دکتریانتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ در اردیبهشت ماه انجام می شود. داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته در مهلت تعیین شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش باید اقدام به انتخاب کدرشته محل های مورد علاقه خود و درج آن ها در فرم نمایند. در ادامه قصد داریم راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری 1403 را برای شما متقاضیان گرامی آزمون دکتری ارائه کنیم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر با مجموعه دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

انتخاب‌رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ آغاز شد. داوطلبان تا ۵ اردیبهشت با مراجعه به سایت سنجش می توانند انتخاب‌رشته خود را تکمیل نمایند.

ورود مستقیم به سایت

داوطلبان گرامی برای مشاوره انتخاب رشته و انجام فرآیند انتخاب رشته می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

تمامی داوطلبانی که پس از مشاهده نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 در یک یا تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و … شده اند، می توانند در تاریخ هایی که سازمان سنجش اعلام می کند، دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته دکتری را دریافت کرده و اقدام به درج کدرشته محل های مورد علاقه خود در فرم تقاضانامه اینترنتی انتخاب‌رشته نمایند. 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.org انجام می شود. برای مطالعه راهنما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بخوانید: انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

داوطلبان برای اینکه بتوانند فرم انتخاب‌رشته خود را به بهترین نحو ممکن تکمیل کنند، باید از ظرفیت هر کدرشته محل، حد نصاب نمره دعوت به مرحله مصاحبه، شرایط مصاحبه دانشگاه های مختلف و مورد نظر و … مطلع شوند. توصیه می شود متقاضیان برای اطلاع از تمامی شرایط و ضوابط کدرشته محل های مرتبط با رشته امتحانی خود، دفترچه انتخاب‌رشته آزمون دکترا را به دقت بررسی کنند. 

 

 

زمان انتخاب‌رشته

سازمان سنجش مجری آزمون دکتری می باشد که تمامی اطلاعیه ها و اخبار مرتبط با آزمون دکتری از طریق پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی “sanjesh.org” منتشر می شود. در همین جهت زمان انتخاب رشته‌ دکتری در دانشگاه های سراسری نیز از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود.

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ از 1 تا 5 اردیبهشت ماه می باشد.

سازمان سنجش به منظور مساعدت با تمامی متقاضیانی که قصد شرکت در انتخاب‌رشته آزمون دکتری را دارند، مهلت انتخاب‌رشته را برای چند روزی تمدید نیز می کند.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 تلگرام مشاوره تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

شرایط انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت می‌کنند، تنها در صورتی می‌توانند وارد مرحله انتخاب رشته شوند، که رتبه حد نصاب در آزمون کتبی را به دست آورده باشند و در کارنامه اولیه شان عنوان مجاز به انتخاب رشته درج شده باشد. 

همچنین داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند نیز باید در کارنامه اولیه شان، کد ۷ رقمی دسترسی دانشگاه آزاد درج شده باشد و در غیر این صورت شرایط انتخاب رشته را نداشته و مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نخواهند بود.

علاوه بر این داوطلبان باید توجه داشته باشند که صحت اطلاعات در فرایند انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ بسیار حائز اهمیت است. سازمان سنجش در زمان انتخاب رشته نیز امکان ویرایش برخی از اطلاعات را برای داوطلبان فراهم می‌کند پس در صورت اشتباه بودن اطلاعات ثبت نامی نسبت به اصلاح آن ها اقدام نمایید.

 

راهنما انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

در ادامه به نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری را به صورت راهنما گام به گام شرح داده ایم.

1️⃣ وارد پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” شوید.

2️⃣ بر روی گزینه “دکتری تخصصی” کلیک کنید. 

انتخاب رشته آزمون دکتری

 

3️⃣ از منوی سمت راست بر روی گزینه انتخاب رشته کلیک کنید.

انتخاب رشته دکتری

 

4️⃣ بر روی لینک فعال “ انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترا (نیمه متمرکز) phd سال ۱۴۰۳ “ کلیک کنید. (این لینک در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری فعال می شود.)

انتخاب رشته آزمون دکتری

5️⃣ در این مرحله صفحه ای نمایش داده می شود که حاوی اطلاعات و نکات مهمی پیرامون انتخاب‌رشته است. این نکات را به دقت مطالعه کنید و در نهایت بر روی گزینه  ” تایید و ادامه – گام بعدی ” کلیک کنید.

6️⃣ به منظور دسترسی به فرم در سایت انتخاب رشته دکتری 1403 سامانه دو روش جستجو در اختیار شما قرار می دهد. با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید یکی از این روش ها را انتخاب کنید و وارد سامانه شوید. 

      ✅ روش اول: جستجو بر اساس شماره پرونده + شماره پیگیری ثبت نام 

      ✅ روش دوم: جستجو بر اساس شماره داوطلبی + شماره پرونده + کدملی

انتخاب رشته دکتری

7️⃣ فرم انتخاب رشته آزمون دکتری در این مرحله نمایش داده می شود که متقاضیان می توانند کدرشته محل هایی که از دفترچه استخراج کرده اند را به ترتیب الویت بندی کرده و در آن وارد نمایند. در صورتی که از انتخاب‌های خود اطمینان دارید در نهایت بر روی گزینه ” ثبت نهایی ” کلیک نمایید.

در صورتی که داوطلب در انتخاب رشته دچار اشتباه شود، می‌توانند فرن انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ ویرایش نماید. توجه داشته باشید تعداد دفعان ویرایش محدود می باشد.

بخوانید: ویرایش انتخاب رشته دکتری

 

نکات مهم در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

چندین نکته در انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 حائز اهمیت است که لازم دانستیم در این قسمت به آن ها اشاره کنیم. 

❌ در برخی موارد پس از انتشار دفترچه، دفترچه های اصلاحیه آزمون دکتری نیز منتشر می گردد که لازم است آن ها را نیز بررسی کنید. 

❌ توصیه می شود دانشگاه محل تحصیل خود در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را نیز در لیست انتخاب‌رشته خود قرار دهید.

❌ ابتدا سعی کنید رشته‌های مرتبط با گرایشتان را انتخاب کنید و سپس به سراغ دیگر گرایش ها بروید. 

❌ اگر تصمیم دارید کدرشته محل های مرتبط با دوره های شهریه پرداز را انتخاب کنید، حتما از محدوده شهریه دکتری در دانشگاه مورد نظر مطلع گردید. 

❌ در انتخاب‌رشته به شیوه های آموزشی پژوهشی و یا پژوهش محور رشته مورد نظرتان توجه کنید. 

❌ مصاحبه هر کدرشته محل در واحد دانشگاهی برگزار می شود بنابراین در زمان انتخاب کدرشته محل ها به مسافت دانشگاه انتخابی تا محل سکونت خود توجه کنید. 

 

توصیه مشاوران دانتل کو

هر داوطلب مجاز است در مرحله انتخاب رشته آزمون دکتری 50 کدرشته محل را بر اساس فاکتورهایی که مدنظر دارد، در فرم انتخاب‌رشته درج نماید. 

🟢 30 درصد از انتخاب های خود را به انتخاب های خوش بینانه اختصاص دهید. این انتخاب ها همان انتخاب هایی هستند که فکر می کنید شاید با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، شانس قبولی چندانی در آن ها ندارید. 

🟢 بخش دوم از فرم انتخاب رشته تان را به انتخاب های واقع گرایانه اختصاص دهید. این انتخاب ها را با وسواس بیشتری الویت بندی کنید چراکه شانس قبولی شما در آن ها بیشتر است و ممکن است هر انتخاب سرنوشت تحصیلی شما را تعیین کند. 

🟢 در نهایت بخش آخر فرم انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ خود را با کدرشته محل های بدبینانه تکمیل کنید. ممکن است به این انتخاب ها علاقه کمتری داشته باشید اما حتما شانس قبولی بالایی در آن ها خواهید داشت. 

توصیه مشاوران تحصیلی دانتل کو این است که متقاضیان به فاکتورهای مهمی شامل علاقه، رتبه و جایگاه علمی دانشگاه، مسافت دانشگاه تا محل قبولی و … توجه کنند. ترتیب چینش کدرشته محل ها در فرم انتخاب‌رشته تاثیر زیادی در نتیجه نهایی و قبولی متقاضیان دارد و بهتر است داوطلبان سعی کنند این کدرشته محل ها را به گونه ای الویت بندی کنند که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی ارجح تر باشد.

 

مصاحبه آزمون دکتری

باید اشاره کنیم که پس از مرحله انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 متقاضیان در کد رشته محل هایی که موفق به کسب حدنصاب شده اند، دعوت به مصاحبه می شوند.

در دعوت به مصاحبه دکتری محدودیتی وجود ندارد و ممکن است داوطلبان با تراز بالا، در تمامی کدرشته محل هایی که انتخاب کرده اند، دعوت به مصاحبه شوند. برای اطلاع کامل از روند و سوالات مصحابه مقاله زیرر را مطالعه نمایید.

 

مشاوره انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

انتخاب رشته دکتری 1403 خواه برای دانشگاه های سراسری و خواه برای دانشگاه آزاد بسیار حساس و مهم است و داوطلبان حتما باید در این زمینه از مشاوره افراد آگاه استفاده کنند. توصیه می کنیم اگر به دنبال یک انتخاب رشته اصولی و آگاهانه در مقطع دکتری هستید، حتما از مشاوره کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره دانتل کو بهره ببرید. شما عزیزان می توانید به منظور برقراری ارتباط با کارشناسان از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا انتخاب‌رشته آزمون دکترا ۱۴۰۳ برای دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت یکپارچه انجام می شود؟

    خیر ، انتخاب رشته دکتری برای دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت جداگانه از یکدیگر انجام می شود. 

  2. متقاضیان برای انجام انتخاب رشته دکترا باید به کدام سایت مراجعه کنند؟

    تمامی مراحل انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری از طریق سایت سنجش انجام می‌شود. انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد می‌باشد.

  3. چه کسانی مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته دکتری 1403 هستند؟

    داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز شده باشند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته در زمان تعیین شده اقدام نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. با درود واحترام
    یه سوالی که خدمتتون دارم این است که من دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق مالی واقتصادی خروجی سال 98 هستم آیا این امکان برای من وجود دارد که برای مقطع دکتری تغیر رشته یا رسته به عمران یا مالی یا مکانیک بدهم
    لطف میکنید راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره