کنکور سراسریثبت نام کنکور سراسری

شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ کدام اند؟ مجموعه شرایط و مقرراتی که برای ثبت نام کنکور سراسری وجود دارد. در دفترچه راهنمای ثبت‌نام در جهت راهنمایی به متقاضیان کنکور درج می‌شوند. متقاضیان قبل از ثبت نام کنکور سراسری ابتدا باید قوانین را بررسی کرده و سپس اقدام کنند. از طرفی برای تمام دانشگاه‌های روزانه، غیر روزانه و آزاد یک آزمون مشترک برگزار می‌شود. مجموعه شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام کنکور سراسری 1403 درادامه مقاله گردآوری و بررسی شده است.

 

شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

با توجه به تغییرات اعمالی در نحوه و قوانین برگزاری کنکور سراسری در این مقاله به بررسی شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. با توجه به این تغییرات، آزمون سراسری ۲ بار در سال برگزار خواهد شد. رتبه کسب شده داوطلب برای ۲ سال ذخیره می گردد. از دیگر تغییرات درصد تاثیر نمرات سوابق تحصیلی و حذف زیرگروه ها می باشد. 

تمامی شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 را درادامه به صورت کامل شرح داده ایم. برای راهنما کامل نام نویسی پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

بخوانید: راهنما جامع ثبت نام کنکور

 

شرایط عمومی ثبت نام کنکور 1403

یک سری از شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرایطی ثابت و مشترک برای تمامی داوطلبان کنکور هستند. شرایط عمومی را در ادامه شرح داده شده است.

✅اعتقاد داوطلب به دین اسلام و یا یکی از ادیان مورد تائید جمهوری اسلامی

✅عدم دشمنی با نظام جمهوری اسلامی

✅عدم اعتیاد به مواد مخدر

✅نداشتن سوءسابقه کیفری

✅عدم احراز فساد اخلاقی

✅عدم سابقه در رابطه با عضویت در سازمان‌ها و گروه‌های غیر قانونی

 

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 عمدتاً مربوط به مدارک تحصیلی داوطلبان است. بدین ترتیب داوطلبانی که دارای یکی از مدارک تحصیلی زیر باشند می‌توانند در آزمون کنکور سراسری ثبت نام و شرکت کنند.

❌دارندگان مدرک دیپلم چهارساله نظام متوسطه قدیم می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کرده و شانس خود برای پذیرش را بیازمایند.

❌متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم نظام جدید و مدرک پیش دانشگاهی باشند، قادر هستند در کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت نام کنند.

❌داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی معتبری هستند و یا تا پایان شهریورماه 1403 مدرک کاردانی خود را دریافت می‌کنند، دارای شرایط ثبت نام کنکور و شرکت در آزمون می باشند.

❌دانش آموزان سال دوازدهم نظام جدید در صورتی که تا پایان شهریور ماه 1403 فارغ‌التحصیل شوند. اجازه شرکت در آزمون و انتخاب رشته را خواهند داشت. البته داوطلبان پایه یازدهم به صورت آزمایشی در این آزمون شرکت کنند.

❌ متقاضیانی که موفق به اخذ پذیرش در نیمسال دوم تحصیلی شوند. درصورتی که تحصیلات خود را تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ به طور کامل به اتمام برسانند. می‌توانند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

 

سهمیه‌های کنکور سراسری

در این بخش از مقاله شرایط ثبت نام کنکور سراسری به بررسی سهمیه ها خواهیم پرداخت. داوطلبان دارای سهمیه مجاز به استفاده از امتیازات خود در آزمون کنکور سراسری هستند. 3 نوع سهمیه برای متقاضیان کنکور سراسری به شرح زیر تعیین شده است:

1️⃣ سهمیه مناطق: سهمیه مناطق کنکور سراسری با توجه به امکانات تحصیلی شهرهای مختلف تعیین می‌شوند. شهرهای بزرگ و برخوردار از امکانات تحصیلی رایگان از جمله شهر تهران به عنوان منطقه 1 شناخته می‌شوند. سایر شهرها نیز با توجه به ویژگی‌های تحصیلی به عنوان مناطق 1 یا 2 یا 3 شناخته می‌شوند.

2️⃣ سهمیه ایثارگران: به دو بخش سهمیه ایثارگری بالای 25 درصد و ایثارگران پایین 5 درصد تقسیم می‌شود. 25 درصد از ظرفیت هر کدرشته مختص دارندگان سهمیه ایثارگری 25 درصد و 5 درصد نیز مختص دارندگان سهمیه سهمیه ایثارگری 5 درصد است. برای دریافت کد ایثارگری کلیک کنید.

3️⃣ سهمیه رزمندگان: جهادگران و رزمندگان بسیجی و ستاد کل نیروهای مسلح که سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته‌اند. می‌توانند از امتیاز سهمیه رزمندگان در صورت داشتن شرایط ثبت نام کنکور سراسری استفاده کنند.

4️⃣ سهمیه خانواده شهدا: سهمیه خانواده شهدا به پدر، مادر، خواهر و برادر شهید اختصاص داده می شود. میزان تخصیص ظرفیت هر کدرشته محل به این داوطلبان، با توجه به تعداد متقاضیان تعیین می گردد.

5️⃣ سهمیه بهیاران: پنج درصد از ظرفیت کدرشته محل روزانه پرستاری به داوطلبان با سهمیه بهیاری اختصاص دارد.

6️⃣ سهمیه مناطق سیل زده: 5 درصد مازاد به داوطلبان مناطق سیل‌زده همانند داوطلبان مناطق زلزل زده، اختصاص پیدا می کند. سهمیه مناطق سیل‌زده فقط در دانشگاه‌های استان آسیب دیده لحاظ می گردد.

 

شرایط نظام وظیفه

داوطلبان آقایی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری دارند، می‌بایست تکلیف روشنی در رابطه با نظام‌ وظیفه داشته باشند. این دسته از داوطلبان جهت ثبت نام در آزمون سراسری نیاز به درج کد نظام وظیفه خود در فرم ثبت نام را دارند. شرایط ثبت نام کنکور سراسری داوطلبان آقا در رابطه با وضعیت نظام وظیفه خود دارند عبارتند از:

🔵دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند

🔵کارت معافیت دائم از خدمت

🔵کارت معافیت موقت از خدمت

🔵داشتن سن 46 و یا بیشتر که موفق به دریافت کارت معافیت سنی شده‌اند.

🔵دیپلم و دوره تحصیلی به صورت پیوسته و حضوری حداکثر تا سن 20 سالگی به پایان برسانند.

🔵پذیرش داوطلب در مقطع کارشناسی یا بالاتر برای متقاضیانی که مشغول به خدمت نظام وظیفه هستند.

🔵دسته ای از داوطلبان که جزو کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح هستند، می توانند با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و دریافت موافقت اداره نیروی انسانی سازمان، ادامه تحصیل دهند. 

🔵دانشجویان انصرافی به شرطی که بیش از یک سال از انصراف آنان نگذشته و دارای دیگر شرایط ثبت نام کنکور باشند

🔵دسته از علاقه مندان به شرکت در کنکور سراسری که جزو مشمولین غایب هستند، نمی توانند تا قبل از مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه شان، ادامه تحصیل دهند.

🔵دسته ای از داوطلبان که جزو دانشجویان انصرافی و مشمولین خدمت سربازی هستند، باید ابتدا وضعیت نظام وظیفه خود را با دریافت کارت پایان خدمت سربازی و یا کارت معافیت مشخص کنند. در غیر اینصورت شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ را نداشته و مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

🔵 داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان مقطع کاردانی هستند و مشمول خدمت سربازی می باشند، مجاز به نام نویسی در کنکور سراسری نیستند و فقط می توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی ناپیوسته شرکت کنند.

 

شرایط اتباع خارجی

اتباع خارجی مجاز به ثبت نام می باشند. براساس دفترچه راهنما، شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ اتباع خارجی با شرایطی همراه می‌باشد، که در ادامه شرح داده‌ایم:

🔴 تنها دسته ای از اتباع غیر ایرانی مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری هستند که دارای اقامت قانونی کشور جمهوری اسلامی ایران باشند.

🔴 داوطلبان غیر ایرانی مجاز به انتخاب کد‌رشته محل‌هایی که مجاز به تردد در آن نمی باشند، نیستند. داوطلبان چنانچه کد رشته محل‌های مناطق غیر مجاز به تردد را انتخاب کنند، قبولی وی رد و مردود اعلام می شود.

🔴داوطلبان غیرایرانی که کدرشته‌محل های مناطق غیر مجاز انتخاب کرده‌اند. پس از قبولی می توانند مطابق کارنامه سبز خود، در اولین کدرشته محل در منطقه مجاز خود ادامه تحصیل دهند.

🔴 داوطلبان غیرایرانی و خارجی، مجاز به انتخاب کد رشته محل‌های دارای تعهد استخدام نمی باشند.

🔴 اتباع غیرایرانی دارای شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 حتی در صورت پذیرفته شدن در دوره روزانه دانشگاه سراسری، باید به میزان 80 درصد از شهریه دوره نوبت دوم دانشگاه محل قبولی شهریه بپردازند.

اتباع خارجی باید کد 13 رقمی اتباع خارجی خود را نیز دریافت کرده و در فرم تقاضانامه وارد کنند. برای دریافت این کد کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید

 

شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | دانشجوی انصرافی

🟡 دانشجویان اخراجی یا انصرافی حق ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ را دارند. البته این داوطلبان می‌بایست با محل دانشگاه قبلی خود تسویه حساب کرده و محدودیت خاصی برای ثبت نام نداشته باشند.

🟡 پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه کنکور 1403 دارای شرایط ثبت نام کنکور می باشند و محرومیتی ندارند.

🟡 دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه، همانند دیگر دوره‌ها پس از قبولی در دانشگاه جدید می توانند در هنگام ثبت‌نام از مقطع قبلی انصراف دهند. این دسته از داوطلبان دیگر نیاز نیست پیش از اتمام مهلت ثبت‌نام از مقطع خود انصراف دهند. 

🟡 دانشجویان دوره‌های غیر روزانه دانشگاه سراسری، می‌توانند بدون انصراف از دانشگاه محل قبولی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت کنند. ثبت نام نهایی در کدرشته محل قبولی جدید، نیازمند این است که متقاضیان از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند.

🟡 دسته ای از داوطلبان که جزو دانشجویان انصرافی هستند، می توانند برای شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ بند 32 تقاضانامه کنکور سراسری را علامت بزنند.

🟡 داوطلبان در صورتی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند. مجاز به ادامه تحصیل در رشته قبلی (انصرافی) خود نخواهند بود. 

 

شرایط ثبت نام کنکور با دیپلم غیر مرتبط و تاثیر سوابق تحصیلی

در این بخش به این سوال می پردازیم که آیا با دیپلم غیر مرتبط، مثلا با دیپلم ریاضی یا انسانی می توان در کنکور تجربی شرکت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله می توانید شرکت کنید. 

در شرایط ثبت نام کنکور هیچگونه تجانس رشته‌ای وجود ندارد و همه داوطلبان با هر مدرک دیپلم در هر گروه آزمایشی که مایل می باشند می توانند شرکت کنند. نکته اصلی تاثیر سوابق تحصیلی 50 درصدی می باشد. طبق اطلاعیه های سازمان سنجش تمامی داوطلبانی که از سال ۸۴ به بعد دیپلم خود را اخذ کرده اند، تاثیر 50 درصدی قطعی (مثبت یا منفی) در کنکور خواهند داشت.

داوطلبان دارای دیپلم غیر مرتبط می ممکن است تاثیر سوابق تحصیلی منفی داشته باشند. لذا داوطلبان واجد شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ باید در ترمیم معدل خود درس هایی که نمره ندارند را انتخاب کرده و امتحان دهند.

به طور مثال اگر یک داوطلب دارای مدرک دیپلم ریاضی می باشد و خواهان شرکت در کنکور تجربی می باشد، به دلیل نداشتن نمراتی دروسی مانند زیست شناسی نمره این داوطلب صفر می باشد و تاثیر سوابق تحصیلی در این درس منفی شود.

 

شرایط تحصیل مجدد

بخشی از دفترچه ثبت نام کنکور به بررسی شرایط تحصیل مجدد می پردازد. در ادامه این شرایط ثبت نام کنکور 1403 را ارائه کرده ایم:

✅ دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که جزو دانشجویان دوره های غیر روزانه شامل نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی هستند، دارای شرایط ثبت نام کنکور و مجاز اند بدون انصراف از دانشگاه محل قبولی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت کنند. شرط تحصیل مجدد این دسته از داوطلبان در کدرشته محل جدید پس از اطمینان از قبولی، از محل تحصیل خود انصراف دهند.

✅ داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان مقاطع كارشناسی ارشد ناپيوسته و پيوسته و دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و دكتری حرفه ای دامپزشكی هستند. می توانند بدون محدودیت در انتخاب دوره، از طریق کنکور سراسری در مقطع دكتری عمومی رشته‌های پزشكی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنند.

✅ فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی رشته اپتیک، می‌توانند پس از ثبت‌نام در کنکور تجربی و کسب رتبه و تراز لازم، در مقطع کارشناسی پیوسته بینایی سنجی، ادامه تحصیل دهند.

 

شرایط ثبت نام مجدد در کنکور سراسری 1403

برخی از داوطلبان که سابقه تحصیل در دانشگاه را داشته ولی مایل به ثبت نام مجدد هستند باید درنظر داشته باشند که مقررات خاصی پیش روی خود دارند و در صورت داشتن شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ مجاز به شرکت مجدد می باشند. 

  • داوطلبان مشغول به تحصیلی در دوره روزانه می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. پس از قبولی هنگام ثبت نام دانشگاه می توانند از مقطع قبلی خود انصراف دهند.
  • فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی رشته‌های گروه پزشکی در صورت اتمام کامل تحصیلات خود تا پایان شهریورماه برای نیمسال اول و تا پایان بهمن ماه برای نیمسال دوم، مجاز به ثبت نام کنکور سراسری هستند. این افراد باید خدمات قانونی خود را به اتمام رسانند. گواهی پایان طرح نیروی انسانی را تا تاریخ مجاز دریافت کنند.
  • امتیازی نیز برای پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی، دامپزشکی و داروسازی درنظر گرفته شده است. پذیرفته‌شدگان این سه رشته درصورت داشتن طرح اجباری می‌توانند ابتدا ادامه تحصیل دهند. سپس طرح تعهد خدمت خود را بگذرانند. این امتیاز تنها برای قبولی همین رشته صدق می‌کند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

شرایط شرکت داوطلبان دارای مدرک کاردانی

داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم فنی حرفه ای و کاردانش هستند. برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته نیازمند مدرک کاردانی یا پیش دانشگاهی هستند. البته تعدادی از داوطلبان رشته‌های نظری دارای شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ که دارای مدرک کاردانی هستند. می توانند از طریق مدرک کاردانی خود در آزمون سراسری شرکت کنند.

توجه داشته باشید برای درصورت شرکت در آزمون سراسری مدرک کاردانی دیگر تاثیر سوابق تحصیلی برای شما لحاظ نشده و البته در مزان ثبت‌نام باید اطلاعات ازم مدرک کاردانی را ثبت کنید.

 

شرکت داوطلبان یازدهمی در کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان کلاس یازدهمی که در سال جاری مدرک دیپلم خود را در سال بعد اخذ می کنند نیز در صورت دارا بود دیگر شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 مجاز به شرکت در این آزمون هستند. این دسته از داوطلبان بیشتر باید به صورت آزمون آزمایشی در کنکور شرکت کنند. 

با توجه به تغییرات قوانین کنکور در صورت کسب رتبه مورد لازم این رتبه برای ۲ سال برای داوطلب ذخیره می شود. پس از اخد مدرک دیپلم پیش از اتمام ۲ سال می توانند با رتبه‌ی کسب شده انتخاب رشته خود را انجام دهد. سپس وارد دانشگاه شوند.

 

مشاوره شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان برای دریافت کد سوابق تحصیلی باید به سایت دریافت کد سوابق تحصیلیmy.medu.ir ” مراجعه کنند و معدل کتبی و نهایی خود را در فرم ثبت نام درج کنند. دانش آموزان درحال تحصیل در زمان انتخاب رشته باید معدل پایانی خود را ثبت و تصحیح کنند. 

داوطلبان اتباع خارجی جهت ثبت نام باید کد 13 رقمی اتباع خارجی خود را اخد و در فرم ثبت نام درج کنند. چنانچه شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مشاوران مجموعه دانتل استفاده کنید و در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

متقاضیان از چه طریقی می توانند از شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ مطلع شوند؟

سازمان سنجش از طریق انتشار دفترچه راهنما به داوطلبان اطلاع رسانی می کند.

آیا شرایط ثبت‌نام به صورت مجزا از شرایط ورود به دانشگاه آزاد است؟

آزمون سراسری به صورت یکپارچه برای دانشگاه های سراسری و آزاد برگزار می شود، بنابراین شرایط ثبت‌نامبرای آن ها مشترک است.

شرایط تحصیل مجدد شامل چه مواردی است؟

در متن مقاله فوق به شرایط تحصیل مجدد به صورت کامل اشاره کرده ایم.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫17 دیدگاه ها

  1. با سلام.
    1- ميخواستم بدومنم من الان كنكور 1401 در دوره روزانه رشته اي قبول شدم. اگر بخوام در كنكور دي و تير 1402 شركت كنم، ميتوانم در دانشگاه روزانه اي كه الان قبول شدم ثبت نام كنم تا نتايج كنكور بهتر نشد در همين دانشگاه تحصيل ادامه دهم يا بايد انصراف دهم؟
    2- تا چه زماني براي انصراف وقت دارم؟

      1. سلام بله با داشتن شرایط ثبت نام کنکور در این آزمون شرکت کنید.
        ممانعتی از نطر تعداد دفعات شرکت کردن در این آزمون وجود ندارد.

    1. سلام خسته نباشید من دانشجوی پرستاری ورودی 99 هستم میخواستم بدونم امسال میتونم مجددا کنکور شرکت کنم یا نه چون سربازی و طرح دارم

    1. سلام شرایط ثبت نام کنکور تغییراتی داشته و بله کنکور ۲ بار در سال برگزار خواهد شد.
      برای اطلاع از شرایط ثبت نام کنکور سراسری مقاله را به صورت کامل مطالعه نمایید و می توانید با کارشناسان مرکز دانتل کو تماس بگیرید.

  2. سلام خسته نباشید
    افرادی که دانشگاه روزانه قول شدند ولی نرفتن شرایط ثبت نام دارند؟
    یا حتما باید اول به اون دانشگاه سر بزنن و بعد برای ثبت نام اقدام کنند؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام طبق قوانین جدید پذیرفته شدگان دوره های روزانه نیز دارای شرایط ثبت نام کنکور می باشند و محرومیتی نخواهند داشت.

  3. سلام
    من سال ۱۳۸۹
    کارشناسی ناپیوسته رشته نرم افزار رو دانشگاه روزانه تمام کردم
    الان ۳۷ سالمه
    میخام کنکور تجربی شرکت کنم واسه رشته ی پزشکی
    ایا مجاز هستم؟

  4. سلام
    من الان در دوره شبانه سراسری تحصیل میکنم یخوام کنکور بدم اگر قبول شدم و انتخاب رشته کردم و نهایتا از یک رشته پذیرفته شدم ولی رشته مورد دلخواهم نبود میتونم به تحصیل در رشته خودم (شبانه)ادامه بدم؟

  5. سلم دارای دو مدرک دیپلم هستم دیپلم اصلی تجربی و دیپلم مجدد علوم انسانی راهنمایی فرامیید در کنکور در رشته انسانی چطور ثبت نام کنم

  6. سلم دارای دو مدرک دیپلم هستم دیپلم اصلی تجربی و دیپلم مجدد علوم انسانی راهنمایی فرمایید در کنکور در رشته انسانی چطور ثبت نام کنم

  7. سلام وقت بخیر،ببخشید یه سوال داشتم
    بنده برای کارشناسی ناپیوسته سهمیه ۵درصد ایثارگری استفاده کردم روزانه مدرک گرفتم،حالا اگه بخواهم سراسری انسانی شرکت کنم سهمیه ام سوخته؟؟؟
    ممنونتون میشم اگه راهنماییم کنید!

  8. سلام و عرض ادب. ببخشید من در کنکور امسال دوره روزانه پذیرفته شده‌ام، میتونم بدون ثبت‌نام در دانشگاه دوباره در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره