کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

کانال تلگرام تحصیلی     

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی به چه صورت می باشد؟ آقایان با تمام شدن سن 18 سالگی، مشمول خدمت سربازی می شوند و در صورتی که قصد ادامه تحصیل نداشته باشند باید خود را برای اعزام به خدمت آماده کنند. اغلب آقایان در این سن تصمیم به ادامه تحصیل می گیرند و گاهی نیز این مسیر را جهت به تعویق انداختن خدمت سربازی انتخاب می کنند. برخی از افراد پس از ورود به دانشگاه ممکن است از تحصیل انصراف دهند و سوالی که برایشان وجود دارد این است که تکلیف خدمت سربازی چه می شود. جهت اطلاع از شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

زمانی که پسران به سن 18 سالگی می رسند در دوراهی ادامه تحصیل و رفتن به خدمت سربازی باید یکی را انتخاب کنند. رفتن به دانشگاه نیازمند دریافت معافیت تحصیلی است که در هر مقطع قوانین مخصوص به خود را دارد.

آن دسته از دانشجویان آقا که مشمول خدمت سربازی هستد که در دانشگاه پذیرفته شده و به دلایل محتلف از مقطع خود انصراف داده اند. برای تحیصل مجدد 

متقاضیان در صورتی که قصد دارند با دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی به همان مقطع، همان رشته در دانشگاه قبلی خود بازگردند، باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • اعزام نشدن به خدمت سربازی
  • دریافت موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها 

برای اطلاع از نحوه ثبت نام کنکور سراسری مقاله زیر را حتما مطالعه نمایید.

 

شرایط ادامه تحصیل مجدد مشمولان انصرافی از دانشگاه ها

دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده اند در صورتی که پس از انصراف از تحصیل در سن مشمولیت قرار داشته باشند؛ اگر برای بار اول اقدام به انصراف از محل تحصیل خود کرده باشند و بیش از یکسال از آن سپری نشده باشند، مجاز هستند مجدد در همان مقطع قبلی یا مقطع پایین تر با دریافت معافیت تحصیلی به دانشگاه بازگردند.

دانشجویانی که در ابتدا در رشته مورد نظر خود وارد دانشگاه شده اند اما پس از مدتی پشیمان شده و انصراف داده اند؛ در صورت داشتن شرایط زیر می توانند با اخذ مجدد معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی ، مجدد به تحصیل بازگردند.

✅ انصراف از دانشگاه برای بار اول انجام شده باشد. 

✅ فرد از دانشگاه اخراج نشده باشد.

✅ انصراف در سنوات مجاز و قبل از سنوات ارفاقی انجام شده باشد.

✅ از تاریخ انصراف بیش از یکسال نگذشته باشد.

✅ فرد پس از انصراف از دانشگاه مدرک معادل پایین تر را دریافت نکرده باشد.

 

آیا دانشجویان اخراجی اجازه استفاده از معافیت تحصیلی مجدد دارند؟

دسته ای از دانشجویان که به دلایل مختلفی از جمله به اتمام نرساندن دوره تحصیلی خود، از دانشگاه محل تحصیی اخراج می شوند، بایستی مقدمات اعزام به خدمت سربازی خود را انجام دهند و تا پایان خدمت سربازی مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند. 

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از انصراف از دانشگاه

تمامی آقایان با دریافت معافیت تحصیلی در سن 18 سالگی تا زمانی که به صورت پیوسته در حال تحصیل باشند، از اعزام به خدمت سربازی معاف هستند؛ اما در صورتی که در این میان اقدام به انصراف از تحصیل بکنند شرایط متفاوت تری برای آن ها وجود دارد.

دانشجویان انصرافی از دانشگاه به مدت یکسال فرصت دارند تا وضعیت بازگشت به تحصیل با معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی و یا آماده شدن برای رفتن به خدمت سربازی را مشخص کنند. لازم است اشاره کنیم که هر دانشجوی انصرافی مجاز است فقط یکبار معافیت تحصیلی خود را تمدید کند. 

بنابراین مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از انصراف از دانشگاه، یک سال می باشد. به این معنی که دانشجویانی که برای بار اول از دانشگاه انصراف می دهند، همانند دانشجویان فارغ التحصیل می توانند در طول این یکسال برای بازگشت به تحصیل و یا خدمت سربازی تصمیم گیری کنند.

 

شرایط انصراف از دانشگاه و سربازی برای ادامه تحصیل

بسیاری از دانشجویان آقا به دلیل علاقه نداشتن به رشته تحصیلی خود از تحصیل انصراف می دهند؛ اما اگر این دسته از افراد تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند و معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی را اخذ نمایند. برای اینکه مشمول غیبت خدمت سربازی نشوند باید به موقع اقدامات لازم را انجام دهند.

  • اگر جزو دانشجویان انصرافی هستید و قصد دارید مجدد در رشته دیگری وارد دانشگاه شوید؛ باید در نظر داشته باشید که فقط یکسال دیگر زمان دارید. بنابراین باید قبل از اتمام یکسال پس از انصراف شما از دانشگاه، در کنکور شرکت کرده و یا در رشته های بدون کنکور وارد دانشگاه شوید.
  • انصراف شما نباید در مدت سنوات ارفاقی ثبت شده باشد و در صورتی امکان بازگشت به تحصیل پس از انصراف وجود دارد که قبل از اتمام سنوات تحصیلی انصراف داده باشید.

لازم است اشاره کنیم که دانشجویانی که انصراف می دهند و برنامه ای جهت ادامه تحصیل خود ندارند، بهتر است ظرف مدت یکسال خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند تا مشمول غیبت نشوند.

بخوانید: کد نظام وظیفه

 

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی و دیگر دانشجویان

شرایط خدمت سربازی و استفاده از معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی برای دانشجویانی که برای بار اول از تحصیل خود در دانشگاه انصراف داده اند، مشابه با دانشجویان فارغ التحصیلان می باشد. افرادی که طی سنوات مجاز خود تحصیل کرده باشند می توانند از تمدید معافیت تحصیلی استفاده کنند. در ادامه به سنوات مجاز جهت ادامه تحصیل با معافیت تحصیلی اشاره کرده ایم:

مقطع تحصیلی سنوات مجاز
دکترای پزشکی 8 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
دکترای تخصصی 6 سال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال
کارشناسی 5 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
کاردانی 2.5 سال

 

شرایط دانشجویانی که دوبار از تحصیل انصراف می دهند برای نظام وظیفه چگونه است؟

همانطور که چندین بار اشاره کردیم دانشجویان آقا در صورتی که برای بار اول از دانشگاه انصراف داده باشند مجاز به بازگشت به تحصیل تا یکسال می باشند. 

طی سال های اخیر برخی از دانشجویان به این قانون اعتراض کرده اند و آن را غیرمنطقی دانسته اند، به همین دلیل قانون ” استفاده از معافیت تحصیلی در مقطع برای یکبار ” مورد بررسی قرار گرفت اما هنور تغییراتی در آن صورت نگرفته است. بنابراین دانشجویانی که برای بار دوم از تحصیل انصراف می دهند باید خود را آماده خدمت سربازی کنند و پس از دریافت کارت پایان خدمت مجدد در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند و معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی دیگر به آنها تعلق نخواهد گرفت

 

معافیت تحصیلی دانشجوی انصرافی خارج از کشور

دانشجویانی که در دانشگاه های خارج از کشور در حال تحصیل هستند، در صورتی که به صورت پیوسته به تحصیل خود ادامه دهند از معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی برخوردار می باشند. در صورتی که این دسته از دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند باید ظرف مدت یکسال سال وضعیت تحصیل مجدد و یا خدمت سربازی را مشخص نمایند.

دانشجویان انصرافی خارج از کشور که تمایل دارند پس از انصراف برای خدمت سربازی آماده شوند باید در زمان کم تر از یکسال از انصراف، خود را به سفارت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد معرفی نمایند.

 

مشاوره معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

یکی از نگرانی هایی که همواره برای دانشجویان آقا وجود دارد رفتن به خدمت سربازی و مشمول غیبت نشدن است. خوشبختانه شرایطی که برای دانشجویان انصرافی وجود دارد سختگیرانه نیست و مشابه با قوانین فارغ التحصیلان می باشد. 

در صورتی که پیرامون دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی سوالات بیشتری دارید؛ می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل با مشاوران برتر مجموعه در ارتباط باشید و از راهنمایی های دقیق و مفید در کم ترین زمان ممکن برخوردار شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

  1. شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی به چه صورت است؟

    شرایط برای دانشجویان انصرافی در متن مقاله فوق بررسی گردید. 

  2. دانشجویان انصرافی تا چه مدت زمانی می توانند برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند؟

    دانشجویان انصرافی مجاز هستند ظرف مدت یکسال جهت ادامه تحصیل و معافیت تحصیلی اقدام کنند.

  3. آیا امکان دریافت معافیت تحصیلی برای دانشجویانی که برای بار دوم انصراف داده اند نیز وجود دارد؟

    خیر، دانشجویانی که برای بار دوم از تحصیل انصراف داده اند؛ باید خود را برای رفتن به خدمت سربازی آماده کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫26 دیدگاه ها

  1. با سلام
    من دانشجوی دکتری هستم و الان از یک دانشگاه خارجی که مورد تایید وزارت علوم هست پذیرش گرفتم و در مقاطع قبلی هم انصراف نداده ام. الان میتونم انصراف بدم و از معافیت تحصیلی مجدد برای دانشگاه جدید استفاده کنم؟ و آیا میتوانم مدارکم را ازادسازی کنم.
    قبلا 5 ماه خدمت سربازی را گذراندم.

  2. سلام من درتاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۰ ازدانشگاه انصراف دادم واگه درکنکورتیرماه شرکت کنم ودانشگاه فرهنگیان قبول شدم.مشکلی پیدانمیکنم

  3. سلام من درتاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۰ازدانشگاه انصراف دادم .اگه درکنکورتیرماه شرکت کنم ودانشگاه فرهنگیان قبول بشم.مشکلی بابت سربازی پیدانمی کنم

  4. سلام وقت بخیر

    بنده تاریخ 1401/12/09 از مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته حسابداری دانشگاه ازاد انصراف دادم و ( اولین انصراف هست )

    قصد دارم برای شهریور ماه 1402 در کنکور بدون ازمون کارشناسی ناپیوسته رشته حسابداری شرکت کنم و وارد دانشگاه دولتی بشم

    میتونم زمان قبولی مهر ماه 1402 معافیت تحصیلی دریافت کنم !؟

    ینی من از حسابداری انصراف دادم ( دانشگاه ازاد) و میخام همون رشته حسابداری ( دانشگاه دولتی ) ادامه تحصیل بدم

  5. سلام من سال 94 بعد دو ترم از دانشگاه غیر انتفاعی انصراف داده و سال 96 وارد دانشگاه ملی رشته ی زیست جانوری شدم و همچنان در دانشگاه ثبت نام هستم و قصد دارم مدرک کاردانیمو بگیرم و انصراف بدم
    کنکور 1402 رو ثبت نام کردم آیا در صورت قبولی میتونم مجددا وارد دانشگاه ملی رشته های پیراپزشکی بشم؟

  6. سلام وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی ترم چهارم هستم میخوام از دانشگام انصراف بدم
    اگه از الان انصراف بدم واسه کنکور سال بعد میتونم کنکور بدم؟!یا از هر زمان انصراف بدی یه سال فرصت داری و ممکنه قبل از نتایج کنکور یه سال تموم بشه و با قبولی در دانشگاه نتونی ثبت نام انجام بدی
    ممنون میشم راهنمایی کنین

  7. سلام
    منظور از یه سال انصراف تحصیلی،یه سال عادی هست یا یه سال کنکوری
    مثلا یه سال بتونی کنکور شرکت کنی
    مثلا اگه یه فردی باشه ده اردیبهشت انصراف بده،تا ده اردیبهشت سال بعد فرصت داره بره دانشگاه یا تا پایان اعلام نتایج کنکور همون سال

  8. سلام وقت بخیر من امسال در پیام نور رشته ای حقوق ثبت نام کردم والان ترم 2هستم بعد در ترم قبلی مشروط شدم وبه خاطر مشروطی میخام انصراف بزنم وبعد میخام همین زشته وهمین دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم در صورت ثبت نام مجدد مشروطی قبلی حذف میشود ومعافیت تحصیلی مجدد برام صادر میشه در همین رشته وهمین دانشگاهچون میخام تحصیل از اول شروع کنم بدون مشروطی

  9. ترم های مجاز انصراف برای دکتری تخصصی چند ترمه؟
    ترم 11 هم انصراف بدیم میتونیم و معافیت مجدد بگیریم؟

  10. سلام.
    دانشجوی ترم دو لیسانس هستم و می‌خوام انصراف بدم و سال ۱۴۰۳ مجدد کنکور شرکت کنم.
    آیا میتونم برای این یک سال که می‌خوام مطالعه کنم معافیت تحصیلیم رو تمدید کنم؟ اصلا این امکان وجود داره؟

    1. سلام در صورت انصراف یک سال فرصت دارید دوباره به در مقطع کارشناسی پیوسته مجددا وارد دانشگاه شوید.
      خیر معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی به هیچ عنوان پس از گذشت زمان یک ساله تمدید نخواهد شد.

    2. سلام وقت بخیر
      من کارشناسی پیوسته را در شهریور ۱۴۰۱ انصراف دادم
      کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردم اما امسال دیر نتایج اعلام شد.
      و بیشتر از یکسال شده
      شرایط به چه صورت است؟

      1. سلام ثبت نام دانشگاه خود را انجام داده و از طریق نظام وظیفه جهت معافیت اقدام نمایید.

  11. سلام .
    دانشجوی پیام نور هستم و از مهر 98 تا شهریور 1403 معافیت تحصیلی دارم .
    امکانش هست تابستان 1403 از دانشگاه انصراف بدم و مهر 1403 دوباره در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بشم ؟

  12. سلام وقت بخیر
    من سه ترم لیسانس مهندسی کامپیوتر دانشگاه پبام نور خوندم الان می تونم انصراف بدم و برم رشته کاردانی فوریت های پزشکی تحصیل کنم ؟
    یعنی امکان انصراف از مقطع لیسانس و تحصیل بعدش در مقطع کاردانی وجود داره ؟

  13. سلام خسته نباشید
    بنده سال ۹۶ کارشناسی قبول شدم و تا سال ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شدم یک سال موندم و کنکور ندادم و سال ۱۴۰۱ کنکور دادم و ارشد قبول شدم و ثبت نام کردم و دو ترم اول رو مرخصی گرفتم ، الان چند روز پیش تو سال ۱۴۰۲ مهر ماه انصراف دادم میخواستم بدونم الان من تا کی وقت دارم برای مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه و رفتن به سربازی یکسال ؟ منظور این هست که من دفعه اول هست که انصراف دادم الان برای من مهلت یکسال معافیت بعد از انصراف وجود داره ؟ چون داخل سایت نظام وظیفه برام وضعیت مشمول بعد از انصراف قید شده مشمول این به چه معنا هست ؟

    1. سلام شما یکسال از زمان انصراف مهلت دارید دوباره در دانشگاه قبول شده و ادامه تحصیل دهید.
      وضعیت مشمول شما ارتباطی با معافیت تحصیلی شما ندارد. شما تا زمان پایان خدمت یا معافیت دائم وضعیت مشمول خواهید داشت.

  14. سلام وقتتون بخیر

    من متولد 82 هستم و معافیت تحصیلی دانش آموزی داشتم . یکسال پشت کنکور موندم و الان در سال 1402 دانشجوی کارشناسی ترم 1 دانشگاه آزاد تهران مرکزی هستم و برای اولین بار معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت کردم (معافیت دانش آموزی من تمام شد و در آن فارغ التحصیل-قبول ثبت شد)
    میخواستم ازتون بپرسم در صورت قبولی در دانشگاه های روزانه سراسری میتونم از دانشگاه انصراف بدم و مجدد معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت کنم ؟

  15. سلام وقتتون بخیر

    من متولد ۸۲ هستم و معافیت تحصیلی دانش آموزی داشتم . خرداد 1401 (18 سال و 7 ماهگی) دیپلم گرفتم ، اما یکسال پشت کنکور موندم و الان در سال 1402 دانشجوی کارشناسی پیوسته ترم 1 دانشگاه آزاد تهران مرکزی هستم و برای اولین بار معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت کردم (معافیت دانش آموزی من تمام شد و در آن عبارت “فارغ التحصیل-قبول” ثبت شد)
    میخواستم ازتون بپرسم در صورت قبولی در دانشگاه های روزانه سراسری میتونم از دانشگاه انصراف بدم و مجدد معافیت تحصیلی دانشجویی کارشناسی پیوسته دریافت کنم ؟

    1. سلام شما می توانید یک باز انصراف داده و دوباره در رشته یا دانشگاه دیگری اد امه تخصیلی دهید و معافیت تحصیلی دانشجویی به شما تعلق خواهد گرفت

  16. سلام من ارشد میخونم و پایان نامم فقط مونده اگه به هر دلیلی نتونم پایان نامم رو انجام بدم و انصراف هم ندم و فقط دانشگاه رو رها کنم وضعیت معافیت تحصیلی چطور میشه؟ با فرض اینکه سه سال ارشد بخونم.
    ممنون

  17. سلام و عرض ادب ، وقت بخیر
    بنده سه ترم در دانشگاه روزانه مقطع کارشناسی پیوسته درس خوندم و الان بنا به دلایلی میخوام انصراف بدم. دانشگاه آزاد شهر ما ، فقط کاردانی و بعدش کارشناسی ناپیوسته داره . بعد از انصراف میتونم کاردانی بخونم و بعدش کارشناسی نا پیوسته؟
    از لحاظ معافیت تحصیلی میگم ، میتونم بعد از انصراف برای دو مقطع بعدی(کاردانی و کارشناسی نا پیوسته) معافیت دریافت کنم؟

    1. س
      با سلام من در سال تحصیلی ۹۷ .۹۸ دیپلم گرفتم و با یک سال تاخیر در دانشگاه ازاد ثبت کردم ولی برای مشکلات خانوادگی نتوانستم واحدی پاس کنم و معافیت تحصیلی من در ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ به اتمام رسید و من به جز یک ترم هزینه دانشگاه را پرداخت نکردم ایا میتوانم انصراف بدهم و در دانشگاه دیگری ثبت نام کنم

  18. سلام وقت بخیر
    من قصد انصراف دارم رشته مهندسی کامپیوتر کارشناسی پیوسته ترم 9 هستم و چند روز دیگه میشم ترم 10
    میخواستم بدونم آیا میشه بعد از انصراف همین رشته رو تو همون دانشگاه که انصراف دادم مجدد ثبت نام کنم و بهم معافیت میدن؟ مشکل نظام وظیفه نمیخورم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره