بدون آزمون دانشگاه آزاددانشگاه های بدون آزمون

ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱

کانال تلگرام تحصیلی     

ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ در دانشگاه های سراسری، مطابق روال هر سال برای دو نیمسال تحصیلی اول (مهرماه) و نیمسال تحصیلی دوم (بهمن ماه) انجام می گیرد. علاقه مندان به انتخاب رشته بدون کنکور در دانشگاه های سراسری ابتدا باید دفترچه راهنما را دریافت کنند و پس از مطالعه آن و اطلاع از شرایط و لیست رشته های ارائه شده، جهت انتخاب کد رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند. در ادامه همراه ما باشید تا با زمان و نحوه ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی 1401 آشنا شویم.

ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱

با اعمال تغییراتی که در روند جذب دانشجو در دانشگاه های سراسری صورت گرفته است؛ امروزه داوطلبان می توانند به دو روش با آزمون و بدون آزمون جهت ادامه تحصیل اقدام کنند، ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ صورت می گیرد.

علاقه مندان به ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی 1401 می توانند در زمان هایی که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کند؛ برای ورود به دانشگاه در دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن ماه اقدام کنند. 

برای بسیاری از داوطلبان این ابهام وجود دارد که طی این مرحله کدام رشته ها در دانشگاه های سراسری ارائه می شود. لازم است در نظر داشته باشید بیش از 85 درصد از رشته محل های ارائه شده به جز رشته های گروه پزشکی، به صورت بدون کنکور در دانشگاه های سراسری ارائه می شوند. 

ملاک و معیار پذیرش متقاضیان طی این مرحله معدل دوره متوسطه آن ها در سال های گذشته است. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه را به صورت بدون آزمون دارید؛ با دریافت دفترچه راهنما و اطلاع از کد رشته محل های ارائه شده در تمامی دوره ها شامل دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس های خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی متناسب با مدرک تحصیلی خود اقدام کنید. 

 

زمان ثبت نام سوابق تحصیلی 1401

خوشبختانه دانشگاه های سراسری شرایطی را فراهم کرده اند که امکان ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ در این دانشگاه ها در دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن ماه امکان پذیر است. 

متقاضیانی که مطابق با مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1401 ، دارای شرایط لازم هستند؛ می توانند در صورت ارائه شدن کد رشته محل مورد نظرشان نسبت به ثبت‌نام در یکی از این دو نیمسال تحصیلی اقدام کنند. 

زمان ثبت نام بدون کنکور مهر ۱۴۰۱

متقاضیانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و یا نکرده اند؛ در صورت علاقه مندی به ثبت نام سوابق تحصیلی 1401 باید در زمان ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱ اقدام کنند. تا کنون زمان انتخاب رشته سوابق تحصیلی 1401 برای نیمسال تحصیلی اول و مهرماه از سوی سازمان سنجش اعلام نشده است اما در سال گذشته این فرآیند در بازه زمانی مرداد ماه صورت گرفت.

تا کنون زمانثبت نام بدون کنکور 1401 اعلام نشده است. به محض اعلام شدن زمان دقیق در این قسمت از مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد. برای اطلاع از آخرین اخبار پذیرش بدون کنکور می توانید عضو کانال تلگرام دانتل کو شوید.

زمان ثبت نام بدون کنکور بهمن 1401

ثبت نام سوابق تحصیلی برای نیمسال تحصیلی دوم و بهمن ماه نیز تاریخ مشخصی اعلام می گردد. در سال گذشته زمان نام نویسی در اواخر آذر ماه آغار و تا اوایل دی ماه ادامه داشت. داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش می توانند در این دوره نام نویسی کرده و شانس قبولی خود امتحان کنند.

تاکنون زمان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز اعلام نگردیده است. به محض اعلام تاریخ نام نویسی در این بخش اطلاع رسانی خواهد شد.

تمدید مهلت ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱

هر ساله تعدادی از متقاضیان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1401 جا می مانند و قادر به نام نویسی نمی شوند. سازمان سنجش برای این دسته از متقاضیان هر ساله مهلت ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱ را چند روزی تمدید می شود.

لازم است اشاره داشته باشیم که سازمان سنجش به منظور مساعدت به داوطلبان و ثبت‌نام متقاضیان بیشتر، معمولا زمان ثبت نام صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را تا چند نیز تمدید می کند. در صورت اعلام زمان انتخاب رشته سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ و تمدید آن، زمان دقیق را در این مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱

یکی از نکاتی که پیرامون ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری وجود دارد؛ این است که تنها متقاضیانی مجاز به نام نویسی و انتخاب رشته هستند که دارای شرایط ثبت نام بدون کنکور باشند. شرایط عمومی و اختصاصی در دفترچه راهنمای نام نویسی در این مرحله درج می گردد. در ادامه به منظور راهنمایی شما عزیزان این شرایط را آورده ایم:

شرایط عمومی 

  • اعتقاد به دین اسلام و یا دیگر ادیان تصریح شده در قانون اساسی
  • پیروی از نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سابقه فساد اخلاقی و سابقه کیفری
  • نداشتن اعتیاد به هر گونه مواد مخدر
  • پذیرش قوانین مربوط دانشگاه 
  • صلاحیت جسمانی و روانی متناسب با رشته انتخابی

شرایط اختصاصی

  • داشتن یکی از مدارک دیپلم 4 ساله نظام قدیم، دیپلم 3 ساله نظام قدیم همراه با مدرک پیش دانشگاهی، دیپلم 3 ساله نظام جدید و یا کاردانی برای رشته های مقطع کارشناسی پیوسته از شرایط ثبت نام سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ می باشد.
  • داشتن یکی از مدارک دیپلم 4 ساله نظام قدیم، دیپلم 3 ساله نظام قدیم همراه با مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم 3 ساله نظام جدید فنی حرفه ای، کاردانش، هنرستان و نظری برای رشته های مقطع کاردانی ناپیوسته
  • نداشتن مشکل نظام وظیفه برای متقاضیان آقا
  • اعمال درصد های مختلف از معدل کتبی در صورت مغایرت در نوع دیپلم و رشته انتخابی 
  • عدم محرومیت با توجه به پذیرش در دوره روزانه پذیرش با آزمون و بدون آزمون دانشگاه های سراسری سال گذشته

نحوه ثبت نام و انتخاب رشته سوابق تحصیلی 1401

معمولا روال ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری ۱۴۰۱ برای هر دو نیمسال تحصیلی، مشابه و به صورت اینترنتی می باشد. در ادامه به نحوه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری در دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن ماه اشاره کرده ایم :

👈 مراجعه به سایت ثبت نام بدون کنکور به آدرس الکترونیکی sanjesh.org

👈 دانلود و مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1401

👈 پرداخت هزینه ثبت نام بدون کنکور با خرید کارت اعتباری ثبت نام

👈 آپلود تصویر عکس 3*4 داوطلب

👈 تکمیل فرم انتخاب رشته با حداکثر 100 کد رشته محل

👈 تایید نهایی و دریافت شماره پرونده 6 رقمی و کد پیگیری 16 

راهنمای تصویری

به منظور راهنمایی بهتر شما عزیزان در ادامه راهنمای تصویری نحوه ثبت نام سوابق تحصیلی 1401 را آورده ایم. 

1️⃣ آدرس الکترونیکی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” را در مرور گر خود جستجو نمایید و وارد صفحه اصلی این سامانه شوید.

2️⃣ در قسمت راست صفحه اصلی سایت سنجش، بر روی گزینه “سراسری” کلیک کنید.

3️⃣ بر روی لینک “ سامانه پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری 1401 ” کلیک کنید. (در نظر داشته باشید که این لینک در تاریخ های اعلام شده از سوی سایت سنجش جهت ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در مهر و بهمن ماه ۱۴۰۱ فعال خواهد شد.)

4️⃣ در صورتی متقاضیان می توانند فرم انتخاب رشته را دریافت و تکمیل کنند که ابتدا هزینه ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی را پرداخت کرده باشند. بنابراین ابتدا باید بر روی گزینه ” خرید کارت ” کلیک کنید و سریال ثبت نام را از میان سریال های نمایش داده شده انتخاب کنید.

5️⃣ در فرم نمایش داده شده اطلاعات فردی خواسته شده را وارد کنید و پس از انتخاب درگاه اینترنتی پرداخت، بر روی گزینه ” تایید و ادامه ” کلیک کنید.

6️⃣ طی این مرحله نیز برای پرداخت مبلغ ثبت نام شما باید اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید و مراحل پرداخت هزینه ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ را تکمیل کنید. 

7️⃣ شماره سریال مربوط به کارت اعتباری را دریافت کنید و پس از بازگشت مجدد به صفحه اول در کادر مربوطه وارد کنید تا بتوانید انتخاب رشته خود را انجام دهید.

8️⃣ یک عکس با مشخصات گفته شده در دفترچه راهنمای ثبت نام انتخاب نمایید و در این مرحله در سایت سنجش بارگذاری کنید. 

9️⃣ فرم ثبت نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1401 را تکمیل کنید و پس از تایید نهایی، کد پیگیری 16 رقمی خود را دریافت کنید. 

برای مطالعه راهنما کامل گام به گام انتخاب رشته بدون آزمون مقاله زیر را مطالعه کنید.

مدارک انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱

بهتر است متقاضیان قبل از مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و اقدام جهت انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی 1401 ، ابتدا مدارک ثبت نام بدون کنکور را مطابق با دفترچه ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱ آماده کنند. از مهم ترین مدارک موردنیاز برای ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی 1401 موارد زیر هستند :

✅ اطلاعات فردی و شناسنامه ای داوطلب

✅ عکس 3*4 یا 4*6 با مشخصات لازم

✅ عنوان و معدل مدرک فارغ التحصیلی دیپلم (برای فارغ التحصیلان رشته نظری معدل کتبی و برای فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش معدل دیپلم)

✅ اطلاعات محل سکونت

✅ شماره تلفن ثابت و همراه

مشاوره ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی 1401

از نکات مهم ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری 1401 این است که به هیچ عنوان در مدرک فارغ التحصیلی متقاضیان عنوان پذیرش بدون کنکور درج نمی گردد. بنابراین فرقی ندارد که یک داوطلب از طریق کنکور سراسری و یا بدون کنکور وارد یک کد رشته محل گردد؛ در نهایت مدرک و شرایط تحصیل آن ها یکسان است. 

در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید کد رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم انتخاب رشته درج کنید؛ ابتدا باید لیست کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های سراسری را بررسی نمایید و سپس بر اساس الویت هایی که مشخص نموده اید، آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کنید.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی صحیح و اصولی از چالش های پیش روی متقاضیان در این مرحله قرار دارد. برای اینکه فرصت انتخاب رشته سوابق تحصیلی در دانشگاه های سراسری را از دست ندهید و در نهایت بتوانید در یک کد رشته محل خوب پذیرفته شوید؛ بهتر است از تجربه افراد آگاه در این زمینه استفاده کنید. شما عزیزان می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل استفاده کنید و با مشاوران مجرب این مرکز در ارتباط باشید تا با دریافت راهنمایی بهترین کد رشته محل ها را متناسب با علاقه مندی و شرایطتان انتخاب نمایید.

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

ملاک پذیرش متقاضیان در ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ چه می باشد؟

ملاک پذیرش متقاضیان در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری برای داوطلبان با دیپلم نظری معدل کتبی نهایی دیپلم و برای داوطلبان با مدرک دیپلم فنی حرفه ای، معدل کل دیپلم می باشد.

آیا متقاضیان با مدرک تحصیلی نظام قدیم نیز مجاز به ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۱هستند ؟

بله، متقاضیانی که دارای دیپلم نظام قدیم هستند می توانند با ارائه مدرک دیپلم در کد رشته محل های ارائه شده نویسی کنند.

ایا شرکت کنندگان کنکور سراسری نیز مجاز به ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ هستند؟

بله، تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری نام نویسی کرده و در جلسه آزمون حضور داشته و یا نداشته اند؛ می توانند در صورت علاقه مندی در کد رشته محل های بدون آزمون نیز نام نویسی کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره