مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

انتخاب رشته دبیرستان

کانال تلگرام تحصیلی     

انتخاب رشته دبیرستان یکی از مهم ترین مراحل در زندگی دانش آموزان است چراکه مسیر تحصیل آنان در سه سال آینده و همچنین دانشگاه را تعیین می کند. دانش آموزان در زمان انتخاب رشته دبیرستان بسیار کم تجربه هستند و اکثر آنان در روند انتخاب رشته دچار استرس و اضطراب شده و با مشکل مواجه می شوند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخاب رشته و تاثیر آن در زندگی دانش آموزان لازم است که از جزییات آن اطلاع کافی داشته باشند. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

انتخاب رشته دبیرستان

دانش آموزان در طول دوران تحصیل خود باید در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تحصیل نمایند. متوسطه دوم همان دبیرستان است که دانش آموزان در ابتدای ورود به این مقطع باید برای اولین بار انتخاب‌رشته نمایند و به صورت تخصصی تری به یادگیری دروس بپردازند. 

انتخاب رشته دبیرستان بسیار حائز اهمیت است چراکه برای سه سال آینده مسیر دانش آموز را تعیین می کند و پس از آن نیز دانش آموز باید در همان رشته در کنکور شرکت کرده و وارد دانشگاه شود. انتخاب رشته نادرست مشکلاتی را برای دانش آموز به وجود می آورد و در نهایت با صرف وقت و انرژی بسیار زیاد، دانش آموز مجبور به تغییر رشته می گردد. با توجه به اهمیت انتخاب رشته دبیرستان در این مطلب به بررسی کامل آن پرداخته ایم. 

 

زمان انتخاب رشته دبیرستان

روند انتخاب رشته دبیرستان از ماه های میانی سال آخر متوسطه اول شروع می شود. در پایان سال تحصیلی نیز دانش آموزان بعد از امتحانات نهایی می توانند فرم های انتخاب رشته را تکمیل کرده و رشته تحصیلی خود در متوسطه دوم را انتخاب نمایند. دانش آموزان باید در آزمون ها و نظرسنجی ها نیز شرکت نمایند چراکه نتایج آن ها برای انتخاب رشته الزامی می باشد. 

برای انتخاب‌رشته آموزش و پرورش زمان مشخصی را در هر سال تعیین می کند و دانش آموزان باید در آن بازه زمانی به سایت مای مدیو مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم های هدایت تحصیلی، انتخاب رشته خود را انجام دهند. زمان دقیق انتخاب رشته دبیرستان در سال جاری هنوز مشخص نشده است و به محض اطلاع رسانی در این صفحه قرار خواهد گرفت. شما می توانید برای کسب اطلاع سریع در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

فرم انتخاب رشته دبیرستان

برای انجام انتخاب‌رشته در متوسطه دوم تمامی دانش آموزان باید مراحلی را طی نمایند. یکی از مهم ترین مراحل در انتخاب‌رشته دبیرستان، تکمیل فرم های هدایت تحصیلی می باشد. برای دریافت فرم های مربوطه باید به سایت مای مدیو با آدرس my.medu.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید. 

تکمیل فرم های هدایت تحصیلی در روند انتخاب رشته دبیرستان بسیار حائز اهمیت است و عدم مراجعه به سایت و دریافت فرم ها در زمان تعیین شده مشکلاتی را برای دانش آموزان به وجود خواهد آورد. در ادامه نحوه ورود به سایت مای مدیو و دریافت فرم های هدایت تحصیلی را توضیح خواهیم داد. 

 

راهنمای تصویری

1️⃣با جستجو آدرس my.medu.ir وارد سایت مای مدیو شوید. 

2️⃣کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود را وارد کنید. 

"</p

 

3️⃣در صفحه باز شده انتخاب رشته دبیرستان بر روی گزینه هدایت تحصیلی کلیک کنید. 

4️⃣در این صفجه باید آزمون های و نظرسنجی ها را تکمیل کرده و هدایت تحصیلی خود را تکمیل نمایید. 

 

نحوه انتخاب رشته دبیرستان

برای انتخاب‌رشته دانش آموزان به قدر کافی زمان دارند و در واقع می توانند کل سال نهم را به تحقیق و بررسی در مورد رشته های مورد نظر خود بپردازند و در نهایت با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون علاقه، استعداد، بازار کار، فرصت های شغلی و غیره رشته خود را انتخاب نمایند. در نظر گرفتن فاکتورهای مهم در انتخاب رشته دبیرستان منجر به پشیمانی و رسیدن به نقطه تغییر رشته می گردد که این خود مستلزم صرف انرژی و هزینه زیادی می باشد. 

آزمون های هدایت تحصیلی که در سایت مای مدیو انجام می شوند، به منظور بررسی علايق و استعداد هر دانش آموز در نظر گرفته شده اند. علاوه بر آزمون ها و نظر سنجی های سایت مای مدیو، شرکت در آزمون هوش و مشاوره با افراد متخصص نیز جز الزام های انتخاب‌رشته می باشد. 

برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دبیرستان دانش آموزان باید دو دفترچه سوال را پاسخ دهند؛ دفترچه اول مربوط به سوالات آزمون رغبت و توانایی می باشد که در حدود 170 سوال دارد. دفترچه دوم نیز حاوی سوالات توانایی ادراک دانش آموزان است گه آن نیز 170 سوال دارد. پاسخگویی به سوالات این دو دفترچه باید کاملا دقیق باشد چراکه شخصیت، علاقه و توانایی های دانش آموز را می سنجد و در صورت پاسخگویی اشتباه، دانش آموز به سمت اشتباهی هدایت خواهد شد.

 

راهنمای انتخاب رشته در متوسطه دوم

برخی از دانش آموزان انتخاب رشته دبیرستان را چندان جدی نمی گیرند و به اشتباه فرض می کنند که در دانشگاه می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. درست است که در زمان انتخاب‌رشته داوطلبان تا حدودی آزادی عمل دارند اما با این حال رشته دبیرستان نیز به صورت مستقیم بر وضعیت تحصیلی آن ها تاثیر می گذارد. 

در صورت تغییر رشته و عدم آگاهی نسبت به دروس پایه هر گروه درسی، فرد با مشکلاتی در زمینه یادگیری دروس تخصصی تر مواجه می شود. از سوی دیگر دانش آموزان باید بدانند که رشته دبیرستان معرف رشته دانشگاهی شان می باشد.

برای مثال دانش آموزان رشته ریاضی در دانشگاه نیز باید با دروس مهندسی و اعداد و ارقام مواجه شوند. رشته های تجربی به کارهای درمانی و بالینی اختصاص دارد و رشته های انسانی نیز به روابط عمومی بالا و ارتباط با افراد می پردازد. رشته های فنی و کاردانی نیز بیشتر رشته های عملی می پردازند. پس بهتر است که دانش آموزان در انتخاب رشته دبیرستان خود را به درستی انتخاب کنند تا با حال و هوای آن رشته آشنا شده و در دانشگاه با مشکلی مواجه نشوند. 

 

مشاوره هدایت تحصیلی

انتخاب رشته دبیرستان مسیر زندگی دانش آموزان را برای سه سال آینده تعیین می کند و بر انتخاب رشته دانشگاه نیز تاثیر می گذارد. دانش آموزان باید انتخاب رشته خود در متوسطه دوم را با دقت کامل و در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام دهند تا بتوانند مسیر موفقیت خود را تسهیل کنند. 

با توجه به اهمیت انتخاب‌رشته و عدم تجربه کافی دانش آموزان احتمال خطا در تصمیم گیری بسیار بالاست. به همین دلیل لازم است که دانش آموزان از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند تا در مسیر انتخاب رشته صحیح یاری شان کنند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته دبیرستان با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته دبیرستان چه زمانی است؟

    دانش آموزان برای انتخاب رشته دبیرستان باید از اواخر سال نهم اقدام نمایند. 

  2. کدام رشته برای تحصیل در دبیرستان بهتر است؟

    رشته برتری در دبیرستان وجود ندارد و تنها علاقه و استعداد دانش آموز برتری یک رشته را مشخص می کند. 

  3. آیا امکان تغییر رشته در دبیرستان وجود دارد؟

    بله دانش آموزان می توانند رشته خود را تغییر دهند اما با توجه به پیچیدگی های آن بهتر است که در ابتدا انتخاب رشته به درستی انجام گیرد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره