مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

انواع رشته های تحصیلی – معرفی تمام شاخه های دهم

کانال تلگرام تحصیلی     

انواع رشته های تحصیلی در پایه دهم از دغدغه های دانش آموزان پایه نهم تحصیلی می باشد. در این پایه دانش آموزان باید انتخاب رشته کنند و در نتیجه بسیار مهم است که از رشته های تحصیلی مختلف اطلاع دقیق داشته باشند. هر یک از رشته های پایه دهم شرایطی دارند و متناسب با ویژگی های شخصیتی و استعدادهای خاصی می باشند. انتخاب رشته اشتباه و بدون آگاهی مشکلات زیادی را در روند تحصیل دانش آموز به وجود می آورد پس بهتر است که از ابتدا در این زمینه اطلاع کامل داشته باشید و بر این اساس تصمیم گیری نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید این مطلب را مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انواع رشته های تحصیلی – معرفی تمام شاخه های دهم

یکی از مهم ترین انتخاب هایی که دانش آموزان در پایه نهم تحصیلی با ان مواجه می شوند، انتخاب رشته می باشد. در اواخر سال تحصیلی نهم دانش آموزان باید پس از تکمیل فرم های هدایت تحصیلی، با توجه به نتایجی که بر اساس علائق و استعداد دانش آموزان به دست آمده است، اقدام به انتخاب رشته مورد علاقه خود نمایند. 

دانش آموزان باید از انواع رشته های تحصیلی در پایه نهم اطلاع کامل داشته باشند و با در نظر گرفتن فاکتورهای مهمی همچون علاقه و همچنین استعداد رشته تحصیلی خود را انتخاب نمایند. در زمان انتخاب رشته نتایح هدایت تحصیلی بسیار اهمیت دارند و به همین دلیل ضروری است که دانش آموزان در زمان تعیین شده نسبت به تکمیل آزمون ها و فرم های مشاوره ای در سایت مای مدیو اقدام کنند. 

بسیاری از دانش آموزان پایه نهم از انواع رشته های تحصیلی اطلاع دقیقی ندارند و در نتیجه ممکن است با ابهام و سردرگمی مواجه شوند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی انواع رشته های تحصیلی – معرفی تمام شاخه های دهم پرداخته ایم. 

 

رشته های نظری پایه نهم به دهم

دانش آموزان برای انتخاب رشته می توانند نسبت به انتخاب رشته های نظری و یا هنرستان اقدام کنند. رشته های نظری شامل ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی می باشند. هر یک از این رشته ها مزایا و معایبی دارند و دانش آموزان برای ورود به آن ها باید شرایطی نیز داشته باشند.

دانش آموزان باید تمامی جوانب انتخاب رشته شامل انواع رشته های تحصیلی و ابعاد مختلف هر یک را به درستی بشناسند و بر این اساس انتخاب رشته نمایند. توضیحات انواع رشته های تحصیلی نظری به شرح موارد زیر می باشد. 

 

رشته ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک یکی از رشته های محبوب نظری است و همانطور که مشخص است در این رشته تمرکز بیشتری بر روی دروس ریاضی و محاسباتی می باشد. تمامی دروس این رشته حول محور ریاضی و اعداد و محاسبات می باشند.

دانش آموزان برای تحصیل در این رشته و رسیدن به موفقیت، باید به دروس ریاضی و فیزیک علاقه مند بوده و در حل مسائل ریاضی و محاسبه استعداد و توانایی بالایی داشته باشند. رشته های مهندسی در دانشگاه در زیر مجموع رشته ریاضی فیزیک از انواع رشته های تحصیلی نظری قرار می گیرند. در واقع می توان گفت که هر فصل از درس های ریاضی و فیزیک در متوسطه دوم مربوط به یکی از رشته های مهندسی می باشد. 

درس شیمی از دروس مهم در رشته ریاضی فیزیک می باشد و رشته های مهمی همچون معدن و عمران در دانشگاه به این درس نیاز دارند. پس بهتر است دانش آموزان علاقه مند به این رشته، اهمیت زیاد درس شیمی را نیز در کنار دروس ریاضی و فیزیک قرار دهند. 

انواع رشته های تحصیلی

 

شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک

✅جمع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در کل دوران متوسطه اول نباید از 42 کمتر باشد. 

✅ضریب دروس ریاضی و علوم تجربی در کل دوران متوسطه اول 3 می باشد. 

✅دروس مرتبط باید در هر سه سال متوسطه اول با ضریب 3 به 252 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 14 باشد. 

 

رشته تجربی

تجربی محبوب ترین رشته از انواع رشته های تحصیلی نظری می باشد و بسیاری از داوطلبان کنکور را نیز داوطلبان رشته تجربی تشکیل می دهند. بسیاری از دانش آموزان به دلیل علاقه به رشته های پزشکی و کارهای درمانی، تصمیم می گیرند که در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل دهند. 

دروس اصلی رشته تجربی را درس های زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی تشکیل می دهند. در واقع داوطلبان علوم تجربی باید استعداد ریاضی و عملیات های محاسباتی را مانند دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک داشته باشند و در عین حال در یادگیری دروس زیست شناسی نیز توامند باشند. 

تجربی یک رشته با دروس حفظی نیست اما به توانایی محاباتی و درک ریاضی کمتری نسبت به رشته ریاضی فیزیک نیاز دارد. دانش آموزانی که رشته علوم تجربی را انتخاب می کنند، باید به کارهای بالینی، بیمارستانی و آزمایشگاهی علاقه مند بوده و توانایی کار در این محیط ها را نیز داشته باشند.

رشته تجربی پررقابت ترین رشته در کنکور سراسری می باشد و هر ساله بر تعداد شرکت کنندگان این رشته نیز افزوده می شود. این حجم زیاد داوطلبان، باعث شده است که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های دولتی به قدر کافی وجود نداشته باشد. حتی ممکن است بسیاری از آن ها موفق به کسب پذیرش در دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان نیز نشوند و این یکی از بزرگ ترین معایب رشته تجربی محسوب می شود. 

 

انواع رشته های تحصیلی |‌ شرایط انتخاب رشته تجربی

✅جمع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در کل دوران متوسطه اول نباید از 42 کمتر باشد. 

✅ضریب دروس ریاضی و علوم تجربی در کل دوران متوسطه اول 3 می باشد. 

✅دروس مرتبط باید در هر سه سال متوسطه اول با ضریب 3 به 252 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 14 باشد. 

 

رشته انسانی

انسانی دیگر رشته محبوب از انواع رشته های تحصیلی نظری می باشد که بیشتر بر دروس حفظی تمرکز دارد. در این رشته دروس ادبیات و عربی دروس اصلی می باشند. رشته هایی همچون مدیریت، روانشناسی، حقوق، ارتباطات اجتماعی و غیره جز دروس دانشگاهی رشته علوم انسانی می باشند. همانطور که مشخص است در این مشاغل تافراد به فن بیان قوی و توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی نیاز دارند. 

متاسفانه بسیار دیده می شود که دانش آموزان به دلیل فرار از ریاضی به رشته انسانی می آیند اما پس از ورود متوجه سختی دروس انسانی می شوند. دروس انسانی سروکار بسیار کمتری با ریاضی و فیزیک دارند اما به هیچ عنوان ساده نیستند و دانش آموزان باید از توانایی یادگیری بالایی برخوردار باشند. تنها مهارت حفظ کردن در رشته انسانی عامل موفقیت نیست و دانش آموزان باید توانایی برقراری ارتباط بین مفاهیم را نیز داشته باشند. 

در رشته انسانی رقابت داوطلبان نسبت به رشته تجربی کمتر است و از سوی دیگر با توجه به اینکه اکثر رشته های این زیر گروه محبوب هستند، داوطلبان شانس بیشتری برای پذیرش در رشته مورد علاقه خود خواهند داشت. در رشته انسانی اکثر داوطلبان در شرایط مشابه ای قرار دارند و در نتیجه با تلاش و کوشش می توان در آن به موفقیت رسید. 

 

انواع رشته های تحصیلی |‌ شرایط انتخاب رشته انسانی

✅جمع نمرات دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی و مطالعات اجتماعی در کل دوران متوسطه اول در خرداد یا شهریور نباید از 42 کمتر باشد. (این نمره بدون در نظر گرفن ضریب دروس محاسبه می گردد.)

✅ضریب درس زبان و ادبیات فارسی در کل دوران متوسطه اول 4، ضریب درس مطالعات اجتماعی 3 و ضریب درس زبان عربی 2 می باشد. 

✅برای انتخاب رشته انسانی از انواع رشته های تحصیلی، دروس مرتبط باید در هر سه سال متوسطه اول با ضریب گفته شده در بالا به 378 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 14 باشد. 

 

رشته علوم و معارف اسلامی

و در نهایت آخرین رشته از انواع رشته های تحصیلی نظری رشته علوم و معارف اسلامی می باشد.در این رشته همانطور که از نام آن مشخص است بیشتر به درس معارف،فقه، تفسیر قرآن، الاهیات و غیره توجه می شود. دانش آموزان علاقه مند به رشته های معارف و دروس حوزوی می توانند برای ادامه تحصیل رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند. 

رشته علوم و معارف اسلامی نیز بیشتر به توانایی قوی در حفظیات نیاز دارد و دانش آموزان باید مطالب درسی را تا حد زیادی حفظ نمایند. البته که در این رشته نیز داشتن توانایی برقراری ارتباط بین مفاهیم از اهمیت زیادی برخوردار است. 

دانش آموزان پس از انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی و شرکت در کنکور سراسری در این زیر گروه آزمایشی، می توانند نسبت به انتخاب رشته های الاهیات، فقه و اسلام، علوم و حدیث و سایر رشته های حوزوی اقدام نمایند. همچنین با توجه به همپوشانی دروس رشته علوم و معارف اسلامی با رشته علوم انسانی، دانش آموزان این رشته امکان موفقیت در کنکور انسانی را نیز خواهند داشت. 

 

شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

✅جمع نمرات دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی و مطالعات اجتماعی در کل دوران متوسطه اول در خرداد یا شهریور نباید از 42 کمتر باشد. (این نمره بدون در نظر گرفن ضریب دروس محاسبه می گردد.)

✅ضریب درس زبان و ادبیات فارسی در کل دوران متوسطه اول 4، ضریب درس مطالعات اجتماعی 3 و ضریب درس زبان عربی 2 می باشد. 

✅دروس مرتبط باید در هر سه سال متوسطه اول با ضریب گفته شده در بالا به 378 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 14 باشد. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

رشته های هنرستان پایه نهم به دهم

علاوه بر رشته های نظری، امکان ادامه تحصیل در رشته های هنرستان نیز وجود دارد. دانش آموزان علاقه مند به رشته های عملی می توانند در یکی از رشته های فنی حرفه ای و یا کاردانش انتخاب رشته کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. در این رشته ها مهارت های عملی و فنون مختلف با توجه به انواع رشته های تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده می شود. در این رشته ها می توان سریع تر از رشته های نظری وارد بازار کار شد. با توجه به عدم آگاهی کامل دانش آموزان از رشته های هنرستان در ادامه به توضیح کامل آن ها می پردازیم. انواع رشته های تحصیلی – معرفی تمام شاخه های دهم هنرستان به شرح موارد زیر می باشد.

گروه صنعت

از رشته های گروه صنعت می توان به آن هایی اشاره کرد که به صنایع و تواید مربوط می شوند. صنایع دریایی، چوبی، شیمیایی و غیره از بخش های مختلفی هستند که در زیر گروه صنعت به آن ها پرداخته می شود. دانش آموزانی که قصد ورود به گروه صنعت از انواع رشته های تحصیلی فنی حرفه ای را دارند، باید خلاق بوده و به ساخت محصولات و قطعات مختلف نیز علاقه مند باشند. 

 

گروه مدیریت و خدمات

در گروه مدریرت و خدمات دانش آموزان به یادگیری دروس می پردازند که به سازماندهی بخش های متعدد یک گروه و مجموعه مربوط می شود. دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته های تربیت بدنی و با تربیت کودک را دارند نیز باید در گروه مدیریت و خدمات از انواع رشته های تحصیلی فنی حرفه ای به تحصیل بپردازند. 

 

گروه هنر

گروه هنر از انواع رشته های تحصیلی فنی حرفه ای نیز همانطور که از نام ان مشخص است به دروس مرتبط با هنر می پردازد و دانش آموزان این رشته باید استعداد هنری داشته و بسیار خلاق باشند. در این رشته صرفا داشتن استعداد هنری کافی نیست و دانش آموزان باید انگیزه و پشتکار بسیار زیادی نیز داشته باشند تا بتوانند در این زمینه موفق شوند. 

 

انواع رشته های تحصیلی | گروه کشاورزی

دانش آموزانی که به باغداری و کارهای مرتبط با کشاورزی علاقه مند بوده و قصد فعالیت در این زمینه را دارند، می توانند گروه کشاوزی را در پایه نهم انتخاب نمایند. درس های این رشته به آموزش آماده سازی زمین های زراعی و روش های مراقبت از مواد غذایی و نباتات می پردازد. 

 

گروه کاردانش

گروه کاردانش از انواع رشته های تحصیلی نیز تا حد بسیار زیادی شبیه به رشته های گروه فنی حرفه ای می باشد. اما این تفاوت وجود دارد که در کاردانش رشته مدیریت حذف شده و گروه های کشاورزی و خدمات نیز با یکدیگر ادغام شده اند. در گروه کاردانش دروس عملی بسیار بیشتر از فنی حرفه ای هستند و دانش آموزان به صورت حرفه ای و تخصصی آموزش داده می شوند. 

 

انواع رشته های تحصیلی | شرایط انتخاب رشته های فنی حرفه ای

✅برای ورود به رشته های فنی حرفه ای نمرات سه درس ریاضی، حرفه و فن و علوم تجربی باید حداقل 30 باشد. (بدون ضریب)

✅در درس ریاضی پایه هفتم باید حداقل نمره 7 کسب شده باشد. 

✅نمرات دروس مرتبط باید به 120 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 12 باشد. 

 

انواع رشته های تحصیلی | شرایط انتخاب رشته های کاردانش

✅جمع نمرات دروس ریاضی، کار و فناوری در کل دوران متوسطه اول در خرداد یا شهریور نباید از 36 کمتر باشد. (این نمره بدون در نظر گرفن ضریب دروس محاسبه می گردد.)

✅ضریب درس کار و فناوری در کل دوران متوسطه اول 3 و ضریب درس ریاضی نیز 2 می باشد. 

✅دروس مرتبط باید در هر سه سال متوسطه اول با ضریب گفته شده در بالا به 180 برسد. در واقع معدل فرد پس مجموع دروس با ضریب آن ها و تقسیم حاصل بر تعداد دروس باید حداقل 12 باشد. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته پایه نهم اولین تصمیم گیری جدی دانش آموزان می باشد که بر ادامه مسیر تحصیلی و شغلی آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. فرایندانتخاب رشته تصمیم گیری است که باید بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون علاقه و استعداد و ابعاد شخصیتی انجام شود. انتخاب رشته نادرست دانش آموز را در مسیر اشتباه قرار می دهد که اصلاح آن با صرف زمان و انرژی زیادی همراه است. به همین دلیل بهتر است که از همان ابتدا با مشورت با افراد متخصص، بهترین تصمیم گیری را داشته باشید و رشته ای را انتخاب کنید که شانس موفقیت بالایی در آن دارید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انواع رشته های تحصیلی برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع رشته های تحصیلی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انواع رشته های تحصیلی پایه نهم کدامند؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد انواع رشته های تحصیلی توضیح داده شده است. 

  2. برای ورود به رشته های فنی حرفه ای چه شرایطی لازم است؟

    شرایط انتخاب رشته های فنی حرفه ای در متن مقاله توضیح داده شده است. 

  3. رشته های هنرستان در پایه دهم کدامند؟

    از رشته های هنرستان می توان به فنی حرفه ای و کاردانش اشاره کرد که در برگیرنده زیر گروه های هنر، کشاورزی، خدمات، صنعت و مدیریت می باشند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره