مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شامل چه مواردی است؟ افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته تجربی هستند، حتما باید شرایط هدایت تحصیلی جهت انتخاب رشته تجربی را داشته باشند. در واقع متقاضیان باید دارای حداقل معدل لازم برای ورود به این رشته تحصیلی باشند تا بتوانند آن را به عنوان رشته تحصیلی خود در دبیرستان انتخاب نمایند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل، نکاتُ نحوه تکمیل فرم و شرایط هدایت تحصیلی تجربی را شرح داده ایم.

 

هدایت تحصیلی رشته تجربی

رشته تجربی از رشته های زیرمجموعه شاخه نظری است که دارای رشته های دانشگاهی بسیاری می باشد و همین موضوع دانش آموزان و والدین را ترغیب می کند تا این رشته را به عنوان رشته تحصیلی در دبیرستان و یا دوره متوسطه دوم انتخاب کنند. در واقع خانواده ها بر این باور هستند که با تحصیل در رشته های زیرمجموعه علوم تجربی، آینده ای موفق خواهند داشت.  

دانش آموزانی که قصد ورود به رشته تجربی را دارند، لازم است که از شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی مطلع شوند و سپس با آگاهی کامل قدم در مسیر انتخاب رشته تجربی بگذارند. انتخاب رشته از مراحل تحصیلی مهم هر دانش آموزی می باشد و در واقع می تواند منجر به شکوفایی استعدادها و بروز نقاط مثبت و تقویت آن ها در دانش آموز شود. به همین دلیل لازم است که دانش آموزان از شرایط هدایت تحصیلی تجربی مطلع شوند تا بتوانند با دید بهتری فرم های هدایت تحصیلی خود را تکمیل نمایند.

آنچه که در هدایت تحصیلی بسیار مهم است این نکنه می باشد که دانش آموزان با یک انتخاب رشته درست، در مسیر درست علاقه مندی ها و استعدادهای خود قرار بگیرند تا آینده تحصیلی و شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.

 

شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی 

دانش آموزانی که به رشته تجربی علاقه مند هستند، لازم است در ابتدا حداقل معدل لازم و دیگر شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی را کسب کنند و سپس اقدام به انتخاب آن به عنوان رشته تحصیلی در دوره متوسطه دوم نمایند.

در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم، 35 درصد از امتیاز دانش آموز به نمرات و سوابق تحصیلی آن ها اختصاص دارد و 65 درصد مابقی را نیز امتیازات مشاوره ای تشکیل می دهد. در واقع مجموعه امتیازاتی که برای هدایت تحصیلی دانش آموزان انجام می شود، به سوابق تحصیلی و امتیازات مشاوره ای او بستگی دارد. در ادامه به شرایط فردی و آموزشی هدایت تحصیلی رشته تجربی پرداخته ایم:

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

شرایط فردی هدایت تحصیلی رشته تجربی

دانش آموزانی که قصد دارند از میان رشته های نظری، رشته های فنی حرفه ای و کاردانش، رشته تجربی را انتخاب کنند، لازم است ابتدا به این موضوع توجه داشته باشند که آیا از استعداد و توانایی لازم برای ورود به رشته تجربی برخوردار هستند یا خیر.

یکی از مواردی که می تواند به دانش آموزان کمک کند تا متوجه شوند آیا رشته تجربی که انتخاب کرده اند با توانایی ها و استعداد های آن ها در یک جهت است یا خیر، فرآیند هدایت تحصیلی رشته تجربی می باشد. به طوری که دانش آموزان با شرکت در سایت همگام آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی، می توانند از میزان علاقه و استعداد خود در رشته علوم تجربی مطلع شوند و با آگاهی بیشتری وارد این رشته تحصیلی شوند. در ادامه به شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی فردی که دانش آموزان باید برای ورود به مقطع دهم رشته تجربی از آن ها برخوردار باشند، اشاره کرده ایم:

  • کسب نمرات بالا در درس های ریاضی، علوم
  • علاقه مندی به دروس علوم آزمایشگاهی و مواد و همینطور استعداد در آن 
  • علاقه مندی به رشته های گروه پزشکی، پیراپزشکی، زمین شناسی، جانور شناسی و دیگر مشاغل
  • داشتن پشتکار کافی در یادگیری موارد آموزشی مرتبط با علوم شیمیایی و ترکیبات

شرایط آموزشی هدایت تحصیلی رشته تجربی

دانش آموزان برای انتخاب رشته تجربی، باید علاوه بر علاقه و استعداد، حداقل نمرات لازم را در دروس مرتبط با این رشته تحصیلی نیز کسب نمایند. در واقع علاقه مندان به رشته تجربی لازم است در ارزشیابی دروس ریاضی و علوم تجربی، حداقل نمرات را کسب نمایند تا بتوانند در این رشته ها ثبت نام کنند. از مهم ترین شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه مقطع هفتم، هشتم و نهم نباید کم تر از عدد 42 باشد.
  • نمرات درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه، با ضریب سه محاسبه می گردد.
  • دانش آموزان برای ورود به رشته تجربی، باید حداقل معدل 14 را کسب کرده باشند.

نحوه دریافت فرم هدایت تحصیلی رشته تجربی 

دانش آموزان که قصد انتخاب رشته تجربی را برای تحصیل در پایه تحصیلی دهم متوسطه دوم را دارند، لازم است در طی مدت زمان های تعیین شده فرم شماره 6 هدایت تحصیلی تجربی پایه نهم را دریافت نمایند و گزینه های مرتبط با انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

طی سال های گذشته، دریافت فرم هدایت تحصیلی رشته تجربی از طریق سایت همگام امکان پذیر بود اما با تغییراتی که در این رویه صورت گرفته است، دانش آموزان نهمی باید برای دریافت فرم هدایت تحصیلی به سایت پادا مراجعه کنند.

 

راهنما تصویری

به منظور راهنمایی شما دانش آموزان عزیز، در ادامه این مقاله مراحل دریافت فرم هدایت تحصیلی نهم را به صورت گام به گام و همراه با راهنمای تصویری آورده ایم.

1️⃣ به سایت پادا (پرونده الکترونیکی دانش آموزان) به نشانی اینترنتی “pada.medu.ir ” مراجعه نمایید.

2️⃣ در صفحه باز شده وارد بخش دریافت کارنامه شوید.

شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی

3️⃣ در این صفحه اطلاعات خواسته شده را در قسمت های مورد نظر وارد نمایید و سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید

رمز ورود

4️⃣ در این مرحله شرایط تحصیلی رشته تجربی صفحه مربوط به دریافت و تکمیل فرم هدایت تحصیلی برایتان نمایش داده شود.

شرایط هدایت تحصیلی تجربی

بررسی های روانشناسی و آزمون های مشاوره ای

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، 65 درصد از کل نمره فرآیند انتخاب رشته را بررسی های مشاوره ای و شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی شامل می شود. پس از تکمیل و وارسی فرم هایی که بر روی سایت پادا وجود دارد، دانش آموزان به درک و شناخت بیشتری نسبت به علایق و توانمندی های خود می رسند. فرآیند محاسبه امتیازات مشاوره ای و بررسی های روانشناسی در هدایت تحصیلی شامل 7 برگه است که در ادامه به جزئیات هر یک پرداخته ایم:

  • فرم شماره 1: این فرم شامل نظر سنجی از دانش آموزان است تا بر اساس علایق، استعداد و توانمندی هایی که دارند از میان شاخه های موجود رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. این فرم دارای 10 امتیاز است و لازم است دانش آموزان رشته های مورد نظر خود را در این فرم الویت بندی کنند.
  • فرم شماره 2:  این فرم در شرایط تحصیلی تجربی به منظور نظر سنجی از معلمان در خصوص عملکرد دانش آموز طراحی شده است.
  • فرم شماره 3: فرم شماره سه، شامل نظر خواهی از والدین دانش آموزان است. در این فرم والدین باید متناسب با استعداد ها و توانمندی های فرزند خود و همینطور مشاوره با معلمان، رشته های انتخابی برای دانش آموز را الویت بندی نمایند.
  • فرم شماره 4: فرم نظر سنجی مشاوران در شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی می باشد که هدف از آن نظر خواهی از مشاوران مدرسه است.
  • فرم شماره 5: فرم شماره پنج نیز به منظور جمع بندی آزمون ها و نظر مشاوران مدرسه طراحی شده است.
  • فرم شماره 6: این فرم در واقع مجموعه ای از موارد شامل عملکرد تحصیلی، بررسی آزمون های توانایی و رغبت، نظرات معلمان، مشاوران، والدین و خود دانش آموزان است.
  • فرم شماره 7 : فرم شماره هفت نیز فرم الویت انتخاب رشته نهم به دهم است و در بر دارنده تعامل دانش آموز، اولیا، معلمان و مشاوران است و نتیجه این فرم به همراه فرم شماره 6، نتیجه شرایط هدایت تحصیلی تجربی را مشخص می کند.

اهمیت نمرات و سوابق تحصیلی دانش آموزان

از دیگر موارد موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان، سوابق تحصیلی آن ها در سه پایه هفتم، هشتم و نهم است. نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 و نمرات سال نهم با ضریب 3 در فرآیند هدایت تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد.

سوابق تحصیلی دانش آموزان تا 35 درصد از مجموع امتیاز کل هدایت تحصیلی را شامل می شود. دو درس ریاضی و علوم در شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی بسیار مهم هستند به طوری که حد نصاب میانگین سه سال متوسطه اول در درس ریاضی باید نمره 13 و در درس علوم باید نمره 14 باشد.  همینطور دانش آموزان برای ورود به این رشته حداقل باید معدل 14 را به دست آورده باشند.

 

مشاوره شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی

انتخاب رشته در مقطع نهم جهت شروع دوره متوسطه دوم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه دارای تاثیر مستقیمی در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان می باشد.

لازم است تمامی دانش آموزان برای قدم گذاشتن در مسیر درست انتخاب رشته، ابتدا تحقیق و بررسی های لازم را داشته باشند تا بتوانند استعداد و توانمندی های خود را به درستی شناسایی کنند و سپس رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. در صورتی که مایل هستید در زمینه شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی اطلاعات بیشتری را به دست آورید، توصیه می کنیم که از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل استفاده کنید و با مشاوران مجرب تحصیلی در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شرایط هدایت تحصیلی رشته تجربی فردی تاثیر می گذارد، شامل چه مواردی می باشد؟

میزان علاقه و استعداد دانش آموزان از جمله شرایط فردی آن ها است که در هدایت تحصیلی رشته تجربی تاثیرگذار است.

آیا دانش آموزان برای انتخاب رشته تجربی باید حداقل معدل لازم را کسب کنند؟

بله، دانش آموزان برای ورود به رشته تجربی نیز همانند دیگر رشته ها باید حداقل معدل و نمره لازم را کسب کنند.

شرایط تحصیلی و آموزشی دانش آموز تا چه اندازه بر شرایط هدایت تحصیلی تجربی تاثیرگذار می باشد؟

یکی از ملاک های موفقیت در رشته تجربی، داشتن استعداد تحصیلی و همینطور میزان یادگیری او در زمینه دروس مرتبط با این رشته می باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫10 دیدگاه ها

  1. من هفتم نوبت اول علوم 20 نوبت دوم17
    هفتم ریاضی 16 نوبت دومم 17

    هشتم علومم نوبت اول 17 نوبت دومم11
    هشتم ریاضیم 13 نوبت دومم 10

    نهم علومم نوبت اول 14 نوبت دومم16
    ریاضیم نوبت اول 11 نوبت دومم 16

    اون65 نمره هم همشو کسب کردم

    مییتونم برم تجربی ؟

    اگه میتونم الف میشه یا ب

    1. سلام من کارشناس هستم . باتوجه به نمراتی که شما داشتین انسانی خودن هم براتون سخت خواهد بود

  2. سلام خسته نباشید من ریاضی هفتم ۱۴ هشتم ۱۲ و نهم ۱۹ گرفتم و علوم هم هفتم ۱۹ هشتم ۱۷.۵ و نهم ۱۸.۷۵ و معدل نهم هم شد ۱۹.۴۰ ایا میتوانم بروم رشته تجربی و الف یا ب درمیام؟

  3. من نهم هستم و در پایه هفتم نمره کلم شد ۱۹.۳۳ و ریاضی ۱۹ و علوم هم ۱۹
    و هشتم هم نمره کلم شد ۱۹.۰۵ و ریاضی ۱۷ و علوم ۱۵.۵ و الان هم تازه وارد پایه هشتم شدم اگه تلاش کنم نمره بالا بگیرم میتوانم تو رشته تجربی قبول بشم اونم تو سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

  4. سلام من در پایه ی هفتم ریاضیم ۱۵و علومم۱۷شد و معدلم ۱۸/۸۴شد ودر پایه ی هشتم هم همینطوری ریاضی ۱۵ و علومم ۱۷ شد و معدلم ۱۹/۶۴شد اگر من پایه ی نهم را جبران کنم میتونم در رشته ی تجربی قبول شم؟

  5. سلام من هفتم ترم اول معدلم ۱۷/۸۰ ترم دوم ۱۹/۱۴ هشتم ترم اول ۲۰ ترم دوم ۱۹/۸۶ و الان نهمم و میدونم که بالای ۱۹/۸۶ میشم من میتونم برم تجربی؟
    درسایی که کم شدم مطالعات و پیام بودن علوم و ریاضیم ۲۰ هست

  6. سلام وقت بخیر
    خواستم بپرسم من با انقدر معدل میتونم برم رشته تجربی

    هفتم
    سالانه خرداد :
    بی ضریب: علوم : ۱۵ ریاضی : ۱۳
    با ضریب : علوم : ۴۵ ریاضی: ۳۸
    معدل کل سالانه : ۱۶.۹۸

    هشتم
    سالانه خرداد:
    بی ضریب : علوم : ۱۵.۵ ریاضی : ۱۱
    با ضریب : علوم : ۴۶ ریاضی: ۳۲
    معدل کل سالانه: ۱۶

    امسال هم نهم هستم باید امسال چقدر باید معدل بگیرم برم رشته تجربی میان ترم علوم امسالم شده ۱۸ ریاضیمم در حد ۱۲ تا ۱۳ هس

  7. سلام خسته نباشید
    ببخشید من امسال پایه نهم هستم و می خوام برم تجربی
    پایه هفتم علوم ۲۰ ریاضی ۱۶ معدل کل ۱۹/۵۷
    پایه هشتم علوم ۱۹ ریاضی ۱۶ معدل کل ۱۹/۶۴
    نهم اگه علوم بشم ۱۸ و ریاضی باز ۱۶ می تونم برم تجربی ؟
    و اینکه من تازه آزمون رغبت و توانایی رو دادم و نتیجش خیلی به رشته تجربی ربط نداشت آیا تاثیر میذاره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره