مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن

کانال تلگرام تحصیلی     

علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن چیست؟ یکی از مسائلی که والدین دانش آموزان بارها در تماس های تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با مشاوران این مرکز در میان می گذارند، بی علاقگی به درس توسط فرزندانشان می باشد که همین عامل باعث افت تحصیلی دانش آموزان نیز می شود. اما نکته ای که والدین بایستی در نظر بگیرند این است که به دلیل بی علاقگی به درس نباید فرزندان خود را سرزنش کنند و در  واقع باید به دنبال علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن باشند تا بتوانند از طریق صحبت با فرزندان خود این مشکل را برطرف سازند. در ادامه این مطلب به دلیل بی علاقگی دانش آموزان به درس خواندن و راهکارهایی جهت برطرف کردن آن پرداخته ایم.

 

علت بی علاقگی به درس

همانطور که اشاره کردیم، اگر دانش آموز شما نسبت به مطالعه و درس خواندن بی علاقه است، بی دلیل نیست و والدین بایستی سعی کنند به دنبال دلیل این اتفاق باشند تا به عبارت صحیح تر به روش درست این مشکل را برطرف سازند. 

 

ارزشمند بودن درس خواندن در خانواده

گاها با خانواده هایی مواجه هستیم که فرزندشان نسبت به درس خواندن بی علاقه است و در واقع درس خواندن را جزو وظایف روزانه خود نمی داند و دلیل آن نیز ارزشمند نبودن درس خواندن در خوانواده است.

در خانواده ای که پدر، مادر و خواهر و فرزند یک دانش آموز نسبت به درس خواندن و داشتن تحصیلات بی توجه هستند، ناخودآگاه این حس در دانش آموز نیز ایجاد خواهد شد. بنابراین رفتار شما با فرزندتان تاثیر بسیار زیادی در میل و انگیزه او ایجاد خواهد کرد و اگر خودتان حس مثبتی به درس خواندن ندارید نمی توانید فرزندتان را سرزنش کنید.

 

علت بی علاقگی به درس |‌ ضعف در پایه تحصیلی

در اکثر مواقع دانش آموزانی نسبت به درس خواندن بی علاقه و بی انگیزه می شوند که مطالب قبلی را به خوبی یاد نگرفته باشند و به عبارت صحیح تر پایه ضعیفی داشته باشند. این دانش آموزان وقتی بخواهند شروع به مطالعه کنند با حجمی از دروس خوانده نشده مواجه می شوند که آن ها را به خوبی یادنگرفته اند و این روند هیمنطور ادامه می یابد که دانش آموز دیگر انگیزه ای برای مطالعه آن ها ندارد.

شما والدین می توانید به فرزندتان کمک کنید تا بداند چه درسی جزو نقاط ضعف و چه درسی جزو نقاط قوت او می باشد. بهتر است دانش آموزان پیش از شروع مطالعه یک مبحث ابتدا شروع به مطالعه و مرور دروس پیش نیاز کنند، این گونه سرعت یادگیری مطالب جدید نیز افزایش می یابد و انگیزه فرزندتان برای ادامه نیز تقویت می شود.

البته لازم است اشاره کنیم که دانش آموزان می توانند برای تقویت پایه تحصیلی خود و جبران این ضعف از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنند؛ کتاب های کمک آموزشی معمولا هر مبحثی را از پایه توضیح می دهند و همین امر به دانش آموز کمک می کند یک مطلب را به طور کامل متوجه شود و انگیزه ادامه دادن داشته باشد.

 

علت بی علاقگی به درس | اختلال در یادگیری

یکی از دلایل بی علاقگی دانش آموزان به درس اختلال در یادگیری می باشد، که در واقع یکی از علت های مشکلات درسی دانش آموزان است.

اختلال یادگیری به هیچ عنوان مرتبط با عقب ماندگی ذهنی نیست و معمولا کودکان با هوش متوسط روبه بالا به این اختلال مبتلا هستند. مشکلات این دسته از دانش آموزان مربوط به ادراک، تمیز، حافظه و توالی دیداری و شنیداری می باشد که بایستی برطرف گردد.

 

علت بی علاقگی به درس | داشتن دوستان ناموفق

یکی از علت های شایع و مهم بی علاقگی به درس خواندن در میان دانش آموزان، قرار گرفتن در جمع های دوستانی است که درس نمی خوانند. 

دانش آموزان بایستی خود را از جمع های دوستانه که درس نخواندن در این گروه ها یک ارزش است دور کنند و سعی کنند دوستان خود را از میان دانش آموزان درس خوان انتخاب کنند.

در جمع های دوستانه ای که همگی درس خوان هستند، دانش آموزان می توانند با یکدیگر درس بخوانند و یکی از آن ها که دارای یادگیری بهتر بوده و قادر به توضیح مباحث است، همانند یک همیار معلم درس را برای دیگر دانش آموزان توضیح دهد. همین جمع های دوستانه با انرژی مثبت است که انگیزه را در دانش آموز تقویت خواهد کرد.

 

عدم اطلاع از روش های مطالعه

در بسیاری از مواقع برای درس خواندن فقط داشتن هوش و توانایی یادگیری کافی نیست. دانش آموزان بایستی که یک موضوع را همواره به یاد داشته باشند و آن این است که برای مطالعه هر درس روش خاصی وجود دارد، که ضمن افزایش سرعت مطاله داوطلب، بازدهی یادگیری را نیز افزایش می دهد.

 

داشتن برنامه ریزی برای رهایی از بی علاقگی به درس

برنامه ریزی برای مطالعه دروس یکی از اصل های مهمی است که هر داوطلب بایستی در طول دوران تحصیل خود بدان توجه داشته باشد. یک برنامه ریزی اصولی بایستی شامل مهم ترین موارد جهت مطالعه دروس از جمله ساعت مطالعه برای هر درس باشد.

گاها یک درس جزو دروس نقاط قوت دانش آموز می باشد که می تواند ساعات مطالعه کم تری بدان اختصاص دهد اما گاها یک درس جزو نقاط ضعف دانش آموز می باشد که نیازمند اختصاص زمان کافی برای یادگیری کامل آن می باشد. از طرفی برنامه ریزی از تلمبار شدن دروس نخوانده جلوگیری می کند و به داوطلب کمک می کند تا در کم ترین زمان  و به موقع دروس خود را مطالعه کند. تلمبار شدن دروس نخوانده خود از عامل های مهم بی انگیزگی و بی علاقگی به درس خواندن است.

 

مشکلات جسمی و روحی

شاید دلیل بی علاقگی فرزند شما به درس، مشکل جسمی او شامل مشکل در بینایی یا شنوایی او باید که حتما بایستی توسط شما بررسی شود و یا گاها دانش آموزان به دلیل مشکلات روحی انگیزه ای برای درس خواندن ندارند.

دلایلی همچون حسادت به فرزندی که تازه متولد شده است، مقایسه کودک با هم سن و سالانش، سرزنش، استرس، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، وسواس فکری و … مشکلاتی را در روحیه فرزند شما ایجاد می کند که او دیگر علاقه ای به درس خواندن ندارد. بنابراین بهتر است عواملی که دارای تاثیر منفی در درس خواندن فرزند شما می باشد را شناسایی و برطرف کنید.

 

خستگی از علت های بی علاقگی به درس

وقتی برای فرزند خود برنامه ریزی می کنید، حتما باید در میان ساعات مطالعه ای که برای او قرار می دهید، زمان هایی را نیز برای تفریح و استراحت او در نظر بگیرید. اما باید توجه داشته باشید که ساعات مطالعه تفریح فرزند شما به اندازه ای نباشد که او را خسته کند و دیگر توانی برای مطالعه درس هایش نداشته باشد.

بنابراین داشتن یک تفریح به اندازه و اوقات فراغت می تواند انگیزه درس خواندن و مطالعه را نیز در دانش آموز تقویت کند.

 

علت بی علاقگی به درس | حواس پرتی

از مهم ترین عامل های بی انگیزه بودن جهت درس خواندن حواس پرتی است. دانش آموزان بایستی سعی کنند وقتی در ساعات مشخصی قرار است مطالعه کنند، فقط مطالعه کنند. بدین معنی که عوامل مزاحم که باعث حواس پرتی می شود، نظیر گوشی و تلویزیون را از خود دور کنند. 

 

علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن

در مطالب بالا از دلایل بی انگیزه بودن دانش آموزان به درس خواندن صحبت کردیم. والدین بسیار نقش کمک کننده به دانش آموز را دارند تا او نسبت به درس خواندن حس خوب و مثبتی داشته باشد و این کار را به عنوان وظیفه هر روزه خود به نحو احسن انجام دهد.

وقتی دانش آموز قصد مطالعه دروس خود را دارد به او بگویید که بهتر است ابتدا مطالب قبلی را یک بار مرور کند و به عبارت دقیق تر پیش نیاز ها را بررسی نماید. پس از اینکه فرزندتان دروس خود را مطالعه کرد، از او سوال بپرسید و با او در ارتباط باشید.

خلاصه نویسی و یادداشت برداری از مطالب خوانده شده بسیار مهم می باشد، این کار به دانش آموز کمک می کند در دفعات بعدی مطالعه در زمان کم تری فقط مطالب مهم را بخواند که در واقع کاهش زمان مطالعه و افزایش یادگیری خود از عوامل ایجاد انگیزه است.  

اگر فرزند شما در درسی نمره پایین کسب کرده است،او را سرزنش نکنید و سعی کنید به کمک دانش آموز اشکالات و اشتباهاتی که در جلسه امتحان مرتکب شده است را با یکدیگر بررسی کنید.

اگر با تمامی توضیحاتی که ارائه گردید، سوالی دارید می توانید از طریق تماس تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید تا راهکارهای مناسب با مشکل فرزندتان را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

علت بی علاقگی نسبت به درس خواندن دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف چه می باشد؟

بی علاقگی دانش آموزان به درس خواندن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در متن مقاله آن ها را بررسی کردیم.

آیا والدین می توانند انگیزه لازم برای درس خواندن را در فرزندان خود ایجاد کنند؟

بله، لازم است تاکید کنیم که والدین نقش پررنگی در ایجاد انگیزه و علاقه دانش آموز برای درس خواندن دارند.

برنامه ریزی تا چه اندازه ای در ایجاد علاقه در دانش آموز به درس خواندن تاثیر گذار است؟

یک برنامه ریزی درست و اصولی به داوطلب کمک می کند تا در کنار درس خواندن زمان هایی را به تفریح، مطالعه، فیلم دیدن، بازی و … اختصاص دهد که همین عامل انگیزه جهت درس خواندن می باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. یک دلیلش بخاطره شرایط مالی خانواده هم هست ازنظر روانشناسی بچه های که درخانواده ی ثروتمند بزرگ شدن روی درسشون تاثیر داره هم بخاطره اعتمادبنفس وعزت نفس پایین واینکه قدرت یادگیری پایین وگرنه تاالان خونده بودیم حالااگرکسی توسن ۳۳سالگی شروع به درس خوندن کنه بعدازاتمام درس ومدرک چه شغلی اونم توسن مثلا۳۶سالگی چه شغلی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره