کنکور سراسریثبت نام کنکور سراسری

کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳ مخصوص داوطلبان آقا می باشد. داوطلبان آقا که قصد شرکت در کنکور سراسری و البته انتخاب رشته های با آزمون و همینطور ورود به دانشگاه به صورت آزمون را دارند بایستی پیش از ثبت نام کنکور دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت کنند و علاوه بر مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در آن، شرایط و ضوابط مربوط به نظام وظیفه را نیز مطالعه کنند که دارای معافیت و کد نظام وظیفه باشند. در ادامه به ارائه مطالبی پیرامون وضعیت نظام وظیفه پشت کنکوری ها و دریافت کد نظام وظیفه عمومی کنکور سراسری 1403 می‌پردازیم.

 

کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور که مسئول برگزاری آزمون‌های سراسری در تمامی زیرگروه ها است، در زمان ثبت نام از داوطلبان آقا می‌خواهد با توجه به شرایط نظام وظیفه خود، کد نظام وظیفه کنکور را که از پیش تعریف شده است را در فرم ثبت نام وارد کنند. 

هر داوطلب می‌تواند کد نظام وظیفه کنکور سراسری 1403 خود را با توجه به لیستی که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری وجود دارد، بدست آورد. در واقع هر شماره در این دفترچه بیان کننده شرایط خاصی از داوطلب می‌باشد که در فرم ثبت نام برای ادامه تحصیل قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب به بررسی و توضیحات هر یک از کد های نظام وظیفه کنکور سراسری خواهیم پرداخت.

داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری در زمان تکمیل فرم ثبت نام باید یک کد 12 رقمی را وارد کنند. این کد از طریق سایت ارگان مربوطه یا به صورت حضوری قابل دریافت می باشد. برای اطلاع از نحوه دریافت کد ایثارگری کلیک کنید.

 

لیست کد های نظام وظیفه کنکور سراسری 1403

در دفترچه راهنما ثبت نام برای هر وضعیت یک داوطلب آقا از نظر نظام وظیفه یک کدی تعریف شده است که بایستی هر داوطلب با توجه به شرایط خود یکی از این کدها را در کادر مربوط به کد نظام وظیفه کنکور در فرم ثبت نام وارد نماید.

در ادامه جدولی را ارائه کرده ایم که شامل این کدها همراه با تعاریفشان می‌باشد و داوطلبان آقا بایستی به دقت آن ها را مطالعه کنند و کد نظام وظیفه کنکور 1403 خود را مشخص کنند.

کد توضیح وضعیت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳
 1 دارا بودن كارت پايان خدمت هوشمند
2 دارا بودن كارت معافيت دائم هوشمند (كفالت، پزشكي، ايثارگران و موارد خاص)
3  مشمولان داراي برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكي، كفالت) در مدت اعتبار آن
تبصره: در صورت قبولي اين افراد بايد مجوز لازم جهت ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه اخذ نمايند.
4 کد نظام وظیفه کنکور ۴ شامل مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه كه در سال تحصيلي ۱۴۰۳ معافيت تحصيلي دانش آموزي اخذ نموده و تا 1403/06/31 در سنوات مجاز تحصيلي (حداكثر تا 20 سالگي تمام) فارغ التحصيل مي شوند.
5

دانش آموزاني كه قبل از سن مشموليت (قبل از 18 سالگي تمام) موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشي جديد 6-3-3 شده باشند، به شرط نداشتن غيبت

توضيح: دانش آموزاني كه در سن 17 سالگي و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم مي شوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت ( 18 سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل مي باشند؛ در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفي كرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.

6 كاركنان وظيفه (سربازان در حال خدمت) بدون غيبت اوليه داراي مدرك پيش دانشگاهي و يا ديپلم نظام آموزشي جديد 6-3-3 حضوري و پيوسته (دانش آموزان عادي) به شرطي كه در مقطع كارشناسي و بالاتر پذيرفته شوند این کد نظام وظیفه کنکور وارد نمایند
7 كاركنان وظيفه اي كه خدمت دوره ضرورت آنان تا تاريخ 1403/06/31 به پايان ميرسد (اين دسته از افراد بايد به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهي يا كارت پايان خدمت ارائه نمايند).
8 كاركنان پايور شاغل در نيروهاي مسلح با ارائه گواهي اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نيروي انساني سازمان مربوط براي ادامه تحصيل باید این کد نظام وظیفه کنکور را انتخاب کنند.
9 دانشجويان انصرافي درصورتيكه در سنوات اوليه تحصيلي، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلي تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يك سال سپري نشده باشد. مضافاً مشروط به اينكه قبلاً (از تاريخ 1390/8/22 به بعد) از امتياز يك بار انصراف استفاده نكرده باشند.
10 فارغ التحصيلان مقطع كارداني کد نظام وظیفه کنکور 10 فقط مي توانند در رشته هايي در مقطع كارشناسي پيوسته تحصيل نمايندكه برابر اعلام وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلي مقطع كارداني)، مقطع كارشناسي ناپيوسته بالاتر ندارد.

 

معافیت تحصیلی دانش آزمون پس از فارغ التحصیلی

دانش آموزانی که مدرک دیپلم خود را در ۱۷ سالگی یا قبل تر اخذ نموده اند، می توانند تا حداکثر شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت که 18 سال تمام می باشد، در صورت پذیرش در دانشگاه منع نظام وظیفه نخواهند داشتن می توانند ادامه تحصیل دهند. 

چنانچه قبولی داوطلبان در دانشگاه بیش از این مهلت 6 ماهه می باشد، داوطلبان باید پیش از به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و اعزام به خدمت خود را انجام دهند. در این صورت در زمان مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده داوطلبان می توانند با تحویل برگه اعزام به خدمت بدون غیبت خود ثبت نام نهایی را انحام دهند و معافیت تحصیلی را دریافت کنند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 تلگرام مشاوره تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

نکات کد نظام وظیفه کنکور داوطلبان

✅ داوطلبان آقا که دارای کد نظام وظیفه کنکور 4 می‌باشند یعنی کسانی هستند که قبل از شروع 18 سالگی وارد دانشگاه می‌شوند. این گروه از داوطلبان که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در سن کمتر از حد معمول دریافت کرده اند، در صورتی مجاز به ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه هستند که حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت، یعنی 18 سالگی تمام وارد دانشگاه شوند.

چنانچه داوطلبی در این بازه زمانی اقدام به ثبت نام در دانشگاه نکرد؛ مجاز به ادامه تحصیل نیست و باید خود را از طريق يكی از دفاتر پليس +10 به وظيفه عمومی معرفی نماید.

✅ داوطلبان با کد نظام وظیفه کنکور 6 که سربازان در حال خدمت هستند و در موعد مقرر نیز به خدمت اعزام شده اند و بدون غیبت می‌باشند در صورت قبولی در مقطع كارشناسی و بالاتر، جهت ادامه تحصيل می‌توانند ایست خدمت بگیرند.

بخوانید: نحوه دریافت کد 13 رقمی اتباع خارجی

 

شرایط معافیت تحصیلی

✅ آن دسته از داوطلبانی که غیبت در سربازی دارند. در صورت قبولی و پذیرفته شدن در دانشگاه نیز قبولی آن ها لغو خواهد شد و هیچگونه معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نخواهد شد.

✅ داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و تاريخ اعزام به خدمت آنها قبل از اعلام نتایج قبولی در دانشگاه است، باید طبق مقررات زمان اعزام به سربازی خود را تمدید کند چرا که در غير اين صورت به دليل غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود. این داوطلبان پس از اعلام نتایج و قبولی، می‌توانند معافیت تحصیلی گرفته و وارد دانشگاه شوند. برای مشاهده نحوه دریافت کد دانش آموزی کلیک کنید.

✅ ایست خدمت فقط برای پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری صادر می شود و داوطلبانی که در دوره کاردانی پذیرفته می شوند نمی توانند از ایست خدمت استفاده کنند.

✅ دانشجویان اخراجی در صورتی می توانند دوباره دانشجو شوند که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند. یک مورد استثنا برای آن دسته از داوطلبانی است که اخراجی آن ها قبل از سن مشمولیت باشد. این افراد باید کد نظام وظیفه کنکور 1 یا 2 را انتخاب نمایند.

✅ سربازان وظیفه در صورت قبولی و نداشتن غیبت، ایست خدمت خواهند خورد و امکان ادامه تحصیل در حین خدمت برای آن ها وجود ندارد.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

مشاوره دریافت کد نظام وظیفه ثبت نام کنکور

داوطلبان پس از قبولی در دانشگاه، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست و تایید معافیت تحصیلی خود اقدام کنند. چنانچه پذیرفته شدگان معافیت تحصیلی خود را در این دفاتر انجام ندهند، در صورت قبولی نیز از ادامه تحصیل آن ها ممانعت خواهد شد.

دانشجویان فارغ التحصیل در مقاطع پایی تر از دوره قبولی خود یعنی مقطع کارشناسی پیوسته (یا كارشناسی ارشد پیوسته یا دكتری پیوسته) در صورتی مجاز به ادامه تحصیل هستند که سقف سنوات مجاز در مقطع تحصیلی فارغ التحصیلی خود را رد نکرده باشند. کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳ این افراد 12 می باشد.

مدت زمان سنوات تحصیل برای دانشجویان در هر مقطع به صورت زیر می باشد:

مقطع کاردانی کارشناسی پیوسته كارشناسی ارشد پیوسته دكتری پیوسته 
مدت 2.5 سال  5 سال 6 سال 8 سال

در صورت هر گونه ابهام درباره وضعیت نظام وظیفه خود و راهنمایی برای آن دسته داوطلبانی محروم یا مجاز به تحصیل در دانشگاه نیستند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه می توان کد نظام وظیفه کنکور را دریافت کرد؟

در متن مقاله تمامی کد نظام وظیفه کنکور در دفترچه راهنما را قرار داده ایم.

داوطلبانی که دارای کارت معافیت دائم هستند باید کدام کد را انتخاب کنند؟

با توجه جدول کدهای نظاام وظیفه باید عدد 2 را انتخاب کنند.

آیا امکان تحصیل همزمان با سربازی وجود دارد؟

خیر داوطلبان در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط لازم از خدمت ترخیص خواهند شد.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫39 دیدگاه ها

  1. سلام من سال ۹۹دیپلم گرفتم والان پشت کنکوری هستم کد سخا از سازمان نظام وظیفه گرفتم چه کدی بایدوارد کنم کد۴یا کد ۵ متولد ۱۱/۱۱/80 هستم ممنون جواب بدین

    1. سلام، باید کد ۶ وارد کنید
      کد پنج مربوط به افرادی هست که درحال حاضر محصل باشند
      و کد چهار مربوط به افرادی که سن بالا داشته باشند، متولدین ۵۴ به قبل

      1. سلام خسته نباشید من دانشجوی دانشگاه روزانه هستم ترم 5 ورودی 1400و تا بحال انصراف هم ندادم و امسال می‌خوام توی کنکور شرکت کنم در صورت قبولی انصراف بدم و معافیت تحصیلی هم دارم من باید کد نظام وظیفه چی وارد کنم؟

      2. سلام من متولد اسفند ۸۳ هستم و خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم برای کد نظام وظیفه باید کدام اینم رو انتخاب کنم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمائید.

  2. سلام ، وقت بخیر ؛ ببخشید بنده فارغ التحصیل خرداد 98 هستم و کنکور 1400 سومین کنکورمه و برای نرفتن به سربازی در دانشگاه آزاد ثبت نام کردم و معافیت تحصیلی دارم ؛ آیا باید کد 6 رو وارد کنم ؟؟؟ یا کد 9 رو ؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام، شما اول باید بررسی کنید سنواتتون پر نشده باشه
      با مشاورین ما تماس بگیرید راهنماییتون میکنن

    2. سلام من دانشجو هستم و قصد شرکت دوباره در کنکور را دارم ( هنوز انصراف ندادم ) چه کدی را باید وارد کنم

  3. سلام خسته نباشید .
    دانشجوی ترم ۷ هوشبری هستم دانشگاه دولتی .
    برای کنکور ۱۴۰۲ قصد دارم آماده بشم میخواستم بدونم بعد از فارغ التحصیلی از رشته هوشبری مشکلی برای ثبت نام در کنکور ندارم؟ به قصد رشته پزشکی و دندون پزشکی میخوام شرکت کنم.
    اگه برای شرکت مشکلی نیست کد نظام وظیفه چند باید بزنم؟

    1. سلام برای رشته پزشکی و دندان پزشکی بله می توانید ادامه تحصیل دهید.
      کد مربوط به معافیت تحصیلی می باشد.

    2. سلام. من تیر ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم و تا تیر ۱۴۰۲ وقت دارم ولی جواب ارشد شهریور میاد . من کد ۰۳ بزنم یا ۰۵ ؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام ببخشید من فارغ والتحصیل سال99هستم ودر دانسگاه پیام نور دارم درس میخونم ودر کنکور1401شرکت کردم وباید در قسمت نظام وظیفه چه کدی را باید میزدم؟

  5. ببخشید من دیپلمم رو 1400 گرفتم و برای 1401 پشت هستم الان من باید کدوم کد رو بزنم؟

    1. سلام در صورت نداشتن معافیت دائم و مشمول بودن شما از معافیت تحصیلی استفاده می کنید.
      کد نظام وظیفه مربوط به معافیت نحصیلی را وارد کنید

  6. سلام من ۲۰ سال و ۲ماهمه و دیپلم فنی حرفه ای دارم توی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دیپلم گرفتم قبلا هم توی کنکور شرکت کردم وقبول شدم ولی نرفتم و حالا هم مشمول شدم می خواستم بدونم میتونم کنکور بدم یا نه و اگر هم بتونم کنکور بدم میتونم برم دانشگاه و برای ثبت نام کنکور کد نظام وظیفه رو چی بزنم ممنون

    1. سلام از طریق دفترجه ثبت نام می توانید کد مربوط به شرایط خود را انتخاب کنید.
      برای ادامه تحصیل نباید ممناعت نظام وظیفه داشته باشید.

  7. با عرض سلام و ادب و احترام ؛ بنده سرباز هستم با مدرک کارشناسی علوم ازمایشگاهی و پایان شهریور۱۴۰۲ اتمام خدمتم می‌باشد.
    آیا امکانش هست از نظر قانونی که برای کنکور ۱۴۰۲تجربی در حین خدمت اقدام کرده ولی پایان خدمت رو قبل از ثبت نام در دانشگاه اراعه بدهم؟

  8. سلام
    من پایه دوازدهم ،کار و دانش ، متولد 1 مهر 1383 هستم
    بدون وقفه خوندم و الان تا تیر همه درسام پاس شده و چیزی برای شهریور نمونده
    هیچ گزینه ی معافی هم ندارم
    کدم گزینه کد نظام وظیفه ی من میشه
    بین 5 و 6 و 7 موندم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام تا یک سال پس از فارغ التحصیلی شما دارای معافیت تحصیلی هستید
      کد نظام وظیفه مربوط به معافیت تحصیلی را وارد کنید

    2. سلام من سال ۴۰۱ دیپلم گرفتم و الان .شت کنکوری باید برای کنکور دی ۴۰۲ چه کدی رو وارد کنم

  9. سلام
    من دیپلم تجربی را سال 99 گرفتم و یکسال بعد یعنی تا سال 1400 از معافیت تحصیلی استفاده کردم از سال 1400 تا الان دانشجو هستم و الان دوباره تصمیم گرفتم که کنکور ثبت‌نام کنم ولی نمی دونم کد نظام وظیفه را چند بزنم؟؟؟؟؟؟ لطفاً کمک کنید.

  10. سلام من پشت کنکوری هستم .
    سال قبل ( 1401-1400 ) فارغ التحصیل شدم . امسال کنکور دوممه . باید کدوم کد رو وارد کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام شما با توجه به توضیحات دارای معافیت تحصیلی تا تاریخ خرداد ۱۴۰۲ می باشید.
      کد نظام وظیفه مربوط به داوطلبان دارای معافیت تحصیلی را انتخاب کنید.

      1. سلام من دانشجوی روزانه هستم و گفتن که انصراف دیگه لازم نیس باتوجه به این اگه رتبم خوب باشه و در کنکور سال اینده رشته مورد نظرمو قبول بشم باید انصراف بدم؟ اگه انصراف بدم تکلیف نظام وظیفه چی میشه؟ و اینکه الان کدوم کد رو بزنم واسه نظام وظیفه ۹درسته؟ چون اگه رتبه اولیم خوب نباشه نمیخوان انصراف بدم اگه خوب باشه انصراف میدم و بعد انصرافم فک کنم باید برم سربازی

      2. سلام کد معافیت تحصیلی میشه کدوم کد لطفا عدد بگید ممنون منم هم سال ۴۰۱ دیپلم گرفتم و متولد خرداد ۸۳ کد رو اگه میشه به عدد بگین ممنون میشم

        1. سلام کد نظام وظیفه کنکور در صفحه ۲۳ دفترچه راهنما درج شده است.
          با توجه به شرایط خود کد مربوطه را وارد کنید.

  11. سلام من دانشجوی روزانه برق هستم ترم ۶ تموم کردم و ترم ۷ مرخصی بدون سنوات کردم. خواستم بدونم میشه تو کنکور سراسری برای رشته جدید تحصیل کنم مجاز میشم؟ معافیتم تا برج ۶ سال ۱۴۰۳ اعتبار داره.

  12. با سلام
    من دانشجوی انصرافی هستم
    و مهلت یک ساله من ۱۱خرداد ۱۴۰۲تموم میشه
    برای ثبت نام کنکور باید کدوم کد نظام وظیفه بزنم؟
    ۶یا ۹
    (اگه نظام وظیفه تمدید نکنه به احتمال زیاد باید دفترچه پست کنم)
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. باسلام من سال 99 سربازیم تموم شد ومیخوام امسال به امید خدا دانشگاه برم برام سوال بود آیا کسی که میره سربازی با کسی که نمیره سربازی توی کنکور دادن فرقی دارن؟ چون بالاخره یادم رفته درس و اینا…. سردرد ندم خدمتت. (این خدمت ما مزیتی توی کنکور ودانشگاه داره برام؟)

  14. سلام وقت بخیر،من در کنکور سال 1402 در دانشگاه دولتی قبول شدم و ثبت نام هم کردم ولی دو ترم مرخصی تحصیلی گرفتم از دانشگاه که در کنکور 1403 شرکت کنم معافیت تحصیلی دانشجویی دارم چه کد نظام وظیفه ای باید بزنم موقع ثبت نام؟

  15. سلام من متولد آذر ۱۳۸۳ هستم و خرداد ۱۴۰۲
    دیپلم گرفتم کد نظام وظیفه باید کدوم رو بزنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  16. من دانشجوی دانشگاه آزاد هستم میخواستم کد نظام وظیفه برا ثبت نام کنکور انتخاب کنم ولی نمیدونم کدوم رو باید انتخاب کنم

  17. سلام من متولد ۱۳۸۳/۱۲/۴ هستم خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم و تیر پارسال کنکور دادم و قبول نشدم
    امسال هم میخوام کنکور بده کدام کد رو برنم

  18. سلام
    من از سیکل وارد حوزه علمیه شدم و 6 سال در حوزه درس خواندم و الان با مدرک کاردانی میخواهم در کنکور 1403 شرکت کنم
    22 سالمه و تا به الان معافیت تحصیلی داشتم
    الان باید برای نظام وظیفه چه کدی وارد کنم توی کنکور ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره