کارشناسی ارشدانتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

راهنما جامع انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ پس از اعلام نتایج اولیه و به صورت اینترنتی انجام می شود. تمامی حاضرین در جلسه کنکور کارشناسی ارشد که بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب‌ رشته کنکور ارشد هستند، می توانند در مهلت تعیین شده از سوی سازمان سنجش در پروسه انتخاب‌رشته شرکت کنند و شانس خود را برای ورود به رشته های ارائه شده در این مرحله امتحان نمایند. انتخاب رشته ارشد مرحله مهم و حساسی است که لازمه تکمیل اصولی آن داشتن آگاهی و اطلاعات موثر در این زمینه می باشد. شما عزیزان برای دریافت اطلاعات جامع پیرامون فرآیند انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد در تاریخ ۱۰ و ۱۱ تیر ماه (تا ساعت ۲۴ رو یکشنبه) تمدید شد.

 

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

بنابراین قدم اول برای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ بررسی و تحلیل درست کارنامه اولیه می باشد. متقاضیانی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب‌رشته در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری شامل دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی هستند؛ می توانند دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 را دریافت کرده و پس از بررسی مندرجات آن و استخراج کد رشته محل های مورد علاقه شان، اقدام به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته ارشد کنند. 

هر گونه بی اطلاعی و یا بی دقتی در مرحله انتخاب‌رشته کنکور ارشد ۱۴۰۲ منجر به از دست دادن شانس قبولی در کد رشته محل و یا دانشگاه خوب است. بنابراین اگر می خواهید در جهت قبولی در دانشگاه های سراسری در مقطع ارشد قدم بردارید؛ برای اطلاع از جزئیات انتخاب رشته ارشد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

پس از اعلام نتایج ارشد که سازمان سنجش کارنامه اولیه داوطلبان را در اختیار آن ها قرار می دهد، متقاضیان وارد مرحله انتخاب‌رشته می شوند. با توجه به زمان برگزاری کنکور ارشد که در اردیبهشت می باشد پیشبینی می شود فرآیند انتخاب‌رشته در تیر ماه انجام گیرد. 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد در تاریخ ۱۰ و ۱۱ تیر ماه (تا ساعت ۲۴ رو یکشنبه) تمدید شد.

 

بررسی کارنامه اولیه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

کارنامه اولیه داوطلبان حاوی اطلاعات مهمی است که متقاضیان باید آن ها مورد بررسی قرار دهند.

❌ اطلاعات فردی داوطلب

❌ اطلاعات رشته امتحانی اول و دوم 

❌ درصد دروس

❌ معدل موثر

❌ رتبه و تراز (نمره کل)

👈 داوطلب در قدم اول باید وضعیت علمی خود را در گرایش های مختلف مورد بررسی قرار دهد. دلیل این موضوع این است که هر گرایش رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد دارای کد ضرایب متفاوتی می باشند.

✅ پس از این موضوع داوطلبان باید به سراغ وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته ارشد 1402 حداقل در یکی از دوره های دانشگاه های سراسری بروند. بخشی از کارنامه مختص به بررسی وضعیت مجاز بودن و یا نبودن جهت انتخاب رشته ارشد است. 

⚠ لازم است اشاره کنیم که آخرین رتبه مجاز برای انتخاب‌رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

در هر گرایش، سه برابر محدوده رتبه قبولی می باشد. بنابراین شما عزیزان هر چه رتبه قبولی نزدیک تری به آخرین رتبه مجاز و یا کم تر به دست آورید، بدیهی است که شانس قبولی بالاتری نیز خواهید داشت. 

 

نحوه الویت بندی انتخاب ها

بسیاری از متقاضیان آزمون کارشناسی‌ارشد، با اینکه یک تجربه از انتخاب‌رشته مقطع کارشناسی دارند، اما با این حال نیز از نحوه الویت بندی انتخاب‌ها بی اطلاع می باشند. در این مرحله شما برای تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان مجموعا 100 انتخاب دارید. این 100 انتخاب بایستی از انتخاب‌های اول به ترتیب تا انتخاب 100 به گونه ای چیده شود که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی دارای الویت باشد.

در ابتدا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که اگر قصد انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را نیز در فرم انتخاب رشته ارشد خود دارید اما در زمان ثبت نام آزمون اعلام علاقه مندی نکرده اید، با پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری مجاز به انتخاب این کد رشته محل ها نیز خواهید بود.

در صورتی که قصد دارید کدرشته محل های مربوط به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی را نیز در فرم انتخاب رشته ارشد خود درج کنید و در زمان ثبت نام کنکور ارشد نیز هزینه مربوط به آن را پرداخت نکرده اید؛ می توانید با خرید کارت اعتباری مورد نظر، اقدام به درج کد رشته محل های مورد علاقه خود در دو دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی در فرم انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ نمایید.

 

دسته بندی انتخاب ها

بهتر است پس از استخراج کد رشته محل های انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ مورد نظرتان، انتخاب‌های خود را به سه دسته انتخاب‌های خوش بینانه، انتخاب‌های واقع بینانه یا نرمال و انتخاب‌های بدبینانه تقسیم کنید.

🟢 انتخاب‌های خوش بینانه انتخاب‌هایی هستند که شما علاقه مند به تحصیل در آن ها هستید، اما با توجه به رتبه ای که بدست آورده اید، شانس قبولی کمی در آن ها دارید. 20 تا 30 انتخاب اول خود را به این انتخاب‌ها اختصاص دهید.

🔵 انتخاب‌های واقع بینانه انتخاب‌هایی هستند که با توجه به رتبه ای که بدست آورده اید، شانس قبولی خوبی در این کد رشته محل ها دارید. 50 انتخاب بعدی خود را به این انتخاب‌ها اختصاص دهید.

🔴 انتخاب‌های بدبینانه نیز انتخاب‌هایی هستند که شانس قبولی شما در آن ها بسیار زیاد است. 20 تا 30 انتخاب آخر خود را نیز به انتخاب‌های بدبینانه اختصاص دهید.

❌❌ بررسی آخرین رتبه قبولی کنکور کارشناسی ارشد در سال های گذشته نیز می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید با توجه به رتبه تان کدام انتخاب‌ها برای شما خوش بینانه، کدام نرمال و کدام بدبینانه است. ❌❌

 

عوامل موثر در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

هر داوطلبی که قصد انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را دارد، در وهله اول باید کارنامه اولیه خود را به دقت بررسی و تحلیل کند. اولین موردی که در کارنامه بسیار مهم می باشد، این نکته است که داوطلب در چه دوره هایی از دانشگاه های سراسری شامل روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان مجاز به انتخاب رشته ارشد شده است.

بنابراین داوطلب بایستی مطابق با دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب‌رشته می باشد، به سراغ دفترجه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد برود و با در نظر گرفتن رتبه و تراز علمی که کسب کرده است، لیست کد رشته محل های مورد علاقه خود را از این دفترچه استخراج کند. البته لازم است اشاره کنیم که علاوه بر رتبه و تراز، داوطلب باید عوامل مهم دیگری را نیز در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته ارشد مدنظر قرار دهد. که در ادامه این عوامل را توضیح داده ایم.

علاقه به رشته انتخابی

مطمئنا اولین فاکتوری که در زمان انتخاب رشته ارشد 1402 به آن توجه کنید، علاقه می باشد. حتما رشته‌های انتخابی خود را بر اساس علاقه تان به آن رشته انتخاب کنید. نبود علاقه در نهایت و در طول دوران تحصیل شما را نسبت به ادامه تحصیل بی انگیزه خواهد کرد.

شهریه و هزینه تحصیل 

توجه داشته باشید که در دانشگاه های سراسری، به جز دوره روزانه که در واقع تحصیل رایگان است، در مابقی دوره ها شامل نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان شما بایستی شهریه بپردازید. بهتر است در ابتدا از شهریه رشته و دوره ای که قصد انتخاب آن را دارید، مطلع گردید و سپس کد رشته محل مربوط به آن را در فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ خود درج کنید تا در آینده مشکل مالی نداشته باشید.

مسیر رفت و آمد

تحصیل در شهری به جز شهر محل زندگی تان مشکلی نخواهد داشت، اما به شرطی که در ابتدا تمامی جوانب را بسنجید. از مسیر رفت و آمد مطلع گردید و نظر خانواده خود را نیز بپرسید. قبول شدن در دانشگاهی که از محل زندگی شما دور می باشند، علاوه بر وقت نیازمند هزینه بیشتری نیز خواهد بود.

کیفیت دانشگاه

بدیهی است دانشگاه‌های سراسری مختلفی که در استان های مختلف کشور قرار دارد، از نظر کیفیت و جایگاه علمی در یک رتبه قرار ندارند. وقتی قصد انتخاب یک دانشگاه را دارید، ابتدا هیئت علمی آن دانشگاه ها را بررسی کنید و سپس اگر متناسب با خواسته ای که دارید، بود آن را انتخاب کنید.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402

حال با توجه به مواردی که ذکر کردیم زمان آن رسیده که شما داوطلبان گرامی دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 را دانلود کنید و آنرا کاملا مطالعه نمایید. با توجه به منتشر نشدن دفترچه انتخاب رشته ارشد در ادامه لینک دانلود دفترچه سال گذشته را قرار داده ایم. به محض انتشار این دفترچه لینک دانلود فعال خواهد شد.

 برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ کلیک کنید

همزمان با شروع تاریخ انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ دفترچه راهنما در سایت سنجش منتشر می شود. این دفترچه از این جهت که شامل اطلاعات مهمی از جمله زمان، نحوه، شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته ارشد جزئیات مربوط به سهمیه‌ها، شیوه های آموزشی، شرایط پذیرش استعداد درخشان، لیست کد رشته محل های ارائه شده و… است، حائز اهمیت می باشد. 

 

راهنمای تصویری انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد بایستی که در زمان های اعلام شده جهت انجام فرآیند انتخاب رشته ارشد ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 را دریافت و به دقت مندرجات آن را مطالعه کنند و سپس کد رشته محل های مورد نظر خود را استخراج و برای ثبت آن ها طبق مراحل زیر عمل کنند. هر داوطلب در این مرحله مجاز به ثبت 100 کد رشته محل خواهد بود.

1️⃣ به سایت سازمان سنجش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید.

2️⃣ از منوی رنگی سمت راست سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر روی گزینه ” کارشناسی ارشد ” کلیک نمایید.

انتخاب رشته کنکور ارشد

3️⃣ بر روی لینک فعال ” سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (اعلام نتیجه اولیه، پاسخنامه و کلید و انتخاب‌رشته) ” کلیک کنید. (در نظر داشته باشید که این لینک در زمان اعلام شده از طریق سایت سنجش در این قسمت فعال می گردد.) 

 انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

4️⃣ در صفحه ایجاد شده، با کلیک بر روی گزینه “ انتخاب رشته ” دو روش برای دسترسی به فرم انتخاب رشته در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 انتخاب رشته ارشد

5️⃣ به دو روش می توانید وارد صحفه انتخاب رشته کنکور ارشد ۱۴۰۲ شوید. چانچه شماره پرونده و کد رهیگیری آزمون خود را فراموش یا گم کرده اید. مقاله نحوه دریافت شماره پرونده کنکور کارشناسی ارشد (کلیک کنید) را مطالعه کنید.

      ✅ روش اول: شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام

      ✅ روش دوم: شماره پرونده، شماره داوطلبی و کد ملی 

 انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

6️⃣ در این مرحله وارد “ میز کار ” خود می شوید که لازم است مجدد بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید و کد رشته محل های انتخابی خود را حداکثر در 100 کد رشته محل الویت بندی کنید.

7️⃣ در نهایت لازم است کد پیگیری ثبت نام که سامانه در اختیار شما قرار می دهد را یادداشت کرده و تا پایان مراحل ثبت نام نزد خود نگه دارید. 

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

✅ در زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد توجه داشته باشید این است که اگر حتی در دو کد رشته امتحانی اصلی و شناور در این آزمون شرکت کرده اید، بایستی فرم انتخاب رشته ارشد خود را به صورت تلفیقی و مشترک برای هر دو رشته امتحانی تکمیل کنید و برای هر دو رشته 100 انتخاب خواهید داشت.

همینطور علاقه مندان به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد باید پس از دریافت نتایج اولیه، جهت دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد و تکمیل مراحل انتخاب‌رشته به سایت سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کنند. برای مطالعه راهنما کامل انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل دارای چندین سال سابقه در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می باشند که می توانند به شما کمک کنند مطابق با رتبه و ترازی که بدست آورده اید، بهترین انتخاب‌رشته را انجام دهید. بنابراین مشاوره تلفنی ضمن دریافت وقت کمی از شما، می تواند راهگشای این مرحله از زندگیتان نیز باشد، همین حالا تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ارشد 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرامی مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

 

سوالات متداول

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ چه زمانی می باشد؟

انتخاب رشته در تیر ماه پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد انجام می شود.

آیا انتخاب رشته ارشد برای دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مجزا از یکدیگر انجام می شود؟

بله به صورت جدا می باشد. انتخاب رشته ارشد دانشگاه سراسری از طریق سایت sanjesh.org و انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ac.ir انجام می گیرد.

نحوه انتخاب رشته آزمون به چه صورت می باشد؟

در متن مقاله به نکات مهم و نحوه انتخاب رشته کنکور ارشد به صورت کامل شرح داده ایم.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره