کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

کانال تلگرام تحصیلی     

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ چقدر است؟ سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد، سهمیه های مختلفی را در نظر گرفته است که از مهم ترین آن ها سهمیه های رزمندگان و سهمیه های 25 درصد و 5 درصد ایثارگران می باشد. همینطور در این آزمون برای حافظان کل قرآن کریم و استعداد های درخشان نیز سهمیه ای در نظر گرفته شده است که به قبولی بهتر آن ها در آزمون ارشد، کمک می کند. در صورتی که می خواهید از تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 مطلع گردید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

سازمان سنجش آموزش کشور برای متقاضیانی که در آزمون کارشناسی ارشد نام نویسی و شرکت می کنند، تسهیلات ویژه و سهمیه های مختلفی را در نظر گرفته است که جزئیات مرتبط با آن ها را از طریق دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد به شرکت کنندگان در این آزمون اطلاع رسانی می کند. 

مطابق با دفترچه انتخاب رشته ارشد ، سهمیه های رزمندگان و ایثارگران 5 درصد و 25 درصد از سهمیه های این آزمون است که تاثیر بسیاری در قبولی نهایی متقاضیان خواهد داشت. داوطلبانی که دارای هیچ کدام از سهمیه های رزمندگان و ایثارگران نیستند، مشمول استفاده از سهمیه آزاد خواهند بود. 

بر خلاف کنکور سراسری، افرادی که مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران نیستند، در سهمیه مناطق قرار نمی گیرند و تمامی آن ها در سهمیه آزاد با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 و اعمال سهمیه های مختلف در این آزمون سبب می شود که داوطلبان در فرصتی برابر یا یکدیگر به رقابت بپردازند و همینطور ایثارگران، رزمندگان، حافظان قرآن کریم و دانشجویان جزو اسامی استعداد درخشان فرصت بیشتری برای قبولی داشته باشند.

مشمولان سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد ۱۴۰۱

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1401 در صورتی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد خواهند بود که دارای شرایط لازم باشند. مطابق دفترچه افرادی که دارای شرایط زیر هستند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان می باشند: 

✅ دسته ای از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که جزو رزمندگانی هستند که شش ماه متوالی و یا متناسب و به صورت داوطلبانه از تاریخ 31 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 در خطوط مقدم حضور فعالانه داشته اند.

✅ داوطلبانی که جزو اسامی پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند و ضمن میزان موظفی نیز حداقل شش ماه پیوسته و یا نه ماه ناپیوسته از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 در خطوط مقدم حضور داشته اند.

✅ داوطلبانی که از سال 1368 به بعد، یکبار با استفاده از این سهمیه در آزمون های ورودی پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد باشند، مجاز هستند در آزمون ارشد مجدد از این سهمیه استفاده نمایند. در غیر اینصورت مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان نخواهند بود. 

✅ داوطلبانی که از سهمیه رزمندگان، یکبار در دوره کاردانی و یکبار در دوره کارشناسی استفاده کرده و پذیرفته شده اند؛ چنانچه دارای حداقل 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد باشند، می توانند در این آزمون نیز از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که داوطلبانی که جزو نیروهای فعال و یا عادی بسیج هستند، نمی توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته

داوطلبان مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران رزمنده در کنکور کارشناسی ارشد، باید موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد شوند. در واقع تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 این است که دارندگان این سهمیه می توانند با کسب 80 درصد از نمره آخرین نفر قبولی در یک رشته با سهمیه آزاد، همانند او در یک کد رشته محل پذیرفته شوند.

به منظور استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور کارشناسی ارشد، متقاضیان واجد الشرایط باید به یکی از ارگان های مقاومت بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی مراجعه نمایند و اقدام به تکمیل فرم مرتبط با سهمیه رزمندگان نمایند. 

اطلاعاتی که داوطلبان در داخل فرم های نامبرده درج می کنند، از سوی کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تائید نهایی، جزو مشمولان سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد خواهند بود و مجاز هستند کد 12 رقمی مخصوص به خود را دریافت کنند. فراموش نکنید برای استفاده از این سهمیه، لازم است متقاضیان در زمان ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد، کد 12 رقمی را در فیلد مربوطه در فرم ثبت نام وارد کنند.

مشمولان سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد 1401

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد ، شامل دو سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت است. 

مشمولان سهمیه 25 درصد ظرفیت

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر
  •  آزادگان و همسر و فرزندان آن ها

مشمولان سهمیه 5 درصد ظرفیت

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها 
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه 

تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱

داوطلبان مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و همینطور ایثارگران 5 درصد ظرفیت در کنکور کارشناسی ارشد، باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد شوند.

در واقع داوطلبانی که دارای یکی از سهمیه های ایثارگران هستند، نسبت به داوطلبان با سهمیه آزاد و رزمندگان، شانس قبولی بالاتری برای ورود به یک کد رشته محل را دارند.

لازم است در نظر داشته باشید که در دانشگاه های مختلف، 25 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ارائه شده به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 درصد ظرفیت ها نیز به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت اختصاص دارد. در صورتی که ظرفیت های در نظر گرفته شده برای داوطلبان با سهمیه 25 درصد تکمیل نشود، این ظرفیت ها به داوطلبان با سهمیه 5 درصد اختصاص داده می شود و چنانچه مجدد ظرفیت ها خالی بماند، به داوطلبان با سهمیه آزاد کنکور کارشناسی ارشد تعلق خواهد داشت.

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصد هستند و همینطور جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزاندان آنها که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصدی هستند، نیازی به دریافت کد پیگیری 12 رقمی ندارند و در صورتی که ارگان مربوطه تائید نماید، گزینش آن ها بر اساس سهمیه ایثارگران خواهد بود

اما همسر و فرزند رزمندگان که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصدی هستند، لازم است با مراجعه به ارگان های مربوطه اقدام به دریافت کد 12 رقمی خود نمایند. 

تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1401

تمامی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد با سهمیه های مختلف، در یک آزمون یکپارچه شرکت می کنند و یا یکدیگر به رقابت می پردازند. در پایان، تراز هر کدام از داوطلبان بر اساس درصد دروس رشته امتحانی مورد نظر محاسبه می شود و رتبه او نسبت به دیگر داوطلبان مشخص می گردد.

مشمولین سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد پس از اعلام نتایج کنکور ارشد ، می توانند از تسهیلاتی که سازمان سنجش در اختیار آن ها قرار می دهد، استفاده کنند و با شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبان با سهمیه آزاد، اقدام به درج الویت های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته نمایند.

مشاوره تاثیر سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از سهمیه استعداد درخشان همچون سهمیه شاگرد اولی در کنکور ارشد شرکت کنند. رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به دیگر داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند و دارای سهمیه مشابه هستند؛ محاسبه خواهد شد و همین موضوع به معنای جامعه آماری شرکت کنندگان کمتر و شانس قبولی بیشتر است. برای حافظان کل قرآن مجید نیز شرایط و تسهیلات خاصی در کنکور ارشد در نظر گرفته شده است.

در صورتی که پیرامون تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 سوالاتی برایتان وجود دارد، می توانید پاسخ آن ها را از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل بخواهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ایثاگران 25 درصد در کنکور ارشد هستند؟

جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر،  آزادگان و همسر و فرزندان آن ها مشمول استفاده هستند.

آیا نیروهای فعال بسیجی نیز مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد می باشند؟

خیر، بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام، نیروهای بسیجی فعال و یا عادی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.

داوطلبانی که مشمول استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد نیستند، دارای چه سهمیه ای خواهند بود؟

داوطلبانی که مشمول استفاده از هیچ کدام از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد نیستند، در سهمیه آزاد با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید ، یعنی رتبه ۱۲۴ سهمیه ۵ درصد جزا شانس قبولی بیشتری نسبت به رتبه ۱۲۴ سهمیه آزاد داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره