انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتریدکتری

تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ چیست؟ داشتن یک رزومه پژوهشی قوی به داوطلبان کمک می کند تا بتوانند موفق به کسب نمره لازم در مصاحبه دکتری شوند. یکی از مواردی که به پربار کردن رزومه داوطلبان کمک می کند، انتشار انواع مقالات علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و همایشی می باشد. در واقع باید داوطلبان آزمون دکتری، جهت کسب آمادگی برای شرکت در مرحله مصاحبه، اقدام به چاپ این مقالات در مجلات معتبر نمایند. در ادامه قصد داریم به تاثیر انواع مقاله در مصاحبه دکتری بپردازیم.

 

تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ چگونه است؟

پذیرش در مقطع دکتری در تمامی دانشگاه های سراسری، به صورت نیمه متمرکز صورت می گیرد. به این معنی که متقاضیان باید علاوه بر شرکت در آزمون کتبی دکتری، در مصاحبه علمی دانشگاه ها نیز شرکت کنند. نمره مصاحبه دکتری در پذیرش نهایی داوطلبان، دارای تاثیر 30 درصدی می باشد که با توجه به اهمیت بالایی که دارد، سبب شده است متقاضیان برای کسب نمره لازم در این مرحله تلاش بسیاری کنند.

به طوری که اغلب دانشجویان و یا فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد، سعی می کنند که در زمینه ای خاص در رشته خود تحقیق و پژوهش کنند تا اینگونه رزومه علمی خود را پر بار نمایند. متقاضیان می توانند یک یا چند مقاله علمی را نوشته و آن را از طریق مجلات و کنفرانس های مختلف منتشر کنند. اما سوالی که برای اغلب داوطلبان آزمون دکتری وجود دارد، نحوه تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری می باشد.

بخش مهمی از نمره مصاحبه دکتری، به فعالیت های پژوهشی داوطلبان اختصاص دارد. به همین دلیل نگارش و چاپ مقالات علمی در موفقیت داوطلبان بسیار تاثیرگذار می باشد. مقالات علمی دارای انواع مختلفی هستند که به هر یک از آن ها امتیاز مشخصی تعلق می گیرد. در ادامه سعی کرده ایم پیرامون هر یک از مقالات و تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

مقاله علمی – پژوهشی

مقاله علمی – پژوهشی مقاله ای با یک موضوع جدید است که یک ایده جدید را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع ارائه دهنده یک نوآوری برای حل یک مسئله علمی است. نویسنده مقالات علمی پژوهشی، تحقیقاتی که پیش تر بر روی یک موضوع خاص صورت گرفته است را توسعه می دهند و یا سعی می کنند آن را از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار دهند. در پایان نیز نتیجه پژوهش های خود را در قالب یک مقاله در اختیار عموم قرار می دهند.

چنانچه نویسنده موضوعی را انتخاب کند که پیش تر تحقیقاتی بر روی آن صورت نگرفته است، سعی می کند از داده های خام استفاده کند. در واقع مقالات علمی – پژوهشی بر اساس تحلیل و تفسیر داده های خام جمع آوری شده پیرامون یک موضوع نگارش می گردد. 

تمرکز نویسنده در مقالات علمی – پژوهشی بر رفع یک مشکل خاص می باشد که پیش تر بر روی آن تحقیقاتی صورت نگرفته‌ است و یا راه حلی برای آن ارائه نشده‌ است. تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری در نوع مقالات علمی پژوهشی بالا می باشد.

 

مقاله‌ علمی – ترویجی

در مقالات علمی – ترویجی ، هدف ارائه یک ایده جدید از سوی نویسنده نمی باشد. در این مقالات سعی می شود که تحقیقات و مقالات پیشین در یک موضوع تخصصی مرور و مورد مطالعه قرار بگیرد. نویسندگان مقالات علمی – تروجی در واقع باید نتایج و داده های موجود در مقالاتی که پیش تر منتشر شده اند را مورد بررسی قرار دهند. در پایان نیز اطلاعات جمع آوری شده را به صورت یک مقاله جامع در آورند. تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری در مقالات علمی ترویجی نسبت به علمی پژوهشی کمتر می باشد.

 

مقالات همایشی (کنفرانسی) | تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

هدف از برگزاری کنفرانس های علمی، ارائه بروز ترین بحث های علمی و همینطور تبادل نظر پیرامون موضوعات پژوهشی می باشد. کنفرانس های مختلفی با این هدف در داخل و خارج از کشور برگزار می شوند. برخی محققان می توانند ایده ای که در ذهن خود دارند را به صورت یک مقاله کنفرانسی چاپ نمایند و در همایش ها ارائه کنند.

در مقالات همایشی و یا کنفرانسی، جزئیات پژوهش به صورت دقیق مورد بررسی قرار نمی گیرد و تحقیقات قبلی نیز در این زمینه جمع آوری نمی شوند. به همین دلیل تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری امتیاز کمتری نبست به مقالات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی تعلق می گیرد.

 

نحوه محاسبه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

مطابق با جدول محاسبه امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری، داوطلبان می توانند حداکثر 40 امتیاز را از رزومه پژوهشی خود به دست آورند. رزومه پژوهشی متشکل از انواع مقالات، گواهی های ثبت اختراع ، کتاب های تالیف شده‌، کتاب های ترجمه‌ شده‌ مرتبط با رشته‌ تحصیلی و پایان نامه‌ و … می باشد

به منظور راهنمایی شما عزیزان در ادامه جدول مرتبط با نحوه محاسبه امتیازات انواع مقالات تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری 1402 را آورده‌ ایم.

نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی و تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری
انتشار مقالات علمی – پژوهشی در مجلات داخلی و یا خارجی و مرتبط با رشته‌ تحصیلی 22 امتیاز 7‌ امتیاز به ازای هر مقاله بر اساس آیین نامه ارتقاء
برخورداری از گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

7 امتیاز برای گواهی ثبت اختراع بین المللی 

5 امتیاز برای گواهی ثبت اختراع داخلی 

اختصاص امتیاز برای برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

3 امتیاز برای برگزیدگی در جشنواره های داخلی

7 امتیاز برای برگزیدگی در جشنواره های خارجی

انتشار مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته‌ تحصیلی 6 امتیاز 2 امتیاز به ازای هر مقاله مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده‌ در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) 4 امتیاز

2 امتیاز در کنفرانس های خارجی 

1 امتیاز برای کنفرانس های داخلی

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته‌ تحصیلی 4 امتیاز
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد 4 امتیاز

4 امتیاز برای کیفیت عالی

2 امتیاز برای کیفیت بسیار خوب

40 امتیاز

همانگونه که در جدول تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری مشخص است، بیشترین امتیاز به مقالات علمی – پژوهشی اختصاص دارد. پس از آن امتیاز بیشتر به مقالات علمی – ترویجی و در پایان نیز به مقالات کنفرانسی تعلق می گیرد.

 

مشاوره تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

در مورد چاپ مقاله برای کسب امتیاز بالا در مرحله مصاحبه دکتری، لازم است اشاره کنیم که هر چه مجله ای که مقاله برای انتشار در آن پذیرفته‌ می شود، از رتبه‌ علمی بالاتری برخوردار باشد، اعتبار علمی نویسنده به همان اندازه‌ بالا می رود و به عبارتی رزومه پربارتری را خواهد داشت. ضمن اینکه لازم است اشاره‌ کنیم که وقتی مقاله در مجلات معتبر به چاپ می رسد، احتمال دیده‌ شدن‌ آن بیشتر خواهد بود.

به منظور ربته بندی مجله های علمی معتبر و جداسازی آن ها از دیگر مجلات، نظام های رتبه بندی گوناگونی وجود دارد. از میان آن ها نظام ISI  معتبرترین شاخص به شمار می رود. بنابراین مقالات ISI  دارای سطح علمی بالایی هستند و اگر مقاله داوطلب در یکی از مجلات ISI  پذیرفته‌ شود، می تواند نمره بالایی را در مصاحبه دکتری به دست آورد.

این مقاله از سایت دانتل به ارائه توضیحاتی پیرامون ” تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری ” پرداختیم. در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل دریافت کنید. برای دریافت مشاوره و همینطور دریافت پاسخ سوالات خود، از طریق برقراری تماس، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

سوالات متداول 

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری چقدر می باشد؟

بخش عمده ای از امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری، به مقاله اختصاص دارد.

به چه مقالاتی در مصاحبه دکتری امتیاز تعلق می گیرد؟

در مصاحبه دکتری به مقالات علمی – پژوهشی، علمی – ترویجی و همایشی امتیاز تعلق می گیرد.

برای کسب امتیاز لازم و تاثیر مقاله در مصاحبه آزمون دکتری چند مقاله باید داشت؟

برای ارائه مقاله در مصاحبه دکتری، تعداد خاصی تعیین نشده است.  

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره