کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

قوانین نظام وظیفه دانشگاه در زمان ثبت نام | استعلام وضعیت معافیت و ایست خدمت

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبان آقا که مایل به شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل هستند و یا قصد دارند در رشته‌های بدون کنکور وارد دانشگاه شوند، علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ورود به دانشگاه‌های مختلف، باید دارای شرایط مربوط به نظام وظیفه نیز باشند تا بتوانند نسبت به انتخاب رشته و ادامه تحصیل اقدام کنند. به همین منظور در ادامه این مطلب قصد داریم به قوانین نظام وظیفه دانشگاه برای ادامه تحصیل داوطلبان آقا بپردازیم. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین نظام وظیفه دانشگاه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

قوانین نظام وظیفه دانشگاه | اصطلاحات 

داوطلبان بهتر است در ابتدای شروع مقاله با اصطلاحاتی که در طول مقاله استفاده می‌شود آشنا شوند تا ابهامی در مفهوم جملات وجود نداشته باشد. جدول زیر شامل تعاریف تعدادی از این اصلاحات می‌باشد.

اصطلاح تعریف
مشمول فردی که به سن قانونی برای رفتن به سربازی رسیده باشد مشمول خدمت سربازی است که افراد از 18 سالگی تمام تا 50 سالگی تمام مشمول خدمت سربازی هستند.
دوره آموزشی افراد برای شروع خدمت سربازی باید یک دوره، دو تا سه ماهه را سپری کنند که اسم آن، دوره آموزشی می‌باشد.
دوره خدمت افراد پس از اتمام دوره آموزشی با توجه به میزان تحصیلات خود درجه نظامی اخذ می‌کنند و وارد دوره خدمت سربازی می‌شوند.
اضافه خدمت وقتی مشمولان خدمت سربازی، برای طی کردن این دوره خود را معرفی نکنند و یا در دوره خدمت به هر دلیلی مواخذه شوند، باید مدت زمان بیشتری از زمان قانونی به خدمت ادامه دهد، که همان مفهوم اضافه خدمت می‌باشد.
معافیت تحصیلی افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند اما مشغول به تحصیل می‌باشند در واقع معافیت تحصیلی دارند که پس از اتمام تحصیل لغو خواهد شد.

قوانین نظام وظیفه دانشگاه | شرایط ثبت نام 

تمامی داوطلبانی که چهارسال آخر دوره متوسطه خود را در دبیرستان، هنرستان و آموزشگاه های فنی سپری کرده و دارای مدرک دیپلم مورد تایید وزارت علوم باشند و همینطور تمامی دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، اگر در حین تحصیل به سن مشمولیت نظام وظیفه برسند تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند، دارای معافیت تحصیلی بوده و از اعزام به خدمت سربازی معاف خواهند بود.

برخی از داوطلبان کنکور سراسری که مشمول خدمت نیز هستند، در صورتی که در آزمون سراسری سالی که باید اعزام می‌شدند، قبول شوند و قصد ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل نیز داشته باشند در صورتی که مدرک دیپلم خود را اخذ کرده باشند، با معافیت تحصیلی می‌توانند وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند.

داوطلبانی که متولد نیمه دوم سال هستند در صورتی که مشمول اعزام به خدمت سربازی باشند، به شرطی که مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش یا پیش‌دانشگاهی خود را اخذ کنند می‌توانند از یک امتیاز مثبت برای خود استفاده کرده و زمان اعزام به خدمت سربازی خود را به مدت یکسال به تعویق انداخته و خود را برای یک سال دیگر و کسب آمادگی جهت شرکت در کنکور سال بعد آماده کنند.

مشمولانی که دوره دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش خود را حداکثر تا سن 22 سالگی یا دوره پیش‌دانشگاهی را حداکثر تا سن 24 سالگی گذرانده باشند، مجاز به شرکت در آزمون و شروع به تحصیل در موسسات آموزش عالی از مهر سالی که مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی خود را دریافت کرده اند، می‌باشند.

شرایط دریافت ایست خدمت سربازی

در قوانین و مقررات نظام وظیفه یک قانونی وجود دارد که برای ادامه تحصیل سربازان کارآمد است و آن بدین صورت است که سربازی که در حال انجام خدمت سربازی است در صورتی که در مقطع کارشناسی و بالاتر از آن پذیرفته شود می‌تواند از ایست خدمت سربازی استفاده کنند و معافیت تحصیلی بگیرد و این بدین معناست که  برای پذیرفته شدگان دوره کاردانی ایست خدمت سربازی صادر نخواهد شد.

داوطلبان به این علت معافیت تحصیلی موقت دریافت می‌کنند چون امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد و حتی اگر دانشگاه محل قبولی نیز قبول کند، سازمان نظام وظیفه این سربازان را مجاز به انجام خدمت سربازی نمی‌داند. معافیت تحصیلی این سربازان موقت خواهد بود به دلیل اینکه مشمولانی که از ایست خدمت سربازی استفاده می‌کنند باید پس از اتمام مدت تحصیل، برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند.

لازم به ذکر است اگر فردی در حال انجام خدمت سربازی باشد در صورت داشتن غیبت مجاز به تقاضای ایست خدمت سربازی نیست چراکه برگه معافیت تحصیلی به مشمولان دارای غیبت صادر نمی‌شود. همینطور اگر سربازی در پرونده خود فرار از خدمت سربازی داشته باشند نیز مجاز به استفاده از ایست خدمت سربازی نمی‌باشند.

قوانین نظام وظیفه دانشگاه | شرایط ادامه تحصیل مشمولان فارغ التحصیل

داوطلبان در صورتی که در مقاطع کاردانی و مقاطع بالاتر از آن فارغ التحصیل شوند، به مدت شش ماه پس از فارغ التحصیلی فرصت دارند تا در مقاطع بالاتر آزمون داده و در صورتی که تاریخ اعزام درج شده در برگه اعزام بدون غیبت آنها سپری نشده باشد، می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

لازم به ذکراست معیار اختصاص معافیت تحصیلی برای داوطلبان نداشتن غیبت و سابقه اخراج و انصراف در مقطع قبلی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین نظام وظیفه دانشگاه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره