کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

انواع سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دفترچه راهنما ثبت نام درج گردیده است. به منظور رعایت عدالت میان تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی و شرکت می کنند، سازمان سنجش آموزش کشور سهمیه های مختلف را در این آزمون اعمال می کند. سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری شامل سهمیه آزاد و یا مناطق (منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، سهمیه ایثارگران (ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت)، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و … می باشد. هر داوطبی برای استفاده از سهمیه های نامبرده، باید دارای شرایط لازم باشد. در ادامه این مطلب به سهمیه کنکور سراسری 1403 اشاره کرده ایم.

 

انواع سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳

مطابق دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری برای تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و همینطور دانشگاه آزاد متقاضیان با توجه به شرایطی که دارند، می توانند از سهمیه‌های مختلفی در این آزمون استفاده کنند.

اعمال سهمیه های کنکور سراسری به این دلیل انجام می شود که داوطلبان با شرایط مختلف به صورت عادلانه در این رقابت سنجیده شوند. از مهم ترین سهمیه‌های اعمالی در کنکور سراسری می‌توان به سهمیه مناطق (منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، 25 درصد ایثارگران، 5 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان و بهیاران اشاره کرد.

بیشتر داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی و شرکت می کنند، دارای سهمیه‌ی مناطق هستند و این سهمیه در واقع عام ترین سهمیه کنکور سراسری محسوب می گردد؛ اما دیگر سهمیه‌ها شامل سهمیه‌های ایثارگران، خانواده شهدا، بهیاری و رزمندگان از سهمیه های خاص کنکور سراسری هستند.

نحوه اعمال سهمیه‌های خاص کنکور سراسری بدین صورت است که مستقیما بر روی تراز داوطلب تاثیری ندارد، اما داوطلبانی که دارای این سهمیه‌ها هستند، به صورت مجزا از دیگر داوطلبان و در یک گروه جداگانه قرار می گیرند و بر این اساس سنجیده می شوند.

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور

 

مشمولان سهمیه های کنکور سراسری 1403

مطابق دفترچه راهنما ثبت نام که از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” منتشر می گردد، داوطلبان زمانی مشمول استفاده از سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ می باشند که دارای شرایط تعیین شده برای آن سهمیه باشند. در ادامه این مطلب به مشمولان هر کدام از سهمیه های موثر در کنکور سراسری و نحوه گزینش آن ها اشاره کرده ایم.

 

​​سهمیه مناطق

اصلی ترین سهمیه کنکور سراسری اعمال می شود، سهمیه مناطق است. تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی می کنند، مشمول استفاده از سهمیه مناطق هستند. سهمیه مناطق خود شامل سه سهمیه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه می باشد.

تمامی استان ها و البته شهرستان های کشور بر اساس میزان دسترسی به امکانات آموزشی و رفاه دانش آموزان در یکی از سه بخش منطقه یک، دو و سه قرار می گیرند. اینکه یک دانش آموز در کدام یک از این دسته بندی ها قرار بگیرد، بستگی به این موضوع دارد که مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان خود را در کدام منطقه اخذ کرده باشد.

 

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت 

یکی از انواع سهمیه کنکور سراسری 1403 ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشد. 25 درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در تمامی دانشگاه های اعم از دولتی و غیر دولتی به دانش آموزانی که دارای ظرفیت 25 درصدی هستند، تعلق می گیرد.

نحوه پذیرش دسته ای از داوطلبان که دارای سهمیه کنکور ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشند، به این صورت است که باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند. مطابق دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر هستند، جزو داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت می باشند.

  • همسر و فرزندان شهدا
  • همسر و فرزندان مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

 

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت

نوع دیگر سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ ایثارگران 5 درصد ظرفیت می باشد که بعد از سهمیه مناطق جزو سهمیه‌های پرمتقاضی است. در این سهمیه نیز 5 درصد از ظرفیت تمامی رشته ها در دانشگاه‌های مختلف به داوطلبانی که دارای این سهمیه هستند، تعلق می گیرد. نحوه گزینش داوطلبانی که دارای سهمیه‌ی ایثارگران 5 درصد ظرفیت هستند بدین صورت است که باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند.

مطابق دفترچه راهنما ثبت نام، داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر هستند، جزو داوطلبان با سهمیه کنکور سراسری ایثارگران 5 درصد ظرفیت می باشند.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

طبق آنچه که در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ درج گردیده است، در صورتی که تعداد مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت از تعداد ظرفیت های مختص این دسته از داوطلبان کم تر باشد، ظرفیت های خالی به دانش آموزان با ظرفیت ایثارگران 5 درصد ظرفیت اختصاص داده می‌شود.

در صورتی که ظرفیت های در نظر گرفته شده برای مشمولان سهمیه کنکور سراسری ایثارگران 25 درصد ظرفیت و 5 درصد ظرفیت نیز تکمیل نگردد، ظرفیت های خالی به دانش آموزانی که دارای سهمیه مناطق و به عبارتی سهمیه آزاد هستند تعلق خواهد گرفت.

بخوانید: سهمیه ایثارگری

 

سهمیه کنکور سراسری 1403 | رزمندگان

دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که دارای یکی از شرایط زیر هستند، در صورتی که موفق به کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شوند، می توانند با سهمیه کنکور سراسری رزمندگان در این رقابت نفس گیر سنجیده شوند.

  • رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب 
  • دسته ای از داوطلبان که  در زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه بودند، اگر سه چهارم مدت حضور آن ها در جبهه بیش از 6 ماه باشد، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

 

سهمیه خانواده شهدا

دسته ای از داوطلبان که دارای یکی از شرایط زیر باشند، می توانند از سهمیه کنکور ۱۴۰۳ خانواده شهدا استفاده کنند:

  •  پدرشهید
  • مادرشهید
  • خواهرشهید
  • برادر شهید

دانش آموزان با سهمیه خانواده شهدا، می توانند در فرم تقاضانامه اینترنتی سهمیه کنکور سراسری خود را مشخص کنند. ظرفیت در نظر گرفته شده برای دانش آموزانی که مشمول سهمیه شهدا هستند مطابق جمعیت خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان در نظر گرفته می شود.

 

سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ | بهیاران

دسته ای از داوطلبان که جزو بهیاران هستند، می توانند از سال 1403 به مدت پنج سال برای وورد به کد رشته محل های ارائه شده در دوره روزانه رشته پرستاری از این سهمیه کنکور سراسری استفاده کنند. 5 درصد از ظرفیت رشته های پرستاری در دوره روزانه دانشگاه های دولتی به مشمولان سهمیه بهیاری تعلق می گیرد. در صورتی که داوطلب موفق به کسب حد نصاب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد شود، می تواند با سهمیه بهیاری در کد رشته محل مورد نظر پذیرفته شود.

دسته ای از داوطلبان که واجد الشرایط استفاده از سهمیه بهیاری هستند، می توانند نسبت به تکمیل بند 26 و بند 31 فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ اقدام نمایند.

 

​سهمیه مناطق سیل زده

پنج درصد از ظرفیت رشته های ارائه شده در دانشگاه های مختلف به دانش آموزان با سهمیه مناطق سیل زده اختصاص دارد. این سهمیه کنکور سراسری فقط برای پذیرش در دانشگاه هایی اعمال می‌شود که در استان های آسیب دیده از سیل قرار دارند. در صورتی که رشته مورد تقاضا در استان آسیب دیده وجود نداشته باشد، از ظرفیت استان های هم جوار به این سهمیه اختصاص داده می‌شود. 

داوطلبی که جزو مشمولین سهمیه مناطق سیل زده قرار دارد، باید برای قبولی در رشته هاى پزشكى، داروسازى و دندانپزشكى موفق به کسب 85 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده و در دیگر رشته ها موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد شود.

سهمیه کنکور

 

سهمیه دانش آموزان دچار سوختگی و آتش سوزی در مدارس

داوطلبانی که در مدارس دچار حادثه های سوختگی حضور داشته اند و دچار آسیب شده‌اند، مشمول سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌شوند. این سهمیه نیز مانند سهمیه سیل و زلزله به داوطلبان استان های آسیب دیده اختصاص دارد و پنج درصد ظرفیت مازاد را در بر می‌گیرد. 

 

سهمیه کنکور | سهمیه مناطق محروم

مناطق محروم کشور همچون محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره ی روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان مشمول سهمیه مناطق محروم می‌شوند. 

 

سهمیه شهرهای جنوب استان کرمان و شهرستان بشاگرد هرمزگان

دانش آموزانی که در این استان ها متولد شده باشند و یا دو سال آخر تحصیلی شان در این شهرستان‌ها گذرانده شده باشد، مشمول سهمیه کنکور سراسری شده و می‌توانند از آن استفاده نمایند. داوطلبانی که با این سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند دوره تحصیل رایگان داشته و بایستی دو برابر مدت زمان تحصیل خود را را به طرح و خدمت بگذرانند. این سهمیه به ۴۰ درصد داوطلبان بومی استان های جیرفت، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان در استان کرمان و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان اختصاص دارد.

بخوانید: بومی گزینی کنکور  

 

سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی

داوطلبان شهرستان ابوموسی می‌توانند با استفاده از این سهمیه در ۴۰ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه هرمزگان پذیرفته شوند. برای قبولی داوطلب باید ۷۵ درصد نمره آخرین نفر قبولی شده را کسب کرده باشد و حداقل ۳ سال آخر تحصیل خود را نیز در این منطقه گذرانده باشد. 

 

تاثیر سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳

هر یک از سهمیه های کنکور سراسری شرایط دارند و داوطلبان در صورتت واجد شرایط بودن می‌توانند از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور خود استفاده نمایند. تاثیر سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر می‌باشد. 

سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد: باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد را کسب کرد. 

سهمیه ایثارگران ۵ درصد: باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد را کسب کرد. 

سهمیه رزمندگان: باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد را کسب کرد. 

سهمیه بهیاران: باید حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد را کسب کرد. 

سهمیه خانواده شهدا: این سهمیه با توجه به جمعیت داوطلبان دارای سهمیه خانواده شهدا به نسبت جمعیت سایر داوطلبان محاسبه می‌شود. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.
 

اصلاحیه سهمیه کنکور سراسری 1403

طبق توضیحاتی که ارائه کردیم سهمیه کنکور سراسری در واقع امتیازی است که سازمان سنجش برای داوطلبان با شرایط مختلف در نظر می گیرد تا به عبارتی نوعی عدالت میان آن ها اجرا شود. اعمال سهمیه‌های مختلف سبب می شود که داوطلبان با توجه به رتبه قبولی که کسب کرده اند، در کد رشته محل های بهتری پذیرفته شوند.

همین موضوع سبب شده که داوطلبان با سهمیه آزاد اعتراضاتی داشته باشند. بدین مضمون که همه دانش آموزان در یک سهمیه در نظر گرفته شوند و حتی اگر سهمیه ای به داوطلبی اختصاص داده می شود، در دانشگاه ها به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش گردند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل اینکه اعتدال میان تمامی دانش آموزان برقرار شود و حق داوطلبانی که دارای سهمیه آزاد و یا به عبارتی سهمیه مناطق هستند ضایع نشود، اقدام به تقدیم لایحه تغییرات، اصلاحات و حذفیات سهمیه کنکور سراسری به دولت کرده است.

طبق لایحه تنظیم شده، باید ظرفیت تمامی رشته ها در دانشگاه های مختلف بر اساس نمره ای که داوطلب کسب می کند تقسیم شود و نباید بخشی از آن به یک دانش آموز با سهمیه خاص اختصاص پیدا کند. اگر قرار است به دانش آموزانی که دارای سهمیه‌ای به جز سهمیه آزاد هستند، امتیازی تعلق بگیرد باید به صورت مازاد بر ظرفیت باشد.

تاکنون اطلاعاتی از تصویب و اجرای لایحه تغییرات سهمیه های کنکور 1403 در اختیار نداریم و کماکان اعمال سهمیه های کنکور سراسری مطابق سال های گذشته و آنچه که در متن مقاله به آن اشاره کردیم، می باشد. چناچه اطلاعاتی پیرامون تغییرات اعمال سهمیه‌ها بدست آوریم در این قسمت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

مشاوره سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۳

در این مقاله سعی ما بر این بوده است که تمامی اطلاعات مربوط به سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۳ را به شما عزیزان ارائه کنیم. در صورتی که دارای شرایط خاصی هستید و نمی دانید مشمول کدام سهمیه می باشید، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کنید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای دریافت راهنمایی های لازم می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. سهمیه کنکور سراسری 1403 شامل چه سهمیه هایی می باشد؟

    شامل سهمیه مناطق (منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)، 25 درصدی ایثارگران، 5 درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان و بهیاران می باشد.

  2. آیا در سهمیه کنکور سراسری اصلاحاتی اعمال شده است؟

    مطابق آخرین اطلاعاتی که در اختیار داریم اعمال سهمیه های کنکور سراسری مطابق سال های گذشته است و تا به امروز تغییراتی در آن اعمال نشده است.

  3. سهمیه کارمندان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

    علاوه بر سهمیه‌های نامبرده، داوطلبانی که جزو كارمندان رسمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشند، می توانند از سهمیه کارمندان استفاده کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید
    راجب سهمیه ایثارگران 25درصد ،اگر فردی درسال قبل از سهمیه استفاده کرده باشد و در دوره روزانه قبول شده باشد و ار رشته خود انصراف دهد ایا یکبار دیگر می تواند از سهمیه استفاده کند و در دوره غیر روزانه گزینش شود؟

  2. طبق متن دفترچه بله اما توی دفترچه تیر ماه نوشته شده کسانی که انصراف داده اند یا ثبت نام نکرده اند در دوره های روزانه.اما در دفترچه دی ماه نوشته شده در صورت انصراف در دوره غیر روزانه سهمیه اعمال می شود.احتمالا قبل از قبولی باید انصراف اعلام بشه

  3. سلام ببخشید من آزمون ۴۰۲ رو دادم نمیدونستم پدرم سهمیه ۵ درصد داره رتبه ها اومده من چطور به سنجش درخواست اعمال سهمیه ۵ درصد رو بدم لطفا راهنمایی کنید

  4. نحوه محاسبه سهمیه ۵ درصد در کنکور چطوریه؟؟ یکی از مشاورا بهم گفتن که رتبه کلی تقسیم بر ۵ میشه و هر عددی بدست آمد با گروه بچه هایی که سهمیه ۵ درصد دارن مقایسه میشی… یعنی دو بار سهمیه رتبت کم میکنه..خواستم بپرسم درست هست این حرف ؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره