انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریدکتری

نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می شود؟ برای پذیرش در آزمون دکتری سراسری داوطلبان بایستی پس از کسب حد نصاب نمره لازم در آزمون کتبی برای شرکت در مرحله مصاحبه، موفق به کسب نمره لازم در مرحله مصاحبه نیز شوند. در مرحله مصاحبه موارد مختلفی شامل مقاله و کتاب، داشتن مدرک زبان انگلیسی، برخورداری از سابقه تدریس، رزومه کاری مناسب و … از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند منجر کسب امتیاز شود. نمراتی که به هر یک از موارد نامبرده در جلسه مصاحبه دکتری تعلق می گیرد، مطابق با جدول امتیازات مصاحبه دکتری می باشد. در ادامه این مقاله با دانتل، همراه ما باشید تا با جزئیات تکمیلی پیرامون نمره مصاحبه آزمون دکتری 1402 آشنا شویم.

 

نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

داوطلبان آزمون دکتری، پس از انتخاب رشته آزمون دکتری منتظر اعلام نتایج هستند. کسانی که پس از دریافت نتایج انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه می شوند، باید در بازه های زمانی مقرر در جلسه مصاحبه دکتری شرکت کنند. اگر متفاضیان موفق به کسب حد نصاب نمره مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ شده باشند، می توانند در مصاحبه یک یا چند کل رشته محل از فرم انتخاب رشته خود شرکت کنند. 

متقاضیان باید در این مرحله نظر اساتید را به خود جلب نمایند و پذیرش خود را در دانشگاه قطعی کنند. در واقع قبولی نهایی شرکت کنندگان در آزمون دکتری، مشروط به قبولی آن ها در مرحله مصاحبه خواهد بود. یکی از سوالات رایج داوطلبان، پیرامون نحوه محاسبه نمره دکتری 1402 است که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم.

 

نحوه محاسبه نمره مصاحبه آزمون دکتری 1402

داوطلبانی که در آزمون کتبی، موفق به کسب حد نصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه های انتخابی خود شده باشند، دعوت به مصاحبه می شوند. محدودیتی در شرکت در جلسات مصاحبه وجود ندارد و متقاضیان می توانند در مصاحبه تمامی کد رشته محل هایی که در آن دعوت به مصاحبه شده اند، شرکت کنند.

جهت شرکت در مرحله مصاحبه دکتری، متقاضیان باید در بازه های زمانی اعلام شده از سوی دانشگاه، ابتدا هزینه مصاحبه دکتری را پرداخت کنند و سپس مدارک لازم را آماده نمایند. در صورتی که جلسه مصاحبه به صورت حضوری برگزار گردد، متقاضیان موظف هستند که در جلسه مصاحبه حاضر شوند. در برخی موارد نیز مصاحبه دکتری به صورت مجازی برگزار می گردد که در این صورت شرکت کنندگان به صورت آنلاین در مصاحبه حاضر می شوند.

برای پذیرش داوطلبان در مرحله مصاحبه دکتری، برخی فاکتورها شامل انتشار کتاب، انتشار مقاله، برخورداری از مدرک زبان، پایان نامه، معدل، رزومه کاری، دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و … در نظر گرفته می شود. هر کدام از این فاکتورها، در نحوه محاسبه نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ تاثیر گذار است و هر یک دارای نمره مشخصی می باشد.

لازم به ذکر است که اساتید مصاحبه کننده در دانشگاه های مختلف، عوامل مختلفی را برای امتیاز دهی و پذیرش داوطلبان در نظر می گیرند. برخی موارد شامل انتشار مقاله، انتشار کتاب و … مشترک می باشد. برخی موارد نیز منحصر به نظر یک استاد است. توصیه می شود داوطلبان برای کسب آمادگی، با تجربیات دیگر داوطلبان در همان دانشگاه آشنا شوند.

 

نحوه نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری 1402

مطابق با رویه سال های گذشته، اساتید مصاحبه کننده در دانشگاه های مختلف، برای پذیرش داوطلبان در این مرحله، برخی فاکتورها را در نظر می گیرند که از مهم ترین آن ها، کتاب و مقاله و همینطور پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلبان است. هر کدام از اساتید ممکن است که برای مقالات و کتاب ها، حد نصاب نمره مصاحبه دکتری متفاوتی را در نظر بگیرند اما حداکثر نمره برای تمامی فاکتورها، مشترک است.

در جدولی که در ادامه آورده ایم به نحوه نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری و حداکثر نمره مصاحبه دکتری که به هر کدام از موارد تعلق می گیرد، پرداخته ایم.

نوع فعالیت نحوه ارزیابی فعالیت حداکثر نمره مصحابه دکتری
انتشار مقالات علمی – پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و مرتبط با رشته‌ تحصیلی به ازای هر مقاله 4 امتیاز بر اساس آئین نامه ارتقاء 4
برخورداری از گواهی ثبت اختراع تایید شده‌ توسط سازمان پژوهش‌‌ های علمی و صنعتی ایران حداکثر 2 امتیاز  2
کسب عنوان اول تا سوم در جشنواره‌ های علمی معتبر حداکثر 2 امتیاز  2
انتشار مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته‌ تحصیلی حداکثر 1 امتیاز بر اساس آئین نامه ارتقاء 1
انتشار مقالات چاپ شده‌ در کنفرانس‌ های معتبر (داخلی یا خارجی) مقالات خارجی تا  2 امتیاز و مقالات داخلی تا 1 امتیاز  2
تالیف یا ترجمه‌ کتاب مرتبط با رشته‌ تحصیلی حداکثر 1 امتیاز 1
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد کیفیت عالی تا 2 امتیاز و کیفیت بسیار خوب تا 1 امتیاز 2

 

نحوه نمره دهی مدرک زبان در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲

جهت شرکت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ برخورداری از مدرک زبان، الزامی نیست و داوطلبانی که دارای مدرک زبان نیستند نباید نگران باشند، چراکه مجاز به شرکت در مرحله مصاحبه می باشند. اما بر اساس تجربه شرکت کنندگان در مصاحبه دکتری، داشتن مدرک زبان یک امتیاز مثبت برای داوطلبان است. 

به مدارک زبان مختلف، امتیاز ها و نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ اختصاص داده‌ می شود. البته میزان امتیازی که به مدرک زبان تعلق می گیرد، به نظر اساتید و همینطور آئین نامه های دانشگاه های مختلف نیز وابسه است. با این حال برای نمره دهی به مدرک زبان در مصاحبه دکتری، یک چارچوب کلی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

MSRT (MCHLE) IELTS Equivalent TOEFL IBT TOEFL Computer TOEFL PAPER+ TOLIMO حداکثر نمره مصاحبه دکتری
100-90 7 – 9 120-96 300-250 680-600 8
89-85 6 – 6.9 95-86 249-232 599-575 7
84-80 4.6 – 5.9 85-76 231-213 574-550 6
79-75 5.5 – 5.9 75-66 212-196 549-525 5
74-70 4.5 – 5 65-56 195-173 524-500 4
69-65 4.5 – 4.9 55-46 172-152 499-475 3
64-60 4 – 4.4 45-36 151-133 474-450 2
59-50 3.5 – 3.9 35-29 132-113 449-425 1

همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید، برخورداری از مدرک زبان، با امتیازات خوبی برای مصاحبه شوندگان در جلسه مصاحبه دکتری همراه است و می تواند منجر به افزایش حد نصاب آن ها شود. 

 

نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری 1402

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش داوطلبان در مقطع دکتری ۱۴۰۲ با توجه به نمره ای که در آزمون کتبی کسب می کنند و همینطور نمره مصاحبه دکتری 1402 به دست می آورند، محاسبه می گردد.

در واقع کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی در مرحله آزمون کتبی برای شرکت در مرحله مصاحبه می شوند، باید در آزمون کتبی نیز حد نصاب نمره لازم را کسب کنند. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از داوطلبان دکتری وجود داشته باشد، میزان تاثیرگذاری مراحل مختلف در آزمون دکتری است. در واقع میزان تاثیر مرحله آزمون کتبی و همینطور مصاحبه دکتری در پذیرش متقاضیان وابسته به دوره آموزشی – پژوهشی و یا پژوهش محور است که جزئیات آن را در جدول زیر آورده ایم:

مواد موثر  آموزشی – پژوهشی پژوهش محور
نمره آزمون کتبی 50 درصد نمره کل 30 درصد نمره کل
مصاحبه و سنجش علمی 30 درصد نمره کل 30 درصد نمره کل
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری 20 درصد نمره کل 20 درصد نمره کل
تهیه طرح واره 20 درصد نمره کل

بر اساس جدول فوق، نمره مصاحبه دکتری 30 درصد از نمره کل را تشکیل می دهد. اما نکته ای که وجود دارد این است که میزان تاثیر مصاحبه در شیوه پژوهش محور نسبت به شیوه آموزشی – پژوهشی کمتر می باشد.

 

مشاوره نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲

جهت پذیرش داوطلبان در آزمون دکتری، متقاضیان در مراحل مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرند. ارزیابی داوطلبان در هر مرحله مطابق با ملاک هایی صورت می گیرد، به طوری که به هر یک از آیتم ها، نمره مصاحبه آزمون دکتری خاصی تعلق می گیرد. مجموع نمره مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ که یک داوطلب می تواند از مرحله مصاحبه کسب کند، 20 امتیاز است. 

در ادامه جهت درک بهتر این موضوع جدول مرتبط با نوع فعالیت های موثر در مصاحبه دکتری و میزان امتیازی که به هر فعالیت تعلق می گیرد را آورده ایم.

نوع فعالیت حداکثر نمره مصاحبه دکتری
مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی ، گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش‌‌ های علمی و صنعتی ایران ، برگزیدگی در جشنواره‌ های علمی معتبر 4
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی 1
مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ های معتبر داخلی یا خارجی 2
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته‌ تحصیلی 1
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 1.5
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی 1.5
برگزیدگان المپیاد های علمی – دانشجویی 1
مدرک زبان معتبر 6
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد 2
جمع کل 20

علاوه بر موارد درج شده در جدول فوق، تسلط بر زبان انگلیسی، سابقه در زمینه تدریس در بخش ها و حوزه های مختلف آموزشی، رزومه کاری مناسب، کیفیت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، معدل فارغ التحصیلی مقطع قبلی و … نیز در روند مصاحبه تاثیرگذار است. 

 

تماس با گروه مشاوران تحصیلی دانتل کو

این مقاله از سایت دانتل به ارائه توضیحاتی پیرامون ” نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ ” پرداختیم. در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل دریافت کنید. برای دریافت مشاوره و همینطور دریافت پاسخ سوالات خود، از طریق برقراری تماس، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نمره مصاحبه دکتری 1402 با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

سوالات متداول

نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می شود؟

در مصاحبه دکتری برخی فاکتورها شامل کتاب، مقاله، مدرک زبان و … مد نظر قرار داده‌ می شود.

در مصاحبه دکتری 1402 نحوه نمره دهی به مدرک زبان چگونه است؟

در مصاحبه داشتن مدرک زبان الزامی نیست اما دارای امتیازاتی است که در مقاله فوق به آن ها پرداختیم.

نمره مصاحبه آزمون دکتری چند درصد در پذیرش داوطلبان در دانشگاه انتخابی تاثیر گذار است؟

نمره مصاحبه دکتری مطابق با شیوه پذیرش شامل آموزشی – پژوهشی و یا پژوهش محور، بین 30 الی 50 درصد از نمره کل آزمون دکتری را تشکیل می دهد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره