دکتریانتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ چگونه می باشد؟ داوطلبان پس از اعلام نتیجه آزمون کتبی دکتری در یک بازه زمانی یک هفته ای باید فرآیند انتخاب رشته خود را در سایت سازمان سنجش انجام دهند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند ۵۰ کدرشته محل انتخابی را که از طریق دفترچه راهنما استخراج کرده اند، در فرم انتخاب رشته وارد کنند. در ادامه مقاله به شرح مراحل تصویری و نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی کسانی که در موعد مقرر در آزمون دکتری ثبت نام کرده و در جلسه آزمون حضور داشته اند، نتایج اولیه را در قالب کارنامه از سایت مربوطه منتشر می‌کند. کارنامه اولیه داوطلبان آزمون دکتری حاوی اطلاعات مهمی است که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، بایستی از آن ها در جهت نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری اصولی و کارآمد بهره ببرند.

بنابراین داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه می‌توانند برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد که به صورت مجزا از یکدیگر انجام می‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.

با اینکه تمامی داوطلبان آزمون دکتری تجربه و پیش زمینه ای از انتخاب رشته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته اند، اما انتخاب رشته آزمون دکتری مرحله حساسی است که بایستی داوطلبان با آگاهی و اطمینان آن را پشت سر بگذارند چراکه برای نحوه انتخاب رشته دکتری و چیدمان الویت ها نیاز است داوطلبان به تحلیل جزئیات مربوط به کارنامه‌ خود بپردازند. 

تحلیل درست کارنامه های اولیه و استفاده از جزئیات آن ها در نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری به داوطلب کمک می کند به ایده آل ترین انتخاب با توجه به رتبه ای که کسب کرده اند، دست یابد. در مقاله زیر به بررسی کامل و نکات مهم انتخاب رشته پرداخته‌ایم. توصیه می کنیم حتما پیش از انتخاب رشته مقاله زیر را مطالعه نمایید. 

بخوانید: راهنما انتخاب رشته دکتری

 

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

زمان انتخاب رشته آزمون دکتری معمولا در اوایل اردیبهشت ماه می باشد. طبق مندرجات دفترچه راهنما، داوطلبانی که طبق کارنامه اولیه مجاز به شرکت در انتخاب رشته هستند، می‌توانند از نیمه‌ اول اردیبهشت ماه سال جاری دفترچه راهنمایی که شامل نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری و کدرشته محل های ارائه شده می باشد را دریافت کرده و نسبت به انتخاب رشته در سایت سنجش با نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” اقدام کنند.

داوطلبان دانشگاه آزاد نیز می‌توانند در همین بازه زمانی به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کرده و پس از دریافت دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد نسبت به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته اقدام کنند. نحوه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد با دانشگاه های سراسری متفاوت می باشد.

 

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری در سایت سنجش

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته بایستی کدرشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه راهنما استخراج کنند و در نهایت در 50 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته خود بچینند. در ادامه به بررسی نحوه انتخاب رشته دکتری در سایت سنجش و به صورت کلی و راهنما تصویری می پردازیم.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری به صورت کلی به شرح زیر می باشد.

✅مراجعه به سایت انتخاب رشته دکتری سنجش sanjesh.org

✅دانلود دفترچه راهنما انتخاب رشته و استخراج کدرشته محل های انتخابی موردنظر

✅انجام فرآیند انتخاب رشته و تکمیل فرم آن

✅دریافت کد رهگیری انتخاب رشته که به منزله انجام کامل می باشد.

 

راهنما تصویری

داوطلبانی که کدرشته محل های انتخابی خود را از دفترچه راهنما استخراج کرده و به ترتیب الویت بندی کرده اند، برای تکمیل فرایند انتخاب رشته دکتری و ثبت کدرشته ها درسایت سنجش بایستی طبق نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری زیر پیش بروند.

1️⃣ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنند. در کادرهای پایین بر روی گزینه ” دکتری تخصصی ” کلیک نمایند.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری

2️⃣ در این مرحله نحوه انتخاب رشته دکتری از منوی سمت راست بر روی انتخاب رشته کلیک کنید.

نحوه انتخاب رشته دکتری

3️⃣ چنانچه در زمان انتخاب رشته دکتری قرار داشته باشیم، بر روی لینک فعال ” انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) Ph.D سال ” کلیک نمایید.

4️⃣ در این مرحله نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری صفحه جدیدی برای داوطلبان نمایش داده می‌شود که بایستی نکات گفته شده در این صفحه را مطالعه و سپس بر روی گزینه ” تائید و ادامه – گام بعدی ” کلیک نمایند.

5️⃣ در صفحه جدید ایجاد شده داوطلبان بایستی از طریق یکی از روش های وارد کردن شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام و یا وارد کردن شماره داوطلبی و شماره پرونده و کدملی به صفحه انتخاب رشته دسترسی پیدا کنند.

6️⃣ در این مرحله  از نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ داوطلب باید کد رشته محل هایی که از پیش الویت بندی کرده است را به ترتیب الویت در فرم اینترنتی مربوط به انتخاب رشته وارد کند.

 

نحوه تکمیل فرم

7️⃣ داوطلبان باید برای تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری به علاقه مندی‌های خود دقت نمایند. اولویت با رشته محل های منطبق با علایق داوطلبان است. همچنین داوطلبان در مراحل و نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری 1403 در تکمیل فرم انتخاب رشته باید سه دسته انتخاب داشته باشند.

  1. انتخاب هایی که با توجه به رتبه اکتسابی، پذیرش در آن ها دور از ذهن است.
  2. انتخاب های که پذیرش در آن ها محتمل است و علاقه مندی داوطلب را تشکیل می‌دهد.
  3. انتخاب هایی که پذیرش در آنها موردعلاقه داوطلب نیست اما به توجه به رتبه اکتسابی احتمال پذیرش در آنها خیلی زیاد است.

8️⃣ پس از اتمام فرایند وارد کردن الویت ها در فرم انتخاب رشته، بهتر است داوطلبان چندین بار فرم را بررسی و سپس بر روی گزینه ” ثبت و تایید نهایی ” کلیک نمایند.

 

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری | ویرایش فرم

در بالا به بررسی نحوه انتخاب رشته دکتری پرداختیم. حال ممکن است برخی از داوطلبان درصدد اضافه یا حذف کردن کدرشته محل انتخابی و یا تغییر در چینش اولویت بندی کدرشته محل ها باشند. این دسته از داوطلبان در مهلت مقرر انتخاب رشته با مراجعه به سایت سنجش و طی کردن مراحل نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری که قبل تر به آن اشاره کردیم، می توانند فرم مربوطه را ویرایش کنند. توجه داشته باشید تعداد دفعات ویرایش فرم محدود می باشد و پس از آن امکان ویرایش نخواهید داشت.

 

مراحل بعد از انتخاب رشته

پس از انجام مراحل و نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری، داوطلبان باید خود را برای جلسه مصاحبه آماده کنند و از سوالات احتمالی آگاه شده و پاسخ های مناسبی را برای آن ها بیابند. مدتی پس از انتخاب رشته نتایج دعوت به مصاحبه اعلام می شود و داوطلبان باید به دانشگاه دعوت شده مراجعه کرده و در جلسه مصاحبه شرکت نمایند. در جلسه مصاحبه بایستی حتما مدارک خود را به طور کامل به همراه داشته باشید.

داوطلبان دعوت به مصاحبه باید وارد سایت سنجش شوند و فرم بررسی صلاحیت عمومی دکتری را تکمیل نمایند. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از دانشگاه ها آزمون کتبی اختصاصی نیز داشته باشند که در این صورت باید اطلاعیه ها را از سایت دانشگاه پیگیری کنید. 

در نهایت مدتی پس از مصاحبه دکتری، نتایج نهایی در سایت سازمان سنجش اعلام می شود و داوطلبان می توانند با مراجعه به این سامانه نتایج نهایی قبولی خود را مشاهده نمایند. در صورتی که موفق به قبولی نشده اید، می توانید شانس خود را در سایر دانشگاه ها همچون پیام نور امتحان نمایید.

 

انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

آزمون دکتری برای تمامی داوطلبان به صورت یکپارچه برگزار می شود و نتایج اولیه نیز در سایت سازمان سنجش منتشر می گردد. اما پس از این مرحله، روند و نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری برای داوطلبان دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد جدا می شود . داوطلبان دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته باید به سامانه سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با آدرس azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند.

داوطلبان برای تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید دفترچه راهنما انتخاب رشته دانشگاه آزاد را به صورت اختصاصی دانلود کرده و بر اساس اطلاعات مندرج در آن اقدامات لازم را انجام دهند. در روند تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید نحوه صحیح اولویت بندی بر اساس فاکتورهای مهمی همچون علاقه، مسافت دانشگاه، هیات علمی و غیره توجه نمایید. در صورت ابهام  و یا هرگونه مشکل در روند انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد می توانید از مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو کمک بگیرید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نکات مهم برای انتخاب رشته اصولی

مهمترین مرحله نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ نحوه چینش الویت هاست؛ چنانچه داوطلب در چینش آنها دچار مشکل شود، از قبولی نهایی بازخواهد ماند. البته لازم است اشاره کنیم ترتیب الویت ها در دعوت به مصاحبه داوطلب تاثیری ندارد، چراکه اگر داوطلبی حتی در تمامی کد رشته محل های انتخابیش حد نصاب نمره لازم برای شرکت به مصاحبه داشته باشد، دعوت به مصاحبه خواهد شد.

ترتیب الویت ها زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که نتایج نهایی و نتایج مصاحبه اعلام شود چرا که پس از مصاحبه سازمان سنجش با درنظر گرفتن نمره داوطلب، امتیاز اکتسابی در مصاحبه و همینطور سهمیه ها، نتایج نهایی داوطلب را براساس الویت‌های او اعلام می‌کند.

بهتر است داوطلبان در نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری به مواردی همچون علاقه، کیفیت و رتبه علمی دانشگاه های انتخابی ، هیئت علمی و اساتید، مسافت دانشگاه تا محل زندگی، هزینه رفت و آمد، خوابگاه و شهریه دانشگاه ها توجه داشته و سپس الویت بندی کنند.

لازم است داوطلبان در انتخاب ترتیب کدرشته محل ها به نکاتی از قبیل فاصله دانشگاه تا محل زندگی، شهریه دوره، میزان ظرفیت رشته توجه نمایند. با انجام یک انتخاب رشته دقیق و مناسب، می‎توان به نتیجه مطلوب دست یافت. برای نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری بهتر و افزایش شانس قبولی در رشته محل مورد نظر خود می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

باورهای غلط در مورد انتخاب رشته دکتری

در مورد انتخاب رشته دکتری باورهای غلطی وجود دارد که بسیار هم رایج هستند و منجر به اشتباه در روند انتخاب رشته برای داوطلبان می شوند. این باورهای غلط ممکن است شانس داوطلبان برای قبولی در دانشگاه را نیز کاهش دهند. اطلاع از این باورها برای داوطلبان آزمون دکتری بسیار حائز اهمیت است؛ به همین دلیل در ادامه به توضیح کامل آن ها خواهیم پرداخت.

 

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری |‌ تاثیر اولویت بندی در دعوت به مصاحبه

برخی از داوطلبان فکر می کنند که شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه در اولویت های اول خود دارند. این در حالیست که دعوت به مصاحبه هیچ ارتباطی به اولویت بندی داوطلب ندارد و تنها رتبه و تراز اکتسابی داوطلبان است که تعیین کننده دعوت به مصاحبه آنان می باشد. در نهایت اولویت بندی، قبولی داوطلب در دانشگاه هایی را که موفق به قبولی در روند مصاحبه آن ها شده باشد را تعیین می کند.

 

انتخاب دانشگاه محل تحصیل قبلی، شانس قبولی را افزایش می دهد

یکی دیگر از باورهای رایج اما غلط در نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری این است که داوطلبان فکر می کنند دانشجویان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه شانس بیشتری برای قبولی در آن دانشگاه دارند و دیگر داوطلبان هیچ شانسی برای قبولی نخواهند داشت. 

البته که اساتید دانشگاه نظر مثبت تری به دانشجویان قدیمی خود که آن ها را می شناسند، دارند اما با این حال نمی توان این مساله را به همه تعمیم داد. اما با این حال روزمه علمی داوطلبان حرف اول را در قبولی مصاحبه خواهد داشت و بهتر است که داوطلبان شانس خود را برای همه دانشگاه های مورد نظرشان امتحان کنند. ممکن است نظر اساتید نسبت به برخی از دانشجوهای قدیمی خود چندان مثبت نباشد و یا اینکه رعایت عدالت برای شان اهمیت زیادی داشته باشد. 

 

انتخاب دانشگاه هایی با شانس قبولی بیشتر

برخی از داوطلبان فکر می کنند که در تعداد دعوت به مصاحبه محدودیتی وجود دارد و به همین دلیل تنها دانشگاه هایی را در فرم انتخاب رشته وارد می کنند که احتمال قبولی در آن ها برای شان وجود دارد. این یکی از باورهای غلط است که شانس قبولی داوطلبان را نیز کاهش می دهد. 

توجه داشته باشید که در هر کدرشته محلی که تراز علمی حد نصاب آن را کسب کرده باشید، دعوت به مصاحبه خواهید شد. پس به هیچ عنوان انتخاب های خود را حذف و محدود نکنید و شانس تان را برای همه دانشگاه های مورد نظر امتحان کنید. 

 

مشاوره نحوه انتخاب رشته دکتری 1403

پس از یک بازه زمانی یک ماهه نتایج انتخاب رشته از طریق سایت سنجش منتشر می شود. داوطلبان با مراجعه به این سایت می توانند نتیجه خود را مشاهده کنند. در این مرحله پذیرفته شدگان باید در مصاحبه دکتری شرکت کرده و در جلسه حضور یابند. 

در این مقاله به بررسی نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری پرداختیم. داوطلبان گرامی چنانچه در زمینه نحوه چینش و اولویت بندی و رتبه بندی دانشگاه ها و اساتید نیاز به راهنمایی دارید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو تماس گرفته تا کارشناسان این مجموعه شما به صورت کامل راهنمایی کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه انتخاب رشته دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

انتخاب رشته آزمون دکتری در کدام سایت انجام می شود؟

انتخاب رشته از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می گیرید.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری به چه صورت می باشد؟

نحوه انتخاب رشته دکتری در متن مقاله شرح داده شده است.

آیا ویرایش فرم انتخاب رشته امکان پذیر می باشد؟

بله داوطلبان در صورت نیاز می توانند فرم انتخاب رشته را ویرایش کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره