کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

دریافت معافیت تحصیلی | شرایط و مدارک و نحوه گرفتن معافیت

کانال تلگرام تحصیلی     

دریافت معافیت تحصیلی یکی از مهم ترین چالش هایی است که آقایان درحال تحصیل با آن مواجه هستند. خدمت سربازی یکی از مهمترین دوره‌ها برای آقایان است که در هر بازه زمانی از زندگی خود می‌بایست وضعیت مشخصی نسبت به آن داشته باشند. هر پسری با رسیدن به سن قانونی می‌بایست نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کند. از طرفی ممکن است پسران در این بازه سنی مشغول به تحصیل باشند. با توجه به اینکه امکان انجام خدمت سربازی و تحصیل به صورت همزمان وجود ندارد، بحث معافیت تحصیلی پیش می‌آید. معافیت تحصیلی مهلتی محدود است که برای پسران جهت ادامه تحصیل آنان درنظر گرفته می‌شود. در این مقاله به بررسی دریافت معافیت‌تحصیلی پرداخته شده است. 

 

معافیت تحصیلی

آقایانی که به سن سربازی رسیده اند و مشمول خدمت وظیفه می‌باشند، می‌توانند از طریق معافیت تحصیلی، رفتن به خدمت سربازی را برای چند سال به تعویق بیندازند. داوطلبان آقا با ارائه مدارک لازم و مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ می‌توانند معافیت خود را دریافت نمایند. 

سن فرد، تعداد واحدهای درسی گذرانده شده، سابقه انصراف از تحصیل و غیره از موارد تاثیر گذار بر دریافت معافیت تحصیلی می‌باشند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد معافیت تحصیلی، در این مطلب به بررسی کامل آن و شرایط و مدارک مورد نیاز خواهیم پرداخت. 

 

معافیت تحصیلی دانش آموزان

در صورتی که فردی در سن ۱۸ سالگی از مدرسه فارغ التحصیل شده و دیپلم یا مدرک پیش دانشگاهی دریافت کند، باید تا حداکثر یک سال وضعیت خود برای خدمت سربازی را تعیین کند. دانش آموزان تنها تا سن ۲۰ سالگی حق معافیت خواهند داشت و پس از آن باید برای خدمت سربازی اقدام کنند. 

طبق اطلاعیه نیروهای مسلح فارغ التحصیلان آقا مشمول خدمت سربازی پایه دوازدهم سال ۱۴۰۱ که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده و در رشته های نمیسال دوم پذیرفته شده اند، می توانند در دانشگاه ثبت نام نمایند.

این داوطلبان با ثبت نام درخواست معافیت تحصیلی می توانند به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند و غیبت نخواهند خورد.

چنانچه دانش آموزی تا قبل از سن ۱۸ سالگی مدرک فارغ التحصیلی خود را دریافت کند، باید تا حداکثر ۶ ماه برای شروع وره سربازی اقدام نماید و در غیر این صورت غیب از سربازی برای او محاسبه می‌گردد. در صورتی که دانش آموز در زمان تعیین شده موفق به پاس کردن امتحانات و دریافت مدرک دیپلم خود نشود، باید در مدارس بزرگسالان ثبت نام کرده و از این طریق معافیت تحصیلی دریافت نماید. 

با دریافت این معافیت تحصیلی از دفاتر پلیس ۱۰+، دانش اموز می‌تواند تا نیمسال تحصیلی بعدی از خدمت معاف شود. پس از دریافت مدرک نیز مطابق با روند قبلی باید تا یک سال وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص سازد. 

بخوانید: معافیت سربازی

 

شرایط دریافت معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی در واقع یک معافیت موقت است و مشمولان تنها می‌توانند از طریق آن خدمت سربازی خود را برای مدتی به تعویق بیندازند. معافیت تحصیلی شرایط عمومی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می‌باشد. 

✅در هر مقطع تنها یکبار می‌توان از سنوات تحصیلی استفاده کرد. 

✅در هر مقطع تنها یکبار می‌توان انصراف داده و مجددا به تحصیل پرداخت

✅افراد دارای معافیت تحصیلی می‌توانند از خدمات مختلف شهری استفاده نمایند. 

✅این افراد می‌توانند پاسپورت دریافت کرده و با شرایط خاص از کشور خارج شوند. 

✅افراد دارای معافیت تحصیلی می‌توانند برای پذیرش سپاه و دریافت امریه سربازی اقدام کنند. 

✅با معافیت تحصیلی می‌توان برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمود. 

دریافت معافیت تحصیلی

 

آیا می‌توان با دریافت معافیت تحصیلی در یک مقطع دوبار تحصیل کرد؟

بسیار دیده می‌شود که افراد در حال تحصیل در یک مقطع و مخصوصا مقطع کارشناسی، تصمیم می‌گیرند که یکبار دیگر در همان مقطع و در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند. طبق قوانین اگر فرد از تحصیل انصراف بدهید، حتی در صورتی که ترم آخر باشد نیز می‌تواند مجددا در آن مقطع سنوات تحصیلی دریافت کند.

اما اگر فرد در آن مقطع فارغ التحصیل شود، دیگر امکان دریافت معافیت تحصیلی برای آن مقطع را نخواهد داشت. امکان انصراف از تحصیل و دریافت مجدد معافیت تحصیلی نیز تنها یکبار در هر مقطع وجود دارد و بار دوم دیگر معافیت تحصیلی به فرد داده نمی‌شود. 

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی

افرادی که تمایل به دریافت معافیت‌تحصیلی دارند، لازم است مدارک و اسناد معتبری را ارائه دهند تا درخواست آنان مورد بررسی قرار گیرد. معافیت تحصیلی انواع مختلفی دارد که در هر یک از آنها ارائه مدارک از طرف متقاضی ضروری است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی معرفی شده است.

  • 2 قطعه عکس 4*3
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اصل و کپی گذرنامه در صورت وجود
  • گواهی اشتغال به تحصیلی که توسط مدیریت محل تحصیل مهر و امضا شده است
  • فرم درخواست معافیت تحصیلی معتبر و مورد تأیید امور آموزشی
  • برگه انصراف از تحصیل برای متقاضیان انصرافی
  • برگه تعیین وضعیت تأیید شده توسط آموزش و پرورش برای آقایانی که دانشجو نیستند

 

فرایند دریافت معافیت تحصیلی

فرایند دریافت معافیت تحصیلی شامل دو مرحله مهم است که اقدام نسبت به آن برای هر یک از متقاضیان ضروری و لازم است. این دو مرحله عبارتند از:

  1. آماده سازی و دسته بندی مدارک مورد نیاز
  2. مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) جهت انجام ادامه فرایند
  3. فرم هایی که در اختیار شما قرار داده می شود را تکمیل کنید و سپس هزینه صدور معافیت را نیز بپردازید.
  4. در نهایت برگه معافیت تحصیلی خود را دریافت کرده و از آن برای ادامه تحصیل استفاده کنید.

پس از اجرای این دو مرحله، سازمان نظام وظیفه، وضعیت خدمت سربازی متقاضیان را تا سن 20 سالگی تعیین کرده و برای آنان گواهی معافیت تحصیلی صادر می‌کند. متقاضیان با دریافت این گواهی می‌توانند آن را به مراکز آموزشی مربوطه ارائه داده و مشغول تحصیل شوند. ناگفته نماند که درخواست‌های معافیت تحصیلی تنها در صورتی تأیید می‌شوند که فرد دارای سابقه غیبت غیرموجه نبوده باشد.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان

پایان 18 سالگی در اصل سنی است که در آن دوران مدرسه به اتمام رسیده و شرایط ورود به دانشگاه مهیا می‌شود. داوطلبان آقایی که متقاضی ورود به دانشگاه هستند، می‌توانند برای ادامه تحصیل، معافیت تحصیلی دریافت کنند. این افراد در صورتی که بدون معافیت تحصیلی وارد دانشگاه شوند، مشمول غیبت از خدمت سربازی می‌شوند. شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان به شرح زیر است.

✅دوران تحصیل دانشجویان نباید از حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل تجاوز کند. البته در صورت ضرورت و به تشخیص کمیسیون، تنها یک سال می‌تواند به این زمان‌های مجاز افزوده شود. حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل و دریافت معافیت تحصیلی برای هر مقطع متفاوت و مطابق با جدول زیر است.

مقطع تحصیلی سنوات حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
کاردانی 2 سال و نیم
کارشناسی پیوسته 5 سال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
دکتری پزشکی پیوسته 8 سال
دکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال
کاردانی به کارشناسی ۳ سال

✅افرادی که به هر ترتیبی موفق به فارغ التحصیلی به موقع حتی در بازه ارفاقی نشوند، می‌بایست درخواست خود را برای تمدید ترخیص خدمت از طریق دانشگاه و دفاتر پلیس +10 به ثبت برسانند. در غیر این صورت این افراد مشمول غیبت و در نتیجه اضافه خدمت خواهند شد.

✅دانشجویان پسر در صورت فارغ التحصیلی، انصراف، ترک تحصیل و یا اخراج ضروری است که خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند. حداکثر مهلت این افراد برای معرفی یک سال است.

✅افراد مشغول به خدمت در صورت پذیرفته شدن در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر مجاز به ادامه تحصیل هستند. برای این دسته از دانشجویان ترخیص از خدمت سربازی ارائه می‌شود.

✅دانشجویانی که از دانشگاه اخراج می‌شوند، نمی‌توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند. علاوه بر این دانشجویان انصرافی که مدرک معادل پایین‌تری دریافت می‌کنند، از معافیت تحصیلی محروم خواهند شد. این دسته از متقاضیان تنها در صورت اتمام خدمت سربازی قادر هستند برای ادامه تحصیل اقدام کنند.

 

تحصیل همزمان با خدمت سربازی

بسیاری از مشمولان خدمت سربازی این سوال را دارند که آیا می‌توان همزمان با تحصیل به خدمت سربازی نیز پرداخت یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. به هیچ عنوان امکان تحصیل همزمان و خدمت سربازی وجود ندارد و مشمولان یا باید با دریافت معافیت تحصیلی مشغول به تحصیل باشند و یا به خدمت وظیفه بروند. 

در طول دوران تحصیل می‌توان با انجام پروژه ها و فعالیت های مختلف، کسری خدمت دریافت کرد. مثلا فعالیت در بسیج باعث کسری خدمت خواهد شد. چنانچه قصد دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کسری خدمت را دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

شرایط دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور و به طور کلی خروج از کشور برای متقاضیان آقایی که دوره خدمت سربازی خود را نگذرانده‌اند، تنها بر اساس شرایطی مشخص امکان پذیر است. شرایطی که این دسته از افراد برای خروج از کشور به آن نیاز دارند عبارتند از:

  • نداشتن سابقه غیبت از خدمت سربازی
  • دارا بودن معافیت تحصیلی
  • ارائه وثیقه
نوع سفر به خارج از کشور میزان وثیقه
ادامه تحصیل 200 میلیون ریال
علمی 80 میلیون ریال
زیارتی 30 میلیون ریال

افرادی که مشمول شرایط ذکر شده باشند می‌توانند گواهی اشتغال به تحصیل خود را به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهند و درخواست مجوز خروج از کشور داشته باشند. در این صورت مجوز خروج از کشور توسط این سازمان صادر شده و به پلیس گذرنامه ناجا ارسال می‌شود. پلیس گذرنامه ناجا نیز گذرنامه متقاضی را صادر کرده و تحویل وی می‌دهد. 

 

نکاتی برای متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

✅افرادی که دوره تحصیل در خارج از کشور خود را به اتمام برسانند و یا به هر دلیلی از ادامه تحصیل منصرف شوند، حداکثر یک سال فرصت معرفی خود به سازمان نظام وظیفه را دارند. البته امکان تحصیل مجدد برای دانشجویان انصرافی به شرطی که بیش از یک سال از انصراف آنان نگذشته باشد وجود دارد.

✅دانش آموزانی که فارغ التحصیل می‌شوند، تنها یک سال فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور اقدام کنند. در غیر این صورت مشمول غیبت غیرموجه خواهند بود.

✅افراد دارای معافیت تحصیلی محدودیتی از نظر سفر به کشورهای مختلف ندارند.

✅افرادی که به سن قانونی اعزام به خدمت سربازی نرسیده باشند، ممنوعیتی برای خروج از کشور ندارند.

 

دریافت معافیت تحصیلی | شرایط طلاب حوزه‌های علمیه

طلاب حوزه‌های علمیه درصورتی که واجد شرایط باشند، می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره ببرند. این دسته از افراد تنها در محدوده‌های زمانی مشخصی می‌توانند از مهلت معافیت تحصیلی استفاده کنند. سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب حوزه‌های علمیه تشیع و طلاب مدارس علوم دینی سنت با یکدیگر متفاوت هستند که جزئیات آن در جدول زیر شرح داده شده است.

سطح تحصیلی مدرک معادل سنوات زمان مجاز برای ادامه تحصیل (برای اهل تشیع) سنوات زمان مجاز برای ادامه تحصیل (برای اهل سنت)
سطح مقدماتی دیپلم حداکثر تا 20 سالگی
سطح 1 کاردانی 6 تا 9 سال تا 4 سال
سطح 2 کارشناسی 3 تا 6 سال تا 4 سال
سطح 3 کارشناسی ارشد تا 3 سال
سطح 4 دکتری تا 12 سال

یکی از شرایط دیگر برای معافیت تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه توجه به مدرک تحصیلی است. متقاضیان دریافت معافیت‌تحصیلی با توجه به مدرک تحصیلی در سه دسته طبقه بندی می‌شوند که به شرح زیر می‌باشد.

  1. افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم: این دسته از افراد تنها در صورتی می‌توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند که قبل از سن 18 سالگی در حوزه‌های علمیه ثبت نام کرده باشند.
  2. افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی: این گروه از افراد در صورتی مجاز به دریافت معافیت‌تحصیلی هستند که بدون داشتن سابقه غیبت نظام وظیفه، در حوزه‌های علمیه ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل شوند.
  3. افراد دارای مدرک تحصیلی کاردانی تا دکتری: این دسته از افراد درصورتی که هنوز وارد غیبت از خدمت سربازی نشدند، مجاز به دریافت معافیت تحصیلی هستند. برای این گروه از متقاضیان محدوده سنی تعریف می‌شود و افراد بیش از سن قانونی مشمول معافیت تحصیلی نخواهند بود. حداکثر سن مجاز برای دارندگان مدرک کاردانی 22 سال تمام، برای دارندگان مدرک کارشناسی 24 سال تمام، برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 28 سال تمام و برای دارندگان مدرک دکتری 30 سال تمام است.

 

نکاتی برای متقاضیان معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه

✅افرادی که در طول تحصیل در حوزه علمیه اخراج می‌شوند، از دریافت معافیت تحصیلی محروم شده و بایستی خود را به سازمان نظام وظیفه جهت انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

✅افرادی که از تحصیل در حوزه علمیه انصراف می‌دهند، می‌بایست حداکثر تا یک سال یا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند و یا تحصیل خود را مجدداً شروع کنند.

✅افراد فارغ التحصیل حوزه‌های علمیه می‌بایست تا قبل از گذشت یک سال نسبت به انجام خدمت سربازی اقدام کنند.

✅طلابی که در سطح 2 و 3 تحصیل می‌کنند، در صورتی که به عنوان امام جمعه یا جماعت فعالیت داشته باشند یا در طرح هجرت روحانیون شرکت داشته باشند، می‌توانند زمان معافیت تحصیلی خود را افزایش دهند. این افزایش زمان معافیت تحصیلی به معادل با زمان فعالیت و خدمت طلاب خواهد بود.

 

ایست خدمت سربازی

در صورتی که فردی در حال گذراندن خدمت سربازی باشد و در این مدت موفق به قبولی در مقاطع بالاتر تحصیلی همچون ارشد و دکتری شده باشد، می‌تواند از ایست خدمت سربازی استفاده کرده و به صورت موقت، معافیت از خدمت دریافت نماید. 

توجه داشته باشید که ایست خدمت سربازی دقیقا از زمان شروع ترم دانشگاه است و فرد از همان زمان اعلام نتایج امکان توقف خدمت را نخواهد داشت و باید دقیقا تا زمان شروع کلاس های دانشگاه به سربازی خود ادامه دهد. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی مشاوره تحصیلی تلگرام کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

مشاوره معافیت تحصیلی

مشولان خدمت سربازی می‌توانند پس از پذیرش در دانشگاه برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام نمایند. معافیت تحصیلی شرایط و مدارکی دارد که متقاضیان باید از آن آگاه باشند و بر این اساس در سریع ترین زمان ممکن برای دریافت معافیت اقدام کنند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه دریافت معافیت‌تحصیلی برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دریافت معافیت تحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. شرایط دریافت معافیت تحصیلی چیست؟

    تمامی شرایط معافیت تحصیلی با توجه به شرایط مشمولان در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است. 

  2. معافیت تحصیلی چند نوع دارد؟

    معافیت به گروه های مختلف همچون دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و تحصیل در خارج تعلق خواهد گرفت. 

  3. برای دریافت معافیت‌تحصیلی چه باید کرد؟

    مشمولانی که واجد شرایط دریافت معافیت‌تحصیلی هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ و ارائه مدارک لازم، معافیت خود را دریافت نمایند. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره