مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

طرز برخورد با بچه درس نخوان

کانال تلگرام تحصیلی     

یکی از مشکلاتی که برخی خانواده ها با آن مواجه هستند، داشتن بچه درس نخوان است. درس نخواندن بچه ها در سنین مختلف باعث نگرانی والدین می شود که بهتر است از طریق صحبت با فرزندتان آن را ریشه یابی و برطرف کنند ، چراکه گاهی والدین به جای پرداختن به دلیل درس نخواندن فرزندشان، سعی در برطرف کردن ان دارند که خود نه تنها باعث ایجاد انگیزه در دانش آموز نمی کند، بلکه او را در مسیر غلط قرار می دهد.

روحیات هر بچه ای و علت بی انگیزگی آن به درسی، با توجه به شرایط زندگی و محیطی که در آن بزر‌گ شده است بایستی که برطرف گردد، اما گاهی برخی راهکار ها برای تمامی کودکان و نوجوانان پاسخگو است. مثل اینکه چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم و با چه راهکارهایی فرزندمان را به درس علاقه مند کنیم، مواردی است که تقریبا به صورت کلی می توان آن ها بررسی کرد تا فرزندمان بتواند با علاقه درس بخواند.

 

درس نخواندن بچه ها ، ریشه در رفتار والدین

بیشترین مواردی که از درس نخواندن بچه ها وجود دارد و والدین آن ها نگران هستند که بچم درس نمی خواند، معمولا در سنین نوجوانی می باشد. این سن در واقع سنی است که فرد از دوره کودکی خداحافظی کرده و قصد دارد وارد دوره جوانی شود. مطمئنا در این سن فرزند ما با چالش های زیادی روبه رو می باشد. 

در اکثر اوقات والدین در برخورد با بچه درس نخوان ، انگشت اتهام را به سوی فرزند خود می گیرند، اما واقعا باید با خود فکر کنند که چه عوامل و دلایلی باعث شده است که یک بچه درس نخوان داشته باشند، در واقع این موصوع مسئله ای است که باید بدان پرداخته شود.

ممکن است فرزند ما به هر دلیلی درس خواندان را دوست نداشته باشد، در این موضوع است که نقش والدین پررنگ می شود.

فرزند شما یاید متوجه باشد که چه به درس خواندن علاقه داشته باشد و چه علاقه نداشته باشد، این کار وظیفه هر روزه اوست و باید با بچه ها طوری رفتار کنید که آن ها متوجه شوند درس خواندن یک وظیفه مفید آن ها در زندگی می باشد و بایستی که این وطیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

گاهی اوقات عامل بی انگیزگی کودکان و نوجوانان در درس خواندن، خود والدین هستند که ناخودآگاه و بدون اینکه متوجه باشند، باعث شده اند که یک بچه درس نخوان داشته باشند.

 

دلیل اول

اولین عامل ایجاد بی انگیزگی در نوجوانان نسبت به درس خواندن این است که والدین تمامی امکانات و شرایط را برای فرزندانشان فراهم می کنند و در واقع فرزند آن ها هیچ انگیزه و هدفی برای ادامه تحصیل ندارد. در واقع این مسئله ناشی از تامین بی قید و شرط خواسته های بچه ها توسط والدین می باشد.

وقتی خواسته های بچه مان را بدون هیچ خواسته مقابلی از فرزندمان تامین کنیم به مرور در او یک بی انگیزگی نسبت به تلاش کردن ایجاد خواهد شد، چراکه برای بدست آوردن هر چیزی نیازی به تلاش کردن ندارد و بدون هیچ مشکلی والدین برای او تهیه خواهند کرد.

بنابراین شما والدین گرامی بایستی که این رویه اشتباه را کنار بگذارید و سعی کنید در قبال کاری که فرزندتان انجام می دهد، مثل تلاش کردن برای یادگیری درس، امکانات مورد نیاز او را به عنوان یک تشویقی به او هدیه دهید.

با این کار فرزند شما متوجه خواهد شد وقتی برای درس خواندن تلاش کند، در کوچکترین موضوع از جانب شما تشویق خواهد شد و می تواند به خواسته اش برسد و در عوض زمانی که نتواند به آن سطحی که شما تعیین کرده اید برسد باید تلاش خود را بیشتر نماید.

 

دلیل بزرگ دوم

گاهی اوقات والدین فراموش می کنند که بچه های آن ها شاید آنطور که باید متوجه صحبت های پدر و مادر خود نیستند و پس از هر حرفی شاید برداشت کاملی نداشته باشند و در حضور بچه های خود هر حرفی که از سر هیجان و یا هر دلیل دیگری باشد را به زبان می آورند.

یکی از رایج ترین و اشتباه ترین آن ها،این است که این همه سال درس خواندیم مقلا دکتر یا مهندس شدیم، آخرش چه شد. یا مثلا آقای فلانی سواد ندارد اما در فلان کار حسابی در آمد دارد. 

بنابراین در گفت و گو با فرزندانتان فراموش نکنید که آن ها در سنین حساسی هستند و در زندگی شان حرف های شما برایشان بسیار اهمیت دارد و سعی کنید حرف های خود را در جهت مثبتی و به صورت غیر مستقیم به بچه خود القا کنید. 

برای مثال برای ایجاد یک نگرش مثبت نسبت به درس و تحصیل می توانید به او بگویید که موقعیت اجتماعی و شعور و آگاهی و شخصیت آدم ها با درس خواندن بالا می رود و با جملات اینچنینی به مرور در ذهن او نکات مثبت را ایجاد نمایید.

 

راهکارهای کارآمد

حال سوالی که والدین در مواجه با بچه درس نخوان دارند، این است که چه کنیم تا فرزندمان درس بخواند. برخی راهکارهای کلی برای مطالعه درس بچه ها وجود دارد که با عمل به این راهکار ها کودکان و نوجوانان ترغیب به درس خواندن می شوند. در ادامه این راهکارها را ارائه داده ایم.

 

محبت کردن را فراموش نکنید

با الفاظ مناسبی با فرزندان خود صحبت کنید، چراکه اگر از فرزند خود انتظار دارید مودب، درس خوان، تلاشگر و با انگیزه باشد، بایستی مشکلات عاطفی نداشته باشد و محبت کافی را از شما دریافت کند.

از الفاظ کلامی همچون تو تنبل هستید، تو نمی توانی درس بخوانی و … دوری کنید و از کلمات با محبت تری برای رساندن منظور خود استفاده نمایید. جملاتی همچون تو دختر باهوشی هستی، پسرم متوجه تلاش زیادت هستم و … انگیزه لازم را به فرزندانتان القا نمایید.

 

نظارت منظمی بر درس خواندن بچه ها

در بسیاری از موارد به دلیل اینکه درس های زیادی برای دانش آموز تلمبار می شود، نسبت به درس خواندن نیز بی انگیزه می گردد. شما به عنوان والدین بایستی که بر روی درس خواندن فرزندتان نظارت داشته باشید.

برای فرزندتان برنامه ریزی کنید و به او برنامه ریزی کردن را بیاموزید. به او یاد بدهید که چگونه با توجه به برنامه مدرسه اش برای خود برنامه ریزی کند و لیست کارهایی را که باید انجام دهد را بنویسد و سعی کند همه آن ها را انجام دهد.

اگر به فرزند خود آموزش دهید و او را به این باور برسانید که باید همیشه و در زمان های مختلف برای خود برنامه داشته باشد و حتما به آن ها عمل کند، او دچار بی نظمی و آشفتگی نخواهد شد و اگر به موقع موفق به مطالعه درس هایش شود، چه بسا به درس خواندن نیز علاقه مند گردد.

بنابراین او را در نوشتن برنامه و انجام آن یاری دهید و اگر لازم است گاهی اوقات در کنار او باشید تا بتوانند به برنامه اش عمل کند.

 

برای فرزندانمان برنامه ریزی کنیم اما نه برنامه های سنگین

برنامه ریزی به این معنی نیست که برای تمامی ساعات روز و شب فرزندمان ساعت مطالعه در نظر بگیریم و با تنظیم یک برنامه سنگین او را نسبت به برنامه ریزی و درس خواندن دلزده کنیم. بنابراین حالت ایده آل گرایی خود را کنار بگذارید و اجازه دهید فرزندتان در کنار تفریح و سرگرمی، مطالعه داشته و درس بخواند و در کلاس های هنری و ورزشی و زبان به خواست خود شرکت نماید. بنابراین در درس خواندن فرزنداتان سخت گیری را کنار بگذارید، هر دانش آموزی با توجه به توانمندی های خود باید درس بخواند تا دچار دلزدگی نشود.

 

بازی و تفریح در کنار درس

برنامه ریزی برای صرفا درس خواندن نیست، در برنامه فرزندان خود علاوه بر ساعات مطالعه، ساعتی را برای تفریح و سرگرمی نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر فرزند شما کودک است، پس از اتمام درس خواندن برای او کتاب بخوانید یا اجازه دهید فیلم و کارتون مورد علاقه اش را ببیند و یا اگر نوجوان است، مثلا به پارک برود یا کاری که بدان علاقه دارد را انجام دهد. این کار انگیزه مطالعه را در کودک و یا نوجوان شما افزایش می دهد تا پس از مطالعه با انگیزه تفریح، درس خود را با لذت بخواند و تمام کند.

 

اول تشویقی استفاده کنید بعد از پیامد منفی

موفقیت های فرزندتان را با توجه به توانایی های او بسنجید هر چقدر هم که کوچک باشد اما باز او را تشویق کنید تا بتواند انگیزه کافی برای رسیدن به موفقیت های بزرگتر را داشته باشد. تجربه ثابت کرده است که تشویق در نهایت بازدهی بالاتری نسبت به پیامد منفی همچون محروم کردن کودک یا نوجوان از تفریح و …. خواهد داشت.

 

نظارت بر روی کارهای فرزند

شما به عنوان والدین حق دارید بر تمامی کارهای فرزند خود نظارت داشته باشید. نظارت بر گوشی همراه و فضای مجازی و یا گشت و گذار فرزندتان در اینترنت حق شماست و فرزند شما هم باید این موضوع را باور داشته باشد. چراکه گاها نوجوانان به دلیل مشغولی در فضای مجازی و اینترنت و شاید آشنایی با جنس مخالف و دل مشغولی های خاص، از درس خواندن غافل می شود.

 

انتظارات واقع بینانه

از فرزند خود به اندازه هوش و توانایی های او توقع داشته باشد. گاهی اوقات شاهد هستیم برخی از فرزندان در یادگیری درس واقعا بهره هوشی پایینی دارند اما والدین اصرار دارند که او حتما نمره 20 بگیرد. شاید کودک شما در یادگیری موسیقی توانایی دارد و یا شاید به هنر علاقه مند است. توانایی های کودک خود را بشناسید و مطابق با آن از او انتظار داشته باشید.

توجه داشته باشید گاهی کودکان به دلایل مختلفی همچون بیش فعالی و یا دیگر اختلات از درس خواندن بیزار هستند، در این مسیر می توانید با یک روان پزشک یا روان شناس مشورت کنید تا از نظر اختلال یادگیری، مشکلات کم توجهی یا مشکلات بیش فعالی کودک شما بررسی و درمان شود.

 

توجه

  • اگر حتی فرزندتان در درسی نمره پایینی کسب کرد،با او نامهربانی نکنید و با محبت به او بگویید که بیشتر تلاش کند.
  • برای کارهای کوچک هم فرزندتان را تشویق کنید تا او انگیزه انجام کارهای بزرگتر و کسب نمره بهتر را نیز داشته باشد.
  • به فرزندتان بیاموزید که در مدرسه بیاموزد و بخاطر نمره او را سرزنش نکنید تا او هم بخاطر نمره درس نخواند.
  • بر روی درس فرزندانتان بیش از حد حساس نشوید و او را نیز حساس نکنید.
  • توجه داشته باشید که روابط خوب میان شما و فرزندتان، بیان خوب و … بسیار مهم تر از معدل و سطح علمی فرزندان شماست، بنابراین بخاطر درس دائم با او بحث نکنید و روابط خود را برهم نزنید.

 

فراهم کردن شرایط مناسب درس خواندن توسط والدین

تمامی بچه ها در محیط خانه نیازمند یک شرایط مساعدی هستند که زمینه ساز درس خواندن آن هاست. در این قسمت از مقاله سعی کرده ایم به این شرایط اشاره کنیم. سعی کنید تمامی موارد را برای فرزندانتان فراهم کنید تا با خیالی آسوده مشغول به درس خواندن شود.

 

دوری از عوامل حواس پرتی

یکی از عوامل حواس پرتی در خانه تلویزیون است. درس خواندن و یا انجام تکالیف همزمان با تماشای تلویزیون امکان پذیر نیست. حتما در برنامه ریزی به کودک و یا نوجوان خود آموزش دهید که در هنگام مطالعه تلویزیون را فراموش کند، چراکه پس از اتمام درس خواندن می تواند که‌ برنامه مورد علاقه خود را مشاهده کند. بنابراین عوامل حواس پرتی دانش آموز همچون تلویزیون، موبایل، تبلت و … باید از او دور باشد.

 

درس خواندن در یک مکان ثابت

مطالعه در یک مکان ثابت باعث افزایش تمرکز فرزندتان برای درس خواندن خواهد شد.بهتر است دانش آموز برای انجام تکالیف و مطالعه دروس خود یک اتاق مجزا داشته باشد. بهتر است این مکان از نور خوبی برخوردار بوده و در واقع بی صدا نیز باشد تا تمرکز دانش آموز در حین مطالعه بهم نریزد.

 

لوازم مورد نیاز مطالعه‌ فرزندتان را مهیا کنید

بهتر است در مکانی که فرزندتان قصد مطالعه دارد، تمامی لوازمی که او نیاز دارد شامل لوازم التحریر،‌ دفتر،‌ کتاب  و … را فراهم کنید تا او با خیال راحت شروع به مطالعه کند و برای هر چیزی از سرمیز خود بلند نشود. این کار باعث تمرکز بیشتر او خواهد شد.

 

 مطالعه در بهترین زمان 

هر شخصی با توجه به خصوصیاتی که دارد در یک ساعت مشخص بهترین مطالعه را تجربه می کند و به عبارتی در کم ترین زمان بیشترین بازدهی را از مطالعه خود می گیرد. به عنوان مثال برخی از دانش آموزان صبح یادگیری بالایی دارند برخی عصر و برخی هم مطالعه شب را ترجیح می دهند. بنابراین اگر بتوانیم متوجه شویم که فرزندمان چه زمانی یادگیری بالایی دارد می توانیم به او کمک کنیم دروس خود را با کیفیت بالاتری مطالعه کند.

 

 استراحت پس از هر مطالعه

خیلی خوب است که در زمان مطالعه زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید. مثلا پس از یک ساعت مطالعه اجازه دهید فرزندتان یک ربع تا نیم ساعت استراحت کند، موسیقی گوش بدهد ، میان وعده بخورد و مجدد با انرژی بیشتر به سراغ ادامه مطالعه برود. این کار میزان یادگیری فرزندتان را بالا می برد و به فرزندتان اجازه بازیابی مطالب را خواهد داد.

 

مشاوره برخورد با بچه درس نخوان

هر کودک و یا نوجوانی خصیصه های رفتاری خود را دارد و در شرایط و محیط یک خانواده بزرگ شده است، به طور کلی ارائه یک راهکار کلی برای پاسخ به سوال بچم درس نمیخونه و یارفتار درست با بچه درس نخوان ، شاید درست نباشد و بهتر است هر فرد به طور جداگانه توسط مشاور بررسی گردد.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل از روانشناسان برجسته و با تجربه ای هستند که می توانید برای مطرح کردن مشکل درس نخواندن کودک و یا نوجوان خود از طریق شماره های زیر با این مشاوران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را دریافت کرده‌ و فرزند خود را تشویق به درس خواندن نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره تحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

کانال تلگرام تحصیلی     

‫14 دیدگاه ها

  1. با خواندن این متن متوجه شدم که خانواده های ما چقدر از سطح تربیت پایین برخوردار هستند، و از تربیت چیزی حالیشان نمیشود

    1. سلام
      با آموزش صحیح کودکان و برخورد با بچه های درس نخوان می توان آن ها را نیز به درس علاقه مند کرد.

    2. واقعا راست میگی من که اگه درس نخونم یا دعوام می‌کنند یا گوشیم و وسایل دیگروم رو ازم من می‌گیرند

      1. پس چیکار کنن یه سره بگن آفرین فرزندم نخوندی از این به بعد بخون شما هم هی قول بده و عمل نکن

        1. عزیزم شما خودت بلد نیستی درست حرف بزنی وقتی با بچه ای که درس نمیخونه اینجوری برخورد بشه بچه از درس به طور کلی زده میشه و وقتی که شما از سطح پایینی از دانش برخورد دار
          هستید لطفا نیاید بقیه رو نصیحت کنید شما اول برید نحوه صحبت کردن رو یاد بگیرید تا بعدا دچار مشکل نشید

        2. سلام وقت بخیر پسر من پیش دبستانی بااینکه بسیار باهوشه اما اصلا حوصله مشق نوشتن وانجام تکالیف رو نداره واقعا موندم چه کار کنم

      1. باسلام
        من یک دختر دوازده ساله دارم اصلا درس نمیخونه تکلیف انجام نمیده مدام براش از مزیت های درس خوندن و لینده اش میگم ولی گوش نمیکنه چون دوست ندارم خجل بشه بی تکلیف نره بهش کمک میکنم تمام کنه تکالیفشو ولی واقعا دیگه خسته شدم از این درس نخوندنش خواهش میکنم یه راهکار بدین ممنونم

    1. همه چی درس نیست اما درحد متعارفش باید بخونید … بعدشم نشون بدید که در کار دیگه ای مهارت دارید و حداقل در پی کسب مهارت هستید … اکثرا دوست دارن علاف باشن و بهانه تراشی کنن و در نهایت به تنها کسی که ضرر میزنن خودشون هست

  2. باید این نکات رو مرتب در ذهن مرور کرد اما درمورد مکان درس خوندن شنیدم برای خسته نشدن بهتره گاهی محل درس خوندن رو تغییر داد. گاهی دخترمو به پارک یا خارج شهر میبریم تکالیفش رو انجام بده اونجا چای درست میکنیم وتفریح میکنیم ممکنه تمرکزش کم بشه اما از یادگرفتن هم لذت میبره

  3. سلام وخت بخیر والا پسر من هفت سالشه کلاس اوله از اول مهرماه تاالان هرروشی باشه امتحان کردم جواب نداده حتی پیش مشاور وروانپزشک هم بردم اصن جواب نداد کلا حوصله درس خواندن نداره نمیدونم چیکار کنم معلمشونم گفته اگ اینجوری پیش بره میمونه برا سال دیگه ت روخدا شما بگین چیکار کنم😥😥

  4. به نظرم بچه هاتونو ببرین کتابخونه بقیه رو ببینه که دارن درس میخونن ممکنه وقتی توی محیطش قرار بگیره از روی کنجکاوی یه کتابی باز کنه بخونه و اینکه بچه تا وقتی هنوز بچس اگه تونستین بهش علاقه به درسو بدین خوبه ولی وقتی رسید به سن 15 به بالا دیگه تصمیم خودشه که علاقه به درس داشته باشه یا نه چون دیگه به اندازه کافی شنیده و دیده مهم ترین تصمیمات توی این سن گرفته میشن پس تا وقتی هنوز بچن بهشون چیزای خوب و مفید نشون بدین

  5. دختر من عاشق داستان خوندن کاردستی و نقاشیه ولی خدا نکنه بگی یه ریاضی حل کن فرار میکنه نق میزنه امسال میره پنجم موندم چه کنم یه مسئله نمیتونه حل کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره