کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟ با توجه به حذف زیرگروه ها در کنکور سراسری ضریب درس شیمی برای همه رشته یکسان می باشد. به همین دلیل اهمیت درس شیمی در کنکور سراسری بیش از پیش کرده است. درصد بالای شیمی می تواند تاثیر بسزایی در رتبه کسب شده بگذارد. پس بر هر داوطلبی لازم است که روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی را یاد بگیرد و در مطالعات خود اجرا کند.

روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی ۱۴۰۲

در کنکور چند سال گذشته درجه سختی سوالات شیمی در کنکور ریاضی روند صعودی داشته است و طبق آماری که هر ساله سازمان سنجش اطلاع رسانی می‌کند، وضعیت پاسخگویی داوطلبان به درس شیمی به این صورت است که فقط حدود یک درصد از آنها می‌توانند در این درس درصد بالای 50 کسب کنند البته اینطور نیست که سوالات خیلی سخت باشند و میتوان با به کارگیری روش‌های اصولی روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی و استفاده از کتاب های کمک آموزشی استاندارد و تکنیک‌های تست زنی، به کسب درصدهای بالا امیدوار بود.

ساعت مطالعه مناسب

اگر دانش آموز هستید حدود 6 ساعت در هفته و اگر فارغ التحصیل‌اید حداقل 10 ساعت در هفته را باید به شیمی اختصاص دهید البته هر داوطلب باید یک ارزیابی از خودش داشته باشد تا بداند که در این درس نیاز به چند ساعت درس خواندن دارد و اگر ضعیف تر بود حتما باید بیشتر زمان صرف آن کند و در کنار داشتن کمیت لازم، باید کیفیت مطالعاتی را نیز رعایت کنید. همچنین تعادل مطالعه تستی و تشریحی را نیز در نظر داشته باشید. در کل اینکه حتی اگر با بهترین روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی مطالعه کنید ولی ساعت مطالعه پایینی داشته باشید فایده ندارد.

روش مطالعه صحیح شیمی کنکور ریاضی | کتب کمک آموزشی

حتما برای اینکه مطالب را بهتر یاد بگیرید، از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید البته مرجع اصلی شما باید کتاب درسی باشد ولی کتاب‌های کمک آموزشی به دلیل داشتن درسنامه‌های دقیق که تمام نکات کتاب درسی را ریز به ریز بررسی کرده است باعث می‌شود شما مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید. همچنین با حل تستهای آموزشی و زمان‌دار علاوه بر اینکه تکنیک های مخصوص حل هر سوال را فرا می‌گیرید، به مرور می‌توانید به مدیریت زمان نیز برسید.

بهترین کتاب کمک آموزشی برای درس شیمی ریاضی کتاب شیمی انتشارات مبتکران است و پس از آنها کتاب های خیلی سبز و نشر الگو در اولویت دوم و سوم قرار دارند. برای مشاهده و مطالعه کتب کمک آموزشی مقاله زیر را مطالعه نمایید. به یاد داشته باشید روش صحیح مطالعه شیمی کنکور مهم تر از منبع مطالعاتی می باشد.

یادگیری مطالب حفظی شیمی

از شیمی کنکور ریاضی سه نوع سوال طراحی می‌شود؛ مطالب حفظی، مفهومی و محاسباتی. در کنکور چند سال اخیر طراحی سوال از بخش‌های مفهومی و محاسباتی بیشتر بوده است. اما مطالب حفظی مثل نظریه ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و مواد خاص و … به صورت حفظی هستند و برای یادگیری این مباحث چاره ای جز حفظ کردن و تکرار زیاد ندارید. برای مطالب حفظی حتما باید خلاصه نویسی کنید و مرور خلاصه ها بهترین راه برای یادآوری سریع مطالب است مخصوصا در دوران جمع بندی که فرصت زیادی ندارید متن تمام کتاب را بخوانید و باید از خلاصه نویسی استفاده کنید.

بعضی از انتشارات مثل انتشارات مهر و ماه برای مطالب حفظی شیمی کتابهای جداگانه را منتشر کرده‌اند که می‌توانید با تهیه این کتابها از آنها در زمانهای آزاد و بیکار خود مثل زنگ تفریح، تاکسی و … استفاده کنید.

مطالعه صحیح شیمی کنکور ریاضی مهم برای یادگیری مطالب حفظی شیمی مثل سایر مباحث حفظی این است که تست‌های هر مبحث را بلافاصله پس از یادگرفتن کار نکنید همچنین درباره نحوه جواب دادن به سوالات شیمی در آزمون آزمایشی  جلسه کنکور، اول باید تست‌های حفظی که نیاز به محاسبات ندارد و وقت گیر نیستند را جواب دهید تا این سوالات آسان را از دست ندهید.

مطالعه صحیح شیمی کنکور ریاضی | یادگیری محاسباتی حفظی شیمی

بخش زیادی از شیمی را مباحث محاسباتی مثل استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت تشکیل داده‌اند که بیشتر سوالات کنکور نیز از این بخش هاست. این مباحث سخت‌تر از سایر مطالب کتاب هستند؛ وقت گیرند. روش صحیح مطالعه شیمی ریاضی این مباحث این است که باید آنقدر تست کار کرده باشید که با دیدن یک تست سریع راه حل به ذهن‌تان برسد.

اگر به اندازه کافی تست تمرین نکرده باشید، در جلسه کنکور باید زمان زیادی را صرف کنید تا راه حل مسئله را به دست آورید توجه داشته باشید که شما برای حل هر سوال شیمی حدود یک دقیقه زمان دارید البته بعضی مسائل عددی شیمی مثل سینتیک و تعادل‌ها مسائل ساده‌تری هستند و حذف این مباحث اصلا توصیه نمی‌شود.

معادله نویسی و واکنش‌های موازنه برای حل بسیاری از مسائل محاسباتی کاربرد دارند؛ بنابراین این بخش را به هیچ وجه حذف نکنید. بعضی واکنش‌های شیمیایی را که هیچ قاعده خاصی مثل جابجایی دوگانه، سوختن، اکسایش، ترکیب یا تجزیه ندارند را فقط باید به طور مرتب حفظ و مرور کنید.

دوباره تاکید میکنیم که برای تسلط در مباحث محاسباتی باید تست‌های متنوع زیادی را کار کنید و اولویت اول با تست‌های سراسری است به هیچ وجه هم از ماشین حساب استفاده نکنید زیرا باعث تنبلی ذهن‌تان می‌شود.

جدول تناوبی

پایه و اساس شیمی، جدول تناوبی عنصرهاست؛ چرا که تمام مباحث شیمی در ارتباط با عناصر است. یادگیری عدد اتمی، عدد جرمی، شماره گروه و تناوب، خواص فلزی و نافلزی، آرایش الکترونی و … فقط از روی جدول تناوبی انجام می‌گیرد و تعدادی از تست‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از این جدول طراحی می‌شود.

عناصر تناوب چهارم جدول یعنی عنصرهای با عدد اتمی 19 تا 36 مهم ترین و تست خیز ترین بخش جدول تناوبی در کنکور ریاضی هستند پس آرایش الکترونی و تعیین شماره دوره و گروه این عناصر را یاد بگیرید.

روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی و حفظ این جدول، چسباندن یک جدول بزرگ به دیوار اتاق یا روی میز یا جایی که جلوی چشم باشد، بهترین راه حل است.

روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی | مباحث پر تکرار و مهم تر

سوالات تمام دروس اختصاصی کنکور 1402 از کتاب‌های درسی نظام جدید طراحی می‌شود و دانش آموزان نظام قدیمی نیز باید کتابهای جدید را مطالعه کنند. در درس شیمی فصل “پوشاک، نیازی پایان ناپذیر” با داشتن 6 تست ثابت در کنکور سراسری، پراهمیت ترین فصل شیمی است و بعد از این فصل، بخش‌های “قدر هدایای زمینی را بدانیم”، “در پی غذای سالم”، “آسایش و رفاه در سایه شیمی”، “شیمی جلوه ای از هنر و زیبایی و ماندگاری” هر کدام با 4 تست در درجه دوم اهمیت هستند.

مباحث ساختار لوویس و ترکیبات کوالانسی، مسائل استوکیومتری، مسائل اسید و باز و الکتروشیمی به نسبت سخت تر از سایر مباحث شیمی کنکور هستند و باید وقت بیشتری را برای این مباحث صرف کنید.

مشاوره ثبت نام کنکور

با توجه به تغییرات کنکور سراسری برگزاری این آزمون دو بار در سال داوطلبان شانس این را دارند در هر تعداد آزمونی که مایل هستند شرکت کنند و بهترین رتبه کسب شده برای آنان در نظر گرفته خواهد شد. البته نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که هر رتبه تا ۲ سال اعتبار خواهد داشت. این مقاله به بررسی بهترین روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی پرداختیم چنانچه حهت برنامه ریزی نیاز به مشاوره با کارشناسان دارید فقط کافیست با مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه شیمی کنکور ریاضی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره