تحصیل در خارجسایر موضوعات

هزینه تحصیل در فرانسه 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

هزینه تحصیل در فرانسه یکی از سوالات مهم متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه است. فرانسه جز کشور های برتر جهان برای مهاجرت تحصیلی است اما دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل باید شهریه پرداخت کنند. هزینه تحصیل در فرانسه با دریافت بورسیه تحصیلی کاهش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاع بیش تر می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت و تحصیل است. فرانسه با داشتن دانشگاه های برتر در سطح جهان یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین مقصدهای جهان برای مهاجرت است. دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان کشور فرانسه را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند.

هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی رایگان نیست و باید برای هر ترم تحصیلی شهریه پرداخت کرد. امکان تحصیل در کشور فرانسه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. هزینه تحصیل با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی تغییر خواهد کرد. با توجه به اهمیت هزینه ها در این مقاله به بررسی کامل هزینه تحصیل در فرانسه پرداخته ایم.

 

هزینه تحصیل در مدارس فرانسه

دانش آموزان فرانسوی و افرادی که دارای تابعیت این کشور هستند می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در فرانسه بپردازند. هزینه تحصیل در فرانسه در مقطع دبستان برای دانش آموزان بومی کاملا رایگان است و تنها باید در حدود 100 تا 200 یورو برای خدمات جانبی پرداخت کنند.

تحصیل در مدارس خصوصی هزینه بیش تری دارد و رایگان نیست. مدارس خصوصی متعددی در فرانسه فعالیت می‌کنند که هزینه تحصیل در آن ها نیز بسیار متفاوت است. برای تحصیل در مدارس خصوصی دانش آموزان در مدارس مختلف باید در حدود 800 یورو تا 10 هزار یورو پرداخت کنند. این هزینه کاملا به مدرسه محل تحصیل بستگی دارد.

 

هزینه تحصیل در فرانسه مقطع کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی در فرانسه با توجه به رشته تحصیلی مدت زمان متفاوت و هزینه متفاوتی دارد. تحصیل در رشته های علوم انسانی معمولا سه ساله هستند و شهریه این رشته ها نیز ارزان قیمت تر می‌باشد. اما تحصیل در رشته ای همچون پزشکی 6 سال به طول می‌انجامد و شهریه آن نیز گران قیمت تر از سایر رشته‌هاست.

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه بایستی شهریه پرداخته کنند. میانگین هزینه تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در حدود 3500 یورو می‌باشد.

این مبلغ برای دانشجویان اتحادیه اروپا در حدود 250 یورو است. هزینه تحصیل در مقطع لیسانس به دانشگاه محل تحصیل نیز بستگی دارد به طوری که در برخی از دانشگاه های برتر فرانسه باید در حدود 5هزار یورو و در برخی دیگر 30 هزار یورو پرداخت کرد.

 

هزینه تحصیل در فرانسه مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد معمولا برای تمام رشته ها 1 تا 2 سال می‌باشد. دانشجویان بومی و دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در این مقطع بپردازند اما تحصیل برای دانشجویان خارجی مشمول هزینه می‌شود. دانشجویان باید با توجه به رشته تحصیلی خود و دانشگاه محل تحصیل شان در حدود 4 هزار تا 12 هزار یورو در هر ترم تحصیلی پرداخت نمایند.

در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می‌توانند از بروسیه های تحصیلی نیز استفاده نمایند. بروسیه های تحصیلی بسیار پرتقاضا هستند و بسیار مهم است که با اطلاع کامل از شرایط برای دریافت آن اقدام نمایید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی و کاهش هزینه تحصیل در فرانسه کمک تان کنند.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

هزینه تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری

مقطع دکتری یکی از بهترین مقاطع تحصیلی در فرانسه برای دانشجویان بین المللی هستند. همانطور که گفته شد در مقاطع تحصیلی قبل هزینه تحصیل در فرانسه بین دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارجی بسیار متفاوت بود. دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت هزینه بیش تری نسبت به دانشجویان اتحادیه اروپا بودند.

اما در این مقطع دانشجویان خارجی نیز مشمول هزینه ارزان قیمت تحصیل در فرانسه می‌شوند. شهریه تحصیل در مقطع دکتری برای تمامی دانشجویان در حدود 400 یورو می‌باشد.

دوره تحصیل دکتری در فرانسه 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. در این مقطع بیش ترین میزان بورسیه به دانشجویان داده می‌شود. با دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان دکتری می‌توانند هزینه تحصیل خود را بیش از پیش کاهش دهند.

هزینه تحصیل در فرانسه

 

شهریه دانشگاه های فرانسه

همان طور که گفته شد هزینه تحصیل در فرانسه تا حد زیادی به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. هزینه تحصیل در موسسات غیر دولتی از 600 تا 10 هزار یورو متغیر است. شهریه دانشگاه های خصوصی فرانسه نیز در حدود 1500 تا 20 هزار یورو می‌باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاهی همچون الکول پلی تکنیک که از دانشگاه های برتر فرانسه است در حدود 12 تا 20 هزار یورو است. برخی از دانشگاه های ارزان قیمت فرانسه نیز به شرح زیر هستند.

🔵دانشگاه اورلئان  200 تا 650 یورو سالانه

🔵دانشگاه استراسبورگ 210 تا 660 یورو سالانه

🔵‌دانشگاه بورگوندی 220 تا 670 یورو سالانه

🔵انستیتو مهندسی گرنوبل 150 تا 550 یورو سالانه

 

کمک هزینه تحصیل در فرانسه

امکان تحصیل رایگان در کشور فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. اما دانشجویان خارجی می‌توانند با دریافت بورسیه های تحصیلی مختلف هزینه تحصیل خود را کاهش داده و یا به صورت رایگان تحصیل نمایند. انواع بورسیه‌های تحصیلی فرانسه به شرح زیر می‌باشد.

بورسیه شاتوبریانت: این بورسیه برای دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی می‌باشد. مبلغ این بورسیه 1500 یورو در ماه می‌باشد.

کمک هزینه ClMl: دانشجویان دکتری در رشته‌های ریاضی و کامپیوتر می‌توانند از این بورسیه استفاده کرده و برای سه سال کمک هزینه دریافت نمایند.

فلوشیپ اقامتی lRCAM: دانشجویان رشته‌های هنر در تمامی مقاطع می توانند این بورسیه با 1200 یورو در ماه را دریافت کنند و هزینه تحصیل در فرانسه را کاهش دهند.

فلوشیپ بنیاد کامارگو: دانشجویان مقاطع مختلف رشته‌های هنر و علوم انسانی مشمول دریافت این بورسیه می‌شوند. مبلغ این بورسیه 1000 دلار در ماه می‌باشد.

کمک هزینه امیل‌بوتمی دانشگاه سایسنس‌پو: دانشجویان مقطع کارشناسی در تمامی رشته‌ها امکان استفاده از این بورسیه با مبلغ 3000 تا 12000 یورو در ماه را دارند.

بورسیه دانشگاه پاریس‌ساکلی: این بورسیه به دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در تمامی رشته‌ها تعلق دارد و در حدود 10 هزار یورو در سال می‌باشد.

کمک‌هزینه ایفل: دانشجویان مقطع ارشد و دکتری می‌توانند با دریافت این بورسیه هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

بورسیه گرنوبل lNP: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت و مهندسی می‌توانند در هر ترم تحصیلی 5 هزار یورو دریافت نمایند.

کمک‌هزینه وزارت امور خارجه فرانسه : دانشجویان مقطع ارشد و دکتری می‌توانند با دریافت این بورسیه هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

توجه داشته باشید که بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه بسیار پرتقاضا هستند و همه دانشجویان امکان دریافت آن را نخواهند داشت. برای دریافت بورسیه باید رزومه‌بسیار قوی داشته باشید. با کمک گرفتن از متخصصان مجموعه دانتل‌کو می‌توانید رزومه قوی ساخته و شانس دریافت بورسیه تحصیلی را افزایش دهید.

 

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه تنها به شهریه دانشگاه محدود نمی شود. برای تحصیل در این کشور باید از عهده مخارج زندگی در طول مدت سکونت در فرانسه بربیاید. بیش ترین سهم هزینه های زندگی در فرانسه به اجاره مسکن اختصاص دارد.

برای اجاره مسکن دانشجویان سه راه پیش رو دارند. اجاره خوابگاه که بسیار مقرون به صرفه است و در حدود 200 تا 400 یورو می باشد. تقاضا برای گرفتن خوابگاه بسیار زیاد است و ممکن است همه متقاضیان موفق به دریافت خوابگاه نشوند.

روش های بعدی اجاره آپارتمان است که می توانید به صورت مستقل و یا اشتراکی اجاره نمایید. هزینه اجاره آپارتمان به صورت اشتراکی بسیار مقرون به صرفه تر است و در حدود 400 تا 600 یورو می شود. اجاره آپارتمان به صورت مستقل نیز در حدود 1200 یورو هزینه خواهد داشت. این مبلغ در شهر های کوچک تر فرانسه کمتر می باشد. سایر هزینه تحصیل در فرانسه و زندگی به شرح زیر هستند.

🟣هزینه خورد و خوراک 250 تا 350 یورو

🟣‌هزینه حمل و نقل عمومی 30 تا 70 یورو

🟣هزینه بیمه دانشجویی 30 تا 50 یورو

🟣سایر هزینه ها 50 یورو

 

هزینه دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

یکی دیگر از هزینه های تحصیل در فرانسه مربوط به هزینه ویزاست. دانشجویان باید در ابتدای برای دریافت ویزای تحصیلی با ارائه برگه بانکی ثابت کنند که توانایی پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه را دارند.

برای این منظور بایستی حداقل مبلغی معادل شهریه یک سال تحصیلی و شیش ماه هزینه زندگی در فرانسه را در حساب بانکی خود داشته باشید. پرداخت 100 یورو برای زندگی دانشجویی نیز جز هزینه تحصیل در فرانسه می باشد.

 

مشاوره هزینه تحصیل در فرانسه

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در فرانسه باید شهریه پرداخت کنند. امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان وجود دارد و از این طریق می‌تواند تا حد بسیار زیادی هزینه تحصیل در فرانسه را کاهش دهند.

درصورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه را دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی با متخصصان این حوزه مشورت نمایید. اقدام برای مهاجرت و دریافت ویزای تحصیلی بدون اطلاع کافی ممکن است به اتلاف وقت و ضررهای مالی منجر شود. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه هزینه تحصیل در فرانسه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. هزینه تحصیل در فرانسه چقدر است؟

    هزینه تحصیل در فرانسه به فاکتور های مختلفی همچون رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

  2. آیا می توان به صورت رایگان به تحصیل در فرانسه پرداخت؟

    امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا وجود ندارد. اما در صورت دریافت بورسیه هزینه های تحصیل تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد و حتی در برخی مواقع رایگان می شود.

  3. هزینه زندگی در فرانسه چقدر است؟

    میزان هزینه زندگی در فرانسه تا حد بسیار زیادی به شهر محل زندگی بستگی دارد. هزینه زندگی در فرانسه به طور کامل در طول مقاله گفته شده است.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره