انتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسری

معرفی و انتخاب رشته آمار

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته آمار یکی از گزینه‌های پیش روی داوطلبان کنکور ریاضی است که می‌توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. انتخاب رشته یک تصمیم بسیار مهم است چراکه آینده شغلی و درآمد افراد را تعیین خواهد کرد. در نتیجه بسیار مهم است که در هنگام انتخاب رشته تمامی فاکتورها را مدنظر قرار دهید و بهترین تصمیم را با توجه به استعدادها و توانایی‌های خود بگیرید. برای کسب اطلاع کامل از انتخاب رشته آمار این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید و یا با شماره‌های ذکر شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

 

معرفی رشته آمار

علم آمار بر مبنای اعداد و به طور کلی بر اساس ریاضی به پیش بینی امور می‌پردازد. آماردانان با بررسی احتمالات از جز به کل خواهند رسید. متخصصان رشته آمار نمونه‌های مرتبط را جمع آورده کرده و پس از تهیه گزارش و فرم‌های تحقیقاتی، داده‌های جمع آورده شده را مورد تحلیل و تفسیر قرار داده و آن‌ها را حمع بندی می‌کنند. تحصیل در رشته آمار 4 سال و یا 8 ترم تحصیلی به طول می‌انجامد و در این مدت دانشجویان باید 136 واحد را بگذرانند.

آگاهی از دروس به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب رشته آمار با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید. از برخی دروس تخصصی رشته آمار در دانشگاه می‌توان به زبان‌ تخصصی‌، آمار ریاضی، رگرسیون‌، آنالیز ریاضی‌، طرح‌ آزمایش، سری ‌های‌ زمانی‌، روش‌ های‌ پیشرفته‌ آماری‌، ریاضی‌ برای‌ آمار، احتمال‌ و کاربرد آن‌، روش ‌های‌ چند متغییری‌ گسسته‌ و پیوسته، جبر خطی‌ برای‌ آمار، روش‌ های‌ نمونه‌ گیری‌، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌، روش‌ های‌ ناپارامتری‌، فرآیند های‌ تصادفی‌ و مبانی‌ کامپیوتر و برنامه ‌نویسی‌ اشاره کرد.

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام بدون کنکور

 

انتخاب رشته آمار

داوطلبان کنکور ریاضی پس از شرکت در آزمون سراسری و کسب رتبه قابل قبول، در صورتی که مجازه به انتخاب رشته شده باشند، می‌توانند وارد سایت سازمان سنجش شده و پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ریاضی کدرشته محل‌های آمار را استخراج کرده و با ترتیب مورد نظر خود در فرم انتخاب رشته وارد نمایند. برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های آزاد نیز دانشجویان باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نمایند. یکی از نکات بسیار مهم در هنگام انتخاب رشته توجه به شهریه پرداز بودن دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان می‌باشد.

 

ظرفیت رشته آمار

یکی از سوالات داوطلبان کنکور سراسری در هنگام انتخاب رشته آمار، میزان ظرفیت دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته می‌باشد. این گونه داوطلبان می‌توانند از شرایط خود آگاهی نسبی به دست آورند و به بهترین نحو رشته محل‌های مورد نظر خود را اولویت‌بندی کنند. ظرفیت رشته به طور کامل در دفترچه انتخاب رشته آورده شده است. برای سهولت کار شما عزیزان در جدول به معرفی برخی از ظرفیت‌های رشته آمار می‌پردازیم.

رشته دوره دانشگاه ظرفیت
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه تهران 25
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه شهید بهشتی – تهران 30
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه علامه طباطبایی – تهران 30
آمار و کاربردها نوبت دوم با آزمون دانشگاه علامه طباطبایی – تهران 30
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه اصفهان 45
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه الزهرا 35 زن
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه تبریز 24
آمار و کاربردها نوبت دوم با آزمون دانشگاه تبریز 16
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه شهید باهنر – کرمان 55
آمار و کاربردها نوبت دوم با آزمون دانشگاه شهید باهنر – کرمان 30
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه شیراز 40
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه فردوسی مشهد 30
آمار و کاربردها نوبت دوم با آزمون دانشگاه فردوسی مشهد 15
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه اردبیل 45
آمار و کاربردها نوبت دوم با آزمون دانشگاه اردبیل 10
آمار و کاربردها روزانه با آزمون دانشگاه یزد 60
آمار و کاربردها غیرانتفاعی با آزمون دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ 60
آمار و کاربردها پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شرق 40
آمار و کاربردها پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد ری 40
آمار و کاربردها دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز 40

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور ریاضی

 

مزایا و معایب آمار

اطلاع از مزایا و معایب در هنگام انتخاب رشته آمار کمک بسیار زیادی به داوطلبان می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که رشته آمار در کشور ایران چندان شناخته شده نیست و بازار کار بسیار خوبی ندارد. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته آمار در شغل‌های نامرتبط با رشته تحصیلی خود شروع به فعالیت می‌کنند. اما با این حال در صورت استخدام در سازمان‌ها و مراکز دولتی می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. از مزایای این رشته نیز این است که دانشجویان در طول دوران تحصیلی تمام مهارت‌های مورد نیاز را یاد می‌گیرند و نیازی به گذراندن دوره‌های دیگر ندارند.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

👈 رتبه قبولی کنکور 👉

 

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته آمار

برای موفقیت در هر رشته تحصیلی و شغلی باید یکسری توانایی‌ها و استعدادهای درونی را دارا بود و این مساله شامل انتخاب رشته آمار نیز می‌شود. دانشجویان این رشته باید علاقه بسیار زیادی به علم ریاضی داشته باشند و از عهده حل مسائل ریاضی بر بیایند. این افراد باید ذهنی قوی و تحلیل گر داشته باشند و بتوانند با برنامه‌های مورد نیاز کامپیوتری کار کنند.

 

بازار و کار و آینده شغلی انتخاب رشته آمار

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در هنگام انتخاب رشته آمار مساله بازار کار و آینده شغلی است. همانطور که گفته شد رشته آمار به دلیل توجه کمتر در ایران از بازار کار بسیار خوبی برخوردار نیست اما با این حال اکثر مراکز و سازمان‌های دولتی به استخدام چند متخصص آماری نیاز دارند. از موقعیت‌های شغلی رشته آمار می‌توان به بانک‌ها، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، اداره‌های بیمه، صنایع کارخانه‌های مختلف، واحدهای آماری وزارت خانه‌هایی همچون وزارت کار، ارتباطات و فناوری، اقتصاد و دارایی و بهداشت و… اشاره کرد. همچنین فعالیت به صورت مسقل نیز جز موقعیت‌های شغلی آماردانان می‌باشد. برای اطلاع از رتبه قبولی کنکور ریاضی کلیک کنید.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

یکی دیگر از مسائل مهم در هنگام انتخاب رشته آمار امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌باشد. رشته آمار در مقطع ارشد و دکتری نیز ارائه می‌شود. از گرایش‌های تحصیلی رشته آمار در مقاطع بالاتر می‌توان به آمار ریاضی، آمار زیستی، بیم سنجی و آمار اقتصادی اجتماعی اشاره کرد. رشته آمار در تمام مقاطع در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارائه می‌شود.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

مهاجرت تحصیلی با رشته آمار

مهاجرت تحصیلی یکی از معیارها در هنگام انتخاب رشته آمار است. رشته آمار در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه است و به دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان برای مهاجرت تحصیلی با رشته آمار اقدام می‌کنند. از بهترین کشورها در زمینه تحصیل رشته آمار می‌توان به سوئیس، آلمان و اتریش اشاره کرد. برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان باید از مدرک زبان معتبر و با نمره قابل قبول برخوردار باشند. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

قبولی در رشته آمار بدون کنکور

دانشجویانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده‌اند و یا موفق به کسب رتبه قابل قبول نشده‌اند، می‌توانند شانس خود را در انتخاب رشته آمار بدون آزمون نیز امتحان کنند. در زمان مشخص سازمان سنجش فراخوانی در رابطه با قبولی بدون آزمون منتشر می‌کند و دانشجویان می‌توانند از این طریق در رشته آمار انتخاب رشته کنند. با توجه به اهمیت قبولی بدون کنکور در دانشگاه پیشنهاد می‌شود که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید تا با ارائه راهکارهای اصولی شانس قبولی‌تان را افزایش دهند.

 

مشاوره انتخاب رشته آمار

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی افراد است که تاثیر مستقیم بر آینده فرد می‌گذارد. اما بسیاری از افراد در هنگام انتخاب رشته نمی‌توانند تمام جنبه‌ها را مد نظر قرار دهند و در نتیجه ممکن است اشتباه تصمیم بگیرند. در این شرایط توصیه می‌شود با افراد متخصص در مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو مشورت کنید تا با بررسی جوانب مختلف برای انتخاب رشته آمار در تصمیم گیری بهتر شما را یاری کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته آمار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته آمار چه باید کرد؟

داوطلبان دانشگاه‌های سراسری باید وارد سایت سنجش شوند و فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند. انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می‌گیرد.

تحصیل در رشته آمار چند سال است؟

دانشجویان باید در 4 سال و 8 ترم به تحصیل در این رشته بپردازند.

بازار کار رشته آمار به چه صورت است؟

این رشته در کشور ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در نتیجه بازار کار محدودتری دارد. اما امکان استخدام در مراکز و سازمان‌های دولتی برای فارغ التحصیلان وجود دارد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره