کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

کانال تلگرام تحصیلی     

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ پس از تغییرات متعدد در کنکور سراسری مثل برگزاری آزمون در دو نوبت و حذف زیرگروه ها و دروس عمومی، در کارنامه کنکور نیز تغییراتی به وجود آمده است. داوطلبان برای انتخاب رشته تنها یکی از چندین رتبه درج شده در کارنامه را باید مد نظر قرار دهند که آن هم رتبه در سهمیه می باشد. در این مطلب به بررسی کامل رتبه اصلی در کارنامه کنکور خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.  

 

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

پس از شرکت در کنکور سراسری و مشاهده کارنامه خود، با تعداد زیادی رتبه در کارنامه مواجه خواهید شد. داوطلبانی که برای اولین بار کنکور می دهند، در هنگام مشاهده کارنامه اولیه خود دچار سردرگی می شوند. به همین دلیل لازم است که داوطلبان از رتبه اصلی در کارنامه کنکور اطلاع دقیق داشته باشند تا در هنگام انتخاب رشته با مشکلی مواجه نشوند. 

در پاسخ به سوال رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است باید گفت که رتبه اصلی همان رتبه در سهمیه است. سهمیه های زیادی در کنکور سراسری اعمال اثر می کنند که از آن ها می توان به سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و غیره اشاره کرد. در نهایت فرد با توجه به رتبه ای که در سهمیه به دست آورده است، مجاز به انتخاب رشته شده و می تواند فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کند. 

در سال های گذشته رتبه در زیر گروه نیز وجود داشت و داوطلبان با رتبه ای که در هر زیر گروه به دست می آوردند، می توانستند برای انتخاب رشته های مورد نظر خود با توجه به هر زیر گروه انتخاب رشته نمایند. اما در سال ۱۴۰۲ زیر گروه ها و دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شدند و از این پس رتبه در زیر گروه در کارنامه کنکور درج نخواهد شد. 

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

 

اهمیت کدام رتبه در کارنامه کنکور بیشتر است؟

پس از شرکت در کنکور سراسری کارنامه اولیه برای داوطلبان صادر می شود. تمامی نمراتی که در کارنامه اولیه دیده می شود نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی می باشند. همچنین در کارنامه رتبه کشوری، رتبه داوطلب و رتبه در سهمیه نیز دیده می شود. 

با توجه به حذف زیرگروه ها و عدم تغییرات در سهمیه های کنکور، از این پس در کارنامه کنکور تنها رتبه در سهمیه و رتبه کشوری مشاهده خواهد شد. در پاسخ به سوال رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است می توان گفت که رتبه در سهمیه بیشترین اهمیت را در کارنامه کنکور دارد. 

 

ضرایب هر درس در کنکور چه اهمیتی دارند؟

همانطور که گفته شده زیرگروه ها از کنکور سراسری حذف شده اند؛ در سال های گذشته دروس در هر زیر گروه ضرایب متفاوتی داشتند اما در حال حاضر ضریب دروس در هر گروه آزمایشی برای تمامی رشته ها یکسان می باشد. در سوال رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است باید به ضرایب دروس نیز توجه داشته باشید چراکه ضریب دروس تاثیر مستقیم بر رتبه خواهد گذاشت. ضریب هر درس در گروه های آزمایشی مختلف به شرح موارد زیر می باشد. 

ریاضی و فنی

ضریب دروس در این زیر گروه به شرح موارد زیر می باشد.

درس ضریب
فیزیک 9
شیمی 7
ریاضی 12

 

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است |‌ علوم تجربی

ضریب دروس در این زیر گروه به شرح موارد زیر می باشد.

درس ضریب
ریاضی 7
فیزیک 7
زیست شناسی 12
شیمی 9
زمین شناسی 1

 

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است | علوم انسانی

ضریب دروس در این زیر گروه به شرح موارد زیر می باشد.

درس ضریب
عربی 5
ادبیات فارسی 8
ریاضی 6
اقتصاد  2
تاریخ و جغرافیا 5
فلسفه و منطق 5
علوم اجتماعی  5
روانشناسی  2

دروس عمومی از سال ۱۴۰۲ از کنکور سراسری حذف شدند و از این پس هیچ سوالی از دروس عمومی در کنکور طرح نمی شود. اما با این حال دروس عمومی از طریق سوابق تحصیلی تاثیر خود را می گذارند و داوطلبان باید در امتحانات نهایی تمام تلاش خود را داشته باشند.

در صورتی که سوابق تحصیلی خوبی ندارید، بهترین کار شرکت در آزمون ترمیم معدل می باشد. در صورتی که قصد شرکت در آزمون ترمیم معدل را دارید، بهتر است که با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره کنکور سراسری

انتخاب رشته از مهم ترین اقدامات در کنکور سراسری می باشد. انتخاب رشته با توجه به رتبه کنکور انجام می شود و در صورت اشتباه در اولویت بندی مشکلات زیادی برای فرد به وجود خواهد آمد. به همین دلیل لازم است که داوطلبان با وجود تجربه کم خود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند تا تمامی جوانب انتخاب رشته را برایشان را توضیح داده و راهنمایی شان کنند.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب رشته برای تان وجود دارد و یا پاسخ سوال خود در مورد رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است را نیافته اید، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رتبه اصلی در کارنامه کنکور با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

    رتبه اصلی کنکور همان رتبه در سهمیه می باشد. 

  2. در هنگام انتخاب رشته کدام رتبه از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

    برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه توجه داشته باشید. 

  3. رتبه در زیر گروه برای انتخاب رشته به چه صورت است؟

    زیرگروه ها از کنکور سراسری حذف شده اند و از این پس رتبه در زیر گروه در کارنامه کنکور درج نمی شود. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره