مشاوره تحصیلی دانش آموزان

فراموشی مطالب درسی

کانال تلگرام تحصیلی     

فراموشی مطالب درسی یکی از دغدغه های دانش آموزان و مخصوصا داوطلبان کنکور است که مشکلاتی را برای آمادگی امتحان برای شان ایجاد می‌کند. فراموشی دلایل بسیار زیادی دارد و اکثر مواقع طبیعی است اما به این معنی نیست که نمی‌توان کاری برای آن انجام داد. تکنیک ها و روش های متعددی وجود دارند که با استفاده از آن ها می‌توان عمکلرد مغز را افزایش داده و از فراموشی مطالب جلوگیری کرد. در این مقاله به بررسی فراموشی مطالب درسی می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

فراموشی مطالب درسی

تقریبا تمامی دانش آموزان فراموشی مطالب‌درسی را تجربه کرده اند. فراموشی یک اختلال در حافظه است که دلایل زیادی باعث بروز آن می شود. فراموشی یک مساله کاملا طبیعی است چراکه ذهن در مقابل حجم زیاد اطلاعات برخی از آن ها را به فراموشی می سپارد.

اما فراموشی مطالب درسی برای دانش آموزان یک دغدغه جدی است چراکه در امتحانات و یادگیری دروس برای شان مشکل ایجاد می کند. دانش آموزان می توانند با آگاهی از دلایل فراموشی و راهکارهای تقویت مغز، بر این مشکل غلبه کرده و توانایی ذهن خود در به یادسپاری دروس را افزایش دهند.

 

دلایل فراموشی مطالب درسی

همانطور که گفته شد فراموشی دروس برای اکثر افراد اتفاق می افتد و دلایل بسیار زیادی دارد. آگاهی از دلایل فراموشی به دانش آموزان کمک می کند تا آن ها را شناسایی کرده و برطرف کنند. برخی از مهم ترین و رایج ترین دلایل فراموشی مطالب درسی به شرح زیر هستند.

 

عدم تمرکز در هنگام مطالعه

اگر در هنگام مطالعه دروس تمرکز کافی نداشته باشید، برخی از مطالب در مدت کوتاه از ذهنتان فراموش می شود. سروصدا و مکان نامناسب برای درس خواندن از مهم ترین دلایل عدم تمرکز هستند.

 

فراموشی مطالب درسی | مطالعه بدون مرور

خواندن یکباره دروس و عدم مرور باعث فراموشی زودهنگام می شود. در ابتدا اطلاعات وارد حافظه کوتاه مدت می شوند و در صورت مرور به حافظه بلندمدت انتقال پیدا می‌کنند. برای این منظور باید مطالب را در بازه های زمانی مشخص مرور کنید تا وارد حافظه بلند مدت تان شود.

بخوانید: مرور مطالب درسی 

 

عدم خواب کافی

نخوابیدن به اندازه کافی در طول شبانه روز یکی از مهم ترین دلایل فراموشی مطالب درسی است. بسیاری از دانش آموزان در شب های امتحان بی وقفه مطالعه می کنند و با نخوابیدن فرصت کافی برای تجدید قوا را به مغز نمی دهند. ذهن وقتی خسته باشد مطالب یادگرفته شده را فراموش می کند.

 

فراموشی مطالب درسی | تغذیه نامناسب

قبل از شروع مطالعه حتما صبحانه کافی و مقوی بخورید تا انرژی لازم برای مطالعه را در اختیار ذهن قرار دهید. در طول درس خواندن نیز از خوراکی های مقوی مانند گردو و کشمش استفاده کنید. نوشیدنی هایی همچون قهوه را کاهش دهید چراکه مصرف بیش از حد آن ها باعث اضطراب و کاهش عملکرد ذهن می شود.

 

استرس و اضطراب

اضطراب و استرس از مهم ترین دلایل فراموشی مطالب درسی در بین دانش آموزان است. مقابله با استرس روش هایی دارد که می توانید با کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان آن ها را بیاموزید.

 

مصرف دارو

برخی از داروها در عملکرد مغز تداخل ایجاد می کنند و در نتیجه مطالب درسی فراموش می‌شوند. از این داروها می‌توان به ضدافسردگي ها و آرامبخش ها اشاره کرد. و البته یکی از مهم ترین این داروها ریتالین است که برخی از دانش آموزان در شب های امتحان خودسرانه آن را مصرف می کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند در حالی که مصرف این دارو بدون تجویز پزشک نتیجه برعکس داشته و مشکلاتی را نیز به وجود می آورد.

فراموشی مطالب درسی

 

راه های جلوگیری از فراموشی مطالب درسی

به طور کلی راهکار قطعی و معینی برای جلوگیری از فراموشی مطالب وجود ندارد اما با استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف می توان ظرفیت ذهن را گسترش داده و فراموشی مطالب را کاهش داد. راه های جلوگیری از فراموشی مطالب درسی به شرح زیر هستند.

 

ورزش کنید

طبق تحقیقات ورزش کردن یکی از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از فراموشی است. حتما نیازی نیست که ورزش حرفه ای و برای مدت طولانی داشته باشید؛ روزانه نیم ساعت ورزش را در برنامه خود بگذارید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

 

فراموشی مطالب درسی | خواب شبانه

خواب با کیفیت شبانه را به هیچ عنوان حذف نکنید و یا مدت زمان آن را کاهش ندهید. در اکثر افراد 8 ساعت خواب در شب برای ذهن و بدن لازم است و در غیر این صورت عملکرد فرد مختل می شود. مدت زمان لازم خواب برای برخی از افراد بیشتر و برای برخی کمتر است.

 

تمرین و تکرار

همانطور که گفته شد یکی از دلایل فراموشی مطالب درسی عدم تمرکز و تمرین است. در این صورت راه های میانبر کمک زیادی به شما نمی کنند و تنها راه، افزایش تمرکز و تمرین و تکرار مطالب است تا از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند.

 

دسته بندی مطالب

عملکرد مغز به نحوی است که مطالب نامنظم را سریع تر فراموش می‌کند. پس برای یادگیری بهتر و جلوگیری از فراموشی، مطالب درسی را دسته بندی کنید. جدول بندی مطالب یکی از راه‌های دسته بندی است که بسیار کمک کننده می باشد.

 

استفاده از تمرینات ذهنی

تمرینات ذهنی جز بهترین راه ها برای بهبود عملکرد مغز هستند. محاسبات ذهنی از روش های تمرین ذهن اند که استفاده از آن ها سلول های مغز را تقویت کرده و باعث افزایش کارکرد می‌شود.

 

یادگیری روش های مطالعه 

مطالعه کردن و یادگیری دروس روش ها و تکنیک هایی دارد که اکثر دانش آموزان از آن ها بی اطلاع هستند. یادگیری از روش ها می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان کمتر و با کیفیت بهتری مطالب را به یادبسپارید و از فراموشی مطالب درسی پیشگیری کنید. 

 

سبک زندگی سالم

و در نهایت سبک زندگی سالم را دنبال کنید. سبک زندگی علاوه بر فراموشی تمامی جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. تغذیه سالم، ورزش، خواب کافی و دوری از استرس و اضطراب کیفیت زندگی شما را به طور کل افزایش می دهند. برای یادگیری روش های مقابله با اضطراب و سبک زندگی سالم می توانید با مشاور مشورت کنید.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

مشاوره در زمینه فراموشی مطالب درسی

برای جلوگیری از فراموشی باید ابتدا علت آن را شناسایی کنید و موارد مشکل زا را حذف نمایید. علاوه بر این یادگیری روش های صحیح درس خواندن، به افزایش کیفیت و سرعت یادگیری کمک زیادی کرده و از فراموشی مطالب درسی جلوگیری می کند.

برای یادگیری روش های صحیح مطالعه می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کنید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. در مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو تمامی خدمات به صورت تلفنی ارائه می شود و شما می توانید با صرف هزینه و زمان کمتر بهترین خدمات مشاوره را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی مطالب‌درسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. علت فراموشی مطالب درسی چیست؟

    فراموشی دروس دلایل بسیار زیادی دارد که از آن ها می توان به عدم تمرکز، استرس و اضطراب و… اشاره کرد. دلایل فراموشی به طور کامل در متن مقاله آورده شده است.

  2. بهترین راه برای جلوگیری از فراموشی مطالب درسی چیست؟

    از روش هاي جلوگیری از فراموشی می توان به ورزش، خواب کافی و… اشاره کرد که به تمامی آن ها در متن اشاره شده است.

  3. آیا مصرف دارو بر فراموشی مطالب تاثیر می‌گذارد؟

    بله و یکی از رایج ترین دارو ها ریتالین است که بسیاری از دانش آموزان به صورت خودسرانه آن را استفاده می کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره