کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ شامل سهمیه ایثاگران و شهدا 5 و 25 درصد، رزمندگان، مناطق و … می باشد. سازمان سنجش آموزش کشور که کنکور کارشناسی ارشد را هرسال برای ایجاد زمینه ادامه تحصیل داوطلبان برگزار می‌کند، جهت افزایش شانس قبولی داوطلبان، برخی سهمیه ها را در کنکور کارشناسی ارشد موثر دانسته است. داوطلبانی که از سهمیه های خاصی برخوردار هستند در صورتی که حدنصاب قبولی در کد رشته محل های انتخابی خود را بدست آورند، می‌توانند از این سهمیه ها در جهت افزایش شانس قبولی خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به سهمیه کنکور ارشد 1402 بپردازیم.

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

وزارت علوم برای قرددانی از خانوده های شهدا و جانبازان و ایثارگران امتیازاتی برای این افراد در آزمون ورودی دانشگاه های مختلف قرار داده است. در زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دفترچه ای با عنوان راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد منتشر می‌کند. طبق این دفترچه داوطلبان می‌توانند از سهمیه های رزمندگان، ایثارگران 25 درصد و ایثارگران 5 درصد استفاده کنند.

چنانچه داوطلبی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران نباشد، سهمیه آزاد برای او درنظر گرفته می‌شود. پس از انتخاب سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد داوطلبان با رقیبانی رقابت خواهند کرد که سهمیه کنکور کارشناسی ارشد مشابه با آنها داشته باشند و طبیعی است که برخورداری از یکی از سهمیه‌های گفته شده، تاثیر مثبتی در رتبه داشته و شانس قبولی داوطلب را افزایش می‌دهد.

سهمیه کنکور کارشناسی ارشد 1402 | رزمندگان

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای اینکه بتوانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند بایستی در ابتدا بدانند چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان هستند. به همین منظور در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که سهمیه رزمندگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد.

داوطلبانی که جزو رزمندگانی بوده اند که حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا متناوب از تاریخ 31 شهریورماه سال 1359 تا 31 شهریورماه سال  1367 به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی حضور داشته اند.

همینطور داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان مقرر حداقل شش ماه به صورت متناوب و یا نه ماه به صورت نامتناوب از تاریخ 31 شهریور ماه سال 1359 تا 31 شهریور ماه سال 1367 به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی و جنگی حضور داشته اند.

نحوه استفاده از سهمیه رزمندگان

داوطلبانی که طبق توضیحات فوق، واجد شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان هستند، بایستی برای صحت ادعای خود به ارگان‌های مربوطه مراجعه کنند و کد پیگیری 12 رقمی مربوط به رزمندگان را دریافت نمایند. داوطلبان بایستی جهت اعمال سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد در فرم ثبت نام کد 12 رقمی خود را در قسمت های مربوط به سهمیه وارد کنند.

در صورتی سهمیه رزمندگان برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ اعمال می‌شود که این افراد موفق شوند 80 درصد از نمره قبولی آخرین متقاضی پذیرفته شده طبق سهمیه کنکور ارشد آزاد را کسب کنند در غیر اینصورت سهمیه رزمندگان برایشان درنظر گرفته نمی‌شود و جزو همان سهمیه آزاد خواهند بود.

لازم است اشاره کنیم چنانچه سهمیه رزمندگان برای داوطلبی اعمال نشده باشد می‌تواند در زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کند.

سهمیه کنکور ارشد 1402 | ایثارگران

از دیگر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد موثر بر رتبه داوطلبان، سهمیه ایثارگری است، که خود دو دسته از داوطلبان را شامل می‌شود. داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد هستند و داوطلبانی که دارای سهمیه 5 درصدی می‌باشند.

این سهمیه ها بدین صورت است که 25 درصد از ظرفیت هر کدرشته محلی به داوطلبان با سهمیه 25 درصدی و 5 درصد از ظرفیت هر کدرشته محلی نیز به داوطلبان مشمول سهمیه 5 درصدی اختصاص دارد. چنانجه ظرفیت 25 درصدی تکمیل نشود با داوطلبان 5 درصدی آن ظرفیت ها را تکمیل می‌کنند، چنانچه ظرفیت مجددا خالی ماند به داوطلبان با ظرفیت آزاد اختصاص دارد.

در صورتی سهمیه ایثارگران برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ اعمال می‎شود که این افراد موفق شوند 70 درصد از نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده طبق سهمیه آزاد را کسب کنند درغیر اینصورت سهمیه رزمندگان 25 و 5 درصد برایشان درنظر گرفته نمی‎شود و جزو همان سهمیه کنکور کارشناسی ارشد آزاد خواهند بود.

سهمیه ایثارگران 5 درصد

داوطلبانی مشمول سهمیه کنکور کارشناسی ارشد ایثارگران 5 درصد می‌باشند که دارای شرایط یکی از موارد زیر باشند.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه ایثارگران 25 درصد

داوطلبانی مشمول سهمیه کنکور ارشد ایثارگران 25 درصد می‌باشند که دارای شرایط یکی از موارد زیر باشند.

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  •  آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

نکات

  • نکته اول: سربازان وظیفه ای که در جبهه حضور داشته اند، نمی‌توانند از سهمیه کنکور کارشناسی ارشد رزمندگان استفاده کنند، چرا که حضور این سربازان به صورت داوطلبانه نبوده است.
  • نکته دوم: داوطلبان با سهمیه کنکور ارشد ایثارگری ملزم به دریافت کد رهگیری نیستتد و اما داوطلبانی که مشمول سهمیه رزمندگان هستند بایستی نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی خود اقدام کنند.
  • نکته سوم: داوطلبانی که یک بار با استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در کد رشته محل روزانه مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد نیستند.

تسهیلات سهمیه کنکور کارشناسی ارشد

در این قسمت لازم است ابتدا اشاره کنیم که ضمن تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد رزمندگان و ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد، چنانچه داوطلبان از تسهیلاتی همچون تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی و همینطور حافظان کل قرآن مجید برخوردار باشند می‌توانند شانس قبولی خود را در کد رشته محل های انتخابی‌شان افزایش دهند.

در ادامه به ارائه اطلاعاتی پیرامون هر کدام از این تسهیلات پرداخته ایم و به داوطلبانی که مشمول استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد هستند، اشاره کرده ایم.

تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی

در ابتدا بایستی بدانیم چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد و در واقع تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند که در ادامه به صورت موردی به آنها اشاره کرده ایم.

  • فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیوسته که اولا در 8 ترم فارغ التحصیل شده باشند و ثانیا دارای رتبه اول بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده باشند.
  • فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نا پیوسته که ضمن فارغ التحصیل شدن در 4 ترم فارغ دارای رتبه اول نیز بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند.
  • آن دسته از داوطلبانی که در دوره کارشناسی پیوسته و یا دوره کارشناسی ناپیوسته در جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی شرکت کرده و یکی از مقام های اول تا سوم را کسب کرده باشند.
  • داوطلبانی که توانسته اند در مقطع کارشناسی در المپیاد های علمی _ دانشجویی رتبه های 1 تا 15 مرحله نهایی را کسب کرده باشند.
  • داوطلبانی که دارای عنوان دانشجویان نمونه کشوری از سازمان امور دانشجویان در دوره کارشناسی باشند .

نکات

  • نکته اول: ده درصد از ظرفیت هر کدرشته محلی در کنکور کارشناسی ارشد به دارندگان تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اختصاص دارد.
  • نکته دوم: داوطلبان در صورتی می‌توانند از تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده کنند که 90 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد کد رشته محل انتخابی خود را کسب کنند.

سهمیه کارشناسی ارشد | حافظان کل قرآن مجید

داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند و قصد تحصیل در رشته های مجموعه علوم قرآن و حدیث را دارند می‌توانند از امتیازات مربوط به حافظان قرآن کریم بهره ببرند.

داوطلبان تحت شرایط خاصی می‌توانند از امتیاز حافظان کل قرآن کریم استفاده کنند که به شرح موارد زیر است.

  • آن دسته از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که مدرک دیپلم و زیر دیپلم دارند در صورتی که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند از طریق سازمان سنجش به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور معرفی می‌شوند.
  • داوطلبانی که ضمن داشتن مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی، مدرک تخصصی حفظ را نیز دارند می‌توانند به منظور ارسال مدرک تخصصی حفظ و مدرک کارشناسی رسمی علوم قرآنی به سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.
  • چنانچه داوطلبی از امتیاز حافظان قرآن کریم یک بار در جهت کسب مدرک کارشناسی ارشد استفاده کرده باشد، مجاز به استفاده مجدد نخواهد بود. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره