مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

مرور مطالب درسی | بهترین شیوه و تکنیک ها

کانال تلگرام تحصیلی     

فراموشی، یکی از جدی ترین خطراتی است که آموخته های شما را تهدید می کند. هیچکس دوست ندارد مطالبی که برای یادگیریشان زحمت کشیده را فراموش کند. به همین خاطر آشنایی با راهکارهای مرور مطالب درسی و شیوه هایی از مطالعه که احتمال فراموشی را کمتر می کند، یکی از سوالاتی است که دانش آموزان و دانشجویان همواره در پی یافتن جواب آن هستند. واقعیت این است که شما برای نگه داشتن مطالب درسی یا هر موضوع دیگری در ذهنتان، نیاز دارید که بارها آن را مرور کنید. اما این مرور می بایست قاعده مند و طبق برنامه خاصی باشد. با کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی مناسب می توانید یک برنامه تحصیلی با فواصل زمانی معین برای مرور مطالب تهیه کنید.  در این مطلب به بررسی نکاتی در ارتباط با شیوه مطالعه و مرور موثر برای جلوگیری از فراموشی می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه راهکارهای مرور مطالب درسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

مرور مطالب درسی | سبک مطالعاتی مناسب

برای یاداوری مناسب، ابتدا باید یادگیری مناسبی داشته باشید. در غیر اینصورت اطلاعاتی در ذهن شما ذخیره نمی شود که بخواهید در آینده آنها را بازیابی کنید. برخی از راهکارهای مطالعه مناسب که به تثبیت مطالب کمک می کند، عبارتند  از:

مطالعه چند حسی

هنگامی که برای یادگیری یک مطلب از حواس مختلف استفاده می کنید، یادگیری بهتری خواهید داشت. ساده ترین مثال برای این کار، مطالعه با صدای بلند است. در این حالت شما کلماتی که از روی کتاب می بینید را با گوشتان نیز می شنوید. این حالت باعث می شود تمرکز بالاتری در مطالعه داشته باشید. به همین نسبت زمانی که در مطالعه، حواستان درگیر موضوعات دیگری مثل تلفن همراه باشد، یادگیری پایین تر خواهد آمد.

آموزش دهید

فرض کنید معلم یک کلاس درسی هستید، هر آنچه را خوانده اید، بری دانش آموزان خود تدریس کنید. برای این کار سعی کنید درست مثل یک معلم رفتار کنید، معلم ها برای تدریس یک موضوع، آن را از حفظ برای شما نمی خوانند، بلکه مطالب را به خوبی دسته بندی کرده و با توضیح و تفسیر برایتان بازگو خواهند کرد.

استفاده از نمودارها

سعی کنید از کل فصلی که مطالعه کرده اید، یک نمودار تهیه کنید. این نمودارها معمولا با نام نمودار درختی مطرح هستند. مطالبی مثل انواع، نظرات متفاوتی که مطرح است، دلایل و نتایج، از جمله مسائلی هستند که می بایست در نمودار شما به صورت خلاصه بیان شوند.

ارتباط برقرار کنید

سعی کنید بین مطالب مختلفی که می خوانید ارتباط برقرار کنید. یا سعی کنید موضوع جدید را به اطلاعات قدیمی که در حافظه دارید پیوند دهید، این کار احتمال تثبیت مطلب در ذهن شما را تا حد زیادی افزایش می دهد. برای مثال اگر درحال یادگیری یک زبان جدید هستید، سعی کنید معانی کلمات و دستور زبانشان را با زبان قبلی که یادگرفته اید، یا حتی زبان فارسی، مقایسه کنید. شباهت ها و تفاوت ها را پیدا کنید. با انجام این راهکار، اطلاعات جدید در دسته بندی قبلی حافظه شما وارد شده و تثبیت می شوند.

راهکارهای مرور مطالب درسی | چگونه مرور کنیم

علاه بر یادگیری، عامل دیگری که یاداوری را تحت تاثیر قرار می دهد، مرور مطالب است. شرط اصلی برای ورود اطلاعات به حافظه بلندمدت این است که به حد کافی روی مطالب تمرین و تکرار داشته باشید. در ادامه راهکارهایی را برای مرور مناسب بیان خواهیم کرد. برای اینکه بهترین راه مرور مطالب با توجه به توانایی ها، زمانی که در اختیار دارید و نوع مطالبی که می خوانید را پیدا کنید، بهتر است از یک مشاور تحصیلی کمک بگییرید.

یک، هفت، سی

به روز ترین و تایید شده ترین شیوه مرور مطالب، مرور در فواصل یک روز بعد، هفت روز بعد و سی روز بعد از مطالعه یک مطلب هستند. مهم ترین بخش این مرور مربوط به مرور یک روز بعد، است، زیرا به اعتقاد روانشناسان، بیشترین حجم فراموشی، در طی بیست و چهار ساعت اول بعد از مطالعه ایجاد می شود. از طرفی اگر احساس می کنید، فاصله بین مرور هفت و سی برای شما زیادتر از حدلازم است، می توانید در روز چهارده یا پانزده، یک مرور مجدد داشته باشید.

بیست و چهار یا چهل و هشت

حل تمرین یا انجام سوالات تستی برای بررسی میزان یادگیری و تثبیت مطالب در حافظه، یک راهکار مناسب است که معمولا از سوی مشاوین تحصیلی ارائه می شود. اما به خاطر داشته باشید، که انجام تمرینات باید حداقل بیست و چهار و حداکثر چهل و هشت ساعت بعد از مطالعه اتفاق بیفتد، اگر هر زمانی پیش از این تاریخ، تمرین ها را حل کنید، نتایج نمی تواند نشان دهنده میزان یادگیری شما باشد.

بازگشت به عقب

هنگامی که خواندن یک موضوع جدید را شروع می کنید، سعی کنید به عقب برگردید و مطالب قبلی را یکبار مرور کنید، این کار علاوه بر اینکه حافظه شما را نسبت به مطالب قبلی تازه می کند،  آمادگی شما را برای مطالعه مطلب جدید، افزایش می دهد. برای مثال اگر در بخش اول با چیستی یک مفهوم آشنا شده اید و حالا می خواهید انواع مخلف یا علل و پیامدهای آن را بررسی کنید، ابتدا یک بار آنچه را، راجع به چیستی خوانده اید، با خودتان یاداوری کنید.

جذابیت مطالب را افزایش دهید

با ساختن داستان، شعر یا نشانه های کوچکی مثل کنار هم قرار دادن اول حروف مطالبی که باید حفظ کنید، سعی کنید آنها را برای خودتان جذاب تر کنید. در این صورت مطالب بهتر یاد گرفته می شوند و در ذهنتان باقی می مانند.

مرور مطالب درسی | سوالات متداول

1. علت فراموش کردن مطالب چیست؟

فراموشی می تواند به این خاطر اتفاق افتاده باشد که شما از ابتدا مطالب را به درستی وارد ذهن خود نکرده اید و یا به این خاطر باشد که به اندازه کافی مطالب را مرور نکرده اید.

2. بهترین روش مرور مطالب چیست؟

بهترین روش مرور مطالب با توجه به توانایی های شما، مدت زمانی که در اختیار دارید و نوع مطالبی که می خوانید متفاوت خواهد بود. بهتر است با یک مشاور تحصیلی راجع به بهترین شیوه مرور مطالب برای شما، مشورت کنید با این حال استفاده از روش یک، هفت، سی، تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

3. تست ها یا تمرینات مربوط به هر درس را چه زمانی باید انجام دهیم؟

اگر تمرینات را به قصد یادگیری بیشتر انجام می دهید، بدون فاصله از مطالب خوانده شده این کار را انجام دهید، یا نهایتا چند ساعت فاصله ایجاد کنید. اما اگر به قصد سنجش میزان تثبیت مطالب در حافظه این کار را انجام می دهید، بین 24 تا 48 ساعت بعد از مطالعه این کار را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راهکارهای مرور مطالب درسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره