مدارسمدارس خاص

زمان ثبت نام مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

زمان ثبت نام مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ پس از پایان یافتن‌ امتحانات پایان سال آغاز می گردد. معمولا بر اساس رویه‌ سال های گذشته‌، مهلت ثبت نام در مدارس، پس از پایان‌ یافتن‌ امتحانات آغاز می شود و معمولا تا پایان مرداد ماه ادامه دارد. زمان ثبت نام در پایه های تحصیلی مختلف و همینطور زمان ثبت نام در مدارس مختلف شامل مدارس دولتی، مدارس غیرانتفاعی، مدارس شاهد و … نیز با یکدیگر متفاوت است. اما آخرین مهلت ثبت نام در تمامی مقاطع و تمامی مدارس تا پایان مرداد ماه می باشد. در ادامه به جزئیات تکمیلی پیرامون زمان ثبت نام در مدرسه مختلف 1402 – 1403 پرداخته‌ ایم.

 

زمان ثبت نام مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

یا اتمام سال تحصیلی، برخی والدین قصد دارند مدرسه مناسبی را برای فرزندشان انتخاب کنند. گاهی نیز خانواده ها مجبور به تغییر محل زندگی خود هستند و با توجه به تغییر محل سکونت، باید برای تحصیل فرزندشان، او را در مدرسه جدید نام نویسی کنند. تمامی متقاضیان ثبت نام در مدارس، باید در زمان های مقرر شده‌، اقدام به تکمیل مراحل ثبت نام خود نمایند. 

اما موضوعی که اهمیت بیشتری دارد، این است که والدین و دانش آموزان پس از انتخاب مدرسه، باید از زمان ثبت نام نیز مطلع باشند. اینگونه می توانند پیش از تکمیل ظرفیت در مدرسه مورد نظر، مراحل نام نویسی خود را تکمیل کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه قصد داریم به زمان ثبت نام مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در مقاطع تحصیلی و مدارس مختلف در سال تحصیلی 1402 – 1403 بپردازیم.

زمان ثبت نام مدارس ابتدایی 1402 – 1403

دوره ابتدایی، از مهم ترین دوره های تحصیلی برای هر کدام از دانش آموزان می باشد. به همین دلیل اغلب والدین به دنبال این هستند که نوآموزان خود را در بهترین مدارس ابتدایی ثبت نام کنند. بر اساس رویه سال های گذشته، ثبت نام پایه اول ابتدایی پس از پایان سال تحصیلی و از اوایل خرداد ماه آغاز می گردد. ثبت نام دانش آموزان میان پایه مقاطع ابتدایی نیز معمولا از اوایل خرداد ماه شروع می شود.

به منظور راهنمایی شما عزیزان، در ادامه جدول زمانبدی مرتبط با زمان ثبت نام در مقطع ابتدایی در مدارس دولتی، مدارس غیر دولتی و مدارس شاهد را آورده‌ ایم. زمان اعلام شده‌ در جدول زیر، بر اساس تاریخ های سال گذشته‌ است. به محض اعلام تاریخ جدید، جدول زیر نیز بروزرسانی شده‌ و تاریخ های جدید را قرار خواهیم داد.

نوع مدرسه زمان ثبت نام 
مدارس دولتی از هفته اول خرداد ماه تا پایان مرداد ماه 1402 
مدارس غیردولتی از هفته اول خرداد ماه تا پایان مرداد ماه 1402 
مدارس شاهد اول ابتدایی خرداد ماه 1402 
میان پایه: مرداد ماه 1402 

 

توجه

  • برگزاری هر گونه آزمون ورودی، مصاحبه و یا تعیین شرط برای نام نویسی نوآموزان در مقاطع پیش دبستانی و اول ابتدایی، ممنوع است.
  • ثبت نام در مدارس رایگان است. دریافت هر گونه وجه به جز وجه مرتبط با بیمه حوادث و کتاب های درسی، در زمان ثبت نام مجاز نیست. 
  • تمامی نوآموزان اول ابتدایی، باید در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کنند. در صورتی که نوآموزی این ارزیابی را در زمان ورود به پیش دبستانی انجام داده‌ باشد، نیازی به انجام دوباره آن در زمان ثبت نام در مقطع اول ابتدایی نخواهد بود.

 

زمان ثبت نام مدارس متوسطه اول ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دوره متوسطه اول شامل مقاطع هفتم، هشتم و نهم است. برای ثبت نام در مدارس در این مقاطع، انتخاب های بیشتری برای دانش آموزان وجود دارد.. به طوری که مدارس بیشتری در این دوره فعالیت دارند که هر یک در بازه زمانی مجزایی، اقدام به ثبت نام متقاضیان می کنند. در ادامه جزئیات بیشتری از زمان ثبت نام مدارس متوسطه اول در سال تحصیلی 1402 – 1403 را آورده‌ ایم.  

 

مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان و یا مدارس سمپاد، تحت نظر سازمان پرورش استعدادهای درخشان اداره می شوند. این مدارس هر ساله از طریق برگزاری آزمون ورودی، اقدام به جذب دانش آموزان با استعداد در مقطع هفتم می کنند. 

ثبت نام در آزمون مدارس سمپاد ششم به هفتم در سال گذشته از تاریخ 16 فروردین ماه آغاز شد و تا تاریخ 25 فروردین ماه ادامه داشت. احتمالا ثبت نام در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1402 – 1403 نیز مشابه با سال گذشته در این بازه زمانی انجام شود. پس از برگزاری آزمون و اعلام اسامی پذیرفته‌ شدگان، زمان ثبت نام نهایی در این مدارس نیز مشخص می گردد.

 

مدارس شاهد

مدارس شاهد که ابتدا با هدف جذب دانش آموزان خانواده های شاهد تاسیس شده‌ بود، امروزه و با افزایش جمعیت دانش آموزان شاهد، اقدام به جذب دانش آموزان با روش امتیاز بندی می کند. دانش آموزان برای تکمیل ثبت نام اولیه خود در این مدارس، باید به سایت ثبت نام مدارس شاهد مراجعه کنند.

تاکنون زمان ثبت نام مدارس شاهد 1402 – 1403 مشخص نشده است. اما به محض مشخص شدن، تاریخ دقیق را در این قسمت از مقاله از سایت دانتل، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

مدارس انرژی اتمی

دبیرستان های انرژی اتمی، از مدارسی هستند که وابسته‌ به سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران می باشند. در این مدارس، هدف کسب مدارج علمی در محیطی سرشار از آموزه های اخلاقی است. 

برای ورودی به دبیرستان های انرژی اتمی، متقاضیان باید در دوره های اول و دوم متوسطه در شهرهای تهران، مشهد و قزوین در آزمون ورودی دبیرستان انرژی اتمی شرکت کنند. مهلت ثبت نام در آزمون ورودی مدارس انرژی اتمی در سال گذشته از 26 بهمن ماه آغاز شد و تا اردیبهشت ماه ادامه داشت. پیش بنیی می شود که ثبت نام آزمون ورودی مدارس انرژی اتمی برای سال تحصیلی 1402 – 1402 نیز در همین بازه زمانی صورت بگیرد.

 

مدارس هیئت امنایی

طی چند سال اخیر مدارس نمونه دولتی در دوره متوسطه اول، به صورت هیئت امنایی اداره می شوند. دانش آموزانی که می خواهند در مدارس هیئت امنایی تحصیل کنند، باید برای ثبت نام در این مدارس، به صورت حضوری مراجعه کنند. سپس مدارک لازم برای تکمیل مراحل ثبت نام را به مدارس هیئت امنایی تحویل دهند. معمولا زمان ثبت نام مدارس هیئت امنایی از ابتدای خرداد ماه است.

والدین بایستی که برای ثبت نام فرزند خود در هر یک از مدارس نامبرده، در زمان ثبت نام مدارس اعلام شده‌، به صورت الکترونیکی و یا حضوری اقدام نمایند. تا اینگونه مدارک لازم برای تکمیل مراحل ثبت نام دانش آموز را در اختیار مسئولین مدرسه قرار دهد.

 

زمان ثبت نام مدارس پایه هفتم متوسطه  دوم 1402 – 1403

ثبت نام مدارس متوسطه دوم 1402 – 1403 یا پایه دهم، در دوران تحصیل هر دانش آموزی در مدرسه بسیار مهم است. تمامی دانش آموزان در این مقطع انتخاب رشته‌ می کنند و اینگونه تا حد زیادی خود را برای آینده شغلی که خواهند داشت آماده‌ می کنند. به همین دلیل است که اغلب والدین و دانش آموزان در انتخاب مدرسه برای این مقطع حساسیت زیادی به خرج می دهند. با توجه به اهمیت بالای انتخاب مدرسه برای ثبت نام در مقطع متوسطه دوم، در ادامه تعدادی از بهترین مدارس دوره‌ دوم متوسطه را معرفی کرده‌ ایم و زمان بندی ثبت نام هر یک را نیز آورده‌ ایم.

 

مدارس تیزهوشان

همانند مقطع هفتم، متقاضیان برای ورود به مقطع دهم مدارس تیزهوشان نیز باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنند. دسته‌ ای از داوطلبان که موفق به کسب نمره‌ قبولی شده‌ اند، می توانند وارد مدارس تیزهوشان شده‌ و ادامه تحصیل دهند. 

در مدارس تیزهوشان، یک جو رقابتی میان دانش آموزان با استعداد برقرار است، ضمن اینکه امکانات متعددی شامل کتابخانه های بزرگ، آزمایشگاه های مجهز و … نیز در اختیار دانش آموزان مدارس تیزهوشان قرار می گیرد و به عبارتی زمینه مناسبی را برای موفقیت آن ها ایجاد می کنند. معمولا زمان ثبت نام مدارس تیزهوشان نهم به دهم مطابق با روال هر ساله در فروردین ماه است. در صورتی که مایل به تحصیل در این مدارس باشید ابتدا باید در آزمون تیزهوشان شرکت کنید و در صورتی که جزو اسامی پذیرفته‌ شدگان باشید، می توانید در موعد مقرر اقدام به نام نویسی در مدرسه محل قبولی نمایید.

 

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی نسبت به مدارس تیزهوشان، دارای ظرفیت پذیرش بالاتری هستند و پذیرش در این مدارس راحت تر است. معمولا زمان ثبت نام مدارس نمونه دولتی نیز از تاریخ 30 فروردین ماه آغاز می شود. داوطلبان باید برای ثبت نام در آزمون نهم به دهم مدارس نمونه دولتی به سایت ثبت نام نمونه دولتی استان محل زندگی خود مراجعه کنند. 

در صورتی که متقاضیان بتوانند در آزمون نمونه‌ دولتی نهم به دهم پذیرفته شوند، مجاز خواهند بود تا در بازه های زمانی اعلام شده‌، اقدام به تکمیل مراحل نام نویسی خود در محل نمونه‌ دولتی محل قبولی شان نمایند.

 

مدارس شاهد

مدارس شاهد، برای دسته ای از والدین که به امور تربیتی و دینی فرزند خود توجه ویژه ای دارند، گزینه مناسبی است. معمولا زمان ثبت نام مدارس شاهد پایه دهم، تابستان می باشد. ثبت نام در این مدارس از طریق سامانه ثبت نام مدارس شاهد صورت می گیرد. لازم به ذکر است که ثبت نام میانه پایه نیز به صورت غیر حضوری در همان سایت در مرداد ماه خواهد بود.

 

مدارس غیرانتفاعی

دسته ای دیگر از مدارس برای تحصیل متقاضیان در پایه نهم به دهم، مدارس غیر انتفاعی می باشند. مدارس غیرانتفاعی هزینه ای را تحت عنوان شهریه، به منظور تامین هزینه های مدرسه از دانش آموزان دریافت می کنند. 

در مدارس غیرانتفاعی تعداد دانش آموزان در کلاس های درسی کمتر است و همینطور در کنار کلاس های درسی، کلاس های فوق برنامه و متنوعی نیز برای آماده سازی دانش آموزان دبیرستانی برای کنکور برگزار می گردد. زمان ثبت نام مدارس غیرانتفاعی معمولا از پایان فصل امتحانات خرداد ماه آغاز می گردد و تا پایان تابستان ماه ادامه دارد.

 

مشاوره زمان ثبت نام مدارس

در این مقاله از سایت دانتل، به ارائه توضیحاتی پیرامون زمان ثبت نام مدارس پرداختیم. با اطلاع از بازه زمانی مرتبط با ثبت نام هر یک از مدارس موردنظرتان، می توانید پیش از تکمیل ظرفیت، اقدام به تکمیل مراحل ثبت نام و نام نویسی خود نمایید.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله پیرامون زمان ثبت نام مدارس سوالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان ثبت نام مدارس، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

 

سوالات متداول

زمان ثبت نام مدارس چه تاریخی است؟

زمان ثبت نام مدارس از اوایل خرداد ماه تا پایان مرداد ماه می باشد.

دانش آموزانی که به دلیل تغییر محل سکونت، مجبور به تغییر مدرسه هستند، ثبت نام خود را در مدرسه جدید، چگونه باید انجام دهند ؟

این دسته از دانش آموزان باید ثبت نام خود را در مدرسه جدید، به صورت حضوری انجام دهند.

آیا زمان ثبت نام مدارس مختلف با یکدیگر متفاوت است ؟

بله، ثبت نام در مدارس مختلف در بازه های زمانی مجزایی صورت می گیرد که جزئیات مرتبط با آن را در متن مقاله فوق آورده‌ ایم.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره