انتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسری

معرفی و انتخاب رشته فیزیوتراپی

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته فیزیوتراپی یکی از گزینه‌های پیش‌روی داوطلبان کنکور سراسری تجربی است. این رشته با داشتن امنیت شغلی بالا و بازار کار خوب میان داوطلبان از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای موفقیت در رشته فیزیوتراپی بایست از مزایا و معایب آن مطلع باشید و مانند سایر رشته‌ها استعدادها و توانایی‌هایی داشته باشید. عدم توجه به این مساله می‌تواند منجر به انتخاب اشتباه شود. در صورتی که قصد انتخاب رشته فیزیوتراپی را دارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و یا با شماره‌های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

 

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های زیرمجموعه کنکور تجربی است و جز رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود. رشته فیزیوتراپی به درمان و رفع مشکلات حرکتی افراد کمک می‌کند. انسان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی همچون تصادف دچار مشکلات حرکتی، دیسک گردن و کمر، شکستگی استخوان، قطع عضو، پارگی تاندون و… شوند. فیزیوتراپی به این افراد کمک می‌کند تا با انجام حرکات ورزشی شرایط جسمانی خود را بهبود بخشند و تا حد امکان مجبور به مصرف داروهای شیمیایی و جراحی نشوند. انتخاب رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ۴ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان موظف به گذراندن ۱۳۰ واحد درسی هستند.

 

انتخاب رشته فیزیوتراپی

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته هستند، می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. فیزیوتراپی تنها در دانشگاه‌های سراسری روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که متقاضیان دانشگاه آزاد باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام به انتخاب رشته نمایند.

داوطلبان متقاضی انتخاب رشته فیزیوتراپی می توانند در صورت مجاز به انتخاب‌رشته بودن می توانند کدرشته محل های انتخابی را در دفترچه انتخاب رشته تجربی استخراج کرده و در فرم مربوطه در سایت سازمان سنجش همراه با دیگر کدرشه محل های انتخابی وارد کنند. 

 

ظرفیت پذیرش رشته فیز‌یوتراپی

ظرفیت پذیرش یکی از موارد مهم در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب رشته فیزیوتراپی است. در دفترچه انتخاب رشته ظرفیت پذیرش رشته فیزیوتراپی به طور کامل ذکر شده است اما برای سهولت کار و آگاهی شما عزیزان برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده و ظرفیت پذیرش آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

رشته نوع دوره دانشگاه ظرفیت
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۸
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۲۳
فیزیوتراپی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۵
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران ۲۳
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۹
فیزیوتراپی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۳
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۲۳
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز ۲۰
فیزیوتراپی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز ۵
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۲۱
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۸
فیزیوتراپی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی همدان ۱۲
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۰
فیزیوتراپی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بابل ۲۲
فیزیوتراپی پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بابل ۱۰

رتبه قبولی رشته فیزیوتراپی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته فیزیوتراپی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

رتبه قبولی فیزیوتراپی کنکور ۱۴۰۰ رتبه قبولی فیزیوتراپی پردیس ۱۴۰۰
رتبه قبولی فیزیوتراپی کنکور ۱۴۰۱ رتبه قبولی فیزیوتراپی پردیس ۱۴۰۱
 
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

👈 رتبه قبولی کنکور 👉

 

مزایا و معایب انتخاب رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی مانند همه رشته‌های تحصیلی مزایا و معایبی دارد که آگاهی از آن‌ها در هنگام انتخاب رشته فیزیوتراپی بسیار کمک کننده خواهد بود. این رشته بازار کار خوبی دارد و داوطلبان می‌توانند به راحتی و پس از چهار سال وارد بازار کار شوند. فیزیوتراپی رشته‌ایست با امنیت و آرامش روانی بسیار بالا و استرس‌های رشته پزشکی را ندارد. همچنین در رشته فیزیوتراپی رقابت زیادی وجود ندارد و داوطلبان می‌توانند به راحتی در دانشگاه قبول شوند.

اما از معایب این رشته می‌توان به آسیب‌های جسمی آن در طول کار اشاره کرد. فیزیوتراپ‌ها در هنگام کار مجبورند تا حدی به صورت فیزیکی به مراجعان خود کمک کنند و به همین دلیل در طولانی مدت ممکن است دچار مشکلات جسمی شوند. البته که این مساله با استفاده از فعالیت‌های ورزشی قابل پیشگیری است. از سوی دیگر دانشجویان فیزیوتراپی شانس کمتری برای کسب بورسیه تحصیلی در کشورهای خارجی دارند.

 

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته فیزیوتراپی

در هنگام انتخاب رشته فیزیوتراپی بسیار مهم است که توانایی‌های خود را مدنظر قرار دهید تا ببینید آیا شما مناسب این رشته هستید یا خیر. برای موفقیت در این رشته باید به درس زیست شناسی و به طور کلی دروس پزشکی علاقه داشته باشید. داشتن صبر و تحمل و توانایی برقراری ارتباط با بیماران لازمه درمان مراجعان است. همچنین فیزیوتراپ‌ها باید توان بدنی بالایی نیز داشته باشند زیرا همانطور که گفته شد بایستی از توان جسمی خود نیز در هنگام فیزیوتراپی استفاده کنند.

 

شرح وظایف فیزیوتراپیست ها

آگاهی از شرح وظایف یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در هنگام انتخاب رشته فیزیوتراپی است. وظیفه فیزیوتراپیست‌ها در حوزه مشکلات و ناتوانی‌های جسمی است. برخی از وظایف فیزیوتراپ‌ها به شرح زیر می‌باشد.

-ارائه خدمات درمانی به مراجعان

-تشخیص محدودیت‌ها و مشکلات حرکتی و جسمانی بیماران

-آموزش حرکات فیزیوتراپی

-ارائه توصیه‌های مناسب به بیمار

-استفاده از دستگاه‌های مختلف برای درمان

-انجام حرکات فیزیوتراپی مثل ماساژ

-بررسی روند پیشرفت و بهبودی بیماران

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

تاسیس کلینیک فیزیوتراپی | انتخاب رشته فیزیوتراپی

برای تاسیس کلینیک باید مدرک لیسانس فیزیوتراپی و یا دکترای طب فیزیکی داشته باشید تا مجوز دریافت کنید. طب فیزیکی یکی از گرایش‌های دکتری تخصصی پزشکی است. هزینه کلینیک در شهرهای مختلف متفاوت است و مرکزشهرها هزینه بیشتری در پی خواهند داشت. همچنین اگر قصد تاسیس کلینیکی با دستگاه‌ها و امکانات کامل داشته باشید باید سرمایه اولیه زیادی را در نظر بگیرید.

 

آینده شغلی و بازار کار رشته فیزیوتراپی

بازار کار انتخاب رشته فیزیوتراپی خوب است و اکثر فارغ التحصیلان می‌توانند شغلی برای خود پیدا کنند. از موقعیت‌های شغلی فیزیوتراپی می‌توان به بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌های معلولین، کلینیک‌های توانبخشی، هلال احمر، سازمان بهزیستی کشور و مطب خصوصی، درمان بیماری‌های مفاصل، روماتیسم و استخوان اشاره کرد. در مورد درآمد باید گفت که فیزیوتراپ‌ها درامد بسیار بالایی ندارند اما به طور کلی می‌توان درآمد خوبی را برای آن در نظر گرفت.

 

فیزیوتراپی در منزل | انتخاب رشته فیزیوتراپی

یکی از موقعیت‌های شغلی فیزیوتراپی کار در منزل است. برخی از بیماران به دلایل مختلف همچون ناتوانی بسیار زیاد و یا علاقه نداشتن به حضور در مطب ترجیح می‌دهند پزشک به منزل آن‌ها بیاید و فیزیوتراپی را انجام دهد. فیزوتراپیست هایی که در منزل کار می‌کنند با توجه به تعداد مشتری‌ها میزان درآمد متفاوتی دارند. برخی از فیزیوتراپ‌ها نیز به طور کل در زمینه فروش دستگاه‌های فیزیوتراپی فعالیت می‌کنند.

 

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی

برخی از داوطلبان پس از انتخاب رشته فیزیوتراپی و کسب مدرک کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌گیرند. از گرایش‌های ارشد فیزوتراپی می‌توان به فیزیولوژی، مدیریت توانبخشی، علوم تشریحی، فیزیوتراپی ورزشی، ارگونومی فیزیک پزشکی و سلامت سالمندی اشاره کرد.

در دوره دکتری نیز داوطلبان می‌توانند گرایش‌هایی همچون دکتری نانوفناوری پزشکی، بیولوژی تولید مثل، سالمند شناسی، علوم تشریحی،فیزیولوژی ورزشی، تصویربرداری عصبی، علوم اعصاب، کار درمانی، فیزیولوژی، پزشکی مولکولی، علوم سلولی کاربردی، مطالعات اعتیاد، سیاست گذاری سلامت، مشاوره توانبخشی، ارگونومی، مدیریت اطلاعات سلامت، مهندسی بافت، بهداشت حرفه‌ای، علوم بیومدیکال مقایسه‌ای، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، علوم تغذیه، بیوالکتریک و رباتیک پزشکی را انتخاب کنند.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته تجربی

 

مقایسه رشته فیزیوتراپی با سایر رشته‌های پیراپزشکی

در هنگام انتخاب رشته فیزیوتراپی ممکن است افراد میان انتخاب این رشته یا دیگر رشته‌های پیراپزشکی سردرگم شوند. مقایسه این رشته‌ها با یکدیگر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم گیری کنید.

پرستاری: پرستاری استرس و خطرات شغلی بیش‌تری نسبت به فیزبوتراپی دارد و با توجه به داشتن شیفت‌های اجباری شرایط کار سخت‌تر است اما فیزیوتراپی شیفت اجباری ندارد. درآمد فیزیوتراپ‌ها از پرستاران بیش‌تر است.

رادیولوژی: در رادیولوژی به دلیل سروکار داشتن با اشعه‌ها امکان ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. همچنین رادیولوژی یک رشته مستقل نیست و باید از طریق ارتباط با پزشکان مراجعان خود را افزایش دهد.

علوم آزمایشگاهی: فعالیت متخصصان علوم آزمایشگاهی بیشتر با خون و ترشحات بدن است و باید توانایی کار در این شرایط را داشته باشید. با مدرک کارشناسی فیزیوتراپی می‌توان اقدام به تاسیس کلینیک کرد اما برای تاسیس آزمایشگاه به مدرک دکتری علوم آزمایشگاهی نیاز است.

 

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

در برخی موارد داوطلبان موفق به کسب رتبه قابل قبول نمی‌شوند و نمی‌توانند در انتخاب رشته فیزیوتراپی و دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند. اما به دلیل داشتن نمرات و سوابق تحصیلی خوب ترجیح می‌دهند شانس خود را برای قبولی بدون کنکور نیز امتحان کنند. فیزیوتراپی در هیچکدام یک از دانشگاه سراسری، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود.

تنها راه ورود به رشته فیزیوتراپی شرکن در کنکور سراسری و انتخاب رشته فیزیوتراپی می باشد و پذیرش به صورت با آزمون می باشد. 

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام بدون کنکور

 

مهاجرت با رشته فیزیوتراپی

مهاجرت تحصیلی امروزه به یکی از اهداف مهم تبدیل شده است و افراد در هنگام انتخاب رشته فیزیوتراپی به بحث مهاجرت نیز توجه می‌کنند. مها‌جرت با رشته فیزیوتراپی نسبت به دیگر رشته‌های پزشکی سخت‌تر است اما غیرممکن نیست. مخصوصا برای داوطلبان مقطع دکتری امکان دریافت بورسیه بیش‌تر است، البته باید شرایط و قوانین کشور مقصد را مد نظر قرار داد.

از دانشگاه‌های برتر در زمینه رشته فیزیوتراپی می‌توان به دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، دانشگاه لاتروب، دانشگاه مریلند، سیدنی، بولتون، کاردیف، وینچستر و غیره اشاره کرد. با توجه به سختی و پیچیده بودن فرایند مهاجرت، چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، توصیه می‌کنیم از مشاوران مرکز دانتل کو مشورت بگیرید.

 

مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی

در هنگام انتخاب رشته تحصیلی ممکن است داوطلبان به دلیل دغدغه‌های فراوان از برخی نکات غافل شوند و انتخاب رشته خوبی نداشته باشند. توجه داشته باشید که انتخاب رشته موفق تحت تاثیر فاکتورهای زیادی قرار دارد که غلفت از هریک می‌تواند منجر به تصمیم اشتباه شود. مشاوران تحصیلی از ضوابط و قوانین انتخاب رشته آگاهند و نکاتی را می‌دانند که داوطلبان از آن‌ها اطلاعی ندارند. متخصصان مرکز مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در زمینه انتخاب رشته یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته فیزیوتراپی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته فیزیوتراپی چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، پیام‌نور و پردیس خودگردان باید به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایید.

آیا رشته فیزوتراپی طرح اجباری دارد؟

خیر فیزیوتراپ‌ها موظف به گذراندن طرح اجباری نیستند و در صورت علاقه می‌توانند در ازای دریافت حقوق طرح نیز بگذرانند.

رشته فیزیوتراپی چند سال طول می‌کشد؟

تحصیل در مقطع کارشناسی فیزویوتراپی ۴ سال به طول می‌انجامد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره