کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد استعداد درخشان 99 | شرایط ثبت نام و سهمیه

کانال تلگرام تحصیلی     

بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به دنبال راهی برای رهایی از آزمون ورودی این مقطع تحصیلی هستند. به همین خاطر در این مطلب به بررسی سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد می پردازیم. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی واجد این امتیاز شده باشند می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها، در همان رشته کارشناسی خود ادامه تحصیل دهند. در ادامه راجع به قوانین و شرایط خاصی که در این زمینه وجود دارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کارشناسی ارشد استعداد درخشان 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | استعداد درخشان کیست؟

از بین ورودی های جدید هر رشته در دانشگاه های سراسری، دانشجویانی که به لحاظ توانایی علمی بالاتر از همدوره های خود قرار دارند به عنوان استعداد درخشان شناخته می شوند. مهمترین ویژگی این دانشجویان این است که در پایان نیم سال تحصیلی شششم یا سومین سال تحصیلی در مقطع کارشناسی، حداقل سه چهارم از کلیه واحدهای درسی را گذرانده باشند و معدل آنها جزء 15 درصد اول در میان همدوره ها باشد.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | قوانین و آیین نامه های موجود

آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی که در گروه 15 درصد اول دوره خود قرار می گیرند می توانند با توجه به مقررات زیر درخواست خود را برای کسب سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد مطرح نمایند.

1. متقاضیان استفاده از امکان کارشناسی ارشد بدون کنکور مجاز به تحصیل مقطع کارشناسی ارشد صرفا در رشته کارشناسی خود هستند.

2. تحصیل داوطلب در مقطع کارشناسی می بایست حداکثر ظرف هشت نیم سال تحصیلی به پایان برسد.

3. متقاضیان می بایست دوره کارشناسی ارشد را بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از کارشناسی شروع کنند و امکان ایجاد فاصله زمانی در ادامه تحصیل وجود ندارد.

4. هر دانشجو در طول سال های تحصیل خود صرفا یک بار می تواند از این امکان استفاده کند و حتی درصورتی که وی در مقاطع بالاتر نیز به عنوان استعداد درخشان شناخته شود امکان استفاده از این سهمیه را نخواهد داشت.

5. طبق آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان از سوی وزات علوم، دانشگاه ها اجازه دارند شروط تکمیلی را نیز به مقررات فوق اضافه کنند. به همین خاطر بهتر است آیین نامه های مربوط به هر دانشگاه را نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | تکمیل ظرفیت

براساس آیین نامه وزارت علوم، ظرفیت پذیرش دانشجو با سهمیه استعداد درخشان در دانشگاه های سطح یک و دو، 40 درصد ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری و برای دانشگاه های دیگر بین 20 تا 30درصد ظرفیت پذیرش از طریق آزمون می باشد. در صورتیکه در اولین مرحله فراخوان دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو از طریق سهمیه استعداد درخشان این حدنصاب کامل نشده باشد، دانشگاه ها می بایست برای تکمیل ظرفیت فراخوان مجدد بدهند. این فراخوان شامل دانشجویان 10 درصد بالای هر ورودی پس از گروه اول است.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | مراحل ثبت درخواست

دانشجویانی که با توجه به اطلاعات فوق، امکان استفاده از سهمیه استعداد درخشان را دارند می توانند بر اساس مراحل زیر ثبت نام خود را انجام دهند.

ثبت نام در فراخوان دانشگاه ها

هر یک از دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه فراخوانی را برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان اعلام می نمایند. با بررسی سایت اینترنتی هر دانشگاه می توانید از زمان مقرر برای ثبت تقاضا و ارسال مدارکتان آگاه شوید. پس از اعلام فراخوان، شما می بایست مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را برای آنها ارسال نمایید.

بررسی تقاضاها از سوی دانشگاه

پس از پایان مهلت فراخوان و ثبت نام متقاضیان، فرایند بررسی مدارک شروع خواهد شد. بعضی از دانشگاه ها علاوه بر بررسی مدارک از دانشجویان می خواهند که در تاریخ و ساعت مشخصی برای انجام مصاحبه حضوری به  دانشکده مربوطه مراجعه نمایند.

اعلام اسامی پذیرفته شدگان از سوی دانشگاه ها

پس از خاتمه بررسی های لازم، اسامی پذیرفته شدگان از سوی هر دانشگاه اعلام شده و بر روی سایت دانشگاه قرار می گیرد. داوطلبان پذیرفته شده می بایست در زمانی که از سوی دانشگاه اعلام می شود مدارک خود را به دانشگاه تحویل دهند.

قطعی شدن ثبت نام

دانشگاه مقصد اسامی دانشجویان پذیرفته شده ای که با تحویل مدارک ثبت نام خود را کامل کرده اند به وزارت علوم خواهد فرستاد و درصورتیکه از نظر این وزارتخانه مشکلی برای ثبت نام داوطلب وجود نداشته باشد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بلامانع خواهد بود.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

برای آن دسته از داوطلبانی که واجد استفاده از سهمیه استعداد درخشان هستند اما می خواهند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند نیز امکاناتی در نظر گرفته شده است. آنها می توانند از سهمیه استعداد درخشان خود در کنکور سراسری استفاده کنند. در ادامه به افرادی که اجازه استفاده از این سهمیه را دارند اشاره خواهیم کرد

1. دانشجویان حائز رتبه در یکی از جشنواره های علمی نظیر خوارزمی یا فارابی

2. رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای دانشجویی

3. دانشجویانی که از سوی سازمان دانشجویی به عنوان دانشجوی برتر شناخته می شوند

4. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در میان ورودی های خود رتبه اول را کسب کرده اند.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | سایر دوره های تحصیلی

براساس آیین نامه پذیرش دانشجو با سهمیه استعداد درخشان این امکان صرفا برای دانشگاه های سراسری در دو نوبت روزانه و شبانه وجود دارد. با این حال سایر دوره ها نظیر پردیس های خودگردان یا برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی نیز بعضا از این طریق دانشجو می پذیرند که برای دریافت اطلاعات بیشتر می بایست به دانشگاه موردنظرتان مراجعه نمایید.

کارشناسی ارشد استعداد درخشان | دانشگاه آزاد

دانشجویان برتر دانشگاه آزاد که می خواهند از سهمیه استعداد درخشان خود در دوره کارشناسی ارشد استفاده کنند می بایست در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد و با توجه به شرایط درج شده در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org مراجعه نمایید.

سوالات متداول

1.برای ثبت نام سهمیه استعداد درخشان در دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

شما می توانید همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در این باره اقدام کنید.

2.آیا سهمیه استعدادهای درخشان دانشگاه سراسری صرفا از دانشجویان همان دانشگاه تکمیل می شود؟

خیر؛ براساس آیین نامه وزارت علوم بخشی از ظرفیت این سهمیه باید از دانشجویان سایر دانشگاه ها تامین شود.

3.آیا برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد باید مقاله یا رزومه علمی داشته باشیم؟

براساس آییین نامه تنها داشتن معدل بالا کافی است اما سوابق علمی شما می تواند تاثیر مثبتی در پذیرش توسط گروه های علمی دانشکده داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارشناسی ارشد استعداد درخشان 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر.من بهمن ماه فارغ تحصیل شدم تورشته علوم ورزشی پیام نور .همه ی ترم هامعدل الف بودم ومعدل کلم18/34هستش.والانم توارشدشرکت کردم ومجازبە انتخاب رشتەی روزانە هستم.من الان میتونم از سهمیەی استعدادهای درخشان استفادەکنم؟

  2. منظور از رتبه اول تو دوران کارشناسی واسه استعدادهای درخشان یعنی رتبه اول تو کنکور سراسری یا رتبه اول تو دوران دانشگاه در هرترم؟لطفا جواب بدید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره