کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد از سوی شرکت کنندگان در این آزمون سبب می شود که نتوانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته شوند. انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مهم ترین و حساس ترین مرحله این آزمون می باشد که لازم است متقاضیان برای انجام آن نهایت دقت و درایت را داشته باشند تا بتوانند با چینش صحیح الویت های خود در فرم انتخاب رشته، شانس قبولی بالایی داشته باشند. متقاضیان می توانند از طریق مشورت با افراد آگاه در زمینه انتخاب رشته، الویت های خود را به بهترین شکل ممکن در فرم مربوطه در سایت سنجش تکمیل کنند. در ادامه قصد داریم به برخی اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد که متقاضیان را از انتخاب رشته صحیح دور می کند، بپردازیم.

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، متقاضیانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود، مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد در دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان شده اند، باید از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور، اقدام به درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته نمایند. 

آنچه که اهمیت دارد، این موضوع می باشد که متقاضیان باید قبل از مراجعه به سایت سنجش از نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مطلع شوند و عوامل تاثیرگذار در این مرحله را شناسایی کنند. در ادامه این مطلب به برخی اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 پرداخته ایم که عدم انجام آن ها می تواند به داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی بیانجامد.

 

1. عدم توجه به عوامل تاثیرگذار در اولویت بندی انتخاب ها

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، عدم توجه به عوامل تاثیر گذار در نتیجه انتخاب رشته می باشد. متقاضیان باید الویت های خود را با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار شامل علاقه مندی به رشته های انتخابی، هزینه تحصیل در دانشگاه، مسیر رفت و آمد از محل سکونت تا محل دانشگاه، هیئت علمی و کیفیت دانشگاه انتخابی و … اقدام به درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته نمایند. عدم توجه به این عوامل سبب می شود که داوطلب در مسیر اشتباهی قرار بگیرد و در نهایت با انتخاب های اشتباه، سرنوشت خود را تغییر دهد.

البته لازم است اشاره کنیم که درجه اهمیت هر کدام از این پارامترها برای داوطلبان مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان مثال ممکن است داوطلبی دارای شانس قبولی یکسانی در دو کد رشته محل باشد که انتخاب اول مرتبط با دوره غیر روزانه در دانشگاهی نزدیک محل زندگی او و انتخاب دوم مرتبط با دوره روزانه در دانشگاهی دور از محل زندگی او قرار داشته باشد.

ممکن است برای داوطلبی تحصیل در دوره روزانه از اهمیت بالاتری برخوردار باشد و مسافت دانشگاه برایش مهم نباشد و انتخاب دوم را در الویت قرار دهد و از سویی دیگر ممکن است داوطلب دانشگاهی که در نزدیکی محل زندگی او می باشد را ترجیح بدهد و مشکلی با پرداخت شهریه این دانشگاه نداشته باشد و بنابراین انتخاب اول را در الویت بگذارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که در نهایت انتخاب رشته را متناسب با شرایط خود انجام دهید و الویت هایتان را به گونه ای در فرم انتخاب رشته درج کنید که هر الویت نسبت به الویت بعدی ارجحیت بالاتری داشته باشد.

 

2. تحلیل نادرست رتبه و تراز اکتسابی

برای انتخاب رشته در کنکور کارشناسی ارشد، ابزارهای مختلفی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که یکی از مهم ترین آن ها کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد است که در بردارنده اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز قبولی متقاضیان می باشد.

از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 این است که اقدام به تحلیل درست کارنامه اولیه خود نمی کنند و صرفا به دلیل اکتفا به رتبه های قبولی در سال های گذشته، یک انتخاب را کورکورانه در فرم انتخاب رشته درج می کنند و یا از انتخاب الویت دیگری در این فرم صرف نظر می کنند.

در نظر داشته باشید که برای درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته، لازم است در کنار تحلیل درست رتبه و تراز اکتسابی تان از رتبه های قبولی در سال های گذشته نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هر ساله رتبه و تراز شرکت کنندگان ممکن است به دلیل تغییر ظرفیت ها و آمار شرکت کنندگان دستخوش تغییراتی شود. توصیه می شود برای تحلیل و ارزیابی صحیح این موضوع حتما از کارشناسان مجرب در زمینه انتخاب رشته ارشد، راهنمایی دریافت کنید.

 

3. عدم توجه به اولویت بندی دوره های انتخابی کارشناسی ارشد

هر داوطلب می تواند متناسب با دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شده است، الویت های خود را از دفترچه استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته درج نماید. یکی از موضوعاتی که منجر به سردرگمی و بروز اشتباهات انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می شود، عدم آگاهی داوطلبان از دوره های دانشگاه های سراسری و ویژگی هرکدام از آن ها است که سبب می شود که نتوانند الویت دوره ها را نسبت به یکدیگر تشخیص دهند.

داوطلبان به منظور اطلاع از ویژگی های هر دوره، می توانند به بخش پیوست دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مراجعه کنند و از کلیه شرایط، ضوابط و امکانات دوره های مختلف مطلع شوند. به عنوان مثال فقط تحصیل در دوره روزانه دانشگاه های سراسری رایگان است و متقاضیان برای تحصیل در دیگر دوره ها، باید بر اساس مصوب دانشگاه شهریه پرداخت کنند. 

از سویی دیگر میزان شهریه در دیگر دوره های دانشگاه های سراسری شامل دوره نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان نیز با یکدیگر متقاوت است. بنابراین لازم است متقاضیان در این مرحله حتما به این موضوع توجه داشته باشند تا بتوانند الویت های خود را به تناسب دوره هایی که در آن ها مجاز به انتخاب رشته هستند، در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

 

4. عدم توجه به شرایط محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال بعد

از دیگر اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 عدم آگاهی از شرایط محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال بعد می باشد. برخی از متقاضیان صرفا به دلیل امتحان شانس خود برای ورود به دوره روزانه، اقدام به درج کد رشته محل های مرتبط با آن در فرم انتخاب رشته می کنند اما پس از قبولی به دلیل عدم علاقه مندی به رشته انتخابی و یا دور بودن مسافت میان دانشگاه تا محل سکونت، از ثبت نام در دانشگاه محل قبولی انصراف می دهند.

مطابق قوانین کنکور کارشناسی ارشد، در صورتی که داوطلبی پس از قبولی در کد رشته محل روزانه دانشگاه های سراسری، اقدام به ثبت نام در آن کد رشته محل نکند، از ثبت نام در این آزمون در سال بعد محروم می شود.

بنابراین لازم است علاقه مندان به تحصیل در دوره روزانه این موضوع را مد نظر داشته باشند و الویت هایی در فرم انتخاب رشته درج کنند که به آن علاقه مند می باشند. 

البته لازم است اشاره کنیم که امکان لغو محرومیت این دسته از داوطلبان از طریق ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش وجود دارد، اما شرط عقل حکم می کند از ابتدا مسیری را بروید که امکان بروز خطا در آن حداقل باشد.

 

5. انتخاب رشته کارشناسی ارشد به امید نقل و انتقال

برخی از متقاضیان کارشناسی ارشد اقدام به انتخاب کد رشته محل هایی در برخی از دانشگاه ها می کنند که پس از قبول شدن در آن به دانشگاه دیگری انتقالی بگیرند. بر خلاف دوره کارشناسی، هر گونه نقل و انتقال از دانشگاه محل قبولی به دانشگاه های دیگر ممنوع می باشد و فقط درخواست دانشجویان با شرایط خاص پذیرفته خواهد شد.

 

6. عدم آشنایی با نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

عدم آشنایی با نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته یکی از موارد اشتباهات انتخاب رشته کنکور ارشد می باشد. پس از اینکه متقاضیان الویت های خود را از فرم انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد استخراج می کنند، لازم است آن ها را بر اساس عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، الویت بندی کنند.

پس از الویت بندی کد رشته محل های مورد علاقه، داوطلبان باید در مهلت مقرر به سایت سازمان سنجش با آدرس اینترنتی sanjesh.org مراجعه نمایند و الویت های خود را حداکثر در 100 کد رشته محل در فرم اینترنتی درج نمایند. 

توصیه می شود قبل از مراجعه به سایت سنجش، یکبار الویت های خود را در فرم پیش نویس انتخاب رشته کارشناسی ارشد که در انتهای دفترچه انتخاب رشته درج گردیده است، وارد کنید تا بروز اشتباه در این مرحله را به حداقل برسانید.

 

اهمیت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

هر ساله داوطلبان بسیاری در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند و از این طریق برای ورود به دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد با یکدیگر به رقابت می پردازند. 

پس از یک بازه زمانی کوتاه از زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، برای تمامی شرکت کنندگان در جلسه آزمون، کارنامه ای تحت عنوان کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد از سوی سایت سنجش صادر می شود که در بر دارنده وضعیت علمی داوطلبان است و نقش اساسی در نحوه چینش الویت های متقاضیان در فرم انتخاب رشته را دارد. 

مرحله انتخاب رشته مهم ترین و در عین حال حساس ترین مرحله کنکور کارشناسی ارشد می باشد که کوچکترین اشتباه در آن می تواند داوطلب را از رشته و دانشگاه مورد علاقه اش دور کند. 

با این حال هر ساله با داوطلبانی از کنکور کارشناسی ارشد مواجه هستیم که به دلیل عدم آگاهی و بی اطلاع بودن از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، اشتباهات انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مرتکب می شوند و پس از اعلام نتایج از قبولی از تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود باز می مانند.

 

مشاوره اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

پس از اینکه زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد به پایان می رسد و نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد اعلام می شود، تمامی شرکت کنندگان در جلسه آزمون می توانند از وضعیت قبولی و یا عدم قبولی خود مطلع گردند. 

در همین بازه زمانی، قابلیتی با عنوان ” درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ” به سایت سنجش اضافه می شود که مطابق آن داوطلبان می توانند درخواست تغییر دوره قبولی، مجوز شرکت در آزمون سال بعد، بررسی الویت های بعدی و … از طریق این قابلیت ارسال نمایند. 

اما لازم است متقاضیان از ابتدا مسیر را درست بروند تا از بروز هر گونه اشتباه جلوگیری کنند. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، توصیه می شود از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

توجه به چه عواملی در نتیجه انتخاب رشته کارشناسی ارشد تاثیر گذار است؟

لازم است متقاضیان در این مرحله به برخی عوامل تاثیر گذار شامل علاقه، هزینه رفت و آمد، مسیر دانشگاه، کیفیت دانشگاه و … توجه داشته باشند. 

آیا امکان ثبت درخواست محرومیت از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد وجود دارد؟

بله، متقاضیان می توانند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور درخواست محرومیت از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد خود را ارسال نمایند.

متقاضیان در مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد مجاز به درج چند الویت در فرم انتخاب رشته خود هستند؟

داوطلبان در این مرحله می توانند حداکثر 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری درج نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره