کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ چه پارامترهایی باید داشته باشد؟ انتخاب رشته به اندازه شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه مناسب در قبولی داوطلب تاثیر گذار است. اکثر داوطلبان کنکور سراسری در گروه های آزمایشی مختلف از این تاثیر در قبولی خود مطلع هستند اما اغلب اطلاعات کافی پیرامون انتخاب رشته ندارند و به عبارتی نمی دانند چگونه انتخاب رشته را انجام دهند تا با توجه به رتبه ای که بدست آورده اند، بهترین نتیجه را کسب کنند. داوطلبان باید حتما از افراد آگاه در این زمینه کمک و مشاوره بگیرند و با دید بهتری در این مسیر قدم بگذارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به چگونگی انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم. همچنین مشاورین مجموعه تحصیلی دانتل کو در این زمینه آماده کمک رسانی به همه داوطلبین جهت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 هستند.

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

در شروع مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ داوطلب بایستی برای خود ملاک انتخاب رشته اش را تعیین کند. برای درک بهتر این مطلب باید بگوییم که داوطلب باید ابتدا برای خود مشخص کند که رشته تحصیلی برایش اهمیت دارد یا دانشگاه محل قبولی. به عبارت بهتر می خواهد انتخاب رشته دانشگاه محور داشته باشد یا رشته محور.

در انتخاب رشته دانشگاه محور، برای داوطلب فرقی نمی کند چه رشته ای می خواهد، چرا که فقط دانشگاه برایش اهمیت دارد و رشته های خوب را در یک دانشگاه معتبر و دلخواه و البته در شهری که می تواند در آن تحصیل کند، انتخاب می کند.

در مشاوره انتخاب رشته کنکور به صورت رشته محور، داوطلب رشته مورد علاقه اش را در دانشگاه هایی که می تواند در آن ها به تحصیل بپردازد را انتخاب می کند. شهر محل تحصیل نیز در این مورد باید در نظر گرفته شود اما الویت داوطلب رشته می باشد.

پس از تعیین این مورد باید داوطلب از ابتدای دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، کد رشته محل های مورد نظر خود را  استخراج کند و بر روی یک کاغذ بنویسد. در هنگام انجام این کار رشته، دانشگاه و محل دانشگاه باید در نظر گرفته شود و داوطلبان باید توجه کنند حتی یک انتخاب هم از نظر آن ها پنهان نباشد.

در ادامه برای الویت بندی، داوطلبان نیاز دارند از قبولی های رتبه های مشابه خود در سال های گذشته مطلع شوند. برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می توان با مشاوران مرکز دانتل کو تماس گرفت و لیست دانشگاه هایی که با توجه به رتبه اکتسابی در سال های گذشته مشابه آن قبول شده اند را دریافت کرد.

بخوانید: اشتباهات انتخاب رشته داوطلبین

 

تغییرات کنکور سراسری در سال 1402

در سال 1402 کنکور سراسری تغییرات بسیار زیادی کرد. یکی از این تغییرات برگزاری آزمون در دو نوبت دی و تیر ماه می باشد. علاوه بر این زیر گروه ها و دروس عمومی نیز به طور کامل از کنکور حذف شدند.

تاثیر دروس عمومی از این پس از طریق سوابق تحصیلی محاسبه می گردد. با حذف زیرگروه ها ضریب دروس تخصصی نیز به طور یکسان درآمده است و داوطلبان برای تمامی رشته ها باید دروس مشخصی را با ضریب یکسان پاسخ دهند.

با توجه به تغییرات گسترده کنکور سراسری توصیه می شود که داوطلبان برای دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود و همچنین دریافت اطلاعات بیش تر با مشاوران تحصیلی مشورت کرده و از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده نمایند. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

اولویت بندی انتخاب ها | مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری 150 انتخاب وجود دارد. داوطلبان باید انتخاب های خود را که پیش تر از دفترچه استخراج کرده و بر روی کاغذ نوشته بودند را از طریق مقایسه با لیستی که از مرکز دانتل دریافت کرده اند را به سه گروه خوش بینانه ، نرمال و بدبینانه تقسیم کنند.

در فرآیند انتخاب رشته باید به نکات دیگری همچون سهمیه، نوع پذیرش در هر رشته به صورت بومی گزینی، استانی و یا کشوری، دوره پذیرش رشته مدنظر به صورت روزانه، پردیس و شبانه و همینطور برخی رشته های خاص و نمیه متمرکز نیز دقت کرد و تمامی موارد را مدنظر قرار داد. به همین دلیل توصیه می شود که داوطلبان از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده نمایند.

بخوانید: رتبه قبولی کنکور رشته های مختلف

 

مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

تمامی مواردی که در مطالب فوق ذکر شد را شما می توانید به کمک یک مشاور پیش ببرید. باید توجه داشته باشید مشاوری که انتخاب می کنید، به کمک خودتان سرنوشت تان را رقم خواهد زد. بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید.

بهترین شیوه برای گرفتن مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، مشاوره تلفنی می باشد که علاوه بر صرف هزینه کمتر در هزینه و رفت آمد و وقت نیز صرفه جویی خواهد شد و همیشه در دسترس است.

در مشاوره تلفنی انتخاب رشته، یک مشاور گام به گام همراه شما در فرآیند انتخاب رشته پیش می رود و منتاسب با رتبه شما و علاقه مندی هایتان الویت ها را برایتان مشخص می کند و ابهامات دفترچه انتخاب رشته را برایتان شفاف سازی می کند و با مقایسه رتبه شما با رتبه های قبولی سال گذشته بهترین انتخاب را با توجه به خواسته شما انجام می دهد.

بخوانید: راهنما کامل انتخاب رشته کنکور سراسری

 

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

در سال 1402 کنکور سراسری دو بار در سال یعنی در دی و تیر ماه برگزار می شود. اما انتخاب رشته برای داوطلبان هردو گروه به طور همزمان در مرداد ماه انجام می شود. داوطلبان باید در زمان تعیین شده به سایت سنجش و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد به ساست سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

در حال حاضر تاریخ دقیق انتخاب رشته مشخص نشده است اما انتظار می رود که در مرداد ماه باشد. به محض اطلاع رسانی تاریخ دقیق در این صفحه قرار خواهد گرفت. برای کسب اطلاع سریع و همچنین دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ می توانید در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

 

سهمیه ها | مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور چندین سال است که به منظور اعتدال سازی کنکور سراسری برای تمامی دانش آموزان با شرایط و محل زندگی مختلف، چندین سهمیه را در نظر گرفته است. تقسیم بندی هر استان و سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازی از مهم ترین سهمیه های اعمالی در کنکور سراسری بوده است.

البته لازم است اشاره کنیم که در میان سهمیه های نامبرده شده، برخی سهمیه ها همچون ایثارگران، شهدا، بهیاری و رزمندگان از سهمیه های خاص هستند و دانش آموزانی که طبق شرایط، مشمول این سهمیه های می باشند به طور کلی در مجموعه ای جداگانه سنجش خواهند شد.

 

سهمیه مناطق

اکثر داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، دارای هیچ کدام از سهیمه های خاص نیستند و در واقع اینطور می توان گفت سهمیه مناطق دارای آمار بیشتری نسبت به دیگر سهمیه ها می باشد.

هر استان از کشور با توجه به داشتن امکانات آموزشی و رفاهی به سه منطقه تقسیم می شود. هر داوطلب کنکوری با توجه به محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان در یکی از این مناطق قرار می گیرد.

 

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران در مجموعه خود شامل دو سهمیه ایثارگران 25 درصدی و ایثارگران 5 درصدی است. طبق مقررات سازمان سنجش داوطلبانی که جزو همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان باشند،

مشمول سهمیه ایثارگران 25 درصد بوده و داوطلبانی هم که جزو جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و سهمیه رزمندگان باشند، مشمول سهمیه 5 درصدی هستند.

لازم به ذکر است که سهمیه ایثارگران جزو سهمیه های خاص است. یعنی داوطلبان مشمول این سهمیه با داوطلبانی که شرایط مشابه دارند سنجیده خواهند شد. از طرفی نیز 25 درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در هر دانشگاهی به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصدی و 5 درصد به داوطلبان با سهیمه ایثارگران 5 درصدی اختصاص دارد.

در لایحه جدید مقدار حد نصاب قبولی داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران از 70 درصد آخرین نفر پذیرفته شده به 85 درصد تغییر یافته است.

 

سهمیه رزمندگان | مشاوره انتخاب رشته کنکور

طبق تعریفی که سازمان سنجش از مشمولان سهمیه رزمندگان ارائه کرده است، داوطلبانی که جزو رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی، رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 را داشته اند، مشمول سهیمه رزمندگان هستند.

در حالت دوم اگر سه چهارم مدت زمان حضور داوطلبانی که در زمان جنگ، سرباز یا نیروی کادری بوده اند بیش از شش ماه باشد، داوطلب مشمول سهمیه رزمندگان خواهد بود. برای دریافت اطلاع بیش تر از سهمیه و دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

سهمیه خانواده شهدا

داوطلبانی که جزو اسامی پدر، مادر، خواهر و برادر شهید باشند طبق بند دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مشمول سهمیه خانواده شهدا هستند.

 

سهمیه کارمندان

سهمیه کارمندان برای رشته های پزشکی و غیر پزشکی به دو صورت اعمال می شود. در رشته های پزشکی چنانچه داوطلب جزو کارکنان و کارمندان دانشگاه های علوم پزشکی باشد، مشمول 20 درصد ظرفیت دانشگاه های شبانه است و رشته های غیرپزشکی اگر جزو کارمندان وزارت علوم و کارمندان دانشگاه ها باشد، مشمول 10 درصد از ظرفیت دانشگاه های شبانه است.

 

سهمیه بهیاری | مشاوره انتخاب رشته کنکور

سهمیه بهیاری مختص رشته پرستاری می باشد. در واقع در این سهمیه 5 درصد از ظرفیت کد رشته محل های مربوط به رشته پرستاری در دوره روزانه دانشگاه های سراسری به بهیاران تعلق می گیرد. در لایحه جدید تغییر سهمیه ها، در صورت تصویب این سهمیه حذف خواهد شد.

 

سهمیه مناطق سیل زده

برای داوطلبانی که در مناطق سیل زده بوده اند، سهمیه کنکور سراسری همچون مناطق زلزله زده برایشان محاسبه می شود که درواقع بدین صورت است که 5 درصد سهمیه مازاد در تمامی رشته ها به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص دارد. به دلیل زمان دار بودن این نوع سهمیه تغییر جدیدی در لایحه جدید تغییر سهمیه ها اشاره ای نشده است.

 

تعریف انتخاب های خوش بینانه ، منطقی و بد بینانه

پس از این که شما داوطلبان عزیز در کنکور سراسری ۱۴۰۲ در زیرگروه انتخابی تان شرکت کردید و رتبه اکتسابی خود را نیز رویت نمودید، بایستی به کمک مشاور و رتبه های قبولی مشابه به رتبه خودتان در رشته های مورد علاقه تان، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنید.

در انتخاب رشته فرقی نمی کند که در حال انتخاب کد رشته محل برای دانشگاه های سراسری با 150 انتخاب و یا دانشگاه آزاد با 100 انتخاب هستید، چراکه در هر صورت بایستی از یک الگوریتم کلی مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ پیروی کنید و آن این است که فرم انتخاب رشته خود را به سه قسمت خوش بینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کنید.

 

انتخاب خوش بینانه

انتخاب های خوش بینانه 20 تا 30 درصد از انتخاب های اول شما را شامل می شود. همانطور که از اسمش مشخص است این انتخاب ها خوش بینانه هستند و در ایده آل ترین حالت ممکن شما شانس قبولی دارید.

در مشاوره انتخاب رشته کنکور انتخاب های خوش بینانه شما می توانید بدون در نظر گرفتن رتبه خود ، کد رشته محل هایی که به آن ها علاقه مند هستید را در ابتدای فرم انتخاب رشته خود انتخاب نمایید.

 

انتخاب منطقی | مشاوره انتخاب رشته کنکور

مهم ترین انتخاب های شما بایستی در این قسمت گنجانده شود. بدین معنی که بیش از 50 درصد از الویت های خود را با گونه ای انتخاب کنید که شانس قبولی بالایی در آن ها داشته باشید.

انتخاب های منطقی بایستی کاملا متناسب با رتبه ای که بدست آورده اید باشد و شانس قبولی شما در این انتخاب ها متوسط رو به بالا باشد. بر اساس مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری اولویت های منطقی و یا نرمال پس از انتخاب های خوش بینانه قرار می گیرند.

 

انتخاب بد بینانه

در انتهای فرم انتخاب رشته خود نیز حدود 20 تا 30 درصد پایانی را به کد رشته محل هایی اختصاص دهید که شانس قبولی بسیار بالایی در آن ها دارید. این انتخاب ها بدبینانه هستند بدین معنی که در بدترین حالت اگر از میان رشته های نرمال موفق به کسب قبولی نشدید، در این انتخاب ها شانس قبولی دارید.

 

شهریه دورها و رشته ها | مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

یکی از مسائلی که واقعا پیش از مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ حائز اهمیت است، شهریه رشته های مختلف در دوره ها و دانشگاه های مختلف می باشد. اگر بدون اطلاع از شهریه دوره ها اقدام به انتخاب رشته کنید ممکن است بعدها در طول تحصیل با مشکل مواجه شوید.

به همین دلیل در این قسمت از مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری شهریه دوره ها و رشته های مختلف را در قالب جداولی ارائه کرده ایم. توجه داشته باشید که میزان شهریه دانشگاه ها در سال جدید هنوز اعلام نشده است و این ارقام مربوط به سال گذشته می باشد. به محض اطلاع رسانی این مطلب بروزرسانی خواهد شد.

 

دوره نوبت دوم دانشگاه های دولتی

رشته شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی (مبالغ به تومان است)
رشته های علوم انسانی 1,100,000 الی 1,800,000
رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم پایه 1,200,000 الی 2,000,000

دانشگاه پیام نور

رشته شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی (مبالغ به تومان است)
رشته های علوم انسانی 850,000 الی 1,200,000
رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم پایه 900,000 الی 1,500,000

دانشگاه غیرانتفاعی | مشاوره انتخاب رشته کنکور

رشته شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی (مبالغ به تومان است)
رشته های علوم انسانی 1,200,000 الی 1,900,000
رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم پایه 1,500,000 الی 2,200,000

دانشگاه پردیس خودگردان

رشته شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی (مبالغ به تومان است)
رشته های پیراپزشکی 1,100,000 الی 8,200,000
رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی 16,500,000 الی 22,500,000
رشته های علوم انسانی 3,400,000 الی 5,200,000
رشته های فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه 4,500,000 الی 6,200,000

دانشگاه آزاد

رشته شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی (مبالغ به تومان است)
رشته های پیراپزشکی 4,500,000 الی 5,000,000
رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی 10,200,000 الی 12,700,000
رشته های علوم انسانی 1,300,000 الی 2,800,000
رشته های فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه 1,800,000 الی 2,800,000

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نحوه انتخاب رشته در سایت سنجش | مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری شامل دوره روزانه و شبانه دانشگاه های دولتی، دوره پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان بایستی به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید و پس از دریافت کارنامه چنانچه مطابق با رتبه ای که بدست آورده اید، مجاز به انتخاب رشته بودید.

ابتدا دفترچه راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در زیرگروهی که در آزمون داده اید را دانلود کرده و به دقت مطالعه کنید. سپس طبق الویت های خوش بینانه، نرمال و بدبینانه که در متن فوق به آن ها اشاره کردیم، انتخاب های خود را الویت بندی کنید. سپس طبق مراحل زیر در سایت سازمان سنجش ثبت نمایید.

 

راهنما گام به گام | مشاوره انتخاب رشته ۱۴۰۲

پس از دریافت دفترچه انتخاب رشته مرتبط با زیر گروهی امتحانی و چینش 150 انتخاب و الویت ها در فرم انتخاب رشته با توجه به مطالب فوق، داوطلبان باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوند.

پس از خرید کارت اعتباری مربوط به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، در لینک مربوطه فرم انتخاب رشته خود را در سایت سنجش ارسال کنند و تا زمان اعلام نتایج انتخاب رشته منتظر باشند. هر ساله پس از گذشت زمانی کوتاه نتایج منتشر می شود و داوطلبان می توانند در رشته ای که پذیرفته شده اند در دانشگاه ثبت نام کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند برای انجام انتخاب رشته دانشگاه آزاد بایستی به سایت سازمان سنجش پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

در مطالب بالا مراحل مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ را توضیح دادیم. چنانچه مایل به دریافت مشاوره متناسب با رتبه و کارنامه خودتان هستید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس حاصل بفرمایید. مشاوران ضمن پاسخگویی به سوالاتتان می توانند در فرآیند انتخاب رشته تا قبولی نیز همراه شما باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته به چه سایتی باید مراجعه کرد؟

    انتخاب رشته در سایت سنجش به ادرس sanjesh.org انجام می شود.

  2. آیا سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری یکسان است؟

    خیر انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت کاملا مجزا در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود.

  3. لزوم کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری برای انتخاب رشته در چیست؟

    مشاوران تحصیلی به داوطلبان کمک می کند تا همه جوانب را بررسی کرده و با آگاهی کامل به انتخاب رشته بپردازند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام چطور باید دانشگاه ازاد تهران ثبت نام کرد من ساکن ی شهر دیگه هستم اما دوست دارم اونجا قبول شم ؟خوابگاهم میدن؟

  2. سلام من کنکور زبان رتبه کلدر سهمه نهایم ۲۵۵۸۶ و رتبه کشوریم۹۹۰۵۵ آیا برای آموزش زبان و یا ادبیات زبان شیراز امکان قبولی دارم
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره