مشاوران تحصیلی فعال و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما داوطلبان گرامی کنکور سراسری هستند. برای ارتباط با مشاوران برتر مجموعه می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو استفاده کنید.

از آنجایی که به غیر از اصول کلی، نحوه انتخاب‌رشته برای هر کدام از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی تجربه و مهارت خود را نیاز دارد توصیه می کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید. 

انتخاب رشته کنکور ریاضی

✅ انتخاب رشته کنکور تجربی

✅ انتخاب رشته کنکور انسانی

✅ انتخاب‌رشته کنکور زبان

✅ انتخاب‌رشته کنکور هنر

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق چه سایتی انجام می شود؟

    تمامی مراحل ثبت نام و انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

  2. مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 چه زمانی انجام می شود؟

    معمولا شروع ثبت نام و انتخاب‌رشته دانشگاه سراسری در اواسط مرداد ماه انجام می باشد.

  3. داوطلبان چگونه بایستی فرم انتخاب‌رشته در دانشگاه سراسری را تکمیل کنند؟

    در متن مقاله فوق به نحوه انتخاب‌رشته در دانشگاه های سراسری اشاره کردیم.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫21 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اعتماد شما به مجموعه دانتل کو
      همراه شما در انتخاب رشته کنکور سراسری تا قبولی شما در رشته مورد نظر خواهیم بود.

    1. سلام دوست عزیز انتخاب رشته مبحث پیچیده ای می باشد و در صورت انتخاب و اولویت بندی اشتباه می تواند از رشته و دانشگاه مورد نظر خود حتی با کسب رتبه عالی از دست دهید.
      ازین رو حتما توصیه می کنیم پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ حتما با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید.
      برای ارتباط با کارشناسان انتخاب رشته آزمون سراسری دانتل کو می توانید با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

    1. سلام بله انتخاب رشته کنکور سراسری یک بار در سال خواهد بود.
      ولی برگزاری کنکور سراسری دو بار می باشد.

    1. سلام دوست عزیز انتخاب رشته مبحث بسیار پیچیده ای است و آینده شما را رقم خواهد زد.
      شما برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید با کارشناسان مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

    1. سلام انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در اواسط مرداد ماه اعلام خواهد شد.
      به محض اعلام تاریخ انتخاب رشته در متن مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

  1. وقت بخیر
    لطفا حدود رتبه یا تراز لازم برای پزشکی دانشگاه آزاد کیش(نه پردیس بین اللمل تهران)رو میفرمایید؟
    هیچ جا هیچ اشاره ای بهش نشده
    و اینکه ساکن این متطقه بودن تو پذیرشش تاثییری داره؟

  2. سلام
    موقع انتخاب رشته با آزمون،سریال خریداری شده را وارد میکنم و کد رشته ها رو مینویسم و وقتی که میزنم روی دکمه ثبت اطلاعات نهایی،هیچ اتفاقی نمی افته(یک لحظه تصویر در حال بارگذاری میاد و سریع میره) بعد که چند بار روی دکمه ثبت اطلاعات میزنم ،مینویسه خطا در انجام عملیات
    چکار کنم؟

  3. من معدل کتبی نهاییمو اشتباه زدم‌موقع ثبت نام ، ولی در زمان انتخاب رشته معدل دقیق دستم اومد و در فرم انتهاب رشته وارد کردم .الان مغایرت معدل برام میزنن چون در زمان ثبت نام درست وارد نکردم؟ یا مشکلی پیش نمیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره