کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در مرداد ماه پس از اعلام نتایج انجام می گیرد. متقاضیانی که در جلسه آزمون حضور داشته اند، می توانند با دریافت کارنامه اولیه خود اقدام به انتخاب‌رشته نمایند. داوطلبان می توانند حداکثر 150 کدرشته محل از رشته‌های ارائه شده در دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را در فرم انتخاب‌رشته درج نمایند. در ادامه همراه باشید تا با تمامی نکات و نحوه انتخاب رشته ریاضی 1403 آشنا شویم.

 

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

داوطلبانی کنکور های سال جاری یا سال گذشته (به شرط انتخاب رشته نکردن در سال ۱۴۰۲) که در جلسه آزمون حضور داشته اند، پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه از برگزاری کنکور تیر ماه، نتایج اولیه در قالب یک کارنامه حاوی رتبه و تراز دریافت می کنند. پس از دریافت در صورت مجاز بودن می توانند در دوره های مختلف انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ را انجام نمایند.

بخوانید: راهنما کامل انتخاب رشته کنکور

 

زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ می توانند در زمان اعلام شده از طریق سایت سازمان سنجش، دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته را دریافت نمایند و بر اساس الویت کدرشته محل های مورد علاقه خود را استخراج کنند. در این مرحله باید تمامی کدرشته محل‌های مربوط به دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را در فرم انتخاب‌رشته وارد نمایند. 

زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در مرداد ماه می باشد.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1403

تمامی کدرشته محل های ارائه شده در تمامی دوره ها و دانشگاه ها در دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1403 درج شده است. داوطلبان با دانلود و مطالعه این دفترچه علاوم بر آگاهی از شرایط و نحوه انتخاب‌رشته، کدرشته محل های انتخابی خود را استخارج کرده و در فرم انتخاب‌رشته وارد کنند. در ادامه لینک دانلود دفترچه راهنما سال جاری را به محض انتشار قرار خواهیم داد. 

 

تحلیل کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۳

کارنامه قبولی کنکور ریاضی در بردارنده ی اطلاعات مهمی می باشد، که این اطلاعات علاوه بر اطلاعات ثبت نامی داوطلب، شامل آمار و نتایج کنکور می باشد. داوطلبان در وهله اول کارنامه اولیه کنکور را به دقت بررسی کنند.

رتبه کشوری: طبق دفترچه پذیرش در برخی از رشته ها به صورت کشوری خواهد بود که بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب رشته ریاضی 1403 این موارد را به دقت بررسی کنند.

رتبه در سهمیه: به رتبه در سهمیه هر داوطلب، جایگاه داوطلب نسبت به داوطلبانی که دارای سهمیه مشابه هستند، سنجیده می شود. از جمله سهمیه های موثر کنکور سراسری سهمیه مناطق، ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و … است که رتبه در سهمیه داوطلب در واقع رتبه ای است که در این سهمیه ها کسب کرده است.

وضعیت مجاز بودن: این قسمت از کارنامه این مسئله را برای داوطلب روشن می سازد، که در چه دوره هایی حق انتخاب رشته دارد. بنابراین اگر در کارنامه ی داوطلبی در این قسمت کلمه غیر مجاز درج شده باشد، نشان دهنده این است که آن داوطلب حق انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ در آن دوره را ندارد.

 

آخرین رتبه قبولی انتخاب رشته ریاضی 1403

بهتر است علاوه بر تحلیل کارنامه، از آخرین رتبه های قبولی رشته‌های مورد علاقه تان در سال گذشته نیز مطلع شوید. داوطلبان برای آن که بتوانند انتخاب‌رشته منطقی داشته باشند، از رشته های کنکور ریاضی و آخرین رتبه قبولی کنکور اطلاع پیدا کنند.

رتبه قبولی کنکور سال گذشته
رتبه قبولی مهندسی کامپیوتر رتبه قبولی مهندسی پلیمر
رتبه قبولی مهندسی برق رتبه قبولی مهندسی پزشکی
رتبه قبولی مهندسی شیمی رتبه قبولی مهندسی نفت
رتبه قبولی مهندسی هوافضا رتبه قبولی مهندسی معماری
رتبه قبولی مهندسی مکانیک رتبه قبولی مهندسی صنایع
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی رتبه قبولی مهندسی عمران
رتبه قبولی مهندسی معدن رتبه قبولی شیمی محض
رتبه قبولی مهندسی مواد و متالورژی

 

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته

مطابق با دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403 در پذیرش داوطلبان در دانشگاه های مختلف، سهمیه های مختلفی تاثیر گذار است. داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند، دارای یکی از سهمیه ها شامل سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)، سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و سهمیه بهیاران هستند.

 

اولویت بندی انتخاب‌ها

داوطلب کنکور باید برای این اولویت بندی ابتدا فاکتور های علاقه، بازار کار رشته ی مدنظر، محل دانشگاه و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرد و پس از آن شروع به چیدمان کد رشته محل ها کند.

✅ همیشه اولین انتخاب ها متعلق به رشته هایی است که برای داوطلب رویایی و شاید کمی محال باشد. به عنوان مثال پذیرش در رشته ی مهندسی برق دانشگاه شریف برای داوطلب کنکور که رتبه ی ۱۰.۰۰۰ کسب کرده است، محال بنظر می آید. بنابراین این گونه انتخاب ها، انتخاب های رویایی می باشند که 20 تا 30 درصد فرم انتخاب‌رشته را در بر می گیرند.

🟡 مهم ترین قسمت فرم انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ که در پر کردن آن ها باید دقت زیادی به خرج داد، بخشی است که مربوط به انتخاب های واقع بینانه می باشد، که نیمی از فرم انتخاب‌رشته به آن اختصاص دارد.

❌ بخش آخر فرم انتخاب رشته کنکور مربوط به انتخاب های بدبینانه می باشد. این قبیل انتخاب ها عمدتا رشته هایی هستند که داوطلب به احتمال بسیار قوی در آن ها قبول می شود.

 

نحوه و راهنما انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1403

هر ساله انتخاب رشته به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” انجام می شود. در ادامه به نحوه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403 اشاره کرده ایم:

  1. ورود به سایت سازمان سنجش
  2. دریافت دفترچه راهنما و مطالعه آن
  3. تکمیل اطلاعات خواسته شده
  4. درج کد رشته محل ها در فرم بر اساس اولویت ها 
توصیه مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل این است که متقاضیان پیش از مراجعه به سایت سنجش و تکمیل فرم انتخاب‌رشته، ابتدا یکبار فرم پیش نویس که در انتهای دفترچه را تکمیل کنند. اینگونه میزان خطا در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور اصلی به حداقل می رسد.

 

راهنمای تصویری

1️⃣ وارد سایت سازمان سنجش به نشانی ” sanjesh.org ” شوید.

2️⃣ گزینه ” سراسری “ را از منوی راست سایت انتخاب نمایید.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

3️⃣ در این مرحله از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

4️⃣ بر روی لینک فعال ” انتخاب‌رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

لینک فعال

5️⃣ در این صفحه بر روی لینک ” سامانه انتخاب رشته‌های با آزمون کنکورسراسری سال ۱۴۰۳ ” کلیک کنید.

ورود

6️⃣ در صحفه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سایت سنجش شوید.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

7️⃣ در این مرحله انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ بر روی گزینه ” انتخاب‌رشته “ کلیک کنید.

8️⃣ متن مربوط به شرایط مطالعه کنید و بر روی گزینه ” قبول دارم ” کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

9️⃣ اطلاعات شناسنامه ای خود را بررسی کنید. در این بخش وضعیت مجاز بودن داوطلب در دوره های مختلف درج شده است.

1️⃣0️⃣ در این محله انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ داوطلبان باید معدل خود و کد بخش محل تولد و سه سال آخر متوسطه دوم خود را درج نمایند.

انتخاب رشته کنکور ریاضی

1️⃣1️⃣ در نهایت فرم انتخاب رشته کنکور برای شما نمایش داده می شود و می توانید آن را با کد رشته محل هایی که پیش تر از فرم انتخاب‌رشته استخراج کرده اید، تکمیل کنید. در این مرحله مجاز به درج 150 کد رشته محل در تمامی دوره ها می باشید.

1️⃣2️⃣ چنانچه تمامی مراحل فوق را به درستی پشت سر بگذارید، سامانه یک کد پیگیری 15 رقمی در اختیار شما قرار می دهد. عدم دریافت این کد به منزله عدم ثبت انتخاب رشته کنکور ریاضی  ۱۴۰۳ شما می باشد. 

 

 

انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد 1403

انتخاب رشته کنکور ریاضی دانشگاه آزاد به صورت مجزا از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” انجام می شود.. داوطلبان با استفاده از کد دسترسی انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد که در انتهای کارنامه اولیه درج شده است می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند.

در صورت قبولی هم دانشگاه های سراسری و هم در دانشگاه آزاد می توانید در هر کدام رشته های قبولی ادامه تحصیل دهید.

 

مشاوره انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳

مرحله انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در واقع حساس ترین و مهم ترین مرحله کنکور است که بایستی طبق اصول و با رعایت فاکتور های آن انجام شود تا داوطلب در نهایت موفق به کسب نتیجه قبولی گردد. در سال های گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که بسیاری از داوطلبان با اینکه رتبه مناسبی نیز کسب کرده بودند، اما به دلیل یک انتخاب‌رشته نادرست نتوانسته اند در کد رشته محلی قبولی شده و وارد دانشگاه شوند.

بنابراین به هیچ وجه این مرحله را آسان نگیرید و حتما یک مشاور را کنار خود داشته باشید تا قدم به قدم مندرجات کارنامه و دفترچه راهنما انتخاب رشته کنکور را برای شما تحلیل کند و به شما کمک کند تا با دید باز و آگاهی الویت های خود را بچینید.

چنانچه هر گونه سوالی پیرامون نحوه چینش الوین ها در فرم انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ خود داشتید، می توانید با برقراری تماس در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه پاسخ سوالات خود را دریافت کنید و انتخاب‌رشته خود را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا در نهایت بتوانید در یکی از بهترین انتخاب های خود وارد دانشگاه شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا انتخاب‌رشته برای دانشگاه های سراسری و آزاد مجزا از یکدیگر انجام می شود؟

بله، انتخاب رشته ریاضی 1403 هر کدام از دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق سایت ها جداگانه انجام می گیرد.

آیا داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه‌ سراسری باید هزینه پرداخت کنند؟

خیر انتخاب‌رشته برای دانشگاه های سراسری به صورت رایگان انجام می شود.

کارنامه اولیه منتشر شده از طریق سایت سنجش شامل چه اطلاعاتی است؟

کارنامه اولیه شامل رتبه کشوری، رتبه در سهمیه، رتبه در زیر گروه، سهمیه و … است که در متن مقاله به طور کامل شرح داده ایم.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره