سایر موضوعات

شرایط معافیت پزشکی

کانال تلگرام تحصیلی     

معافیت پزشکی از انواع معافیت از خدمت سربازی است که مشمولان واجد شرایط می‌توانند از آن استفاده کرده و بر حسب شرایط از معافیت دائم، موقت یا رزم برخوردار شوند. معافیت‌پزشکی شرایط خاص خود را دارد و مشمولان باید قبل از اقدام برای اعزام به سربازی به طور کامل از آن مطلع شوند. افراد پس از اعزام برای خدمت نیز می‌توانند معافیت پزشکی دریافت کنند. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

شرایط معافیت پزشکی

تمامی آقایان پس از سن ۱۸ سالگی مشمول خدمت سربازی می‌شوند و باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند. اما برخی از افراد به دلیل داشتن برخی از بیماری های جسمی و روانی می‌توانند معافیت پزشکی دریافت نمایند.

معافیت‌پزشکی به بیماری فرد بستگی دارد و بر این اساس به معافیت دائم و موقت دسته بندی می‌شود. برخی مواقع نیز معافیت پزشکی تنها شامل معافیت از رزم می‌شود. انواع معافیت‌پزشکی به شرح زیر هستند. 

معافیت دائم: در صورتی که بیماری فرد حاد و جدی باشد و امکان درمان نیز وجود نداشته باشد، معافیت دائم صادر می‌شود. 

‌معافیت موقت: در صورتی که فرد دچار بیماری جدی باشد که درمان داشته باشد، شورای پزشکی طول درمان صادر کرده و بر این اساس فرد معافیت موقت دریافت خواهد کرد. 

معافیت از رزم: به این معنا که فرد اعزام به خدمت می‌شود اما از انجام تمرینات رزمی و فعالیت های سنگین معاف خواهد بود. 

بخوانید: معافیت سربازی

 

مزایا معافیت پزشکی

خدمت سربازی برای اکثر آقایان کار سختی است و دریافت معافیت مزایای زیادی برای آن ها دارد. اما با این حال ممکن است معافیت پزشکی در آینده مشکلات و محدودیت هایی را برای فرد به وجود آورد و در نتیجه می‌توان گفت که معایبی هم دارد. مزایا ومعایب معافیت‌پزشکی به شرح زیر هستند. 

✅صرفه جویی در زمان

✅عدم مشکل برای دریافت پاسپورت و سفر به کشورهای خارجی بدون نیاز به خدمت سربازی

✅دریافت جواز کسب 

✅امکان تحصیل بدون مشکل

 

معایب معافیت پزشکی

به طور کلی هر سازمانی شرایط خاص خود را برای استخدام نیرو دارد. سلامت جسمانی نیز جز شرایط عمومی بسیار از سازمان هاست و در نتیجه محدودیت های جسمی و یا روانی افراد ممکن است مانع از استخدام آن ها شود.

البته همانطور که گفته شد شرایط هر سازمان و ارگان متفاوت است. مثلا ممکن است فردی با محدودیت های جسمانی امکان استخدام در نیروی انتظامی را نداشته باشد و ولی بتواند در آموزش و پرورش شروع به فعالیت کند. 

معافیت پزشکی

 

بیماری های معافیت پزشکی

به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در دسته بندی بیماری های عمومی، غدد ترشح داخلی، پوست، مغز و اعصاب و روان، ریه و قفسه سینه، استخوان، گوارش و جراحی عمومی، انکولوژی، ادراری و تناسلی، فک، دهن و دندان، گوش و حلق و بینی، قلب و عرق، روماتورلوژی و بیماری های عفونی قرار میگیرند. لیست برخی از این بیماری ها به شرح زیر هستند. 

 

مشکلات عمومی

افرادی که در قد و وزن مشکلات جدی و حاد دارند، در صورت درمان پذیری معافیت موقت برای مدت 1 تا 6 ماه دریافت کرده و در غیر این صورت نیز کارت معافیت دائم برای شان صادر می‌شود. 

 

معافیت پزشکی | بیماری های غدد داخلی

🔵سندروم كلاين فلتر

🔵ژنيكوماستی شدید

🔵‌بیماری های تغذیه و متابولیک

🔵هرمافروديسم‌ ها

🔵‌تومورهای هیپوفیز

🔵هيپوانسولينيسم

🔵‌دیابت قندی

 

بیماری های پوستی

🔵اگزماهای شدید

🔵عفونت های قارچی وسیع

🔵‌ژنودرماتوز

🔵سالک پوستی

🔵لیکن پلان پوستی و مخاطی

🔵‌میکوزیس فونکوئید و سایر لنفومای پوستی

🔵ساركوئيدوز پوستی

 

بیماری های مربوط به ریه

🔵آسم

🔵پیوند ریه

🔵‌آمفیزم ریه

🔵فیبروز ریه

🔵شکستگی دنده‌ها و جناغ سینه

🔵‌آمبولی ریه

🔵کیست های مختلف 

🔵‌بیماری های قارچی حاد در ریه

 

معافیت پزشکی | بیماری های استخوان

🔵تومورهای مختلف استخوانی

🔵شکستگی های لگن

🔵‌قطع عضو یکی از اندام‌ها

🔵شکستگی های قدیمی در حفره استابولوم

🔵اسکولیوز

🔵‌انواع کیست های استخوانی

🔵کوتاهی اندام‌ها و نبود انگشت

🔵‌مشکل در حرکات مفصل

 

معافیت پزشکی | بیماری های مغز و اعصاب

🔵شکستگی در مهره ها

🔵مشکلات و تغییر شکل جمجمه مانند میکروسفالی

🔵‌کیست های عصبی و نخاعی

🔵سابقه جراحی مغزی

🔵اختلالات عروق مغزی

🔵‌تومور در سیستم اعصاب محیطی و مرکزی

🔵انواع تروما 

 

مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی

مشمولان خدمت سربازی برای دریافت معافیت‌پزشکی باید مدارکی را تهیه کرده و ارائه دهند. مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پزشکی به شرح زیر هستند. 

✅برگه وضعیت مشمولان به صورت تکمیل شده

✅ارائه برگه معاینه اولیه توسط پزشک نظام وظیفه

✅تکمیل برگه واکسیناسیون

✅ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از تمام صفحات آن

✅ارائه اصل آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل به همراه کپی از آن

 

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی

برای دریافت معافیت‌پزشکی باید پس از آماده کردن مدارک خود طبق مراحل زیر عمل کنید. مراحل دریافت معافیت پزشکی به شرح زیر هستند. 

✅مراجعه به دفاتر پلیس 10+ و دریافت دفترچه خددمت وظیفه

✅تکمیل فرم خود اظهاری سابقه بیماری

✅مراجعه به پزشکی معرفی شده توسط سازمان نظام وظیفه برای معاینه پزشکی

✅ثبت درخواست در دفاتر پلیس 10+ و دریافت مدارک برای ارائه به شواری پزشکی توسط خود مشمول

✅برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست به داوطلب ارسال می‌شود.

✅فرد باید به بیمارستان مراجعه کرده و به صورت دقیق معاینه شود. 

✅جواب از طرف بیمارستان برای سازمان نظام وظیفه ارسال می‌شود. 

✅برای مشمول دعوت نامه حضور در شورای پزشکی ارسال می‌گردد. 

✅در صورت تایید بیماری، معافیت پزشکی به صورت دائم، موفق یا معافیت از رزم صادر می‌شود. 

 

اعتراض به رای شورای پزشکی

در صورتی که فرد مشمول به رای شورای پزشکی اعتراض داشته باشد، باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست اعتراض خود را ثبت نماید. پرونده مشمولان معترض برای شورای عالی پزشکی ارسال می‌شود. این رای قطعی است و دیگر امکان اعتراض به آن وجود ندارد. 

چنانچه فرد به خدمت سربازی اعزام شده و در حین خدمت شرایط شان حادتر شود، می‌تواند از طریق یگان معافیت پزشکی خود را دریافت نماید. 

در صورتی که درخواست معافیت توسط شورای پزشکی شهرستان رد شود، فرد می‌تواند اعتراض کرده و برای معاینات تخصصی درخواست دهد. پس از ثبت درخواست، متقاضی باید مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نظامی مراجعه کند. هزینه معاینات تخصصی بر عهده مشمول می‌باشد. 

 

لغو معافیت پزشکی

اگر فردی بخواهد معافیت پزشکی خود را لغو کند، باید به طور کامل معاینه شود تا تایید شود که به طور کامل درمان شده است. در صورت تایید شورای پزشکی معافیت باطل می‌شود. البته اعزام به خدمت پس از ابطال معافیت شرایطی دارد که به شرح زیر هستند. 

✅شرط سنی افرادی که مدرک کاردانی و یا زیر دیپلم دارند، حداکثر ۳۰ سال می‌باشد. 

✅‌شرط سنی افرادی که مدرک کارشناسی دارند، حداکثر ۳۰ سال می‌باشد. 

✅شرط سنی برای افرادی که مدرک ارشد دارند حداکثر ۳۶ سال است. 

شرط سنی برای افرادی که مدرک دکترا دارند حداکثر ۴۰ سال است. 

نکته: توجه داشته بااشید که در صورت ابطال معافیت پزشکی به طور قطعی به خدمت اعزام خواهید شد و امکان استفاده از سایر معافیت ها را نخواهید داشت. همچنین اگر پس از ابطال معافیت‌پزشکی، معافیت از رزم برای فرد صادر شود نیز نمی‌تواند به خدمت سربازی برود. 

 

معافیت پزشکی در حین تحصیل

طبق قوانین سازمان نظام وظیفه هرچه مدرک  تحصیلی افراد بالاتر باشد، امکان صدور معافیت تحصیلی کاهش پیدا می‌کند. مشمولان با مدرک کارشناسی و پایین تر شانس بیشتری برای معافیت پزشکی دارند. 

افراد با مدرک تحصیلی بالا که در حال تحصیل هستند، یا باید فارغ التحصیل شده باشند و یا از دانشگاه انصراف دهند. برای مثال اگر فردی در مقطع ارشد در حال تحصیل باشد، به دلیل صاف بودن کف پا نمی‌توان معافیت تحصیلی دریافت کند. بیماری هایی که در حین تحصیل شامل معافیت می‌شوند بسیار محدودند. برای کسب اطلاع از لیست این بیماری ها می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

بخوانید: معافیت تحصیلی

 

معافیت پزشکی در حین خدمت

برخی مواقع افراد در معاینات اولیه خدمت سربازی از نظر جسمانی تایید شده و به سربازی اعزام می‌شوند. اما در حین خدمت دچار یک بیماری شده و توانایی اتمام خدمت را از دست می‌دهند. در این شرایط می‌توانند با مراجعه به بهداری یگان درخواست معافیت از خدمت بدهند. یگان درخواست فرد را برای شورای پزشکی ارسال می‌کند و پس از انجام معاینات توسط شورا معافیت پزشکی صادر می‌شود. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

خرید معافیت پزشکی

در سال های گذشته برخی از افراد با دادن پول به افراد تحت عنوان دلال کارت معافیت موفق به دریافت معافیت‌پزشکی با پول می‌شدند. اما در حال حاضر به دلیل پیگیری های بسیار جدی و گسترده قضایی این امکان وجود ندارد و تمامی مخلفان شناسایی و دستگیر می‎شوند. 

حتی دیده شده است که برخی از افراد با خرید معافیت پزشکی و گذشت چندین سال شناسایی شده و برای خدمت اعزام شده اند. افراد متخلف باید علاوه بر گذراندن خدمت سربازی جزیمه نیز پرداخت کنند.

پس توصیه می‌شود که برای دریافت معافیت از روش های میانبر غیرقانونی استفاده نکنید چراکه تبعات آن می‌تواند بسیار سنگین باشد. علاوه بر معافیت پزشکی روش های دیگری نیز برای معافیت از خدمت وجود دارد که می‌توانید باکمک گرفتن از متخصصان مجموعه دانتل کو از آن ها مطلع شوید. 

 

مشاوره معافیت پزشکی 

بسیاری از مشمولان خدمت سربازی از معافیت پزشکی اطلاع کامل ندارند و در نتیجه حتی با وجود شرایط جسمانی نامساعد برای خدمت اقدام می‌کنند. این در حالیست که با کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توانید اطلاعات لازم را کسب کرده و به درستی اقدام نمایید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه معافیت‌پزشکی برای تان وجود دارد و یا در فرایند دریافت معافیت با مشکل مواجه شده اید، می‌توانید با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنیدانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت پزشکی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. چه افرادی می‌توانند معافیت پزشکی دریافت کنند؟

    افرادی که بیماری های خاص و حاد داشته باشند و در شورای معافیت‌پزشکی بیماری آن ها تایید شود، مشمول دریافت معافیت‌پزشکی خواهند بود. 

  2. مدرک تحصیلی در معافیت پزشکی تاثیر دارد؟

    بله به طور کلی هرچه مدرک تحصیلی فرد بالاتر باشد، دریافت معافیت‌پزشکی نیز سخت تر خواهد شد.

  3. آیا در حین خدمت نیز می‌توان معافیت‌پزشکی دریافت کرد؟

    بله اگر فرد پس از اعزام به خدمت دچار بیماری حاد شود، می‌تواند با مراجعه به یگان درخواست معافیت‌پزشکی دهد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره