انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریدکتری

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری

کانال تلگرام تحصیلی     

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری یکی از مهم ترین سوالات داوطلبان مقطع دکتری است که در آزمون شرکت کرده و هم اکنون قصد انتخاب رشته را دارند. به طور کلی اولویت بندی در انتخاب رشته تمامی مقاطع تحصیلی تاثیرگذار است و در نهایت شانس پذیرش در اولویت های اول بیشتر است. اما در مقطع دکتری با توجه به دو مرحله ای بودن گزینش، ابهامات در مورد تاثیر اولویت بندی بیشتر می‌شود. با توجه به اهمیت اولویت بندی انتخاب رشته در ادامه به بررسی کامل تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری

در مقطع دکتری ظرفیت رشته ها بسیار محدودتر از مقاطع قبلی است و به همین دلیل تمامی دانشجویان موفق به کسب قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود نخواهند شد. افرادی شانس قبولی دارند که رتبه خوبی در آزمون کسب کرده و از سوی دیگر به درستی انتخاب رشته نمایند. 

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری بسیار زیاد است تا حدی که هرگونه انتخاب اشتباه نتیجه را کاملا تغییر داده و حتی ممکن است شانس قبولی داوطلب را از بین ببرد. در مقطع دکتری، متقاضیان می‌توانند ۵۰ کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود درج نمایند که باید این انتخاب ها با توجه به اصول اولویت بندی انجام شود. با توجه به اهمیت تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری در این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. 

اولویت بندی تاثیر مستقیم در قبولی داوطلبان در مقطع دکتری خواهد گذاشت. افرادی که یک کد رشته محل را به عنوان اولویت اول انتخاب کرده اند شانس بیشتری برای پذیرش در آن رشته دارند. سیستم در زمان تعیین قبولی به صورت خودکار کد رشته محلی را تعیین می‌کند که داوطلب رتبه حد نصاب را در آن به دست اورده باشد و در اولویت بالاتری قرار گرفته باشد. 

تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری

 

تاثیر اولویت در دعوت به مصاحبه دکتری

این ابهام برای اکثر داوطلبان مقطع دکتری وجود دارد که آیا با اولویت بندی امکان دعوت به مصاحبه کاهش می‌یابد یا خیر. در پاسخ باید گفت که اولویت بندی در مرحله مصاحبه هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. به طور کلی داوطلب از دانشگاه هایی دعوت به مصاحبه دریافت خواهد کرد که رتبه حد نصاب آن ها را به دست آورده باشد. 

البته این مساله وجود دارد که ممکن است برخی از داوران و اساتید نظر خود را نسبت به داوطلب با توجه به اولویت بندی شان اعمال کنند. اما این مساله ای است که در حد شایعه می‌باشد و به طور کلی تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری در مرحله مصاحبه اعمال نمی‌شود. 

 

تاثیر اولویت‌بندی در نتایج نهایی دکتری

در نهایت اینکه اولویت بندی به صورت مستقیم نتیجه نهایی قبولی را تعیین خواهد کرد. پس از مصاحبه امتیازهای فرد برای سازمان سنجش ارسال می‌شود و تمامی کد رشته محل هایی که موفق به کسب امتیاز لازم شده باشد بررسی شده و انتخابی به عنوان قبولی نهایی تعیین می‌شود که در اولویت بالاتر قرار گرفته باشد.

پس بهتر است در زمان انتخاب رشته از تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری غافل نشوید و کد رشته محل ها را با توجه به تمامی فاکتورهای تاثیر گذار اولویت بندی نمایید. چنانچه در زمینه انتخاب رشته و اولویت بندی سوالی دارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

ویرایش اولویت های انتخاب رشته دکتری

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان دکتری در زمینه تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری، این است که آیا پس از مصاحبه می‌توان اولویت ها را ویرایش کرد یا خیر. چراکه معمولا دانشجویان در زمان انتخاب رشته اطلاع دقیقی از جزییات دانشگاه و استاید ندارند اما پس از مصاحبه یک دید کلی تر و جامع تری به دست خواهند آورد. در این شرایط ممکن است برخی از داوطلبان قصد تغییر اولویت های خود را داشته باشند. 

اما متاسفانه امکان ویرایش انتخاب رشته دکتری وجود ندارد و داوطلبان پس از مصاحبه تنها می‌توانند برخی از اولویت های خود را حذف نمایند. برای این منظور بایستی به سایت darkhast.sanjesh.org مراجعه کرده و در مورد حذف کد رشته محل توضیحات تان را ثبت کنید تا در نهایت آن اولویت از فرم انتخاب رشته شما حذف شود.

 

مشاوره انتخاب رشته دکتری

دکترا یکی از حساس ترین مقاطع تحصیلی است و با توجه به ظرفیت محدود بهتر است که داوطلبان در هنگام انتخاب رشته از تمامی اصول و قوانین آگاه بوده و به درستی این مرحله را انجام دهند. انتخاب رشته اشتباه شانس موفقیت در این آزمون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است که در این مسیر از افراد متخصص کمک بگیرید. 

چنانچه هرگونه سوال و با ابهامی در زمینه تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری به چه صورت است؟

    تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری به این صورت است که در نهایت اولویت های اول داوطلب با توجه به رتبه ای که در مصاحبه کسب کرده است به عنوان قبولی نهایی تعیین خواهند شد. 

  2. آیا اولویت بندی بر دعوت به مصاحبه نیز تاثیر می‌گذارد؟

    خیر داوطلب در هر یک از کد رشته محل ها که رتبه حد نصاب را کسب کرده باشد دعوت به مصاحبه خواهد شد. 

  3. آیا می‌توان پس از مصاحبه اولویت های دکتری را تغییر داد؟

    تنها می‌توان برخی از اولویت ها را حذف کرد و امکان ویرایش و جابجایی وجود ندارد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره