انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریدکتری

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳  از مهم ترین مواردی هستند که داوطلبان باید از آن ها اگاه باشند چراکه هر ساله بسیاری از متقاضیان به دلیل این اشتباهات شانس قبولی خود در رشته و دانشگاه مورد نظرشان را از دست می‌دهند. این اشتباهات بسیار متداول اند و ممکن است هر فردی مرتکب آن ها شود؛ این در حالیست که با اطلاع از اشتباهات رایج می‌توانید آن ها را به حداقل رسانده و انتخاب رشته اصولی داشته باشید. در ادامه به بررسی کامل اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ 

داوطلبان مقطع دکتری برای ادامه تحصیل در این مقطع بایستی در آزمون دکترا شرکت کرده و موفق به کسب رتبه حد نصاب شوند. در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده و برای مصاحبه دعوت شوند. 

انتخاب رشته دکتری بسیار حائز اهمیت است و تاثیر مستقیم بر قبولی نهایی داوطلب می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که داوطلبان از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ مطلع شوند و با شناسایی و کاهش این خطا ها شانس قبولی خود را افزایش دهند. 

قبولی در مقطع دکتری با قبولی در مقاطع قبلی متفاوت است و شرکت در آزمون و کسب رتبه خوب به معنای پایان مسیر نیست. آزمون کتبی دکتری 50 درصد نتیجه نهایی را مشخص می‌کند اما 50 درصد دیگر آن به مصاحبه اختصاص دارد.

داوطلبان در هر رشته محلی که رتبه حد نصاب آن دانشگاه را به دست آورده باشند، دعوت به مصاحبه خواهند شد اما در نهایت قبولی داوطلب را انتخاب رشته او تعیین خواهد کرد. در ادامه این مطلب به بررسی کامل اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری

 

بی توجهی به کارنامه اولیه آزمون

داوطلبان باید در مرحله اول کارنامه اولیه خود را به طور دقیق بررسی کنند و از وضعیت علمی خود کاملا آگاه شوند. با اطلاع از این موارد می‌توان انتخاب رشته را به نحوی اصولی تر انجام داد. شما می‌توانید رتبه و تراز علمی خود را با پذیرفته شدگان سال های گذشته مقایسه کرده و دیدی کلی از شانس قبولی خود در دانشگاه های مختلف به دست آورید. 

البته که این کار اطلاع دقیقی به شما نمی‌دهد چراکه هرساله ظرفیت پذیرش دکتری تغییر می‌کند اما در هرحال حدود قبولی یکسان خواهد بود. برای تحلیل کارنامه اولیه و اطلاع از رتبه پذیرفته شدگان سال های گذشته و جلوگیری از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری 1403 می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو صحبت نمایید. 

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری 1403 |‌ مطالعه نکردن دفترچه انتخاب رشته دکتری

هر ساله قبل از شروع انتخاب رشته دکترا، دفترچه راهنما انتخاب رشته در سایت سنجش منتشر می‌گردد. تمامی اطلاعات مورد نیاز داوطلبان در این دفترچه ذکر می‌شود. برخی از داوطبان دفترچه را به صورت کامل مطالعه نمی‌کنند و در نتیجه از شرایط و ضوابط و کدرشته محل های جدید در سال جاری مطلع نمی‌شوند. 

 

عدم اطلاع از دوره های تحصیلی مختلف در مقطع دکتری

در مقطع دکتری دانشجویان امکان تحصیل در دوره های مختلف را دارند. هر دوره شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که داوطلبان باید از آن ها آگاه باشند تا پس از انتخاب رشته متوجه اشتباه خود نشوند.

گاها دیده شده که داوطلبان به طور کلی از وجود یک دوره بی خبر بوده اند در حالی که شانس قبولی بالایی در آن داشته اند و یا حتی دوره ای را انتخاب کرده اند که شرایط تحصیل در آن را نداشته اند و این از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ است. در ادامه به معرفی تمامی دوره های تحصیلی مقطع دکتری می‌پردازیم. 

 

دوره روزانه

این دوره کاملا رایگان است و تقاضا برای پذیرش در آن نیز بسیار زیاد می‌باشد. دانشجویان پس از قبولی در این دوره شهریه پرداخت نمی‌کنند اما موظفند که پس از تحصیل طرح گذرانده و مشغول به خدمت شوند.

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ |‌ دوره شبانه (نوبت دوم)

این دوره از نظر کلاس های درس و اساتید کاملا با دوره روزانه یکسان است و تنها تفاوت بین این دو دوره در شهریه پرداز بودن شبانه می‌باشد. مبلغ شهریه نسبت به سایر دوره های شهریه پرداز کمتر است. دانشجویان دوره شبانه تعهد به خدمت ندارند. 

 

دوره غیرانتفاعی

دانشگاه های غیرانتفاعی به صورت مجزا از دانشگاه های سراسری در حال فعالیت هستند اما مستقیما زیر نظر وزارت علوم و مورد تایید آن می‌باشند. این دوره نیز شهریه پرداز بوده و تعهد به خدمت ندارد. 

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری |‌ دوره پیام نور

دانشگاه های پیام نور در واحد های مختلف در حال فعالیت بوده و زیر نظارت وزارت علوم می‌باشند. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه پیام نور باید شهریه پرداخت کنند و تعهد به خدمت نیز نخواهند داشت. 

 

پردیس خودگردان

پردیس های خودگران شعبه ای از دانشگاه های سراسری هستند که به مستقل اداره می‌شوند و هزینه های آن از طریق شهریه دانشجویان تامین می‌گردد. میزان شهریه پردیس خودگردان از تمامی دوره های شهریه پرداز بیشتر است. 

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ |‌ بورس اعزام به خارج از کشور

ممکن است در برخی از سال ها در دفترچه انتخاب رشته دکتری کد رشته محل مربوط به اعزام به خارج کشور نیز درج شوند. در این صورت داوطلبان می‌توانند این کدرشته محل ها را در فرم انتخاب رشته خود وارد کرده و برای تحصیل به خارج کشور بروند. وجود این دوره در سال ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است و به محض اطلاع رسانی در این صفحه قرار خواهد گرفت. 

دوره مشترک

این دوره به این صورت است که دانشجو نیمی از دوران تحصیل خود را در دانشگاه های داخلی تعیین شده و نیمی دیگر را در دانشگاه های خارجی مشخص شده می‌گذراند. هزینه سفر، اقامت و غیره به طور کامل بر عهده دانشجو می‌باشد. عدم اطلاع از جزییات مربوط به هزینه و سایر موارد از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ است. 

 

بی توجهی به فاکتورهای مهم در زمان انتخاب رشته دکتری

در زمان انتخاب رشته باید اولویت های خود را با توجه به فاکتورهای مهی همچون شهریه، مسافت و غیره تعیین کنید. حتما از مسافت دانشگاه تا محل زندگی راه های ارتباطی آن مطلع شوید.

شهریه هر دوره متفاوت است؛ برای مثال پردیس خودگران در مقطع دکتری شهریه زیادی دارد و این ممکن است برای برخی از افراد بسیار سنگین باشد و در آینده مشکلاتی را به وجود آورد. همچنین باید در مورد هیت علمی دانشگاه نیز از طریق سایت دانشگاه مطلع شوید و این گونه در مورد وضعیت علمی دانشگاه آگاه شوید. 

 

بی توجهی به اولویت بندی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ این است که داوطلبان به اولویت بندی توجه نمی‌کنند و صرف اینکه در تمامی کدرشته محل ها دعوت به مصاحبه می‌شوند، اولویت ها را بدون توجه به فاکتورهای تاثیرگذار اولویت بندی می‌کنند. این در حالیست که در نهایت قبولی شما با توجه به اولویت بندی تعیین خواهد شد و هرگونه اشتباه ممکن است پشیمانی زیادی برای تان به همراه داشته باشد. 

 

انتخاب رشته در روزهای پایانی

به طور اکید توصیه می‌شود که انتخاب رشته خود را در همان روزهای اول انجام دهید تا استرس و اضطراب نداشته باشید و بتوانید با خیال راحت تمامی جوانب را بررسی نمایید. معمولا افرادی که در روزهای پایانی انتخاب رشته می‌کنند، دچار خطاهای زیادی می‌شوند و این یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری است. 

 

بی توجهی به آخرین اخبار و محرومیت های آزمون دکتری

در سال گذشته محرومیت آزمون دکتری برای داوطلبانی که در دوره روزانه پذیرفته شده اند لغو شد اما با این حال ممکن است که در سال جدید قوانین مجددا تغییر کرده و محرومیت دوباره لحاظ شود. از سوی دیگر در هر سال اخبار جدیدی در مورد آزمون دکتری منتشر می‌کند که بی اطلاعی نسبت به آن ها گاها عواقب سنگینی خواهد داشت. پس توصیه می‌شود که دچار این اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ نشوید و حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنید. 

 

کمک نگرفتن از افراد متخصص

و در نهایت اینکه تمامی اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری که در بالا گفته شد، با کمک گرفتن از افراد متخصص برطرف می‌شوند. انتخاب رشته دکتری مرحله بسیار حساسی است بهتر است که داوطلبان در این مرحله ریسک نکنند. با کمک گرفتن از پذیرفته شدگان سال های گذشته و یا مشاوران تحصیلی می‌توانید درصد خطا و اشتباه در این مرحله حساس را به حداقل برسانید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دکتری را دارند، بهتر است که برای جلوگیری از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ با افراد متخصص مشورت کرده و با راهنمایی آنان این مرحله را انجام دهند تا شانس قبولی شان افزایش یابد. 

در مرکز مشاوره دانتل کو مشاوران تحصیلی با تجربه ای گردهم آمده اند و در خدمت شما هستند تا در زمینه انتخاب رشته یاری‌تان کنند. در این مرکز مشاوره به صورت تلفنی می‌باشد و می‌توانید با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی را دریافت نمایید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ چیست؟

    از اشتباهات رایج در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ می‌توان به عدم مطالعه دفترچه راهنما، عدم تحلیل کارنامه و … اشاره کرد که در متن به طور کامل به آن ها پرداخته شده است. 

  2. امکان انتخاب چند کد رشته محل در فرم انتخاب رشته وجود دارد؟

    داوطلبان دکتری می‌توانند حداکثر 50 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. 

  3. منظور از دوره مشترک در انتخاب رشته دکتری چیست؟

    در این دوره دانشجویان باید نیمی از دوران تحصیل خود را در دانشگاه داخلی و نیمی دیگر را در دانشگاه خارج از کشور بگذرانند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره