مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

بهترین زمان درس خواندن

کانال تلگرام تحصیلی     

زمان درس خواندن یکی از سوالات و چالش های اصلی برای دانش آموزان می باشد. در هر ساعت شبانه روز بازدهی مغز فرق می کند و بسیار مهم است که دانش آموزان از زمان طلایی برای مطالعه اطلاع داشته باشند تا بتوانند بر این اساس برنامه ریزی درسی خود را تنظیم کرده و به مطالعه بپردازند. درس‌خواندن در زمان های مناسب باعث کاهش انرژی و انگیزه و عدم یادگیری می شود. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه بهترین زمان درس خواندن می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

زمان درس خواندن 

درس‌خواندن تنها راه موفقیت در مسیر زندگی تحصیلی می باشد و دانش آموزان و دانشجویان باید با مطالعه به میزان کافی یادگیری خود را افزایش دهند. یکی از مهم ترین موارد برای دانش آموزان پیدا کردن بهترین زمان درس‌خواندن می‌باشد. 

زمان درس خواندن تاثیر مستقیم بر بازدهی افراد دارد. این زمان باید به نحوی باشد که فرد بتواند در ساعت مناسب به استراحت پرداخته و در ساعت مناسب و هماهنگ با سبک یادگیری خود نیز به مطالعه دروس بپردازد. در این مطلب به بررسی بهترین زمان درس خو‌اندن خواهیم پرداخت. 

 

ساعت بیولوژیکی بدن 

تمامی افراد به صورتی درونی و ژنتیکی یک سیستم بیولوژیکی دارند که زمان بیدار شدن و به خواب رفتن شان را تعیین می کند. ساعت بیولوژیکی به این صورت عمل می کند که در صبح فرد سرحال از خواب بیدار شده و به کارهای خود بپردازند و در شب به خواب برود. هر فردی با توجه به ساعت بیولوژیکی بدن خود، بهترین زمان درس خواندن متفاوتی برای خود دارد. 

به طور کلی افراد در زمان های مختلف میزان بازدهی متفاوتی دارند و به همین دلیل باید با آگاهی از شرایط و وضعیت خود برای درس‌خواندن برنامه ریزی نمایند. برخی از افراد در صبح بازدهی بیشتری دارند و برخی دیگر شب ها بهتر یاد می گیرند. 

زمان درس خواندن

 

ساعت طلایی درس خواندن

همانطور که گفته شد افراد مختلف در زمان های متفاوتی بازدهی بیشتری دارند و نمی توان فرمول مشخصی را برای همه افراد در نظر گرفت. اما با این حال بررسی ها و تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد ساعت طلایی برای درس‌خواندن دارند. 

بهتری زمان درس خواندن و مطالعه از 10 صبح تا 2 بعد از ظهر می باشد. پس از آن ساعت طلایی درس‌خواندن از 4 بعد از ظهر تا 10 شب می باشد. همچنین تحقیقات نشان داده است که از ساعت 4 تا 7 صبح زمان مناسبی برای درس‌خواندن نیست چراکه در این بازه زمانی بازدهی مغز در کمترین حالت قرار دارد. 

 

تفاوت درس خواندن در صبح زود و شب

برخی از افراد ترجیح می دهند در شب و برخی دیگر در صبح به مطالعه بپردازند. حال بهتر است ابتدا در مورد تفاوت های درس خواندن در صبح و شب و بهترین زمان درس خواندن در روز اطلاع داشته باشید و سپس برای تعیین بهترین زمان تصمیم گیری نمایید. تفاوت درس‌خواندن در صبح زود و شب به شرح زیر می باشد. 

 

مطالعه در صبح 

بهترین زمان درس خواندن در صبح است چراکه این زمان با ساعت بیولوژیکی بدن هماهنگ است و مغز پس از بیدار شدن از خواب در آماده ترین حالت ممکن برای یادگیری قرار دارد. در این زمان به دلیل تابش نور خورشید هوشیاری و تمرکز نیز افزایش می یابد. توصیه می شود که پس از بیدار شدن از خواب صبحانه کامل و مقوی بخورید و سپس به مطالعه دروس بپردازید. صبح بهترین زمان برای یادگیری مباحث سخت و پیچیده می باشد. 

 

زمان درس خواندن |‌ مطالعه در عصر 

بر اساس تحقیقات انجام شده در ساعات 2 تا 5 بعد از ظهر مهارت هایی همچون فکر انتقادی بهتر عمل می کنند و افراد سطح بالایی از تمرکز و خلاقیت را تجربه خواهند کرد. زمانی که قصد یادگیری سریع دارید و باید سریعا موارد یاد گرفته شده را حفظ نمایید، می توانید در بعد از ظهر به مطالعه بپردازید. 

 

مطالعه در شب 

مطالعه در شب با ساعت بیولوژیکی بدن هماهنگی کمتری دارد اما با توجه به کاهش عوامل حواس پرتی، بسیاری از افراد در این بازه زمانی تمرکز بیشتری دارند و ترجیح می دهند که در این ساعات به مطالعه بپردازند. طبق تحقیقات مطالعه در شب برای یادگیری مهارت های جدید موثر است چراکه با وجمود موج آهسته مغز، روند تثبیت حافظه به نحو بهتری انجام می شود. 

توجه داشته باشید که در هر یک از ساعات شبانه روز برای یادگیری بهتر باید 8 ساعت خواب داشته باشید تا ذهن توانایی یادگیری داشته باشد. حذف عوامل محرک و تغذیه مناسب در زمان درس خواندن نیز بازدهی را به طرز چشم گیری افزایش می دهد. 

 

پیدا کردن بهترین زمان درس خواندن 

بهترین زمان درس خواندن برای تمامی افراد یکسان نیست. در بالا به ساعات طلایی درس‌خواندن اشاره شد اما این ساعات برای تمامی افراد صدق نمی کند پس باید در زمان های مختلف به مطالعه بپردازید تا در نهایت بتوانید بهترین بازه زمانی که بازدهی بیشتری دارید را پیدا کنید. 

برای شروع می توانید با ساعات اصلی که در متن نیز به آن ها اشاره شد به پیش بروید. چراکه اکثر افراد در این بازه های زمانی بازدهی بالایی خواهند داشت. علاوه بر زمان درس خواندن، تکنیک ها و روش های درس خواندن نیز در روند یادگیری بسیار تاثیرگذار هستند. شما می توانید برای اطلاع از تکنیک های درس‌خواندن با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره درس خواندن 

برای درس خواندن و یادگیری اصولی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و به این برنامه ریزی نیز پایبند بمانید. داشتن یک مسیر مشخص برای درس‌خواندن عملکرد شما را در طول زمان افزایش می دهد و انگیزه تان را نیز بالا می برد. درس‌خواندن در ساعات مشخصی از روز، ذهن و بدن را نیز به این روند عادت می دهد و به مرور زمان توانایی یادگیری شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه بهترین زمان درس خواندن برای تان وجود دارد و یا در مورد برنامه ریزی درسی با مشکلی مواجه شده اید، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان درس خواندن با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

  1. بهترین زمان درس خواندن چه زمانی است؟

    در متن مقاله به صورت کامل در مورد بهترین زمان درس خواندن توضیح داده شده است.

  2. مطالعه در صبح بهتر است یا در شب؟

    مطالعه در هر ساعت روز مزایایی دارد که در متن به آن ها پرداخته شده است.

  3. ساعت طلایی درس‌خواندن چه ساعتی است؟

    به طور کلی از ساعت 7 تا 2 بعد از ظهر زمانی مناسبی برای درس‌خواندن می باشد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره