دکتریانتخاب رشته و مصاحبه دانشگاه آزاد

تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 | نمره حد نصاب آزمون ۱۴۰۰

کانال تلگرام تحصیلی     

سنجش و پذیرش دانشجو برای مقطع دکتری به صورت نیمه متمرکز انجام می‌گیرد. بدین ترتیب داوطلبان علاوه بر شرکت در آزمون باید در جلسه مصاحبه نیز شرکت کنند. ورود به دانشگاه آزاد در مقطع دکتری براساس مقررات و ضوابط خاصی انجام می‌گیرد. با توجه به پایین بودن ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد، پذیرش دانشجو برای این دانشگاه براساس حد نصاب و تراز اکتسابی داوطلبان انجام می‌گیرد. در این مقاله حد نصاب و تراز قبولی دعوت به مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1400 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

معیارهای دعوت به مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد

مهمترین معیارهای دعوت به مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد، ظرفیت دانشگاه‌ها و تراز قبولی اکتسابی داوطلبان است. بدین ترتیب می‌توان گفت که دعوت به مصاحبه دانشگاه آزاد وابسته به رتبه به دست آمده توسط داوطلب نخواهد بود. از همین جهت، ضروری است که انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد براساس حد نصاب هر دانشگاه و همچنین براساس تراز اکتسابی انجام گیرد. توجه به این دو معیار می‌تواند تأثیر مثبتی در نتیجه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد یعنی دعوت به مصاحبه داشته باشد.

تعریف تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400

تراز قبولی دعوت به مصاحبه دانشگاه آزاد را می‌توان همان ملاک دعوت به مصاحبه دانشگاه آزاد تعریف کرد. به طور کلی هر یک از دانشگاه‌های آزاد یک حداقل تراز مشخصی برای دعوت به مصاحبه دکتری دارند. این دانشگاه‌ها حداقل تراز قبولی خود را به سازمان سنجش ارائه می‌کنند تا این سازمان بر اساس همین مقدار تراز داوطلبان را در کارنامه آنان مشخص می‌کند.

همانطورکه تعریف شد، تراز قبولی دکتری یک عدد است که داوطلب به کمک آن می‌توانند میزان شانس خود را در دعوت به مصاحبه تخمین بزنند. هر دانشگاه آزادی در هریک از رشته‌های تحصیلی دارای ترازهای قبولی متفاوتی هستند. بهتر است انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد با توجه به این معیار مهم انجام شود. به عبارت بهتر، داوطلبان باید اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه‌هایی کنند که تراز اکتسابی آنان از حداقل تراز اعلام شده بیشتر باشد.

نحوه تخمین تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400

متقاضیان مقطع دکتری دانشگاه آزاد در دو نوبت می‌توانند رتبه و تراز اکتسابی خود را تخمین بزنند:

  • قبل از اعلام نتایج آزمون دکتری: نحوه تخمین تراز قبولی دکتری در این مرحله کاملاً احتمالی است. داوطلبان تنها با استفاده از دانسته‌های خود در رابطه با عملکردشان در آزمون دکتری، رتبه و تراز احتمالی خود را تخمین می‌زنند. پس از اینکه آزمون دکتری برگزار شد، کلید سؤالات آن در اولین فرصت از طرف سازمان سنجش منتشر می‌شود. بدین ترتیب متقاضیان با مقایسه کلید سؤالات و عملکرد خود به یک نتیجه احتمالی در رابطه با تراز قبولی خود می‌رسند.
  • پس از اعلام نتایج آزمون دکتری: پس از اعلام نتایج آزمون دکتری تراز قبولی به صورت دقیق در کارنامه هر داوطلب مشخص می‌شود. در این مرحله داوطلبان می‌توانند نتیجه دعوت به مصاحبه خود را به صورت تقریباً قطعی تخمین بزنند.

تأثیر انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد در دعوت به مصاحبه

داوطلبان پس از اینکه در آزمون دکتری شرکت می‌کنند، کارنامه خود را دریافت خواهند کرد. این داوطلبان مطابق با نتیجه‌ای که به دست آورند، اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. ناگفته نماند که آزمون دکتری دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری به صورت مشترک برگزار می‌شود. شرکت کنندگان این آزمون نتایج خود را نیز به صورت مشترک و از طریق سایت سازمان سنجش دریافت می‌کنند.

مسیر متقاضیان دانشگاه آزاد از مرحله انتخاب رشته به بعد تغییر خواهد کرد. این دسته از افراد با استفاده از شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد می‌توانند به سایت مربوطه مراجعه کرده و انتخاب رشته خود را انجام دهند. شناسه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد در کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری درج می‌شود.

انتخاب رشته‌ای که توسط داوطلبان انجام می‌گیرد تأثیر مستقیم بر نتیجه دعوت به مصاحبه خواهد داشت. انتخاب رشته باید براساس مقررات و ضوابط مشخصی انجام گیرد. به طور کلی  فرایند انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد برای رسیدن به یک نتیجه قابل قبول به شرح زیر است:

  1. دریافت دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
  2. استخراج رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد علاقه با توجه به جدول رشته‌های ارائه ‌شده
  3. اولویت بندی رشته‌های انتخاب شده براساس معیارهای خاص از جمله: حدنصاب و تراز قبولی هر دانشگاه، میزان فاصله دانشگاه تا محل زندگی، میزان شهریه هر رشته، میزان علاقه مندی و…
  4. مراجعه به سایت سنجش دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac.ir
  5. پرداخت هزینه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
  6. ورود به سامانه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد
  7. درج کد رشته‌های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به ترتیب اولویت
  8. تأیید نهایی فرم انتخاب رشته و دریافت کد پیگیری انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

مراحل پس از دعوت به مصاحبه

افرادی که براساس حد نصاب هر دانشگاه و تراز قبولی اکتسابی خود انتخاب رشته کرده باشند، شانس پذیرش خود در مقطع دکتری را افزایش داده‌اند. به عبارت دیگر زمانی که رشته‌های مطابق با ” حد نصاب و تراز قبولی دعوت به مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد ” در اولویت بالاتری قرار داده شوند، شانس قبولی داوطلب بیشتر خواهد شد. به هر حال هر داوطلبی در صورت پذیرفته شدن در مرحله انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه خواهد شد. مرحله مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی مراحل پس از دعوت به مصاحبه دکتری شامل دو گام است:

  • شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد: در این گام میزان مهارت‌های تحصیلی و پژوهشی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد. سنجش و پذیرش داوطلبان در این گام توسط داورانی انجام می‌گیرد که تخصص کافی در زمینه رشته انتخابی داوطلب را دارند.
  • تکمیل ثبت نام در دانشگاه آزاد: این گام به افرادی اختصاص می‌یابد که در مرحله مصاحبه به موفقیت برسند. تکمیل ثبت نام با ارائه مدارک به محل دانشگاه پذیرفته شده در بازه زمانی مشخص و محدود انجام می‌گیرد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره