کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

سقف و شرایط افزایش سنوات تحصیلی

کانال تلگرام تحصیلی     

شرایط و سقف افزایش سنوات تحصیلی شامل چه مواردی می باشد؟ بر اساس شرایط سنوات دانشجویی، هر کدام از دانشجویان مجاز هستند تا تحصیل خود را در تعداد مشخصی ترم به پایان برسانند. در صورتی که تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بیش از سنوات تعیین شده به طول بیانجامد، می توانند مطابق با شرایط از سقف افزایش سنوات تحصیلی بهره مند گردد. این موضوع برای دانشجویان مشمول خدمات سربازی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد، چراکه می توانند با اطلاع از سقف سنوات مجاز برای تحصیل از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. در ادامه جزئیات تکمیلی پیرامون شرایط افزایش سنوات دانشجویی را ارائه کرده ایم.

 

شرایط و سقف افزایش سنوات تحصیلی

تمامی دانش آموزان در صورتی که تحصیل مستمر و حضوری داشته باشند، حداکثر تا پایان 20 سالگی مجاز به تحصیل هستند. سقف سنوات اولیه برای دانشجویان نیز بر اساس مقطع تحصیلی آن ها مشخص می شود.

در حال حاضر سقف افزایش سنوات مجاز تحصیل برای دانشجویانی که دارای معافیت تحصیلی هستند در مقطع کاردانی، دو سال و نیم، در مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته، سه سال و در مقطع کارشناسی پیوسته پنج سال، در مقطع دکتری ناپیوسته شش سال و در مقطع دکتری پیوسته هشت سال می باشد.

بر اساس شرایط سنوات تحصیلی بر اساس قانون هر کدام از دانشجویان مجاز هستند تا تعداد مشخصی ترم و سال درس بخوانند؛ در صورتی که تحصیل آن ها از زمان مشخص شده بیشتر به طول بیانجامد، برخی از امکانات را از دست می دهند.

بخوانید: معافیت سربازی

سنوات مجاز تحصیلی به چه معنا می باشد؟

سنوات تحصیلی از موادری می باشد که برای داوطلبان و دانشجویان به خصوص کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند، به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است.

دانشجویانی که در حال تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی هستند، در صورتی که در سنوات اولیه تحصیلی خود موفق به فارغ التحصیلی نشوند، می توانند با موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه، حداکثر به مدت یک سال از سنوات ارفاقی استفاده کنند.

مشمولان جهت استفاده از سنوات تحصیلی ارفاقی باید با در نظر گرفتن مقطع تحصیلی خود، حداقل تعداد واحد درسی مشخصی را بگذرانند. ضمن اینکه پس از گذراندن تعداد واحد مشخصی، باید موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه را نیز دریافت کنند. در اینصورت می توانند سه ماه قبل از اتمام سنوات تحصیلی، باید درخواست خود را از طریق دانشگاه محل تحصیل پیگیری نمایند.

بر اساس آئین نامه اجرای معافیت تحصیلی مصوبه هیئت وزیران، دانشگاه ها موظف می باشند تا حداکثر ظرف سه ماه از پایان مدت مجاز سنوات اولیه تحصیلی، موافقت خود را به دانشجویان متقاصی افزایش سنوات تحصیلی ارفافی به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام نمایند؛ در غیر اینصورت با درخواست دانشجویان موافقت نخواهد شد.

سنوات مجاز تحصیلی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

سنوات تحصیلی برای مقطع کارشناسی برای دانشجویان مشخص شده است و هر دانشجو می تواند به اندازه سنوات مجاز به تحصیل بپردازد و پس از اتمام آن، به عنوان سرباز غایب تلقی می شود و وارد دوره غیبت سربازی می شود.

سنوات مجاز تحصیلی برای مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته با یکدیگر متفاوت می باشد. سنوات در نظر گرفته شده برای تحصیل دانشجویان در دوره کارشناسی ناپیوسته سه سال می باشد که با درخواست دانشجویان به اندازه یک سال و نیم نیز قابل افزایش است. سنوات مجاز در دوره کارشناسی پیوسته، پنج سال یعنی ده نیمسال تحصیلی می باشد که در صورتی تشخیص کمیسیون موارد خاص تا دو و نیم سال دیگر نیز قابل افزایش سنوات تحصیلی خواهد بود.

 

سنوات مجاز تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز باید دروس خود را در سنوات تحصیلی مجاز تحصیلی مربوط به دوره خود بگذرانند، در غیر اینصورت به عنوان سرباز غایب به شمار می روند.

سنوات مجاز تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته نیز با یکدیگر متفاوت می باشد؛ به طوری که برای دوره کارشناسی ارشد پیوسته، 8 سال سنوات در نظر گرفته شده است. در صورت تشخیص کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها، این زمان قابل افزایش نیز می باشد و تا دو سال قابل افزایش است. 

سقف سنوات تحصیلی مجاز برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سه سال در نظر گرفته است که اگر مشمولان در این بازه زمانی موفق به فارغ التحصیلی نشوند، می توانند از سنوات ارفاقی خود به مدت یک سال و نیم استفاده کنند.

نکته ای که دانشجویان باید حتما به آن توجه داشته باشند، این است که متقاضیان برای استفاده از شرایط سنوات تحصیلی ارفاقی فقط سه ماه بعد از پایان رسیدن دوره سنوات مجاز اولیه، می توانند اقدام کنند. در واقع خارج از این بازه زمانی، هیچ درخواستی ثبت نمی شود و افزایش سنوات تحصیلی مازاد و ارفاقی به دانشجویان تعلق نمی گیرد.

 

سنوات مجاز تحصیلی کاردانی

سنوات مجاز تحصیلی برای مقطع کاردانی، سه سال می باشد. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کاردانی باید تحصیل خود را در این سه سال به پایان برسانند. البته افرادی که موفق به گذراندن دوره کاردانی در مهلت مقرر نمی شوند، می توانند در صورت تائید کمیسیون شرایط خاص دانشگاه، تا یک سال و نیم نیز به سنوات مجاز خود اضافه کنند.

البته لازم به ذکر است که استفاده از افزایش سنوات تحصیلی ارفاقی در مقاطع مختلف دارای شرایط خاصی است و حتما دانشجویان باید در زمان مشخصی اقدام به ثبت درخواست کرده و همینطور تعداد واحد های مشخصی را گذرانده باشند تا بتوانند در زمان باقی مانده، تعداد واحد هایی که پاس نشده است را بگذرانند.

 

سنوات مجاز تحصیلی دکتری

دوره دکتری به دو شکل دکتری پیوسته و دکتری ناپیوسته ارائه می شود و سنوات تحصیلی مشخص شده برای این دو دوره با یکدیگر متفاوت است.

سنوات مجاز تحصیل در مقطع دکتری پزشکی پیوسته، 8 سال می باشد؛ البته دانشجویان واجد الشرایط می توانند علاوه بر این هشت سال، از دو سال و نیم سنوات ارفاقی و مازاد نیز استفاده کنند.

اما در رابطه با مقطع دکتری ناپیوسته، سقف سال های مجاز به تحصیل برای مشمولان، 6 سال می باشد. اگر فردی نتواند طی این شش سال، تمام واحد های درسی خود را بگذراند، می تواند درخواست استفاده از افزایش سنوات تحصیلی ارفاقی خود را به کمیسیون های موارد خاص دانشگاه ارائه دهد.

 

شرایط بهره مندی از سنوات تحصیلی چیست؟

دانشجویان مشمول در مقاطع تحصیلی مختلف، در صورتی مجاز به استفاده از افزایش سنوات تحصیلی هستند که بتوانند در مدت زمان در نظر گرفته شده به عنوان سنوات ارفاقی، دروس باقی مانده را بگذرانند.  از شرایط بهره مندی از سنوات ارفاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداقل 50 واحد از دروس خود را گذرانده باشند و معدل کل آن ها نیز 12 باشد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته، حداقل 100 واحد را گذرانده باشند و معدل کل آن ها نیز حداقل 14 باشد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، حداقل 18 واحد را گذرانده باشند و معدل کل آن ها نیز حداقل 14 باشد.
  • دانشجویان مقطع دکتری پیوسته (حرفه ای)، حداقل 18 واحد را گذرانده باشند و معدل کل آن ها نیز حداقل 14 باشد. 
  • دانشجویان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته، حداقل 18 واحد را گذرانده باشند و معدل کل آن ها نیز حداقل 14 باشد.

کمسیون موارد خاص در تمدید سنوات

دانشجویان برای تمدید و افزایش سوات تحصیلی خود باید پیش از شروع نیمسال تحصیلی جدید درخواست خود را ثبت کنند. ثبت نام درخواست به صورت الکترونیکی می باشد که در شورای کمیسیون موارد خاص که متشکل رییس دانشگاه،‌ معاون آموزش و گروه های تحصیلی دانشگاه می باشد. در این جلسه مشخص می وشد که با افزایش ستنوات دانشجویی موافقت شود یا خیر

از دیگر مواردی که در این کمیسیون بررسی می شود موافقت با انتقالی و یا وضعیت معدل و تعداد مشروطی بودن دانشجو می باشد. 

مشاوره شرایط و سقف افزایش سنوات دانشجویی

مشمولانی که به صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل می دهند، نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و ادامه تحصیل آن ها به شکل آزاد، به عنوان ترک تحصیل تلقی می گردد و جزو سربازان غایب به شمار می روند.

تمامی دانش آموزان و دانشجویان تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی، مهلت دارند تا خود را برای خدمت سربازی معرفی کنند. دانشجویانی که پس از استفاده از سنوات تحصیلی ارفاقی نیز موفق به فارغ التحصیلی نشده باشند، تا یک سال مهلت دارند تا وضعیت نظام وظیفه عمومی خود را مشخص کنند.

در صورتی که با مطالعه این مقاله، ابهاماتی پیرامون شرایط و سقف افزایش سنوات تحصیلی برایتان وجود دارد، می توانید برای دریافت راهنمایی از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از کارشناسان دانتل دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط و سقف افزایش سنوات دانشجویی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

 

سوالات متداول

سقف و شرایط افزایش سنوات دانشجویی شامل چه مواردی است؟

در متن مقاله فوق شرایط و سقف افزایش سنوات دانشجویی برای مقاطع مختلف را آورده ایم.

سنوات تحصیلی مجاز به چه معنا می باشد؟

منظور از سنوات مجاز تحصیلی، تعداد نیمسال های مجاز دانشجویان جهت ادامه تحصیل است.

سقف سنوات تحصیلی برای مقاطع مختلف چند سال است؟

سقف سنوات مجاز تحصیل برای دانشجویان در مقطع کاردانی دو سال و نیم، مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال، مفطع کارشناسی پیوسته 5 سال و برای مقطع دکتری ناپیوسته 6 سال و مقطع دکتری پیوسته 8 سال می باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

‫5 دیدگاه ها

    1. دانشگاه آزادبرای آقایون کارشناسی پیوسته رااجازه ی6 سال زمان برای فارغ التحصیلی نموده یعنی۸ترم عادی و4ترم سنوات بعدازآن اگرمشمول خدمت سربازی باشندبایدتحصیل را ترک وبه خدمت بروند

  1. سلام من کارت پایان خدمت دارم و دوره ی کارشناسی هستم و سنوات برای ادامه تحصیل گرفتم و ترم 11 هستم آیا در صورت تمام نکردن واحد های مانده چند ترم دیگر میتوانم سنوات دریافت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره