دکتریانتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریانتخاب رشته و مصاحبه دانشگاه آزاد

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

مشاوره انتخاب رشته دکتری از مهم ترین موارد در زمان انتخاب رشته است که توصیه می‌شود داوطلبان از آن استفاده نمایند. در مقطع دکتری شرایط نسبت به مقاطع قبلی تغییر کرده است و نحوه گزینش و انتخاب رشته متفاوت می‌باشد. به همین دلیل بسیار دیده می‌شود که داوطلبان دچار اشتباه شده و شانس خود برای قبولی در کد رشته محل های مورد نظرشان را از دست می‌دهند. این در حالیست با کسب اطلاع می‌توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد. در این مطلب به بررسی کامل مشاوره انتخاب رشته دکتری خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج اولیه، سازمان سنجش اطلاعیه ای منتشر خواهد کرد و در آن زمان دقیق انتخاب رشته را مشخص می‌ کند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بایستی در این زمینه با اطلاع از نحوه و اصول صحیح انتخاب رشته و همچنین کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دکتری، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایند. روند انتخاب رشته مقطع دکترا به صورت زیر می‌باشد.

 

زمان انتخاب رشته در سایت سنجش

مدت زمان انتخاب رشته محدود است و داوطلبان باید در زمان تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند؛ در غیر این صورت فرصت تمام شده و داوطلب شانس انتخاب رشته را از دست خواهد داد. در حال حاضر زمان دقیق انتخاب رشته دکتری 1403 مشخص نشده است اما با توجه به روند سال گذشته که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت بود، انتطار می‌ رود در سال جاری نیز در همین بازه زمانی انجام شود. 

شما می‌توانید برای اطلاع سریع از جدول زمانبندی و دریافت مشاوره انتخاب رشته دکتری در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 تلگرام مشاوره تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نحوه و مراحل انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

انتخاب رشته دکتری در سایت سازمان سنجش انجام می‌شود و داوطلبان باید در زمان تعیین شده به این سامانه مراجعه کرده و فرم انتخاب رشته را با توجه به اصول مشاوره انتخاب رشته دکتری اولویت بندی کرده و تکمیل نمایند. در هنگام انتخاب رشته نیز می‌ توان برخی از اطلاعات را اصلاح کرد پس اگر متوجه هرگونه تناقض در اطلاعات خود شدید، آن ها را در سامانه ویرایش کنید. نحوه انتخاب رشته دکتری به شرح زیر می‌ باشد.

1️⃣وارد سایت سازمان سنجش شوید.

2️⃣بر روی گزینه دکتری تخصصی کلیک کنید.

مشاوره انتخاب رشته دکتری

3️⃣گزینه انتخاب رشته را از منوی سمت راست انتخاب نمایید.

انتخاب رشته دکتری

4️⃣گزینه انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) Ph.D سال 1403 را انتخاب نمایید.

5️⃣یکی از روش های ورود به سیستم را انتخاب کرده و با درج اطلاعات در کادرهای مربوطه واردصفحه انتخاب رشته شوید.

6️⃣فرم انتخاب رشته را با توجه به اصول اولویت بندی تکمیل کرده و سپس انتخاب رشته خود را تایید نمایید.

انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org انجام می‌شود.

 

مطالعه دفترچه راهنما انتخاب رشته

در دفترچه راهنما کد رشته محل ها و ظرفیت آن ها، قوانین و مقررات جدید و به طور کلی تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان برای انتخاب رشته درج می‌شود.

بسیاری از داوطلبان دفترچه را مطالعه نمی‌کنند که بر اساس اصول مشاوره انتخاب رشته دکتری این یکی از اشتباهات رایج می‌باشد. بدون مطالعه دفترچه احتمال خطا بسیار بیشتر می‌شود.

در مقاله زیر دفترچه انتخاب رشته را می توانید دانلود کنید.

 

روند مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

داوطلبان دکتری می‌توانند تا حداکثر 50 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود درج نمایند. نکته بسیار مهم در مورد مشاوره انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ این است که ظرفیت ها در این مقطع بسیار محدود است به همین دلیل اولویت بندی صحیح بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. داوطلبان بایستی با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دکتری از موارد مهم در انتخاب رشته آگاه شده و بر این اساس فرم را تکمیل نمایند.

 

استفاده از فرم پیش نویس

در انتهای دفترچه راهنما انتخاب رشته یک فرم پیش نویس قرار گرفته است که دقیق همان فرم انتخاب رشته اصلی اینترنتی در سایت می‌باشد. بر اساس اصول مشاوره انتخاب رشته دکتری، توصیه می‌شود که داوطلبان ابتدا این فرم را تکمیل نمایند تا در از اولویت بندی کد رشته محل های مورد نظر خود مطمئن شوند.

توجه داشته باشید که تکمیل فرم پیش نویس به هیچ عنوان الزامی نیست اما از این طریق می‌توانید افکار خود در مورد انتخاب رشته را منسجم کرده و با روی کاغذ آوردن اولویت هایتان به طور دقیق از درستی آن مطمئن شوید.

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری | انواع شیوه های آموزشی

در مقطع دکتری شیوه آموزشی به دو دسته تقسیم می‌شود که اطلاع از آن در زمان انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت است. دو شیوه آموزشی در مقطع دکتری به شرح زیر هستند.

 

روش آموزشی پژوهشی

در روش آموزشی پژوهشی علاوه بر پژوهش و پایان نامه، دانشجویان باید واحد های درسی نیز اخذ کرده و نمره قبولی در آن ها را به دست آورند.

 

روش پژوهش محور

در این روش محور تعداد واحدهای درسی کمتر می باشد و تمرکز اصلی بر روی ارائه رساله می باشد. روش پژوهش محور کارفرما درخواست یک پروژه پژوهشی می‌کند و بر اساس قرارداد تمامی هزینه های آن را نیز پرداخت می نماید.

در هنگام انتخاب رشته داوطلبان می‌توانند عنوان طرح پژوهشی را نیز در مقابل کد رشته محل مشاهده نمایند. در زمان مصاحبه نیز داوطلب باید طرح اولیه پژوهش را با عنوان طرحواره به اساتید ارائه دهد.

در روش پژوهش محور میزان تاثیر نمره کتبی 30 درصد و در روش آموزشی پژوهشی 50 درصد می‌باشد.

 

نحوه اولویت بندی

بخش مهمی از انتخاب رشته در تمامی مقاطع تحصیلی نحوه چینش کد رشته محل ها و اولویت بندی صحیح می‌باشد. در مقطع دکتری ظرفیت پذیرش بسیار محدود است به همین دلیل داوطلبان باید با دقت بسیار زیادی کد رشته محل های مورد نظر خود را اولویت بندی کنند. یکی از مهم ترین اصول در اولویت بندی کد رشته محل ها توجه به انتخاب های خوشبینانه، منطقی و بدبینانه است.

 

انتخاب های خوشبینانه

 بدین صورت که شما باید 10 انتخاب اول خود را به کدرشته محل های خوشبینانه یعنی آن هایی که شانس قبولی پایینی دارید، اختصاص دهید. برخی از داوطلبان دچار اشتباه شده و انتخاب های خوشبینانه را به دلیل شانس پایین پذیرش به طور کامل از فرم انتخاب رشته حذف می‌کنند این درحالیست که به هیچ عنوان نباید از انتخاب این کد رشته محل ها صرف نظر کرد.

 

انتخاب های واقع بینانه

پس از آن نوبت به انتخاب های واقع بینانه و منطقی می‌رسد که شانس قبولی در آن ها بسیار بالاست و باید 30 انتخاب خود در فرم انتخاب رشته را به آن ها اختصاص دهید. این انتخاب ها به این صورت هستند که داوطلب می‌داند به احتمال زیاد دعوت به مصاحبه شده و حتی در نهایت از بین این کد رشته محل ها قبولی نهایی را دریافت خواهد کرد.

 

انتخاب های بدبینانه

و در نهایت باید 10 انتخاب آخر داوطلب باید به انتخاب های بدبینانه اختصاص بیابد. انتخاب های بدبینانه ان هایی هستند که شانس قبولی در آن ها بسیار بالاست اما عواملی مانند مسافت طولانی، نبود امکانات رفاهی و… تمایل داوطلب به تحصیل در آن دانشگاه ها را کاهش داده است.

 

اصول مهم در هنگام انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

داوطلبانی که انتخاب رشته خود را با توجه به مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ انجام داده اند، با توجه به کسب رتبه حد نصاب هر دانشگاه با توجه به فرم انتخاب رشته خود برای مصاحبه دعوت خواهند شد. داوطلبان باید در زمان تعیین شده برای انجام مصاحبه اقدام نمایند.

در نهایت داوطلب با توجه به امتیازی که در هر مصاحبه به دست آورده است، با توجه به اولویت بندی خود در فرم انتخاب رشته به طور نهایی در دانشگاه پذیرفته خواهد شد. برخی از مهم ترین نکات و اصول انتخاب رشته دکترا به شرح زیر می‌باشد.

 

مغرور نشدن به رتبه آزمون دکتری

گاها دیده می‌شود داوطلبانی که موفق به کسب رتبه های خیلی خوب و تک رقمی در آزمون دکتری شده اند، کمی به خود مغرور شده و این باور را در خود ایجاد می‌کنند که در هرحال در دانشگاه های برتر پذیرفته خواهند شد و اولویت بندی خود را به صورت صحیح انجام نمی‌دهند. 

به همین دلیل ضروری است که داوطلبان با هر رتبه ای با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دکتری، به صورت صحیح انتخاب های خود را اولویت بندی کنند تا در صورت از دست رفتن شانس قبولی در اولویت اول، امکان قبولی در اولویت های بعدی را داشته باشند. 

 

توجه به گرایش

همانطور که گفته شد در روند پذیرش در مقطع دکتری داوطلبان باید در مصاحبه نیز شرکت کرده و به سوالات اساتید پاسخ بدهند. در این مصاحبه توجه ویژه ای به گرایش انتخابی شما در مقطع دکتری و گرایش تان در مقطع قبلی می‌شود.

توصیه می‌شود که تا حد امکان گرایش مرتبط با مقطع قبلی خود را انتخاب کنید و یا در صورت تغییر رشته نیز حتما دلایل موجه برای ارائه به اساتید داشته باشید چراکه بدون شک در مورد علت تغییر گرایش از شما سوال پرسیده خواهد شد. 

همچنان برخی مواقع ممکن است اساتید از گرایش های مختلف باشند و در صورتی که شما توضیحات خوبی در مورد رشته قبلی ندهید، ممکن است دید منفی نسبت به شما به وجود بیاید. با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دکتری می‌توانید به صورت کامل برای مصاحبه آماده شوید.

 

توجه به اصلاحیه ها و قوانین دفترچه

در هر سال جدید دفترچه انتخاب رشته جدید منتشر می‌شود و داوطلب باید مطابق با آن به انتخاب رشته بپردازند. همچنین ممکن است دفترچه منتشر شده در سال جدید نیز اصلاحیه هایی داشته باشد که برای اطلاع از آن ها باید جدید ترین اخبار مربوط به مشاوره انتخاب رشته دکتری را دنبال نمایید. 

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری | انتخاب رشته با توجه به سهمیه

در مقطع دکتری نیز داوطلبان امکان استفاده از سهمیه را خواهند داشت. سهمیه تاثیر بسیار زیادی بر قبولی خواهد داشت پس حتما از انواع سهمیه آگاه شده و بر این اساس در زمان انتخاب رشته دکتری اقدامات لازم را انجام دهید. از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دکتری می‌توان به سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران، همسر و فرزند رزمندگان و سهمیه مربیان اشاره کرد. 

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری |‌ در نظر گرفتن دانشگاه قبلی

یکی از نکات مهم در مورد مصاحبه دکتری این است که اساتید نظر مثبتی نسبت به دانشجویان قبلی خود دارند و ترجیح می‌دهند دانشجویانی را که قبلا با آن ها کار کرده و بر روی آن ها شناخت دارند را برای پذیرش در مقطع دکتری انتخاب نمایند. به همین دلیل بهتر است که با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته دکتری، دانشگاه قبلی خود را نیز در فرم انتخاب رشته وارد نمایید. 

 

مرکز مشاوره دانتل کو

فرایند انتخاب رشته در مقطع دکتری بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل داوطلبان باید حتما از مشاوره انتخاب رشته دکتری کمک بگیرند تا احتمال خطا کاهش یافته و شانس قبولی شان افزایش بیاید. انتخاب رشته در این مقطع نسبت به مقاطع تحصیلی قبلی تفاوت هایی دارند که عدم اطلاع از آن ها پیامدهای جدی خواهد داشت. 

در مرکز مشاوره دانتل کو متخصصان و مشاوران با سابقه و مجربی گردهم اماده اند و آماده اند تا با توجه به علم و تخصص خود شما را در زمینه تحصیلی راهنمایی کنند. در این مرکز تمامی خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی انجام می‌شود و شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی را دریافت نمایید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ چه زمانی است؟

    زمان دقیق انتخاب رشته دکتری هنوز مشخص نشده است اما با توجه به روند سال گذشته انتظار می‌رود که در فروردین ماه و یا اواخر اردیبهشت باشد.

  2. برای انتخاب رشته دکتری چه باید کرد؟

    برای این منظور بایستی به سایت سنجش مراجعه کرده و با توجه به راهنمایی های مشاوره انتخاب رشته دکتری، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام نمایید. 

  3. اهمیت مشاوره انتخاب رشته دکتری در چیست؟

    در این مقطع نحوه گزینش نسبت به مقاطع قبلی متفاوت است و احتمال خطا توسط داوطلبان بالا می‌رود. به همین دلیل ضروری است در روند انتخاب رشته از مشاوره انتخاب رشته دکتری کمک بگیرید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره