کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

معرفی و انتخاب رشته هوشبری

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته هوشبری یکی از گزینه‌های داوطلبان کنکور تجربی است. این رشته نیز مانند سایر رشته‌های تحصیلی مزایا و معایبی دارد که آگاهی از آن‌ها در هنگام تصمیم گیری به داوطلبان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. در هنگام انتخاب رشته علاوه بر شناخت رشته‌های مختلف باید از توانایی‌ها و استعدادهای درونی خود نیز آگاه باشید تا رشته‌ای را متناسب با روحیات و شخصیت خود انتخاب کنید. در غیر این صورت در رشته خود موفق نخواهید شد و با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید. توصیه ما به شما این است که برای انتخاب رشته صحیح از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.

 

معرفی رشته هوشبری

رشته هوشبری مربوط به اتاق عمل است و دانشجویان آموزش می‌بینند تا در کنار متخصص بیهوشی بیماران را بیهوش کنند، در هنگام عمل مراقب وضعیت قلبی و تنفسی باشند و در پایان عمل نیز بیمار را بیدار کنند. احیای قلبی و ریوی، انجام بی حسی‌های ناحیه‌ای و… نیز از وظایف متخصصان هوشبری در اتاق عمل است. رشته هوشبری 4 سال به طول می‌انجامد و دانشجویان باید در این 8 ترم 134 واحد درسی را بگذرانند.

از دروس تخصصی انتخاب رشته هوشبری می‌توان به زبان تخصصی، بیوشیمی، ایمونولوژی، کاربرد رایانه، آناتومی ۱ و ۲، فیزیک هوشبری،روانشناسی، فیزیولوژی ۱ و ۲، فیزیوپاتولوژی، اصول بیهوشی، روش بیهوشی ۱ و ۲ و ۳، آشنایی با بیماری های داخلی و جراحی، اصول کمک های اولیه، واژه شناسی پزشکی، داروشناسی اختصاصی، مدیریت در بیهوشی، فوریت های پزشکی، کارآموزی پرستاری، کارآموزی هوشبری،

اصول پرستاری و کار در اتاق عمل، مراقبت های پس از بیهوشی، آمار زیستی و روش تحقیق، اصول و روش های اداره درد، میکروب شناسی و استریلیزاسیون، اصول پایه داروشناسی، اصول مراقبت های ویژه، اخلاق حرفه ای در هوشبری، خون شناسی و انتقال خون و نشانه شناسی و معاینات بالینی اشاره کرد.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته 

 

انتخاب رشته هوشبری

داوطلبان می‌توانند پس از شرکت در آزمون سراسری و کسب رتبه قابل قبول، در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته، دفترچه کنکور را مطالعه کرده و پس از آن با مراجعه به سایت سنجش به انتخاب کدرشته محل‌های هوشبری بپردازند. برای تحصیل در دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید پس این نکته را در هنگام انتخاب رشته مدنظر قرار دهید. داوطلبان دانشگاه آزاد نیز برای انتخاب رشته هوشبری باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته تجربی

 

ظرفیت رشته هوشبری

در هنگام انتخاب رشته هوشبری یکی از سوالات مهم داوطلبان مربوط به ظرفیت دانشگاه‌هاست. آگاهی از ظرفیت‌ها باعث می‌شود داوطلبان از وضعیت خود آگاه شوند و برای اولویت بندی انتخاب‌های خود تصمیم گیری بهتری داشته باشند. ظرفیت رشته هوشبری به طور کامل در دفترچه کنکور تجربی آورده شده است اما برای سهولت کار شما عزیزان برخی از ظرفیت‌های این رشته را در جدول زیر آورده‌ایم.

دانشگاه ظرفیت
دانشگاه علوم پزشکی ایران 30
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله – تهران 20
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران 20
دانشگاه علوم پزشکی تهران 20
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز 18 
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 14
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 15 
دانشگاه علوم پزشکی قم 22
دانشگاه علوم پزشکی کرمان 22
دانشگاه علوم پزشکی یزد 20
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 20
دانشگاه علوم پزشکی ایلام 20
دانشگاه علوم پزشکی تبریز 1
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران 7 مرد
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

👈 رتبه قبولی کنکور 👉

 

‌رتبه قبولی انتخاب رشته هوشبری

داوطلبان پیش از انتخاب رشته هوشبری باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 

 

توانایی‌های لازم برای موفقیت در رشته هوشبری

در هنگام انتخاب رشته هوشبری باید به توانایی‌های مورد نیاز این رشته توجه کنید و آن‌ها را در خود بسنجید. باید قبل از عمل با بیمار صحبت کنند و در مورد نحوه بیهوشی به آن‌ها اطلاعات بدهند؛ پس توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران از اصول این رشته است. همچنین هوشبری در اتاق عمل فعالیت می‌کنند پس باید توانایی دیدن خون و زخم را داشته باشند و صحنه‌های دلخراش را تحمل کنند.

 

مزایا و معایب رشته هوشبری

در هنگام انتخاب رشته هوشبری آگاهی از مزایا و معایب آن کمک زیادی به تصمیم گیری داوطلبان می‌کند. مهم‌ترین مزیت رشته هوشبری این است که برای داوطلبانی که به رشته پزشکی علاقه دارند اما موفق به کسب رتبه عالی نشده‌اند مناسب است. هوشبری در اتاق عمل و در کنار پزشکان و پرستاران فعالیت می‌کنند اما سختی‌ها و ارتباط مستقیم آن‌ها با خون و عمل را ندارند. اما معایبی هم دارد مانند اینکه هوشبری به اندازه پزشکان استرس و اضطراب تحمل می‌کنند و در معرض افسردگی هستند. حقوق کم هوشبری نیز از معایب اساسی این رشته محسوب می‌شود.

بخوانید: راهنما ثبت نام بدون کنکور

 

بازار کار و آینده شغلی هوشبری

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب رشته هوشبری بازار کار و درآمد آن است. به طور کلی می‌توان گفت که هوشبری بازار کار خوبی دارد چراکه در هر تیم جراحی باید چند هوشبر زیر نظر متخصص بیهوشی حضور داشته باشند.

فارغ التحصیلان هوشبری معمولا می‌توانند به راحتی کار پیدا کنند و در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی مشغول به فعالیت شوند. اما این رشته حقوق چندان بالایی ندارد و حتی این مساله را می‌توان جز بزرگ‌ترین عیب‌های رشته هوشبری در نظر گرفت.

 

تحصیل در مقاطع بالاتر رشته هوشبری

بسیاری از داوطلبان در هنگام انتخاب رشته هوشبری مساله ادامه تحصیل را نیز مدنظر قرار می‌دهند. رشته هوشبری در مقاطع بالاتر گرایش تخصصی ندارد و داوطلبان می‌توانند در رشته‌های دیگر تخصص خود را بگیرند.

از گرایش‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به فیزیولوژی، آموزش بهداشت، مهندسی پزشکی، ژورنالیسم پزشکی، آمار زیستی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،زیست فناوری پزشکی، اپیدمیولوژی، رفاه اجتماعی، اتاق عمل، انفورماتیک پزشکی، ارگونومی، نانوتکنولوژی پزشکی، تکنولوژی گردش خون، اقتصاد پزشکی،آموزش پزشکی، پرستاری مراقبت های ویژه و… اشاره کرد.

 

قبولی در رشته هوشبری بدون آزمون

برخی از داوطلبان در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه قابل قبول نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند شانس خود را در قبولی رشته هوشبری بدون آزمون نیز امتحان کنند. توجه داشته باشید در هیچکدام از دانشگاه های سراسر کشور رشته انتخاب رشته هوشبری و پذیرش به صورت بدون کنکور وجود ندارد و فقط از طریق با آزمون پذیرش دارد. برای کسب اطلاع سریع از زمان قبولی بدون آزمون دانشگاه‌های مختلف می‌توانید در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

 

مهاجرت تحصیلی با رشته هو‌شبری

مهاجرت تحصیلی یکی از عوامل تاثیرگذار در هنگام انتخاب رشته هوشبری است. همانطور که گفته شد هوشبری در مقاطع بالاتر گرایشی ندارد و نمی‌توان برای مهاجرت تحصیلی اقدام کرد اما داوطلبان علاقه‌مند می‌توانند در مقطع کارشناسی برای تحصیل در رشته هوشبری در خارج از کشور اقدام نمایند. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید توصیه ما به شما این است که با مشاوران مرکز دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره انتخاب رشته هوشبری

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی است که تاثیر مستقیم بر زندگی شغلی نیز می‌گذارد. به همین دلیل بایستی نهایت دقت را در هنگام انتخاب رشته به خرج دهید. اما با توجه به استرس‌زا بودن فرایند انتخاب رشته ممکن است داوطلبان نتوانند تمام جوانب امر را به خوبی بررسی کنند. پ

یشنهاد ما به شما این است که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید تا اطلاعات کافی را در انتخاب رشته هوشبری در اختیارتان قرار دهند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته هوشبری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته هوشبری چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته هوشبری در دانشگاه‌های سراسری باید وارد سایت سنجش شوید و کد رشته محل‌ها هوشبری را در فرم انتخاب رشته وارد کنید.

آیا بازار کار رشته هوشبری خوب است؟

رشته هوشبری بازار کار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند شغلی برای خود پیدا کنند اما حقوق آن‌ها چندان زیاد نیست.

آیا رشته هوشبری طرح اجباری دارد؟

بله فارغ التحصیلان هوشبری باید دو سال طرح اجباری را بگذرانند تا فارغ‌التحثیل شوند و اجازه کار به آن‌ها داده شود.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره