دکتریمشاوره تحصیلی آزمون دکتری

شهریه دکتری دانشگاه غیر انتفاعی 99 – 1400 | نرخ جدید شهریه غیرانتفاعی ۹۹ – ۱۴۰۰

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند بایستی به این نکته توجه داشته باشند که تحصیل در مقطع دکتری هم به صورت تحصیل در دوره های رایگان و هم تحصیل در دوره های شهریه پرداز دانشگاه های سراسری امکان پذیر می‌باشد. دانشگاه و موسسات آموزشی غیرانتفاعی از آن دسته از دانشگاه هایی هستند که تحصیل در مقطع دکتری در این دانشگاه ها به صورت شهریه پرداز می‌باشد. داوطلبانی که قصد انتخاب کد رشته محل های این دانشگاه ها را دارند، بهتر است در ابتدا از میزان شهریه آن ها مطلع شوند. در ادامه این مطلب به ارائه اطلاعاتی پیرامون شهریه دکتری غیر انتفاعی 99 – 1400 می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شهریه دکتری دانشگاه غیر انتفاعی 99 – 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

شهریه دکتری

داوطلبانی که طبق کارنامه های اولیه، مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری هستند، می‌توانند تمامی کد رشته محل های مربوط به رشته شان را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند، اما یکی از فاکتورهایی که در زمان انتخاب رشته، توجه به آن بسیار حائز اهمیت است، شهریه دانشگاه ها در مقطع دکتری است.

دانشگاه های غیرانتفاعی از دوره هایی است که داوطلبان برای ادامه تحصیل در آنها در مقطع دکتری، بایستی شهریه بپردازند و گاها همین شهریه ها برای بسیاری از داوطلبان دارای اهمیت می‌باشد به طوری که بوده اند کسانی که پس از انتخاب رشته و قبولی در کد رشته محل انتخابیشان، به دلیل شهریه های نسبتا بالا از تحصیل انصراف داده اند.

بنابراین بهتر این است که داوطلبان در زمان انتخاب رشته از شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی اطلاع داشته باشند و چنانچه با آن مشکلی نداشتند، اقدام به انتخاب کدرشته محل این دانشگاه ها کنند.

شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی از دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت هر دانشگاه به فاکتورهای مربوط به دانشگاه همچون رتبه علمی و کیفیت دانشگاه و همینطور رشته انتخابی داوطلب بستگی دارد. میزان شهریه متغیر نیز به دروس تخصصی، دروس عمومی، دروس اصلی و … وابسته است که در نهایت شهریه کل داوطلب با توجه به تعداد واحد و نوع درس انتخابی تعیین خواهد شد. لازم است اشاره کنیم شهریه دروس تخصصی از دیگر دروس بالاتر بوده که این میزان هر ساله 10 تا 15 درصد نیز افرایش خواهد داشت.

شهریه دکتری دانشگاه غیر انتفاعی 99 – 1400

در ابتدا باید بگوییم که در طول تحصیل دانشجو مقطع دکتری در دانشگاه های غیرانتفاعی تا زمان پایان سنوات دانشجو دکتری، شهریه ثابت میزان ثابتی دارد اما معمولا میزان شهریه متغیر هر ساله 10 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

با توجه به جدول شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مقطع دکتری 99 – 1400، میزان شهریه ثابت و متغیر در دانشگاه های مختلف متفاوت می‌باشد اما در جدول زیر محدوده شهریه دکتری غیرانتفاعی 99 – 1400 را  ارائه داده ایم.

لازم است اشاره کنیم که تمامی مبالغ ارائه شده در جدول زیر به ریال می‌باشد.

نوع شهریه میزان شهریه
حداقل شهریه ثابت 54,450,000 ریال
حداکثر شهریه ثابت 58,983,500 ریال
حداقل شهریه متغیر به ازای هر واحد تخصصی 12,100,000 ریال
حداکثر شهریه متغیر به ازای هر واحد تخصصی 13,092,750 ریال
حداقل شهریه پایان نامه به ازای هر واحد رساله 19,360,000 ریال
حداکثر شهریه پایان نامه به ازای هر واحد رساله 20,961,625 ریال

طبق این جدول حداقل شهریه برای دوره غیرانتفاعی دکتری به ازای هر ترم و به صورت تقریبی حداقل 102,245,000  ریال و حداکثر 163,725,500 ریال خواهد بود.

نحوه محاسبه شهریه

داوطلبانی که در مقطع دکتری وارد دانشگاه می‌باشند، بایستی در طول دوران تحصیل خود 36 واحد را بگذرانند که از این تعداد، تقریبا 50 درصد واحد درسی و 50 درصد واحدها مربوط به رساله می‌باشد. چنانچه داوطلبی در یک ترم هشت واحد بگذراند بایستی از طریق فرمول های احتساب شهریه، شهریه خود را محاسبه کند.

شهریه یک ترم هر داوطلب بدین صورت محاسبه خواهد شد که حاصل شهریه متغیر نظری در عدد هشت ضرب شده و با شهریه ثابت جمع می‌شود، عدد نهایی شهریه دانشجو دکتری دانشگاه غیرانتفاعی برای یک ترم خواهد بود. بدین صورت مجدد اشاره می‌کنیم با توجه به این که این 8 واحد انتخابی دانشجو در هر ترم، چه نوع دروسی می باشد، داوطلب بایستی برای هر ترم تحصیل در دانشگاه های غیرانتفاعی به صورت تقریبی حداقل 102,245,000 ریال و حداکثر 163,725,500 ریال پرداخت نماید.

نکات

  • نکته اول: شهریه تمامی دانشگاه های غیرانتفاعی با یکدیگر برابر نیست و احتمال دارد با یکدیگر متفاوت باشند، چراکه بنابر تصمیم وزارت علوم، دانشگاه ها موظف هستند با درنظر گرفتن عوامل متعددی شهریه را تعیین کنند. همانطورکه اشاره کردیم شهریه های ارائه شده در جدول فوق، محدوده شهریه دکتری در دانشگاه های غیرانتفاعی می‌باشد.
  • نکته دوم: ممکن است پس از قبولی داوطلب و با توجه به نظر مسئولان دانشگاه غیرانتفاعی محل قبولی داوطلب، شهریه متغیر سالانه افزایش یابد.
  • نکته سوم: فرزندان و همسران شهید، جانبازان 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان آنان و همینطور آزادگان و همسر فرزندان آنان چنانچه در مقطع دکتری و در دانشگاه های غیرانتفاعی پذیرفته شوند، می‌توانند از تخفیف صد درصدی شهریه بهره ببرند. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شهریه دکتری دانشگاه غیر انتفاعی 99 – 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره