کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ پس از اعلام نتایج اولیه از طریق سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد امکان پذیر می باشد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب‌رشته در این مرحله هستند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان نامبرده به نشانی اینترنتی “ azmoon.iau.ac.ir ” ضمن دریافت دفترچه و استخراج کد رشته محل های مورد علاقه خود، اقدام به الویت بندی آن ها در فرم انتخاب‌رشته نمایند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد آزاد 1402 تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

علاقه مندان به انتخاب کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد باید مراحل انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ خود را از سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی ” azmoon.iau.ac.ir ” پیگیری کنند.

بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد، تصور می کنند که به دلیل ادغام آزمون سراسری و دانشگاه آزاد، مرحله انتخاب‌رشته نیز هماهنگ انجام می شود، اما مسیر دانشگاه های سراسری و آزاد پس از اعلام نتایج اولیه و برای ورود به مرحله انتخاب‌رشته، از یکدیگر جدا می شود. 

پس از ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1402 و شرکت در جلسه آزمون، متقاضیان می توانند نسبت به دریافت نتایج اولیه خود اقدام کنند. داوطلبانی که با توجه به عملکرد خود در جلسه آزمون، موفق به کسب حد نصاب علمی لازم برای شرکت در مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ می شوند، می توانند وارد مرحله دوم کنکور ارشد یعنی مرحله مهم و حساس انتخاب‌رشته شوند. حساسیت این مرحله بسیار زیاد است چراکه هر گونه اشتباه در انتخاب الویت ها و درج آن ها در فرم انتخاب‌رشته، می تواند زحمات داوطلب را از بین ببرد و او را از رسیدن به نتیجه قبولی دور کند.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته ارشد

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402

سازمان سنجش با انتشار کارنامه اولیه، وضعیت علمی داوطلبان را مشخص می کند و مطابق آن متقاضیان متوجه می شوند که آیا مجاز به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد هستند یا خیر. داوطلبان متقاضی در زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با مراجعه به سایت این دانشگاه می توانند فرآیند انتخاب‌رشته خود را انجام دهند.

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از ۱۱ تا 20 خرداد ماه ۱۴۰۲ می باشد..

به محض اعلام زمان انتخاب‌رشته تاریخ جدید را در این قسمت اطلاع رسانی خواهیم کرد. داوطلبان د برای اطلاع از جزئیات انتخاب‌رشته و تکمیل مراحل آن بایستی به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه کنند. داوطلبانی در این مرحله مجاز به انتخاب کد رشته محل های مربوط به دانشگاه ازاد می باشند که، به شناسه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ در کارنامه اولیه دریافتی خود دسترسی داشته باشند.

 

شرایط شرکت در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1402

مجری برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، سازمان سنجش است که پس از برگزاری این آزمون، پاسخنامه های شرکت کنندگان را بررسی می کند و در نهایت متناسب با عملکردی که داشته اند، رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن و یا نبودن آن ها را اعلام می کند. 

تمامی داوطلبانی که در جلسه آزمون حضور داشته اند و یا دیگر شرکت کنندگان رقابت کرده اند، در صورتی که در کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه آزاد باشند، می توانند در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ شرکت کنند.

لازم به ذکر است حتی داوطلبانی که در ابتدا با هدف شرکت در انتخاب‌رشته دانشگاه های سراسری نیز در کنکور ارشد شرکت کرده اند، در صورت مجاز شدن انتخاب رشته ارشد آزاد ، می توانند بدون هیچ گونه مشکلی در این مرحله شرکت کنند و پس از پرداخت هزینه، الویت های خود را در فرم درج نمایند.

 

بررسی کارنامه اولیه کنکور

برای تمامی شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، کارنامه ای تحت عنوان کارنامه اولیه منتشر می شود که هر داوطلب باید از اطلاعات آن جهت یک انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد اصولی و آگاهانه استفاده کند. در ادامه به اطلاعاتی که از طریق کارنامه اولیه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد، اشاره کرده ایم:

✅ درصد دروس اکتسابی 

✅ اطلاعات رشته امتحانی 

✅ معدل موثر

✅ رتبه و تراز علمی

✅ اطلاعات فردی    

✅ وضعیت مجاز بودن در دوره های روزانه و غیر روزانه

✅ کد دسترسی به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

برای اینکه بتوان بهترین انتخاب‌رشته را انجام داد، متقاضیان باید به وضعیت خود در گرایش های مختلف توجه داشته باشند. در هر گرایش، عنوانی با نام کد ضریب وجود دارد که تراز، رتبه و وضعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب‌رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه های سراسری و آزاد را مشخص می کند. در نظر داشته باشید بهتر است گرایشی که در آن رتبه بهتری را کسب کرده اید را در الویت انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ قرار دهید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

دانشگاه ازاد همزمان با شروع فرآیند انتخاب‌رشته، دفترچه راهنما را منتشر خواهد کرد. متقاضیان برای اطلاع از شرایط و نحوه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402 و همینطور لیست کدرشته محل های ارائه شده، باید دفترچه را به طور کامل مطالعه کنند.

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب‌رشته مرحله‌ای مهم و حساس است که متقاضیان باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشند. به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی متقاضیان موظف به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته و مطالعه کامل مندرجات آن می باشند. 

 

اولویت بندی انتخاب رشته کنکور ارشد آزاد 1402

مهم ترین قسمت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ این است که متقاضیان انتخاب هایی که از دفترچه استخراج می کنند را به درستی در فرم انتخاب‌رشته، الویت بندی نمایند. 

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد دارای اصول و قاعده خاص خود می باشد. و چنانچه رعایت گردد، قبولی نهایی داوطلبان را به همراه دارد. از مهم ترین عواملی که در انتخاب‌رشته تاثیر گذار است، شامل علاقه، مسیر رفت و آمد محل سکونت تا دانشگاه، هزینه و میزان شهریه، کیفیت دانشگاه و … می باشد.

🔵 علاقه: اولین فاکتور مهم در انتخاب رشته، توجه به علاقه است. در واقع متقاضیان باید کد رشته محل هایی را انتخاب کنند که به آن ها علاقه دارند و به ترتیب علاقه از بالا به پایین الویت بندی نمایند.

🔵 مسیر: توصیه می شود متقاضیان ابتدا کد رشته محل های مورد علاقه خود را در دانشگاه هایی انتخاب کنند که مسیر رفت و آمد به آن آسان تر است، چراکه فواصل کوتاه ضمن اینکه هزینه ها را کاهش می دهد، باعث رفت و آمد آسان تر نیز می شود.

🔵 هزینه: ادامه تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد نیازمند پرداخت هزینه می باشد. بنابراین لازم است پیش از انتخاب رشته رشد دانشگاه آزاد 1402 حتما از شهریه رشته ها نیز مطلع گردید.

🔵 کیفیت دانشگاه: به کیفیت و جایگاه دانشگاه های آزاد حتما توجه کنید و دانشگاه هایی که هیئت علمی بهتری دارند و کیفیتشان بهتر است را الویت قرار دهید. 

 

چگونه انتخاب های خود را الویت بندی کنیم؟

اگر انتخاب‌های خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد ۱۴۰۲ استخراج کرده اید وقصد درج آن ها را در فرم انتخاب‌رشته دارید، ابتدا باید انتخاب های خود را در سه دسته الویت بندی کنید. دسته اول اولویت های خوشبینانه شما می باشد که متناسب با رتبه و ترازی که به دست آورده اید کمی رویایی است، اما اشکالی ندارد با در نظر گرفتن کم ترین شانس قبولی چند انتخاب را به آن ها اختصاص دهید.

بخش بعدی انتخاب های شما، الویت های نرمال هستند که مهم ترین انتخاب های شما می باشند چراکه شانس قبولی بالایی شما در آن ها متناسب با رتبه و تراز علمی تان، ایجاد می کند. الویت ها را با دقت بالایی درج کنید و هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی ارجح تر باشد.

در نهایت نیز الویت هایی را در فرم انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1402 درج نمایید که در آن ها شانس قبولی بالایی دارید، تا اگر در هیچ کدام از الویت های خوش بینانه و نرمال پذیرفته نشدید در بهترین حالت در این انتخاب ها پذیرفته شوید.

برای اینکه متوجه شوید کدام انتخاب ها برای شما خوش بینانه، کدام بدبینانه و کدام نرمال است، حتما از رتبه های قبولی کارشناسی ارشد در سال های گذشته کمک بگیرید.

 

تاثیر سهمیه ها انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

بر خلاف دانشگاه های سراسری، در انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد سهمیه ها تاثیر گذار نیستند و ملاک و معیار پذیرش داوطلبان در کد رشته محل های انتخابی شان، تراز و نمره علمی می باشد. بدین معنی که هر چه تراز داوطلب بیشتر باشد، دارای شانس قبولی بیشتری جهت قبولی در کد رشته محل های انتخابی اش خواهد یود.

تنها سهمیه موثر در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد سهمیه بسیج فعال می باشد و سهمیه بومی گزینی و مناطق تاثیری در قبولی داوطلبان نخواهد داشت.

داوطلبانی که دارای سهمیه بسیج فعال هستند، می توانند برای اعمال این سهیمه، به حوزه مقاومت بسیج محل سکونت خود مراجعه کنند و کد پیگیری 12 رقمی مربوطه را دریافت و در فرم انتخاب رشته ارشد درج کنند.

 

راهنما انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ را دارند، می توانند طبق مراحل زیر اقدامات لازم را در این جهت انجام دهند.

✅ دریافت نتایج اولیه ارشد از طریق سایت سازمان سنجش و اطلاع از وضعیت مجاز بودن جهت انتخاب‌رشته

✅ اطلاع از زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی‌ارشد ازاد ۱۴۰۲

✅ مراجعه به سایت انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد azmoon.iau.ac.ir

✅ دریافت دفترچه راهنمای و مطالعه مندرجات آن

✅ استخراج کد رشته محل های مورد علاقه و الویت بندی آن ها با در نظر گرفتن فاکتور های موثر در انتخاب رشته (علاقه، هزینه، مسافت، دانشگاه)

✅ ورود به لینک انتخاب رشته و پرداخت هزینه 

✅ وارد کردن الویت های خود در فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402

 

راهنما تصویری

چنانچه به کد 7 رقمی دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد دسترسی دارید، می توانید طبق راهنمای تصویری زیر عمل کنید:

1️⃣ به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کنید.

2️⃣ بر روی گزینه ” سامانه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی ” کلیک نمایید.

دانشگاه آزاد

3️⃣ در این قسمت برای دسترسی به فرم انتخاب رشته بایستی ” شناسه انتخاب رشته ارشد دانشگاه ازاد ” و ” کد ملی “خود را وارد کنید و سپس گزینه ” ورود ” را انتخاب نمایید.

انتخاب رشته

4️⃣ اولین قدم در جهت انتخاب‌رشته، پرداخت هزینه می باشد. بنابراین در این مرحله بایستی به کمک کارت بانکی عضو شبکه شتاب، کارت اعتباری را خرید کنید. پس از خرید کارت اعتباری لازم است شناسه و رمز کارت اعتباری خریداری شده را یادداشت نمایید.

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

5️⃣ با استفاده از “شناسه و رمز کارت اعتباری” می توانند وارد سامانه شوید 

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

6️⃣ در این گام انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد کدرشته محل های مورد علاقه خود را حداکثر در 100 کد رشته محل در فرم اینترنتی وارد کنید.

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

7️⃣ پس از چندین بار بررسی اولویت های خود در فرم، گزینه ” تایید نهایی ” را انتخاب کنید. 

 

شهریه در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد یک دانشگاه شهریه پرداز بوده و متقاضیان انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد باید شهریه مصوب این دانشگاه برای تحصیل در این دانشگاه پرداخت کنند. میزان شهریه دانشگاه آزاد از دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی بیشتر می باشد. البته دانشگاه تسهیلاتی را نیز از جمله پرداخت اقساطی شهریه را دانشجویان فراهم نموده است. تاکنون میزان شهریه سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ اعلام نشده است. اما با توجه به روال سال های گذشته احتمالا شهریه ها افزایش مبلغ 20 درصدی داشته باشند. در جدول زیر شهریه حدودی سال گذشته در گروه های مختلف را برای شما همراهان گرامی قرار داده ایم.

گروه آموزشی مقدار شهریه هر ترم
علوم پایه 8 تا 11 میلیون تومان
علوم انسانی 9 تا 11 میلیون تومان
فنی مهندسی 8.5 تا 10 میلیون تومان
علوم پزشکی 13 تا ۱۶ میلیون تومان
هنر 8 تا 10 میلیون تومان

مشاوره و نکات مهم انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 1402 بایستی چندین نکته را در نظر داشته باشید.

❗❗ ابتدا از ارائه شدن رشته مدنظر خود مطلع شوید و سپس نسبت به تهیه کارت اعتباری اقدام کنید. چراکه مبلغ پرداختی جهت تهیه کارت اعتباری قابل عودت نمی باشد. 

❌ داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اصلی، در کد رشته امتحانی دوم نیز شرکت کرده اند، بایستی فرم کارشناسی انتخاب‌رشته ارشد آزاد را به صورت مشترک و تلفیقی از دو رشته تکمیل کنند.

✅ تا پیش از اتمام مهلت انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد متقاضیان می توانند نسبت به ویرایش فرم انتخاب‌رشته خود اقدام کنند.

❌ دانشگاه ازاد به صورت شهریه پرداز اداره می شود و داوطلبان بهتر است قبل از انتخاب‌رشته از شهریه رشته انتخابی مطلع شوند تا در طول تحصیل با مشکل مالی مواجه نشوند.

✅ می توانید جهت الویت بندی انتخاب های خود در سه دسته خوش بینانه، نرمال و بد بینانه از آخرین رتبه قبولی سال گذشته در رشته و مدنظرتان استفاده کنید. برای مطالعه اشتباهات انتخاب رشته ارشد آزاد کلیک کنید.

در صورتی که تمایل دارید در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ راهنمایی های بیشتری را دریافت کنید می توانید از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل در ارتباط باشید. انتخاب رشته کارشناسی ارشد بسیار مهم است و تعیین کننده آینده تحصیلی شما می باشد. حتما سعی کنید در این مسیر با یک مشاور در ارتباط باشید تا یک انتخاب رشته اصولی و صحیح را برای خود رقم بزنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

سوالات متداول

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد به چه صورت می باشد؟

در متن مقاله به نحوه انتخاب‌رشته کارشناسی ارشد دانشگاه در سایت amoon.iau.ac.ir اشاره کرده ایم.

زمان انتخاب رشته ارشد دانشگاه ازاد در چه تاریخی است؟

مرحله انتخاب رشته معمولا در اردیبهشت ماه می باشد. در متن مقاله زمان دقیق اشاره شده است.

آیا متقاضیان بایستی جهت انتخاب رشته ارشد آزاد هزینه ای جداگانه بپردازند؟

بله داوطلبان باید کارت اعتباری انتخاب‌رشته دانشگاه ازاد از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه ازاد خریداری کننند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. درود
    من مهر ۱۴۰۰ در مقطع ارشد دانشگاه آزاد قبول شدم ولی چون لیسانسم تا بهمن ۱۴۰۰ طول کشید، نتوانستم ثبت نام کنم. حالا سوال من اینه با قبولی مهر ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد میتونم برای ارشد در مهر ۱۴۰۱ ثبت نام کنم یا این قبولی باطل شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره