کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟ زیست شناسی پر اهمیت ترین درس کنکور تجربی و در عین حال سخت ترین درس نیز از نظر اکثر داوطلبان کنکور تجربی است و همه شما به خوبی می‌دانید که درصد اکتسابی در این درس تاثیر بسیار زیادی در افزایش تراز و رتبه تان خواهد داشت. دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای کسب درصد بالا در این درس روش‌های مختلفی را امتحان می کنند از خرید دی وی دی ها و کتابهای کمک آموزشی گرفته تا شرکت در کلاس‌های کنکوری اما عده‌ای نیز موفق نمی شوند چرا که شیوه مطالعاتی درستی به کار نگرفته اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش صحیح مطالعه زیست شناسی بپردازیم.

روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲

بهترین روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ که بخش‌های مختلفی را همچون ژنتیک، گیاهی، جانوری، بدن انسان و … را در برمی‌گیرد، این است که موضوعی درس بخوانید مثلا بخش ژنتیک سه پایه را با هم بخش گیاهی با هم و سایر بخش ها نیز به صورت موضوعی مطالعه کنید. برای اطلاع از بهترین منابع کنکور تجربی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

روش مطالعه زیست شناسی | بخش ژنتیک

با توجه به اینکه مبحث ژنتیک زیست شناسی کاملا پیوسته به هم است، بنابراین برای تسلط در این بخش باید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید. با صرف روزانه نیم ساعت وقت در حل مسائل ژنتیک، پس از چندماه نتیجه آن را خواهید دید. بیشتر سعی کنید که تکنیک‌های حل تست ها را یاد بگیرید تا با هر نوع تستی که روبرو می‌شوید با به یادآوردن تکنیک حل آن، سریع آن را حل کنید. یکی از روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی  این است تا جایی که می‌توانید تست بزنید و تمرین کنید تا به مرور بتوانید در مدت زمان کوتاه تری نیز به سوالات پاسخ دهید.

پاسخنامه را دقیق بخوانید، این کار به شما کمک می‌کند تا با روش های مخصوص حل هر تست آشنا شوید زیرا تنوع تست های ژنتیک زیست شناسی خیلی زیاد نیست و با بررسی کنکور چند سال گذشته متوجه می‌شوید که سبک طراحی اکثر سوالات شبیه هم هستند.

روش صحیح مطالعه زیست شناسی | بخش گیاهی

از نظر بیشتر دانش آموزان رشته تجربی بخش گیاهی زیست شناسی سخت ترین مبحث این درس است و حتی تعدادی از آنها نیز قید این بخش را میزنند. در حالی که حدود 20 درصد کل سوالات زیست کنکور را تشکیل داده پس حذف این مبحث کمی دور از منطق است.

دلیل اصلی سخت بودن زیست گیاهی این است که مباحث به صورت پراکنده و در سه کتاب گفته شده که همین موضوع باعث می‌شود دانش آموز نتواند میان مباحث مختلف در سه پایه ارتباط ایجاد کند. بنابراین باید زیست شناسی گیاهی را ترکیبی بخوانید و مطالب را اولویت بندی کنید و حتما هم به ترتیب اولویت نیز مطالعه کنید یعنی اگر اولویت اول را درک نکرده باشید، اولویت دوم را نیز نمی فهمید. اولویت بندی روش صحیح مطالعه زیست شناسی گیاهی به صورت زیر است:

  1. یاخته گیاهی و اندامک های اختصاصی مانند کریچه و سبزدیسه (زیست دهم و دوازدهم)
  2. چرخه یاخته ای (زیست یازدهم)
  3. بافت های گیاهی (زیست دهم)
  4. تولید مثل در گیاهان (زیست یازدهم)
  5. انواع رشد در گیاهان (زیست دهم)
  6. جذب و انتقال مواد در گیاهان (زیست دهم)
  7. پاسخ گیاهان به محرک ها (زیست یازدهم)
  8. سازش گیاهان با محیط (زیست دهم)

پس از مطالعه درسنامه و کتاب درسی در هر اولویت، تست های مفهومی مربوط به همان بخش را تمرین کنید و سپس وارد اولویت بعدی شوید. حتما پس از حل تست ها پاسخنامه را نیز بررسی کنید تا اگر نکته ای بود آن را در کتاب درسی خود یادداشت کنید.

روش صحیح مطالعه زیست شناسی | توجه به قیدها

قیدهای داخل متن مثل “اغلب، بیشتر، همه، بسیاری، تعداد، کمی، بیشترین، بزرگترین  و ….” تقریبا 20 سوال مرتبط به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در کنکور تجربی را به خود اختصاص داده اند. از روش صحیح مطالعه زیست شناسی برای تسلط بر قیدها به طوری که از حافظه تان پاک نشود، چند راهکار وجود دارد:

هایلایت کردن: مثلا از هایلایت آبی فقط برای قیدهای داخل متن استفاده کنید و هر بار که کتاب را ورق می زنید با دیدن این رنگ بخاطر می آورید که رنگ مربوط به قید است. همچنین می‌توانید قیود را با توجه به بار مثبت و منفی که دارند، هایلایت کنید. مثلا قیدهای با بار مثبت “بسیاری، اغلب، تقریبا، همه ی و …” با رنگ سبز، قید های با بار منفی “گاهی، بعضی و ..” با رنگ زرد.

داشتن یک کتاب تمرینی: کتابی به جز کتاب اصلی خود تهیه کنید و تمام قیدها را با لاک غلط گیر سفید کنید. پس از اینکه هر مبحث را مطالعه کردید، به کتاب تمرینی برگردید و جای سفید قید ها را پر کنید. البته این روش کمی وقت گیر و خسته کننده است ولی در یادگیری قیدها بسیار موثر عمل می‌کند. برای مشاهده بهترین منبع تست کنکور تجربی کلیک کنید.

استفاده از کتاب اختصاصی قیدها: بهترین روش صحیح مطالعه زیست شناسی این است که کتاب قید زیست شناسی را تهیه کنید که فقط قیدها را بررسی کرده است. توصیه ما به شما، کتاب متن و مکث زیست کنکور میکروطلایی گاج است.

شکل های کتاب درسی

شکل های کتاب درسی نیز بخش زیادی از تست های کنکور را به خود اختصاص داده اند. از تصاویر و اشکال معمولا دو نوع سوال مطرح می‌شود یا به عکس اشاره مستقیم می‌کنند که تست های راحت‌تری هم هست و یا اینکه به صورت ترکیبی سوال مطرح می‌شود.

بهترین روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲  برای تفسیر و یادگیری شکلها، تهیه کتابهای زیست شناسی مصور است و تمام نکات تصاویر را به خوبی پوشش داده اند. کتاب زیست شناسی تصویری انتشارات قلم چی و کتاب زیست مصور خیلی سبز، دو کتاب پیشنهادی ما به شماست ولی اول کتاب درسی را با جزئیات تمام بررسی کنید. پس از بررسی کتابهای مصور، تمام نکات را در کنار تصاویر کتاب درسی خود یادداشت کنید تا با هر بار مرور کردن آنها را به یاد بیاورید.

بخوانید: بخوانید: بودجه بندی کنکور تجربی

روش صحیح مطالعه زیست شناسی | نکات پایانی

  • زیست شناسی جزو دروسی است که نیاز به تمرین و مرور زیاد دارد و حتما باید مرور روزانه یا حداقل یک روز درمیان داشته باشید البته مرور کردن نباید زمان زیادی را از شما بگیرد و فقط باید یک نگاه کلی داشته باشید.
  • خلاصه نویسی کردن نه تنها در درس زیست شناسی بلکه در اکثر دروس بسیار موثر است و بیشترین کاربرد خلاصه نویسی، در زمان مرور کردن است که باعث می‌شود در وقت خود صرفه جویی داشته باشید.
  • روش صحیح مطالعه زیست شناسی این است که حاشیه نویسی داشته باشید و پس از اینکه تستی حل کردید یا پاسخنامه را خواندید، اگر به نکته جدیدی برخوردید حتما آن را در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید.
  • اگر دانش آموز هستید، پیش از حضور در کلاس پیش خوانی داشته باشید. پیشخوانی کردن باعث می شود که یک دید کلی نسبت به موضوع داشته باشید و اگر سوالی نیز ذهن شما را درگیر کرده باشد، با توضیحات معلم پاسخ سوال خود را بیابید.

روش مطالعه سایر دروس تخصصی کنکور تجربی

در ادامه لینک مقالات روش صحیح مطالعه سایر دروس تخصصی کنکور سراسری تجربی 1402 توسط مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو برای شما داوطلبین گرامی گردآوری شده است و با کلیک بر روی آن می توانید روش مورد استفاده و نفرات برتر کنکور سال های گذشته مطالعه نمایید.

بخوانید: روش صحیح مطالعه زمین شناسی

بخوانید: روش صحیح مطالعه ریاضی تجربی

بخوانید: روش صحیح مطالعه شیمی تجربی

بخوانید: روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره