کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۳ از موارد بسیار مهمی است که داوطلبان کنکور باید به طور دقیق از آن اطلاع داشته باشند. ضریب دروس کنکور ریاضی در واقع نشان می‌دهند که هر درس در کنکور چه میزان اهمیتی دارد و کدام دروس را باید در اولویت بالاتری قرار دهند. به طور کلی ضرایب دروس کنکور از مهم ترین فاکتورها در برنامه ریزی می‌باشد. در این مطلب به بررسی کامل ضرایب دروس کنکور ریاضی 1403 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۳

یکی از زیر گروه های کنکور سراسری، رشته ریاضی است که در برگیرنده رشته های فنی و مهندسی می‌باشد. ضریب دروس در کنکور ریاضی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه نشان دهنده اهمیت هر درس در کنکور سراسری می‌باشد.

در هنگام مطالعه و آمادگی برای کنکور سراسری بسیار مهم است که داوطلبان از ضرایب دروس کنکور ریاضی اطلاع کامل داشته باشند. با توجه به تغییرات گسترده کنکور سراسری در سال گذشته، ضرایب دروس کنکور نیز تغییر کرده اند و داوطلبان باید در این زمینه اطلاع کامل داشته باشند. با توجه به اهمیت ضریب دروس کنکور ریاضی در این مطلب به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

ضرایب دروس کنکور ریاضی

 

ضرایب دروس عمومی کنکور ریاضی

طی چندین سال متوالی روند برگزاری کنکور سراسری به این صورت بود که داوطلبان در تمامی زیرگروه های آزمایشی باید دروس عمومی و اختصاصی را مطالعه می‌کردند. دروس عمومی در بین تمامی زیرگروه های آزمایشی یکسان بود و هر درس نیز از ضریب مشخصی برخوردار بود. اطلاع از ضریب دروس عمومی برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت بود چراکه دروس عمومی بخش عمده ای از کنکور را به خود اختصاص می‌دادند.

اما در سال 1402 و در طی تغییرات کنکور سراسری، دروس عمومی به طور کامل از کنکور سراسری حذف شدند. از این پس این دروس دیگر نقشی در کنکور نخواهند داشت و داوطلبان نیازی به مطالعه دروس عمومی و اطلاع از ضرایب دروس کنکور ریاضی در این دروس نخواهند داشت.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

ضرایب دروس عمومی در سوابق تحصیلی

البته که با حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، تاثیر آن ها به طور کامل حذف نشده است و همچنان بر رتبه داوطلبان اعمال اثر خواهد کرد. این تاثیر از طریق سوابق تحصیلی داوطلبان محاسبه می‌گردد. اطلاع از ضرایب دروس کنکور ریاضی در سوابق تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. جدول ضریب دروس عمومی کنکور ریاضی در سوابق تحصیلی به شرح زیر می‌باشد.

ضریب دروس عمومی کنکور ریاضی در سوابق تحصیلی
تعلیمات دینی 3 14/23
عربی، زبان فرآن 3 7/80
فارسی 3 18/64
زبان خارجی 3 10/17
علوم اجتماعی 2/20
سلامت و بهداشت 2/96

نکته: داوطلبانی که جز اقلیت هاس مذهبی هستند نیز، ضریب درس معارف برای شان مانند ضریب درس معارف خواهد بود.

 

ضرایب دروس اختصاصی کنکور ریاضی

پس از حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، تنها دروس اختصاصی در آزمون باقی مانده اند و داوطلبان برای شرکت در کنکو بایستی فقط به مطالعه دروس اختصاصی بپردازند. در سال های گذشته رشته های کنکور ریاضی در چند زیر گروه قرار می‌گرفتند و ضریب دروس اختصاصی نیز در هر زیر گروه متفاوت بود.

اما در سال 1402 زیر گروه ها نیز از کنکور سراسری حذف شدند و از این پس تمامی رشته ها در یک گروه قرار گرفته و ضریب آن ها نیز یکسان خواهد بود. ضرایب دروس کنکور ریاضی در در درس های اختصاصی به شرح زیر می‌باشد.

ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی
ریاضی فیزیک شیمی
12 9 7

ضرایب فوق از دفترچه ثبت نام کنکور سراسری از طرف سازمان سنجش منتشر شده است. هر ساله سازمان سنجش چند روز قبل ثبت نام کنکور دفترچه را منتشر کرده و از طریق آن ضرایب دروس کنکور ریاضی در دروس تخصصی را به اطلاع داوطلبان می‌رساند.

 

ضرایب دروس تخصصی در سوابق تحصیلی

در بالا گفته شد که دروس عمومی از طریق سوابق تحصیلی تاثیر خود را اعمال می‌کنند. علاوه بر دروس عمومی، دروس اختصاصی نیز در کنار تاثیرشان در آزمون، در سوابق تحصیلی نیز تاثیرگذار خواهند بود. ضرایب دروس کنکور ریاضی در درس های تخصصی سوابق تحصیلی به شرح زیر می‌باشد.

ضریب دروس تخصصی کنکور ریاضی در سوابق تحصیلی
ریاضیات گسسته 4/93
هندسه 3 5/82
شیمی 3 9/41
فیزیک 3 13/98
حسابان 2 9/86

داوطلبانی که موفق به کسب نمره های بالا در سوابق تحصیلی خود نشده اند، بهتر است به دنبال راهی برای جبران آن باشند چراکه تاثیر سوابق تحصیلی در سال 1403 به 50 درصد افزایش یافته است و تاثیر آن نیز به صورت قطعی لحاظ خواهد شد. یعنی اگر نمره داوطلب پایین باشد، رتبه کنکور نیز افت خواهد کرد.

تنها راه بهبود نمرات در سوابق تحصیلی، ترمیم معدل می‌باشد. چنانچه قصد ترمیم معدل کنکور سراسری را دارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره کنکور ریاضی

ضریب هر درس در کنکور سراسری نشان دهنده میزان اهمیت آن می‌باشد. در واقع ضرایب نشان می‌دهند که داوطلب باید کدام یک از دروس را در اولویت قرار داده و میزان تسلط خود در آن ها را افزایش دهد. البته که این به معنای حذف دروس با ضرایب پایین نیست و داوطلبان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که تمامی دروس را با نسبت مشخص مطالعه نمایند.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه ضرایب دروس کنکور ریاضی برای تان وجود دارد و یا در روند آمادگی و برنامه ریزی برای کنکور به کمک نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ضرایب دروس کنکور ریاضی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. ضرایب دروس کنکور ریاضی به چه صورت است؟

    در متن مقاله به طور کامل به توضیح ضرایب دروس کنکور ریاضی پرداخته شده است.

  2. ضرایب دروس عمومی ریاضی چند است؟

    دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده اند و ضریبی برای آن ها تعیین نشده است.

  3. ضرایب کنکور ریاضی در زیر گروه یک چند است؟

    زیرگروه ها نیز از کنکور سراسری حذف شده اند و از این پس تمامی رشته ها در یک گروه قرار گرفته و ضرایب یکسان خواهند داشت.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره