کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ مدتی پس از برگزاری آزمون های نوبت اول دی ماه و نوبت تیر ماه به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود. تمامی داوطلبان می توانند به منظور آگاهی از عملکرد خود و وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته جهت ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد، کارنامه اولیه خود را دریافت و مورد بررسی قرار دهند. متقاضیان پس از دریافت نتیجه اولیه خود، متناسب با مندرجات کارنامه‌شان مجاز هستند در انتخاب رشته دوره های روزانه و غیرروزانه شرکت کنند. به منظور اطلاع از نحوه دریافت نتایج اولیه کنکور 1402 در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کارنامه نهایی با رتبه کنکور دی و تیر ماه ۱۴۰۲ منتشر شد. داوطلبان با مراجعه به سایت سنجش میتوانند نتیجه خود را مشاهده نمایند. 

لینک ورود مستقیم به سایت سنجش 

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲

پس از برگزاری آزمون سراسری در زیرگروه های آزمایشی مختلف داوطلبان می توانند به منظور اطلاع از عملکرد خود در جلسه به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات فردی، نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ خود را دریافت نمایند.

کارنامه اولیه‌ای که در این مرحله برای متقاضیان منتشر می شود، دربردارنده اطلاعات مهمی شامل جزئیات مرتبط با جواب آزمون شامل وضعیت مجاز بودن، رتبه و تراز علمی، درصد اکتسابی داوطلب در هر کدام از سرفصل های امتحانی می باشد. 

در واقع متقاضیان مجاز هستند مطابق با مندرجات کارنامه اولیه خود، در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت کنند. همینطور شرکت کنندگان پس از اتمام مهلت انتخاب رشته نیز می توانند از نتایج نهایی و پذیرش و یا عدم پذیرش خود مطلع گردند. 

کلیه شرکت کنندگان در آزمون سراسری و متقاضی دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور و دانشگاه آزاد طی این مرحله می توانند از نتایج اولیه کنکور 1402 خود مطلع شوند. چراکه به منظور ورود به تمامی دانشگاه ها، کنکور سراسری در قالب یک آزمون یکپارچه برگزار می گردد. برای اطلاع از زمان نتایج نهایی و نکات مهم مقاله زیر را مطالعه کنید.

بخوانید: نتایج کنکور

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1402

معمولا اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه از برگزاری آزمون اعلام می شود. در سال گذشته جواب کنکور سراسری در تاریخ 9 اسفند ماه منتشر شد. 

کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ منتشر شد 

تاکنون زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 1402 از سوی سایت سنجش اعلام نشده است، اما پیش بینی می شود همانند سال گذشته در نیمه اول مرداده ماه منتشر شده و در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد. به محض مشخص شدن اعلام نتیجه آزمون، تاریخ جدید را در این قسمت از مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سایت مشاهده نتایج اولیه کنکور سراسری

سازمان سنجش مجری برگزاری کنکور سراسری است و تمامی مراحل ثبت نام، برگزاری، اعلام نتایج و انتخاب رشته را بر عهده دارد. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری داوطلبان باید در زمان تعیین شده به سایت سنجش با نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه خود را مشاهده کنند. 

نتایج اولیه کنکور تقریبا یک ماه پس از برگزاری آزمون در سایت سنجش منتشر می شود. اعلام نتایج نهایی نیز در حدود یک ماه پس از انتخاب رشته می باشد. فرایند انتخاب رشته نیز در سایت سنجش و آموزش کشور انجام می شود. 

نحوه مشاهده و دریافت نتایج اولیه کنکور سراسری 1402

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر میگردد. متقاضیان به منظور اطلاع نتیجه آزمون مراحل زیر را طی کنند:

✅ ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی sanjesh.org

✅ ورود به بخش سراسری از منوی رنگی تعبیه شده در سمت راست سایت

✅ کلیک بر روی لینک فعال اعلام نتایج کنکور سراسری 1402

✅ وارد کردن اطلاعات فردی و ثبت نامی خواسته شده

✅ دریافت و مشاهده کارنامه اولیه

راهنمای تصویری نحوه دریافت 

در این قسمت به منظور راهنمایی شرکت کنندگان، راهنمای تصویری نحوه مشاهده نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ را ارائه کرده ایم:

1️⃣ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید. از منوی پایین سایت بر روی گزینه ” سراسری ” کلیک نمایید.

جواب اولیه کنکور سراسری

2️⃣ از منوی سمت راست سایت بر روی گزینه ” اعلام نتایج ” کلیک نمایید.

نتایج اولیه کنکور سراسری

3️⃣ چنانچه در تاریخ های اعلام شده از سوی سایت سازمان سنجش اقدام کرده باشید، می توانید بر روی لینک فعال ” كارنامه اعلام نتایج نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 ” کلیک نمایید. 

جواب اولیه آزمون سراسری

4️⃣ بر روی گزینه ” کارنامه اعلام نتايج نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 (لطفاً کلیک کنید) ” کلیک کنید.

نتایج اولیه کنکور سراسری

5️⃣در این مرحله برای دریافت نتایج کنکور سراسری 1402 کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید و وارد سایت شوید.

نتایج اولیه کنکور سراسری

6️⃣ با درج اطلاعات لازم در محل مورد نظر، داوطلب وارد سامانه خواهد شد. با ورود به سامانه اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری، کارنامه کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که کارنامه مرحله اول فقط شامل درصد و نمره آزمون و نمره سوابق تحصیلی می باشد. در کارنامه دوم رتبه نهایی و رتبه درسهمیه را مشاهده خواهید نمود.

نتایج اولیه کنکور سراسری

نتایج اولیه کنکور

داوطلبانی که اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرده اند و نمی توانند در این مرحله نتیجه خود را مشاهده کنند، می توانند به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش مراجعه کرده و نسبت به بازیابی اطلاعات خود اقدام کنند.

اعلام دو مرحله ای نتیجه کنکور ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ کنکور سراسری دو نوبت در سال برگزار شده است و نتایج اولیه برای هر دو گروه یک ماه پس از برگزاری آزمون منتشر می شود. اما نتایج نهایی در شهریور ماه و به صورت یکپارچه برای تمامی داوطلبان منتشر خواهد شد.

طبق گفته های رییس اداره آزمون های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، سوابق تحصیلی دانش آموزان برای سازمان سنجش ارسال شده است تا با اعمال اثر بر روی کارنامه داوطلبان نتایج نهایی را مشخص کند. 

داوطلبان باید در ابتدا به سایت my.medu.ir مراجعه کرده و سوابق تحصیلی و هویتی خود را تایید کنند. چنانچه در سوابق تحصیلی مغایرتی وجود داشته باشد بایست آن را اعلام کرده تا بررسی شود و سوابق تحصیلی به درستی در اختیار سازمان سنجش قرار گیرد. 

بر اساس گفته های فرخ طبری در ابتدا نتایج اولیه منتشر می شود اما در مرحله اعلام نتایج نهایی، سازمان سنجش سوابق تحصیلی داوطلبان را نیز در نظر گرفته و بر این اساس قبولی را تعیین می کند. در فرایند چند روزه بین اعلام نتایج اولیه و نهایی سوابق تحصیلی داوطلبان اعمال خواهد شد. در سال های گذشته سوابق تحصیلی از طریق حافظه جانبی در اختیار سازمان سنجش قرار می گرفت اما از این پس از طریق پنجره واحد خدمات دولت، دسترسی برای سازمان سنجش ایجاد می شود. 

با توجه به وضعیت متفاوت داوطلبان در کنکور سراسری (برخی داوطلبان در هر دو کنکور شرکت کرده، برخی در هر دو کنکور در رشته های متفاوت شرکت کرده و برخی دیگر تنها در یک کنکور شرکت کرده‌اند) بایستی ابتدا وضعیت مشخص شده و سپس اثر سوابق تحصیلی محاسبه گردد. 

همچنین بر اساس گفته های فرخ طبری، رییس اداره آزمون های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، داوطلبانی که در امتحانات نهایی خرداد قبول نشده اند و در شهریور ماه مجددا امتحان داده‌اند تاثیر آن دروس برای شان اعمال نمی شود. در این صورت تنها سوابق تحصیلی دروسی در نظر گرفته می شود که داوطلب در خرداد ماه نمره قبولی را کسب کرده باشد. 

ثبت اعتراض به نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ گروهی از داوطلبان نسبت به آن اعتراض دارند. این دسته از داوطلبان می‌توانند درخواست خود را به منظور بررسی مجدد نمره در سایت سنجش ارسال کنند.

متقاضیان به منظور ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه کنکور یا باید از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش اقدام نمایند و یا به سامانه darkhast.sanjesh.org که در جهت رسیدگی به درخواست داوطلبان راه اندازی شده است، مراجعه کنند. در صورتی که راه دوم را انتخاب کنید برای دریافت نتیجه باید به سایت با آدرس اینترنتی rahgiri.sanjesh.org مراجعه نمایید.

زمان انتخاب رشته داوطلبان شرکت کننده

همانگونه که می دانید کنکور سراسری دو بار در سال برگزار خواهد شد. اما توجه به داشته باشید که انتخاب رشته فقط یکبار و در مرداد ماه برگزار می شود. پس داوطلبانی که آزمون نوبت دی ماه شرکت کرده اند باید تا مرداد ماه منتظر بمانند و بر اساس نتایج اولیه کنکور سراسری نوبت دی ماه ۱۴۰۱ در انتخاب رشته شرکت کنند. 

البته توجه داشته باشید در صورت تمایل در آزمون نوبت تیر ماه ۱۴۰۲ نیز در صورت تمایل شرکت کنید و محدودیتی از شرکت کردن در نوبت های بعدی وجود ندارد. همه داوطلبانی که حداقل در یکی از آزمون های نوبت اول یا دوم سال ۱۴۰۲ و یا هر دو آزمون شرکت کرده اند، در صورت مجاز بودن طبق کارنامه اولیه می توانند در مرحله انتخاب رشته شرکت کنند. 

آن دسته از داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده یا در صورت شرکت در کنکور سراسری (چه مجاز به انتخاب رشته باشد یا غیرمجاز) می توانند در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد شرکت کنند و شانس خود برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر امتحان نمایند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1402 متقاضیانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته شده اند، مجاز هستند در مرحله انتخاب رشته شرکت کنند. برای این کار توصیه می شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و مطالعه کنند. متقاضیان در این مرحله مجاز هستند 150 کد رشته محل از دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

باید متذکر شویم انتخاب رشته رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد در سایت سازمان سنجش انجام می گیرد.

دسته ای از داوطلبان که دارای کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه اولیه کنکور سراسری هستند، می‌توانند در صورت تمایل برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به سایت سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی ” azmoon.iau.ac.ir ” مراجعه کنند. برای مطالعه کامل راهنما انتخاب رشته دانشگاه آزاد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

چنانچه در جهت بررسی کارنامه نتایج اولیه کنکور و قدم گذاشتن در مرحله پیچیده و تخصصی انتخاب رشته، نیازمند راهنمایی هستید، می توانید از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید. برای ارتباط با گروه کارشناسان از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل استفاده کنید. البته پیشنهاد می شود مقاله زیر که راهنما کامل انتخاب رشته کنکور می باشد حتما مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. نتایج اولیه آزمون چه زمانی منتشر می گردد؟

    زمان دقیق اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری نهم مرداد ماه می باشد.

  2. نحوه اعلام نتیجه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه است؟

    جواب اولیه کنکور به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می گردد.

  3. برای دریافت نتایج اولیه کنکور به چه اطلاعاتی نیاز می باشد؟

    متقاضیان برای دریافت اینترنتی جواب اولیه کنکور سراسری به اطلاعات ثبت نامی خود شامل شماره پرونده، شماره داوطلبی و کد رهگیری ثبت نام نیاز دارند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره