کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری
موضوعات داغ

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی از موضوعاتی است که برای شرکت کنندگان در این آزمون تبدیل به چالش شده است. طی سال های اخیر تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور افزایش پیدا کرده است به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس آخرین اخباری که در اختیار داریم، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1403 به صورت 40 درصد و قطعی است. در صورتی که می خواهید پیرامون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1403 جزئیات بیشتری را دریافت کنید، در ادامه همراه ما باشید.

 

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ 

در شیوه برگزاری کنکور سراسری، تغییراتی ایجاد شده است و مسئولین در تلاش هستند تا عدالت در این آزمون اجرا گردد. به همین دلیل شاهد تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور سراسری و همچنین نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور می باشیم. 

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای هر کدام از پنج زیر گروه آزمایشی شامل رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان، 50 درصد و به صورت قطعی اعمال می شود. تاثیر سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان کنکور لحاظ می شود و همه داوطلبان با هر نوع نظام آموزشی و رشته تحصیلی تاثیر معدل 50 درصدی قطعی اعمال خواهد شد.

بخوانید: راهنما ثبت نام کنکور سراسری

 

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور 1403

بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور برگزاری عادلانه تر این آزمون، تغییراتی در روند برگزاری آن صورت گرفته است. دسته ای از داوطلبان که جزو مشمولین اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور سراسری هستند، لازم است در هنگام ثبت نام، کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند تا در نتیجه کنکور آن ها اعمال شود. در ادامه میزان تاثیر ساوبق تحصیلی برای داوطلبان کنکور در سال های مختلف را گردآوری کرده ایم.

سال برگزاری آزمون دروس پایه موثر  درصد تاثیر معدل در کنکور نحوه تاثیر
سال ۱۴۰۳ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم  50 درصد تاثیر قطعی
سال ۱۴۰۴ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم 60 درصد تاثیر قطعی
سال ۱۴۰۵ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم 60 درصد تاثیر قطعی

بر اساس دفترچه ثبت نام بدون کنکور، بیش از 85 درصد از رشته‌های دانشگاهی به صورت بدون کنکور ارائه می‌شوند و پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی آن ها صورت می گیرد. در این روند نحوه پذیرش متقاضیان باید به گونه ای باشد که تعادل و توازن میان پذیرش باآزمون و پذیرش بدون آزمون برقرار شود.

میزان تاثیر معدل نهایی برای داوطلبانی که در پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در این آزمون شرکت می کنند، 100 درصد می باشد. 

 

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید

داوطلبان که جزو فارغ التحصیلان نظام آموزشی جدید هستند و قصد شرکت در کنکور سراسری 1403 را دارند، باید در نظر داشته باشند که میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ این گروه آموزشی مشابه به نظام آموزشی قدیم و به صورت 50 درصد تاثیر قطعی پایه دوازدهم است. این قانون شامل تمامی زیرگروه های کنکور سراسری اعم از تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان خارجی می شود.

بر اساس آخرین اخباری که از سوی سایت سازمان سنجش دریافت کرده‌ایم، در چهار سال آینده میزان تاثیر سوابق تحصیلی تا 60 درصد و میزان تاثیر نمره کنکور سراسری برای دروس تخصصی تا 40 درصد خواهد بود.

همینطور برای کنکور 1403 شاهد تاثیر 40 و 50 درصدی پایه دوازدهم خواهیم بود.  تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1404 پایه‌های یازدهم و دوازدهم و برای کنکور 1405 نمرات هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته می‌شود.

 

میزان تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام قدیم

دسته ای از داوطلبان که مدرک تحصیلی خود را در نظام آموزشی قدیم دریافت کرده اند، باید توجه داشته باشند که میزان تاثیر معدل در کنکور برای آن ها نیز 50 درصد قطعی است.

داوطلبان نظام قدیم که در یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی، علوم و معارف اسلامی فارغ‌التحصیل شده و دارای معدل بالایی می‌باشند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. لازم به ذکر است که سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیم، نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی در نظر گرفته خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور۲

 

تاثیر معدل بر کنکور برای دیپلمه های غیرمرتبط

دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری قصد دارند در رشته‌ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود در این آزمون شرکت کنند. به عنوان مثال داوطلبی که با مدرک دیپلم ریاضی قصد شرکت در کنکور سراسری تجربی را دارد.

ابتدا توجه داشته باشید برای این داوطلبان نیز تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت 50 درصد قطعی می باشد. داوطلبان در صورت نداشتن نمره در هرکدام یک از دروس، نمره صفر در نظر خواهد گرفته شد و تاثیر آن نیز اعمال خواهد شد. لذا توصیه می کنیم این دسته از داوطلبان در ترمیم معدل حتما شرکت نمایند.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی مشاوره تحصیلی تلگرام کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

آیا ترمیم معدل را می توان انجام داد ؟

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ صرفا برای داوطلبانی که دارای معدل بالایی هستند، امیدوار کننده و خوشایند است و برای داوطلبانی که نتوانسته اند معدل بالایی کسب کنند، چندان مطلوب نیست و چه بسا حس ناامیدی را در این دسته از افراد تقویت می کند.

به همین منظور وزارت آموزش و پرورش، شرایطی را فراهم کرده است که داوطلبانی که دارای معدل پایینی هستند، بتوانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی هماهنگ کشوری، معدل خود را افزایش دهند و به عبارتی شانسی برای ترمیم معدل خود داشته باشند.

ترمیم معدل کنکور 1403 فقط در خرداد ماه انجام می شود.

پس از انتشار نتایج ترمیم معدل، سازمان سنجش آموزش کشور نمره بهتر داوطلب را در نظر می گیرد. اینگونه داوطلبی که موفق به کسب نمره بالاتر نشود، فرصتی را از دست نداده و نمره قبلی او که بهتر می‌باشد در تاثیر سوابق تحصیلی کنکور در نظر گرفته می شود.

داوطلبانی که متقاضی ترمیم معدل هستند، لازم است یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی به مدرسه محل فارغ التحصیلی خود مراجعه کنند و اقدام به ثبت نام در امتحانات ترمیم معدل نمایند تا تاثیر معدل در کنکور برای شان به صورت مثبت لحاظ شود.  

 

تاثیر سوابق تحصیلی پایین در کنکور سراسری ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد در سال های گذشته تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت مثبت بود یعنی تنها در صورتی بر رتبه کنکور تاثیر می‌گذاشت که معدل بالا بود و باعث ارتقا رتبه داوطلب می‌شود. اما در حال حاضر تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت قطعی محاسبه می‌شود و حتی در صورت معدل پایین نیز تاثیر خود را اعمال کرده و رتبه داوطلب را کاهش می‌دهد. بهترین راهکار برای داوطلبانی که معدل پایین دارند، این است که در آزمون ترمیم معدل شرکت کرده و معدل خود را بهبود بخشند. 

 

جدول حداقل معدل برای تاثیر در کنکور 1403

برای بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری این سوال وجود دارد که حداقل نمره معدل برای تاثیر در کنکور سراسری چقدر می باشد. تاکنون اطلاعیه ای از سوی سایت سنجش پیرامون حداقل میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری دریافت نکرده‌ایم. 

اما به طور کلی اگر تراز اکتسابی داوطلب بیش تر از تراز آزمون در یک درس مشخص باشد، تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت خواهد بود. در ادامه در جدول زیر تاثیر معدل برای زیرگروه های مختلف را آورده ایم.

معدل داوطلبان شرکت در کنکور سراسری
رشته تحصیلی میانگین معدل داوطلب
علوم انسانی ۱۱.۵۰ تا ۱۳.۵۰
علوم ریاضی ۱۲.۵۰ تا ۱۴.۵
علوم تجربی ۸.۵۰ تا ۱۱.۵۰

 

بهترین راهکار برای افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، باید به صورت برنامه ریزی شده به مطالعه منابع گروه امتحانی خود بپردازند. اما با توجه بهتاثیر معدل در کنکور سراسری اگر معدل داوطلب پایین باشد، در هر حال رتبه او را پایین می‌کشد و بخشی از زحمات داوطلب از بین خواهد رفت. 

به همین منظور توصیه می‌شود که این داوطلبان از تنها راه افزایش معدل کتبی یعنی ترمیم معدل استفاده کرده و معدل خود را بهبود دهند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی دانتل کو، از نحوه آمادگی برای آزمون ترمیم معدل مطلع شوید.

 

مشاوره تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403

داوطلبانی که دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هستند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیستند. این دسته از متقاضیان در صورتی که تمایل به اعمال سوابق تحصیلی دارند، باید در امتحانات نهایی گروه آزمایشی که متقاضی شرکت در آن می باشند، شرکت کنند.

در صورتی فردی مدرک دیپلم خود را قبل از سال 84 دریافت کرده باشد، مشمول اعمال قانون تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 نخواهد بود. باید بدانید که این موضوع به این معنی می باشد که معدل این داوطلب تاثیری در رتبه و تراز متقاضی ندارد و ترازی که در کارنامه اولیه او درج می شود، صرفا ترازی است که در نتیجه پاسخ دهی او به سوالات عمومی و اختصاصی در کنکور سراسری کسب کرده است.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله از سایت دانتل کو، پیرامون تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 سوالی دارید، می‌توانید پاسخ سوال خود را از مشاوران این مجموعه دریافت کنید. برای ارتباط با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل می توانید از خدمات مشاوره مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 چگونه است؟

    تاثیر سوابق تحصیلی به صورت 50 درصد قطعی می باشد.

  2. میزان تاثیر در آزمون سراسری 1403 به چه صورت است؟

    مطابق با آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر به صورت 50 درصد قطعی است.

  3. آیا معدل در کنکور سراسری 1403 دارای تاثیرات منفی نیز می باشد؟

    بله، در صورتی که معدل داوطلب پایین تر از حداقل های اعلام شده باشد، دارای تاثیر منفی خواهد بود.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫26 دیدگاه ها

  1. سلام من فارق التحصیل۹۸ در رشته ریاضی نظام جدید هستم و میخوام ۴۰۲ کنکور تجربی شرکت کنم سوابق تحصیلی من شامل چه دروسی میشه؟عمومی و تخصصی یا فقط عمومی ها؟ممنون میشم پاسخ بدهید.

  2. سلام. درمورد تاثیر سوابق نظام قدیمی ها، بیشتر توضیح بدید لطفا
    یعنی اینا نمیتونن ترمیم معدل انجام بدن، و فقط همون 60% ازمون سراسری تاثیر خواهد داشت؟؟؟ من از یکی پرسیدم، گفت فقط 60% ازمون سراسری! همین
    پس تکلیف اون 40% چی میشه؟؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر ببخشید من دیپلم تجربی نظام قدیم دارم معدل هم برا فرهنگیان مناسب میخوام کنکور انسانی بدم باید دیپلم انسانی بگیرم حتما یعنی اجباری؟

  3. سلام
    وقتتون بخیر
    من دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی دارم.
    قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۲ رشته تجربی رو دارم
    با توجه به این شرایط، برای ترمیم معدل باید چیکار کنم؟
    باید نمرات دروس رشته ریاضی رو ترمیم کنم یا تجربی ؟

    کدوم نمرات نهایی من برای شرکت در کنکور تجربی باید ترمیم بشه؟
    فقط عمومی یا اختصاصی هم باید ترمیم بشه؟
    و این که تکلیف درسی مثل زیست که نمره نهایی ازش ندارم چی میشه؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام در صورت شرکت در کنکور تجربی فقط درس هایی که دارای ضریب در این رشته می باشد را ترمیم کنید.
      دروس دیگر تاثیر معدل در کنکور سراسری را نخواهد داشت

  4. سلام من دیپلمم رو سال 90 با معدل پایین گرفتم برای کنکور 1403تاثیر معدل برای من چجوریە ؟
    آیا میتونم برای ترمیم معدل اقدام کنم ؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای کنکور سال ۱۴۰۳ هم تاثیر معدل سال دوازدهم فقط ملاک هست و جزء سوابق هست یا یازدهم هم درسوابق هست
      لطفا جواب بدید

  5. سلام وقتتون بخیر
    ببحشید من فارغ تحصیل سال ۱۴۰۱ میخواستم بدونم تاثیر معدل توی کنکور برای من چقدر است

    1. سلام وقتتون بخیر
      من کنکور 1403 دارم و نوبت اول یازدهم رو خراب کردم
      خواستم بپرسم امکانش هست برای یازدهم هم ترمیم معدل بدم. ؟

  6. سلام وقت بخیر
    من دیپلم تجربی دارم و میخام درکنکور ۱۴۰۲ رشته ریاضی شرکت کنم
    بهم گفته شده باید حسابان ۲_ هندسه و گسسته دوازدهم امتحان بدم
    میخواستم بدونم اگه این دروس امتحان ندم چقدر تاثیر داره در کنکورم ؟

  7. درود
    من رشته کاردانش هستم و در کنکورتجربی میخوام شرکت کنم.
    حالاهرچقدر در مورد سوالم تحقیق کردم شوربختانه نتونستم جواب رو پیداکنم.
    مثلا من آزمون تجربی هر پنج درس رو بالای ۸۰درصد میزنم.
    و باتوجه به اینکه سوابق تحصیلی شامل حال بنده نمیشه، یعنی میانگین دروس که ۸۰ درصد میشه حساب خواهند کرد، یااینکه این ۸۰ درصد رو از ۶۰درصد آزمون محاسبه میکنند؟
    مثلا ۸۰درصدِ ۶۰ میشه ۴۸درصد یعنی نمره آزمون من در دروس ۴۸ درصد محسوب خواهدشد؟
    یااینکه خیر هیچ تاثیری نداره و فقط ۸۰ درصد میانگین میشه و از رتبه های برتر محاسبه میشه؟
    باسپاس از سایت خوبتون.

    1. سلام وقتتون به خیر
      ببخشید آیا تراز معدل۱۹.۳۷ من که برای سال ۹۸ هست با تراز معدل کسی که ۱۴۰۳ ،۱۹ بشه متفاوته؟یعنی ارزش کمتری داره؟اگر داره ترمیم کنم؟

  8. سلام دیپلمه سال 75 هستم و سابه تحصیلی ندارم ایا فقدان سابقه تاثیر منفی دارد

  9. سلام من دیپلم و پیش تجربی سال 98 رو دارم. فقط دو تا از درسام نیاز به ترمیم داره. امکان اینکه فقط همون دوتا درسمو ترمیم بزنم هست؟ تاثیر به چه ورت میشه و چند درد؟ چونکه چنتا از نمرات نظام قدیم باشه و دوتاش فقط نظام جدید.

  10. سلام من دوازدهم هستم و رشته تجربی خوندم اما گنکور ریاضی ثبت نام کردم میخواستم بدونم میتونم دروس تخصصی ریاضی رو شهریور امتحان بدم و چطور باید اینکارو انجام بدم

    1. سلام امتحانات شهریور ماه اثری در تاثیر معدل کنکور تیر ماه ۱۴۰۲ ندارد.
      برای شرکت باید به سامانه آ«وزش و پرورش مراجعه نمایید.

  11. سلام کسانی که سال بعد در کنکور شرکت میکنند نمرات پایه دوازدهم 50درصد تاثیر قطعی دارند اگر کسی چند سال پشت کنکور بماند باز هم نمرات دوازدهم تاثیر دارد یا طبق قوانین سال های جدید یازدهم هم تاثیر داده میشود

  12. سلام خسته نباشید
    من پایه یازدهم هستم و همین مهر ماه وارد پایه دوازدهم میشم و کنکوری به حساب میام
    معدل سال دهم من 18 و سال یازدهم 17.03 بوده, اگر سال دوازدهم حداقل 17 بگیرم
    درس هارو در کنکور چند درصد بزنم تا بتونم وارد دانشگاه فرهنگیان بشم

    1. سلام ببخشید تاثیر معدل روی کنکور اختصاصی فرهنگیان 1403هم هست ؟؟یعنی روی کنکور فرهنگیان هم۵۰درصد تاثیر داره؟

      1. سلام تا کنون جزییات کنکور اختصاصی تربیت معلم و تاثیر معدل در آن اعلام نشده است. به محض اعلام در مقالات مربوطه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

  13. سلام
    من میخواهم اول کنکور بدم بعد ترمیم کنم تراز و نتیجه کنکور تا کی معتبره که بتونم بعد از ترمیم انتخاب رشته کنم

  14. سلام
    معدل یازدهم برای کنکور ۴۰۳ کافی‌نت اشتباه وارد کرده
    این مشکلی برای کنکور و رتبه من وارد می‌کنه؟لازمه برم درستش کنم؟

  15. سلام وقتتون به خیر من سهمیه ۲۵ درصد به بالا رو دارم بعد امسال دوازدهمم اگر معدل امتحان نهایی امسالم ۱۷ یا ۱۸ بشه هر درس رو داخل کنکور چند درصد بزنم پزشکی تهران قبول میشم و چند درصد بزنم کلا پزشکی قبول میشم ممنون میشم جوابم رو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره